Niertransplantatie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Niertransplantatie

Bericht door MartineB »

pearls of passion, bedankt voor je reactie.
We hebben erg veel informatie gezocht en gekregen van onze da over het onderwerp. Het kan zijn dat Volty in carrantaine (weet ook niet hoe je dat schrijft) moet, en het kan zijn dat hij nu al te ziek is om de reis en behandeling te ondergaan. Maar er is nog geen duidelijkheid. Ik heb een nummer kunnen vinden van een kliniek in Santa Rosa, waar ik morgen heen ga bellen voor echte informatie over de kansen die er zijn voor Volty voor deze behandeling.
Mensen hier doen me voorkomen als een monster, maar ze hebben geen benul. Het enige wat ik wil is hem een kans geven. Ik ga niet hals over kop met hem vliegen naar amerika zonder dat ik weet waar ik me in stort. Ik zorg dat wij alle informatie hebben die we moeten hebben voor we een beslissing maken.
Je vertelt over je tante van 33 (mijn deelneming) die is overleden en zelf koos te gaan.
Ik snap je verhaal, ik zou hier ook voor kiezen als het niet anders kan. En misschien kan het inderdaad niet anders met Volty dan hem te laten gaan. Maar wij moeten het zeker weten voordat wij alle kans op een leven uitsluiten.
Oja, het succespercentage van een niertransplantatie is 80 tot 90%. Dat is dus niet een geringe kans... De leeftijds verlenging ligt tussen de 4 en 6 jaar en in andere klinieken zelfs tussen de 6 en 10 jaar.

Over de donorkat: ik heb hier veel navraag en onderzoek over gedaan. De donorkat komt uit of een asiel of een lab, waar hij geen goed leven heeft en al helemaal niet lang leeft.
De kat wordt naar de kliniek gebracht voor de transplantatie en mag na een paar dagen (lees 2-3) alweer mee naar huis. De kans dat deze kat chronisch nierfalen ontwikkeld is net zo groot als bij een andere kat met beide! nieren. Want die ene nier die over is, vergroot en zal 75% van de normale functie van twee nieren overnemen. Een nierfunctie van 25-30% is nog op de rand voor een normale functie.

Voor de mensen die engels kunnen:
After the surgery, it is generally possible for the donor to go to his new home in just a few days while the recipient normally remains in the hospital longer. This period provides an ideal time to get to know the donor and vice versa. Follow-up care, which is minimal, includes a trip to the local vet to have the stitches or staples removed and a short course of precautionary antibiotics. The life expectancy for the donor is considered to be no less than for cats with both kidneys; the donor is no more subject to renal failure than a normal cat with two kidneys. The remaining kidney in the donor enlarges to provide about 75% of the total function of two kidneys. This is far in excess of the 25-30% threshold required for normal function.

Dus jullie kunnen mij afschilderen als wat dan ook, het stoort mij niet moet ik zeggen. Ik weet zeker dat mijn zusje en ik het beste zullen doen voor Volty, of dit nu behandelen is met nierdieet en fortekor óf toch een niertransplantatie. God zij dank is het jullie keuze niet en wel de onze.

Over mijn eerdere, nogal agressieve berichtje: ik heb mij eerder geergerd aan Adriana. Ik waardeer haar informatie absoluut, maar mijn persoonlijke mening is dat zij nogal bot kan reageren. (Zo kwam het over) En om eerlijk te zijn kon ik dat net na dit nieuws totaal niet hebben. Vandaar mijn uitspatting. Wellicht bedoel je het niet slecht, Adriana, maar misschien kan het iets subtieler? Het is gewoon een bittere pil om te slikken en als er dan kritiek over heen komt (terwijl je allllllllllles voor je kat over hebt en doet) gaat dat gewoon het verkeerde keelgat in.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Niertransplantatie

Bericht door Adriana »

