Niertransplantatie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Clarissa
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2010 21:19

Niertransplantatie

Bericht door Clarissa »

Volty is mijn lieve katertje van 1 jaar en een paar maand. Het begon mij en m'n zus op te vallen dat hij steeds meer ging drinken en minder eetlust had. Hij werd ook slomer. We zijn met hem naar de dierenarts geweest, daar is zijn urine en bloed gecontroleerd. We schrokken van de hoge waardes van ureum en kreatinine. Deze waren 65 en 585..!!! De DA gaf meteen het advies om hem daar 3 dagen te houden en hem aan een infuus te leggen. Hij heeft ook meteen steriele urine bij Volty weggenomen en opgestuurd om te onderzoeken, in de hoop dat deze waardes door een bacteriele infectie waren veroorzaakt (nierbekkenontsteking). Dan zou het nog meevallen met hoe erg zijn nieren er aan toe waren zei hij. Helaas is er niks gevonden en heeft de dierenarts hem de diagnose chronisch nierfalen gegeven. Na drie dagen infuus waren zijn waardes ook maar weinig gezakt, naar 53 en 426.
We hebben dit al eerder meegemaakt, met de kat van mijn zus, Simba. Hij kreeg met 14 jaar de diagnose chronisch nierfalen en had waardes van 560 en 36 toen hij voor het eerst werd getest. Na 6 maanden op nierdieet en fortekor en heel regelmatig infuus geven is hij overleden. We weten dus hoe ernstig het is.
We hebben Volty nu uiterraad direct op nierdieet gezet, hij krijgt ook fortekor en fosfaatbinders. Maar we weten dat hij het hiermee niet jaren vol gaat houden. Daarom zijn we heel serieus een niertransplantatie aan het overwegen. Hij is nog maar 1 jaar oud, hij is zo ontzettend lief, hij verdiend een lang en gezond leven. En er is maar een manier om hem zo min of meer beter te maken, en dat is met een niertransplantatie.
Dit is alleen niet zomaar iets om te doen, er zijn heel veel dingen waar je rekening mee moet houden. Ten eerste worden niertransplantaties bij katten niet in nederland uitgevoerd, alleen in Amerika. Ik zou dus dan met Volty naar Amerika moeten vliegen. Daar word dan een nier bij een gezonde kat weggenomen, deze kat moet je dan ook direct adopteren. Deze nier zou Volty dan krijgen, en daarna moet hij daar nog 3 weken blijven om in de gaten te houden of de nier niet word afgestoten door zijn lichaam. Slagingspercentages varieren van 80 tot 90% om het eerste jaar te overleven. Het ligt eraan hoe sterk de kat is. Als alles goed gaat kan hij weer naar huis, maar moet hij voor de rest van zijn leven aan de medicijnen.

Ik wil graag weten of er meer mensen zijn die dit hebben overwogen of dit zelfs hebben gedaan. Heeft iemand hier veel verstand van of informatie over, ik hoor het graag.

Groetjes Clarissa
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Niertransplantatie

Bericht door MarjanR »

Wow, verregaand hoor.
Ja, ik geef heel veel om katten. Mijn katten.
Maar je moet dus een kat verminken om deze kat te redden?
En wat doe je als die kat op kantje boord ligt?

Ik weet het niet hoor, ik vind het nogal verregaand dus.
Ik snap je, echt wel.
Maar ik zou er meer iets van begrijpen als het een donor nier zou zijn.
Van een verongelukte kat, maar dat is natuurlijk onbegonnen werk.

Sorry, het is misschien niet de reactie die je hoopte te krijgen.
Maar dit is mijn eerlijke eerste reactie.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Niertransplantatie

Bericht door Cari »

Ik vind het ook heel ver gaan. Een hoop stress voor je kat en het is maar de vraag of hij uiteindelijk oud wordt. Levenslang medicijnen... Wie weet wat hij allemaal hierna nog gaat mankeren... Je hebt dan echt een zorgenkindje, dat misschien regelmatig ziek is. De donorkat moet je ook adopteren (Ik vraag me af of die zelf zijn donatie heeft aangeboden :???: ) en die past misschien helemaal niet bij jouw kat.
Het is heel sneu voor je kat dat hij zo jong al zo ziek wordt. Ik begrijp dat je alles voor hem wilt doen, maar aan de andere kant worden katten ook massaal dood gemaakt omdat er teveel zijn. Gezonde jonge dieren, waarvan het leven gewoon afgenomen wordt. Ik zou zeggen: geef je kater zo lang mogelijk al je liefde en zorgen en laat hem dan gaan. Treur en rouw om hem en na verloop van tijd kan je andere kat redden van de spuit. Ook die kat verdient het en ook van die kat zal je weer heel veel houden.
In ieder geval wens ik je heel veel sterkte, wat je ook besluit.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Niertransplantatie