Martine, het is me al eerder opgevallen dat je niet goed leest en conclusies trekt die nergens op slaan.
ik heb in geen enkele tekst in dit topic kritiek geleverd en ook mijn mening over de ethische kant nog steeds niet gegeven en zelfs aangegeven dat ik dat niet zou doen.
ik heb informatie voor je op een rijtje gezet, je aangeboden te helpen bij de contacten met een Amerikaans forum en een inschatting gemaakt over de haalbaarheid.
dat viel verkeerd bij je maar ik kan er niks aan doen dat Volty met deze crea-waarde heel erg ziek is. en als ik daar een opmerking over maak dan ben ik de gebeten hond en je vindt het ook nu weer nodig om mij als 'bot reagerend' af te schilderen.

we hebben inmiddels kennis kunnen nemen van jouw stijl van reageren, dusdanig dat die teksten zijn verwijderd..(!!) dus ik zou eerst maar eens op zoek gaan naar die balk in je eigen oog, voordat je je gaat bemoeien met de splinter bij mij..
ik bedoel: vooral misschien zèlf wat meer zelfbeheersing opbrengen en subtieler reageren?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Niertransplantatie

Bericht door puck0906 »

Martine en Clarissa,

Ik snap jullie volkomen. Je wil alles voor je beestje doen en kan daar dan heel ver in gaan. Zo ver dat je de realiteit niet meer helder ziet. De mensen op dit forum kennen jullie en jullie kat niet en zien het dus zoals jullie het vertellen. Het is niet hetgeen jullie willen horen maar het feit is dat jullie katje te ziek is om dit nog aan te gaan. Geeft de dierenarts aan dat het kan dan zou ik nog een second opinion aanvragen, alles uitzoeken wat je kan uitzoeken en dan een beslissing maken. Jullie bedoelen het super goed en ik vind het fijn om te zien dat er nog mensen zijn die zo intents veel voor hun katje over hebben maar zoals sommige hier aan geven. Heeft het nog wel zin? De mensen bedoelen het goed en op papier kunnen dingen rot over komen die NOOIT zo bedoeld zijn. De mensen willen jullie helpen dus reageer aub niet zo gemeen. Ik begrijp al jullie verdriet en vooral machteloosheid maar een ander afkraken helpt jullie katje sowieso niet. Probeer te luisteren naar de adviezen en meningen en maak jullie beslissing. Heel veel sterkte hiermee.
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Niertransplantatie

Bericht door MartineB »

Adriana, nogmaals; ik waardeer de informatie die je geeft! Ik weet dat je niks hebt gezegd over de ethische kant, want ondanks wat jij denkt, ik lees de berichten wel.. Wat ik bedoelde was dat ik dat wel kon hebben van jou, als je het daarover zou hebben.
Wat bij mij fout viel was de zin; besef je je eigenlijk wel hoe ziek hij is!? (Dit bedoel ik dan ook met kritiek) Ik weet dat ik fel reageerde, maar ik kan nu eenmaal niks hebben op het moment. Je hebt het over mijn stijl van schrijven en dat die berichten verwijderd zijn.. sorry hoor, maar mij een zorg. Je kunt verwachten dat iemand op zo'n moment niet al te vriendelijk zal reageren als mensen blijven herhalen dat ik het diertje moet laten sterven. En dat jij mij dan doet voorkomen als iemand die de hele ernst van de situatie ontkend.
Als je me zou kennen, weet je dat ik totaal niet een impulsief persoon ben en ik donders begaan ben met al mijn dieren. Ik zou nooit aan mezelf denken als het op mijn dieren aan komt.
Ik had inderdaad minder fel moeten reageren op je. Dat was absoluut niet subtiel. Maar kun je nu een beetje begrijpen waar die reactie vandaan kwam?

Het zit zo: Simba heeft na zijn diagnose nog 6 maanden geleefd. Hopelijk haalt Volty dat ook, en als dat zo is hebben we genoeg tijd om deze behandeling door te zetten.
Op dit moment gaat het niet goed met hem, maar ik hoop toch op een beetje herstel. Gebeurt dat niet, dan zit er niks anders op dan hem te laten gaan.
Ik vraag geen second opinion trouwens, ik heb een super da, hardstikke begaan en hulpvol. Hij verklaart me, in tegenstellling tot veel mensen hier, totaal niet voor gek. Hij is gewoon super blij dat wij dit voor hem over hebben en helpt ons met het vinden van informatie hierover. Want dat is wat we nodig hebben. Heeft die man het idee dat dit niet mogelijk is en dat het Volty alleen zal schaden, dan weet ik zeker dat hij ons dit eerlijk zal vertellen.
Jullie kennen de situatie niet, ons niet, Volty niet, de da niet.. dus het is makkelijk bekritiseren.

Jullie blijven maar denken dat ik een dik bord voor mn kop heb en ik Volty doodziek mee zal slepen naar een ander continent. Niks is minder waar! Ik ga dit ook niet nog een keer herhalen.

Puck: bedankt voor je reactie. Ik waardeer die meer dan je zal weten, want het zo fijn om eens te horen dat iemand ons wel goeie baasjes vindt. (Niet; ik heb wel medelijden met jullie kat, niet met jullie - je wil alleen maar aandacht, enz.)
Voor die mensen heb ik niet één woord over.
Het is totaal niet de bedoeling om mensen af te kraken, en het klopt dat op papier dingen harder overkomen dan ze wellicht bedoeld zijn. Maar om heel eerlijk te zijn dacht ik dat hun nogal gemeen reageerden.. want ik had het namelijk alleen tegen Adriana, en dan moet zo nodig iedereen het voor haar opnemen en over mij proberen heen te walsen. Mensen die mij niet kennen, waarschijnlijk de berichten niet eens hebben gelezen, en oordelen over dingen waar ze geen verstand van hebben. Lekker met zijn allen tegen één.

Puck, ik vind het heel lief van je dat je de toon van deze discussie probeert recht te zetten.
Maar ik blijf het vreemd vinden dat iedereen mij hier zo gemeen vindt en niemand kijkt naar hoe er tegen mij wordt gedaan. Terwijl mijn vriend me achter de computer heeft weggesleept nadat hij alle berichten heeft gelezen en iedereen voor gestoord verklaarde. Daar wil ik niet weer een nieuw gedoe mee veroorzaken!!!! Ik bedoel maar dat dit van twee kanten kan worden gezien.
Want ik snap echt wel dat bij de meeste van jullie de intentie is om te helpen en dat wordt zeer gewaardeerd.

Hoe dan ook; Clarissa en ik wilden nooit een ethisch debat beginnen...
Als iemand alsnog informatie heeft over niertransplantaties bij katten hoor ik het natuurlijk graag.

oja, Puck... wij hebben de realiteit zeker niet verloren, maar helaas slaat de realiteit ons telkens weer opnieuw in het gezicht. Feit is dat niemand hier weet of Volty deze behandeling aan zou kunnen, dit weet jij niet, Adriana niet, ik niet en helemaal niemand hier weet dat.
Daar zijn tests voor nodig en de mening van één of meerdere ervaren dierenartsen. Dat zal nog gebeuren overigens.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Niertransplantatie

Bericht door puck0906 »

wat ik bedoel is dat je naar mijn mening door je liefde voor het beestje niet meer ziet of het werkelijk een oplossing zou kunnen zijn. Geeft de dierenarts aan dat het beestje goed genoeg is met zulke waardes? Dat begrijp ik dus niet al wil ik graag geloven dat het een goede dierenarts is. Wat nou als je straks in het vliegtuig zit en je lieve mop overlijdt door alle stress wat vliegen met zich mee brengt? (om even een voorbeeld te noemen) Jou doel is om je beestje te helpen en wat ik al zei super dat je daar zoveel voor over hebt maar is het realistisch wat je doet? Als jij alles uitgezocht hebt en iedereen zegt medisch gezien doen dan moet je dat doen maar wat iedereen je hier wijs wil maken is dat het een mega iets is niet alleen voor het beestje maar ook voor jou. Niemand heeft hier de intentie om een ander af te kraken maar als je soms een verhaal zo leest dan kan je een mening krijgen over iets of iemand en daar reageer je op. Dus elk verhaal heeft 2 kanten en door zo boos te reageren gaan andere ook weer boos reageren, daar heeft niemand wat aan. Pak de tips aub aan en probeer er wat mee te doen en succes met je beslissing dan.
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Niertransplantatie