Bericht door Dafpoetser »

Clarissa,

Wat een verhaal joh!
Ben het eens met voorgaande schrijvers, vooral met Cari die schrijft dat er kerngezonde dieren worden ingeslapen in verband met een groot overschot. Vooral asiels van onze zuiderburen doen bepaald niet moeilijk om gezonde dieren in te laten slapen. Ook ik ben van mening...als het moment daar is...laat Volty gaan, hoe sneu ook....en als de tijd voor jou rijp is....RED er eentje door naar België te reizen en er daar eentje van een wisse dood te redden. Heel veel sterkte!

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niertransplantatie

Bericht door Anne »

Ik vind het erg sneu voor jullie :-(
Ik vind het eigelijk niet kunnen om een andere kat een operatie aan te doen en ongevraagd zomaar een nier weg halen.
Dat gaat mij te ver!
Zijn er wel dierenartsen dan die daar achter kunnen staan?
Maar goed, heel veel sterkte, het is altijd sneu als ze zo ziek worden en vooral al ze nog zo jong zijn
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Niertransplantatie

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hoi Clarissa,

Ook ik vind het erg ver van. Ik heb er heel veel respect voor dat je zoveel voor je kat wilt doen, er zijn namelijk heel veel mensen die het al te veel gevraagd vinden hun kat levenslang op medicatie te zetten en er meteen maar mee stoppen. Maar bij een andere kat een nier weghalen om je kat het leven te redden vind ik te ver gaan. De andere kat moet een erg zware operatie ondergaan, en dat er niet alleen bij jouw kat een kans is dat het fout gaat maar ook bij de andere kat omdat die het de rest van zijn leven ook maar met 1 nier moet doen, vind ik niet eerlijk. Plus dat het voor Volty ook heel veel is, een zware operatie in Amerika, reis, herstel enz, en vergeet niet dat hij al erg ziek is om dat ook nog eens allemaal mee te maken.
Zo ver heb ik me er niet in verdiept, maar als je zo ver wilt gaan zijn er dan geen donornieren van al overleden dieren?
Ik weet dat ze in Amerika veel verder gaan met dingen (je mag er zelfs katten ontklauwen :twisted: ) maar ik vind het meeste wat daar gedaan wordt in het straatje van de mensen passen, en er wordt geen rekening gehouden met de dieren.
Als ik jou was zou ik alles doen om het hem zo fijn en makkelijk mogelijk te maken, en hem laten gaan als het niet meer gaat. En dat is niet makkelijk, maar ik vind dat je als mens en 'eigenaar' van een dier aan het welzijn van het dier moet denken, en niet aan jezelf.
Een kat kun je nooit vervangen, en het is heel oneerlijk dat sommigen zo vroeg moeten gaan (ik ben zelf kort geleden ook een kat verloren die pas anderhalf jaar bij ons was, in eerste instantie kerngezond waarvan we ook dachten dat hij nog minstens 10 jaar mee moest kunnen) maar er zijn zoveel katten die nog een liefdevol thuis zoeken. En dan vind ik het heel ver gaan om het leven van een 2e kat voor jouw kat op te offeren, aangezien ze beide waarschijnlijk nooit heel oud zullen worden.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Niertransplantatie

Bericht door MartineB »

Hoi, ik ben het zusje van Clarissa.
Bedankt voor jullie reacties.
Wij zelf vinden het ook erg ver gaan en denken daarbij ook voornamelijk aan de andere kat waarvan wij een nier zouden moeten 'stelen'.. maar wat misschien wel goed is om erbij te zeggen: de katten die hiervoor in aanmerking komen, zijn de katten die anderzins afgemaakt zouden worden.. want net als in Belgie, wordt dit ook in Amerika heel veel gedaan wegens overschot.
Natuurlijk klinkt het ronduit ziek.. dan redden we dus een gezonde kat van de dood, maar maken hem wel gehandicapt... Daarentegen kunnen we hem daarna meenemen naar Nederland, en hem hier zo goed mogelijk verzorgen.