Bericht door MartineB »

Nog steeds krijg ik het idee dat mensen gewoon niet luisteren. Hoe vaak moet ik nu zeggen dat ik nog geen beslissing heb gemaakt? Puck, je hebt het over een akelig doem scenario, dat hij misschien zou kunnen sterven tijdens de reis. Zo ziek is hij (nog) niet.
En nogmaals; ik heb nog niet genoeg info om een beslissing te maken.
Nee, de da weet niet of Volty nu goed genoeg is voor de behandeling met deze waardes. Wel weet ik dat zelfs ziekere katten behandeld zijn! Maar het wordt natuurlijk individueel bepaald.
Maar dierenartsen in Nederland hebben niet genoeg verstand van in welke conditie een kat mag/moet zijn voor een niertransplantatie. Mijn da geeft zelf toe er zeer weinig over te weten, omdat deze behandeling nog niet in Nederland uitgevoerd wordt.
Het is dus aan mij om achter antwoorden te komen.

Ik snap en geef toe dat het een enorm probleem zal gaan worden Volty daar te krijgen. Dat zal inderdaad zwaar zijn voor hem en ons. Maar geloof me, ik druk het iedereen op zijn/haar hart, zegt onze dierenarts of de dierenarts in Santa rosa dat we er niet aan moeten beginnen, dan doen we dat ook niet!
Wij willen alleen Volty's opties nu nog open houden. We gaan hem niet zomaar laten sterven als er een oplossing is met een goeie kans op succes.
Ik zie er absoluut niet naar uit.. hij zal in carrantaine moeten, wie weet hoe lang? Hij zal het vliegtuig in moeten voor uuuuren, maar ik weet trouwens al wel dat er vliegmaatschappijen zijn die je jouw kat mee laten nemen in het passagiersruim. Want ik stop hem absoluut niet bij de baggage. Daar zal hij een zware operatie door maken, die ondanks de grote kans van slagen natuurlijk riskant is. We moeten een kat meenemen uit een asiel of lab en deze een nier afnemen, dan deze kat ook weer mee naar huis vliegen.
Echt, ik realiseer me wat ik Volty en die andere kat,daarmee aandoe, en toch weet ik dat als Volty kon, hij deze keuze ook zou maken.

Je kunt hier gewoonweg niet zeggen; verwen hem lekker en laat hem gaan. Net zo goed als je je bloedeigen kind niet zal laten sterven als je een andere kezue hebt.
En ik weet hoe het is, ik heb mijn kat Simba twee maanden geleden moeten laten inslapen.
Hij betekent (nog steeds natuurlijk) meer voor mij dan ik met woorden kan uitdrukken.
Hij was 15 er ik wist dat dit bij hem een ouderdomsziekte was. Ik heb hem verzorgd zo goed als ik kon en hem op tijd laten gaan, hem een hoop leed daarmee kunnen besparen en daar ben ik dankbaar voor, dat ik dat kon doen.
En toch maakt dat weinig goed. Ik ben hem kwijt, misschien voorgoed. En dat leed is niet te verzachten. Juist omdat ik Simba heb zien aftakelen, wil ik niet hetzelfde voor Volty.

Puck, bedankt voor je hulp.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Niertransplantatie

Bericht door puck0906 »

Martine,

Je geeft aan dat je geen beslissing hebt genomen maar wie zegt dat je dat gedaan hebt dan? Iedereen probeert je duidelijk te maken hoeveel impact het op beide gaat hebben. Het is aan jou om een beslissing te maken maar je vraagt advies en die krijg je maar het is niet wat je wilt horen en dus wordt je boos. Ik snap volkomen hoe *** je je moet voelen zeker aangezien je Simba net kwijt geraakt bent maar deze waardes zijn gewoon echt heel hoog vandaar de reacties denk ik en dus ook mijn reactie van een voorbeeldje. Ben je daar op voorbereid dat je zoveel geld kwijt bent en dit dus kan gebeuren? Volty kan te slecht zijn om dit te proberen en wat dan? Dan overlijdt ze op de operatietafel of wat dan ook. Als er een goede kans is en je kan het betalen en je hebt alles uitgezocht wat er valt uit te zoeken dan zou ik zeggen doen maar nogmaals weet waar je aan begint dat is het advies wat mensen je willen geven........
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Niertransplantatie

Bericht door MartineB »

Weet je Puck, er werd heel duidelijk door mijn zusje gevraagd naar informatie over de behandeling niertransplantatie...
Wie vroeg er naar meningen over ethiek of hulp bij het kiezen van een andere behandelmethode? Ik niet.
Dus ik krijg inderdaad een boel antwoorden, maar niet op mijn vragen. Het is niet dat ik deze antwoorden niet wil horen, want ik heb ze al eens gehoord. Ze kwetsen, absoluut. Maar ik erger me zo omdat ik hier niet naar vraag... Niet omdat ik liever mn kop in het zand steek.. anders zou ik zo'n uitermate ingrijpende behandeling niet overwegen en gewoon doen alsof er niks aan de hand is.
Ik heb alles al gevraagd en opgezocht over chronisch nierfalen toen Simba ziek was. Dus ik weet hoe ik Volty moet/ga behandelen als de transplantatie niet doorgaat. Daar heb ik simpelweg gewoon geen hulp bij nodig. Natuurlijk zijn suggesties altijd welkom, zoals hoe krijg ik hem beter aan het eten etc. Maar ik denk niet dat mij daarover nog veel nieuws te vertellen is als ik kijk naar hoe idioot veel reasearch ik heb gedaan over dat onderwerp.

Als de arsten toestemmen, de reis goed gaat, het geld bij elkaar te krijgen is, alles lukt..
Dan zetten we door. Mocht hij dan overlijden op de opratietafel (zeer kleine kans heb ik begrepen) dan is dat verschrikkelijk. Toch hebben wij dan alles gedaan wat mogelijk is.
Het geld is onbelangrijk, ons leed is onbelangrijk, dan weten we tenminste zeker dat we niet op onze handen zijn gaan zitten en te vroeg op hebben gegeven. Dan hebben we letterlijk alles gedaan wat mogelijk is.
Natuurlijk is dat niet iets wat snel zal gebeuren. Want als hij te ziek blijkt laten we hem zo'n operatie niet meemaken.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Niertransplantatie

Bericht door Catfish »

Weet je, je laat het nu klinken of wij hier niets over heben voor onze katten. "Is ie ziek? Jammer. Spuitje erin, zijn we daar ook weer af!" Ik stel het nu een beetje cru, maar de stekking klopt wel denk ik.
Behandelingen zijn niet zaligmakend alleen omdat ze mogelijk zijn.
Ik heb heel veel over voor mijn dieren, zelfs de beslissing om verder lijden te voorkomen. Hoe moeilijk ook.
Ik heb het nu niet over Volty, het is me allang duidelijk dat jullie alleen willen horen wat jullie ook vinden, de rest is 'beledigend'.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Niertransplantatie

Bericht door ]-marjolein-[ »

Ik zie zo vaak gevallen dat ik denk: waarom stoppen? Terwijl er nog mogelijkheden zijn. Mogelijkheden die draaglijk zijn voor de kat, maar die veel vergen van de baasjes. En dan denken mensen alleen aan zichzelf. Eén van onze dierenartsen heeft ooit 3 weken lang een kat in huis gehad, en ook ik heb die poes een weekend in huis gehad. Omdat ze moest herstellen, medische zorg nodig had en de eigenaren op vakantie gingen. En wat denk je dat de eigenaren zeiden toen ze na 3 weken zon terug kwamen? We stoppen ermee. We hebben geld zat, maar we hebben het geld niet over voor een kat.
Maar soms gaat het ook te ver. Dieren die je ziet lijden en waaraan je ziet dat ze op zijn. Eigenaren die zo egoistisch zijn dat ze voor zichzelf kiezen en niet voor hun dier. Dat ik ze zou willen smeken alsjeblieft te stoppen met de behandeling. Een behandeling die theoretisch mogelijk is kan in de praktijk onmogelijk zijn voor een dier.
Dit is in het algemeen iets waar je rekening mee moet houden als je dieren hebt; jij bent degene die over hun leven beslist. Een niertransplantatie is misschien mogelijk, maar niet in elke conditie of omstandigheid. Jullie moeten zelf je keuzes maken, en hier worden meningen gedeeld, of die nou naar je zin zijn of niet.
Dit is een forum voor kattenliefhebbers, en iedereen heeft hier het beste met zijn of haar katten voor, op zijn of haar eigen manier, en we helpen elkaar hier en geven goede raad, en ook meningen. En dat is niet iets om boos over te worden als je hier een topic opent over een dergelijk onderwerp.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niertransplantatie