We zouden er niet eens over nadenken als hij al, laten we zeggen 10 was ofzo.. maar hij is net 1 :(
We zijn er nog totaal niet over uit, er zit nog zoveel meer aan vast.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Niertransplantatie

Bericht door Catfish »

In de eerste instantie was ik het absoluut met de eerdere schrijvers eens. Maar dan lees ik het bericht wat je net geschteven hebt. Wat een dilemma...
Maar als ik er goed over nadenk, je doet Volty nogal wat aan...
Ik snap jullie twijfels, vooral vanwege zijn leeftijd. Maar probeer het je eens in te denken. Volty moet letterlijk de wereld over in een kooitje. Een zware opratie ondergaan, net als een andere kat. Dan weer terug. En alles water meer bijkomt kijken, en dat is veel. En dan heb je twee katten die een zware operatie hebben ondergaan, de vraag is nog maar of dat goed gaat. Ook onderling. Na al die ervaringen is een kat toe aan rust, niet aan een vreemde kat. En of je die kat dat aan moet doen... Het heeft een klein beetje van dierproeven weg. Ja, hij/zij gaat niet dood, maar ten koste van wat? En dan komt het rijtje operatie, reis, te veel ervaringen, etc. weer.
Laat Volty gaan als hij er klaar voor is. Heb ik helaas ook moeten doen met een paar katten met dezelfde kwaal. En wat Rob (Dafpoetser) al schreef, er zijn zo veel katten om te redden...
Dit is mijn mening, misschien hebben jullie er wat aan.
Sterkte!!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Niertransplantatie

Bericht door Adriana »

tja, dilemma's..
je zou een mail naar Utrecht kunnen sturen en vragen om artikelen over dat onderwerp.
je kunt googelen op nier transplantatie bij katten en dan met name Amerikaanse en Engelse info (dan krijg je ook de Australische artikelen)
je zou je kunnen registreren op een groot Amerikaanse nierkattenforum en als je wilt dan kan ik je het adres geven en daar verder vragen..

om missch een beetje beter met het verdriet om te kunnen gaan zou het goed zijn als je er achter kon komen of het een soort van geboorte-defect is (niet goed aangelegde organen) of dat het door iets anders kan zijn veroorzaakt, dit om daarvan te kunnen leren..
bv ik heb gisteren een uitgebreid echo-onderzoek met Maks achter de rug en daar bleek dat met name nier en nierkapsel er niet zo uitzag als het hoort en dat gold in mindere mate ook voor milt en lever. bij aanvullend bloedonderzoek bleken de nierwaardes niet zo dramatisch als waar de da bang voor was, maar relatief toch te hoog voor een kitten van 4 maanden..

en of er een relatie is tussen het nierfalen van Simba en Volt, wie zal het zeggen...

meningen over de ethische kant zal ik hier niet neerschrijven, er staan er al genoeg..

wens je veel wijsheid/sterkte en hoop dat je snel een goeie behandelmethode* vindt om het leven zo dragelijk mogelijk te maken.. (en dat is een kwestie van voorzichtig proberen en checken wat er werkt/niet werkt..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Clarissa
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2010 21:19

Re: Niertransplantatie

Bericht door Clarissa »

Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik begrijp dat jullie het afraden omdat je bij een andere kat een nier moet wegnemen.
Dit staat mij ook tegen, maar zoals mijn zus al zei, het gaat dan om een kat die ze anders laten inslapen. Dan redden we toch eigenlijk 2 levens? Misschien niet helemaal op de juiste manier maar toch.

Maar wat mij het meeste doet twijfelen is de vliegreis en de zware operatie voor Volty. Ik ben bang dat het hem mentaal een deuk geeft. Maar ergens denk ik ook dat hij na verloop van tijd er wel overheen zal komen, en het andere katje ook hopelijk.

Niet te vergeten, hij is nog maar 1 jaar. Hij heeft nog helemaal geen kans op een leven gehad, hij is nog niet eens volgroeid. Ik wil hem in ieder geval een kans geven. Als hij 5 zou kunnen worden met zijn nieuwe nier, vind ik het echt waard.

Weten jullie iemand die zijn of haar kat een niertransplantatie heeft onder laten gaan?
Ik wil graag in contact komen met iemand die er ervaring mee heeft.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Niertransplantatie

Bericht door Dafpoetser »

Lieve Clarissa,

Het is me duidelijk dat je ALLES voor je lieve Volty wilt doen...maar ben je je ook bewust van het financiele plaatje?

"Even" naar Amerika, die operatie, en dan terug...heb je enig idee wat dat je kost en oplevert? Heb je garanties? Ik dacht het niet eigenlijk...