Bericht door pearlsofpassion »

Hey Martine,

ik wil hier nog even zeggen dat ik je kan verzekeren dat de meeste mensen hier je berichten echt wel gelezen zullen hebben. Er wordt hier niet zomaar allen tegen één gesproken, daar houden we ons niet mee bezig en het is er hier niet de plaats voor. En we werden dus niet boos op jou omdat we Adriana langer kennen en ze één van ons is maar wel om de manier waarop je tegen haar en Rob hebt gesproken. We hebben onderling ook al eens discussies als de meningen over een bepaald onderwerp verdeeld zijn, maar nooit wordt er zo fel gereageert of met zo'n ongehoord taalgebruik als wat jij gedaan hebt. Dààrom zijn mensen kwaad.
Adriana heeft niets verkeerd gedaan, ze heeft je niet aangevallen tenzij nadat jij haar had aangevallen, en dan is het eigenlijk verdedigen...
Je zegt dat je niet naar de ethische kant van de zaak gevraagd hebt, maar dat wil niet zeggen dat mensen hun mening daarover niet mogen geven. Zo werkt het niet. Dit is een open forum en mensen zeggen niet enkel waar je naar vraagt. Dat kan je niet van hen vragen, ze mogen alles zeggen wat ze willen, zolang ze voor het welzijn van het dier pleiten (anders krijgen ze het hele forum over zich natuurlijk) en het beschaafd blijft!
Adriana heeft het goed bedoeld. Ze weet dat jouw katje eigenlijk wel heel erg ziek is, en wil zeker zijn dat je dat ook weet. Wij kunnen niet raden hoeveel jij er al over nagedacht hebt en hoeveel je er al precies over weet. We kunnen beter zeggen waar we ons zorgen over maken ookal weet je het mss al, dan er niets over te zeggen. Stel dat je het dan niet wist? Dat had slecht kunnen uitpakken voor het katje, als je niet met alles rekening kan houden. Dus is het toch wel beter dan zaken meerdere malen gezegd worden dan vergeten? Als je het al wist, dan is het ok, daar heb ik al over nagedacht, en je vergeet het gewoon of antwoord normaal dat je er al over nagedacht hebt en om die en die reden er toch voor kiest. We luisteren er echt wel naar, zolang het maar redelijk is. Als mensen dan bedenkingen hebben bij je redenering is het logisch dat je je eigen redenering kritisch bekijkt, niet dat je de persoon die je weer doet twijfelen er de schuld van geeft. Die probeert je enkel te helpen om uiteindelijk de juiste keuze te maken voor Volty.
ik weet dat je enorm onder spanning en stress staat om de juiste beslissing te maken, onderbouwd door de enorme angst hem te verliezen, maar dat is in mijn ogen geen excuus om zo te reageren op mensen die heel erg met je katje inzitten. Want dat is waarom ze het zeggen, al die vragen, om het katje het beste te geven, niet om jou te ambeteren! We proberen je gewoon zo logisch mogelijk de situatie te laten evalueren, en niet onder invloed van je angst om hem te verliezen. Angst is een slechte raadgever!!
Als mensen niet om je katje en jou hadden ingezeten hadden ze deze kritieken en vragen niet gesteld, maar juist hele andere! Catfish heeft gelijk: Liefde is durven loslaten als dat nodig is!


Ik vind echt dat Adriana gelijk had over dat je echt ten volle moet gaan beseffen hoe ziek hij is en wat de consequenties daarvan zijn. Ik weet dat je weet hoe ziek hij is (dat willen we nu wel geloven) maar het gaat over wat de gevolgen daarvan zijn. Het gaat er niet over dat hij de vliegreis kan overleven, of de carantaine, óf de operatie.... het gaat over alles achter elkaar!!! Dat is vooral emotioneel heel erg hard voor hem! En als hij zijn kopje laat hangen dan zal het snel gedaan zijn, dus daar moet hij zeker emotioneel sterk voor staan, naast het fysieke! Weet je zeker dat hij emotioneel dat allemaal zal aankunnen? Een hele dag in een klein bakje op het vliegtuig (waar zowiezo al geen plaats is...) en daarna een hele tijd alleen in een klein hokje in carrantaine? En dan moet het hele spel nog beginnen. Tel daar nog eens zijn fysieke waarde bij eens hij onder het mes moet....
Het zou mij ten zeerste verbazen als je als je dat alles in rekening brengt, nog steeds op 80% overlevingskans uitkomt. Je moet de kansen van al deze behandelingen vermenigvuldigen, niet optellen. Kom je dan nog op een overlevingskans boven de 50% uit??? ...

Het spijt me heel erg voor je! Laat dat duidelijk zijn.
Ik snap heel erg dat je wanhopig bent, en dat je alles voor hem over hebt. Maar het moet logisch blijven. Je mag je geen rad voor ogen draaien of waanzinnig aan zijn leven vasthouden.

Als de DA'n zeggen dat met alles rekeninghoudend, hij het zou aankunnen, dan doe je maar! Dan zullen er mss nog wel mensen zijn die het etisch er moeilijk mee hebben, maar niemand zal zeggen dat het voor Volty slecht zou zijn. Dan is het een kans om hem het leven te schenken.

Tot nu toe zie ik het spijtig genoeg ook niet als een reële kans.

Ik hoop dat je dit alles opneemt zoals ik het bedoeld heb en dat je de juiste beslissing kan nemen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Niertransplantatie

Bericht door MartineB »

(heb je nooit een vriendje laten gaan omdat je hem daar gelukkiger mee maakte?)

Ja, dat heb ik dus wel...Simba, net verteld. Bedankt voor de sympathie, ik begrijp de goede bedoeling. Als deze berichten inderdaad allemaal uit medeleven naar voren komen, ben ik daar blij mee. Ja, het is heel goed mogelijk dat hij te ziek is voor deze behandeling, dat zei ik al eerder. En ik realiseer me ten zeerste dat het juist gaat om al die ervaringen achter elkaar, dat die heel zwaar zullen zijn voor Volt. Maar nog; adviseert die arts in amerika de behandeling, en mijn arts ook, dan zetten we door. Maar alleen als Volty's conditie nog goed genoeg is. Is er een goede kans dat wij hem verliezen tijdens/na de reis/operatie, dan gaan we er natuurlijk niet mee door.

Catfish, ik heb absoluut nooit gezegd dat ik vind dat de mensen hier niet om hun katten geven en niet alles voor ze over hebben. Probeer me geen woorden in de mond te leggen. Want je zal mij dat nooit horen zeggen. Ik vraag hier niet voor niks om info, omdat ik juist verwacht van mensen hier dat als ze een zieke kat hebben, ze er alles voor zullen doen.
Waar ik op doel is dat het zo snel gezegd wordt zonder verder echt te vragen naar info over Volty. Hij is een kitten, bedenk dat wel. We hebben het hier niet over een kat van 15 die klaar is met vechten en zijn leven achter zich heeft liggen.

Ik begrijp niet dat jullie steeds weer de neiging hebben mij ervan te overtuigen hoe ziek hij is..
Ik vertel herhaaldelijk dat ik NET twee maanden geleden mijn kat heb moeten laten inslapen doordat hij dezelfde aandoening had. Dus hoe komen jullie er dan bij dat ik niet besef hoe ziek hij is??? Als iemand dat beseft, ben ik het wel!
Dat is juist de hele motivatiereden voor deze behandeling.

Liefde is ook durven vechten.. Dat ik kan loslaten heb ik al bewezen
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Niertransplantatie

Bericht door jennli »

Beste MartineB.,

advies over een niertransplantatie bij een kat kan ik je niet geven. Heb er wel ervaring mee bij mensen in mijn naaste omgeving. Ik vraag je uit pure belangstelling of je weet hoe groot het slagingspercentage is van een niertransplantatie bij een kat. Met andere woorden, hoe groot is de kans dat de nieuwe nier aan slaat bij de kat? Ik vraag dit niet om een één of ander oordeel te vellen, maar gewoon omdat ik het niet weet.

Hoop dat je je niet ook door mij aangevallen voelt. Ik interesseer me best voor je topic, maar ben haast bang er iets over te vragen, omdat je nogal laten we zeggen emotioneel kunt reageren.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Niertransplantatie

Bericht door Adriana »

MartineB schreef: Ik heb alles al gevraagd en opgezocht over chronisch nierfalen toen Simba ziek was. Dus ik weet hoe ik Volty moet/ga behandelen als de transplantatie niet doorgaat. Daar heb ik simpelweg gewoon geen hulp bij nodig.
Natuurlijk zijn suggesties altijd welkom, zoals hoe krijg ik hem beter aan het eten etc.
Maar ik denk niet dat mij daarover nog veel nieuws te vertellen is als ik kijk naar hoe idioot veel reasearch ik heb gedaan over dat onderwerp.
MartineB, je blijft me verbazen!

"hoe krijg ik hem beter aan het eten", die vraag zou je zèlf met tig werkende oplossingen onmiddellijk moeten hebben kunnen beantwoorden en toepassen als je zo verschrikkelijk veel research hebt gedaan, geen hulp nodig hebt en jou niet veel nieuws meer te vertellen is.
k zal je uit de droom helpen: je geeft blijk heel erg weinig van het begeleiden en behandelen van nierfalers te weten, dat blijkt iedere keer weer opnieuw.

en dan ook nog 'hoe ik Volty moet/ga behandelen als de transplantatie niet doorgaat" ..
k mag toch voor Volty van harte hopen dat hij nu al met alle daarvoor in aanmerking komende middelen wordt behandeld, bij de dierenarts en thuis!
en verder heb ik besloten dit topic, evenals op een moment het niertopic met Simba niet meer te lezen en verwacht van mij dus ook geen rouwbeklag als het misgaat met Volty. en daarvoor zal ik ook deze keer mijn excuses niet aanbieden!
*slaakt hoofdschuddend een diepe zucht en :pdtweb: maar gaat een beetje moeilijk want ik zat al op mijn handen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Niertransplantatie

Bericht door MartineB »

hoi jennli, bedankt voor je belangstelling. Verwacht niet dat ik een of ander broos mensje ben, ik voel me totaal niet emotioneel gekwetst door jou.. waarom zou ik??
De kans van slagen van deze opeartie is 80 a 90%
Geen kleine kans dus...
Daarbij wordt de levensverlenging geschat tussen de 4 a 6 jaar en bij andere klinieken tussen de 6 a 10 jaar.

Adriana, ik word echt gek van jou. Ik heb besloten geen enkel woord meer met jou te reppen over wat dan ook. Je hebt duidelijk een slecht geheugen, en maak van die splinter van je maar een boom, ok? Ik heb nog een heleboel nare woorden die ik je naar je 'gezicht' wil slingeren, maar aangezien veel mensen hier niet zo goed tegen sterke woorden kunnen, zal ik hen dat besparen. Het leukste vind ik nog wel dat je zegt dat je mijn berichten niet meer zal lezen, terwijl ik weet dat betweters dat juist wel zullen doen ;-)
Wel leuk dat ik dan het laatste woord heb. haha Namelijk; poep!

Mensen, begin gerust weer boos op me te worden hoor, maar lees dan ook even wat Adriana zegt en wat ik daarvoor zei, ok??
Zie ik nu weer een akelig woord over mij, dan kom ik gewoon niet meer op dit forum terug.
Plaats reactie