Super hoor, dat je alles wilt doen om je lieve Volty te redden, maar persoonlijk vind ik het te ver gaan....wat doe je jezelf, en je kat aan door zo'n trip en operatie te ondergaan?

Mijn idee blijft....geniet van Volty zolang het kan, en red een gezonde kat uit België, die anders zonder reden, en kerngezond ingeslapen wordt.

Liefs en sterkte,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niertransplantatie

Bericht door pearlsofpassion »

Kan hij met medicijnen ook niet minstens 5 jaar worden?
Ik heb hier geen ervaring mee, maar medicijnen en een goed dieet kunnen de katten toch vele jaren verder goed laten leven? Hier zijn toch verschillende voorbeelden op het forum van katten die het al jaren daarop doen.
Ik weet wel dat jarenlang medicijnen slikken niet fijn is, maar hij went er wel aan. En van rompslom is het wel een stuk minder dan heel dat operatiegedoe en van kosten denk ik ook. Vele mensen slikken hun hele leven medicijnen. Dat kan nu eenmaal met aangeboren afwijkingen...
Ik denk dat je trouwens een serieus risico neemt met die operatie. Als je nu nog een nier zou hebben van een verwante kat, maar gewoon een kat uit een heel ander werelddeel, dat is vragen om afstotingsproblemen... En hoe lang zou je daar dan moeten blijven? Moet hij daarna gaan medicijnen meer nemen? Hoelang zou hij er dan mee leven? Nierproblemen zijn toch een van de meest voorkomende problemen bij katten, dus het is niet zoals bij mensen dat ze met 1 nier meer dan genoeg hebben voor de rest van hun leven...

Ik denk ook dat je de kosten niet moet onderschatten als je het goed wil doen. Je moet dan ook een donor vinden met goede nierwaarden!! En dus laten testen! Anders help je je katje niet vooruit en help je de andere kat een serieus stuk achteruit en neem je iets af wat ze eigenlijk niet kan missen.
Het zou ook serieus wat tijd kosten om een goede kat te vinden.

Ik denk echt dat medicijnen gewoon gemakkelijker zouden zijn dan dit hele gedoe. En dus eigenlijk ook beter. Het is zo'n heel gedoe!
Kijk eens rond in de albums hier, of vraag eens wie allemaal een kat met nierfalen heeft, hoelang ze dat al hebben en hoe ze het doen. Mss ga je er dan helemaal anders over denken...

Ik hoop dat je er uitkomt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Niertransplantatie

Bericht door MartineB »

Nee, met medicijnen en nierdieet gaat hij geen 5 worden. Zijn leven zal niet met jaren verlengd worden. Artsen die zeggen dat de kat misschien nog een paar jaartjes mee kan, hebben het dan over een kat met veel minder sterk verhoogde nierwaardes. Zoals krea 200 bijvoorbeeld.. niet 585.
Zoals hij er nu aan toe is zie ik hem geen jaren leven met medicijnen en niervoer.
Het is niet alsnof wij een andere keuze hebben, anders zouden we hier niet aan denken.

Het ethische deel weegt voor ons net zo zwaar als voor jullie, als het andersom was zou ik jullie misschien hetzelfde advies geven. Maar zo ligt het niet.. Wij hebben net Simba twee maanden geleden verloren, we weten precies wat Volty te wachten staat. Daarom overwegen we deze operatie dan ook zo sterk.

Kostenplaatje is zeker niet onbelangrijk, maar als het mogelijk is dat wij aan het geld kunnen komen (alles bij elkaar wordt het zo'n 15000 euro), dan zullen we het op basis van de kosten niet af laten weten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Niertransplantatie

Bericht door Adriana »

k denk dat er geen dilemma is want met een dergelijk zeer hoge creatinine (die met drie dagen spoelen niet eens zoveel zakte..) wordt ie hoogstwaarschijnlijk door geen enkele chirurg geaccepteerd.
hij zal de narcose waarschijnlijk al niet aan kunnen..
de kans is ook redelijk aannemelijk dat Volty met deze conditie de eventuele vliegreis en de nodige vaccinaties ook al niet overleeft, want je zult er een internationaal paspoort voor moeten regelen.
en dat binnen zo snel mogelijk want er is de nodige haast geboden.
weet niet of hij daar ook nog in quarantaine moet..
weet niet of het vanuit Volty gedacht allemaal zo diervriendelijk is..
om maar niet te spreken over de donorkat..
en nee, er zullen binnen Europa, laat staan in Nederland geen personeeltjes zijn die dit hebben laten doen, ook al niet omdat men dat hier ethisch niet verantwoord vindt.
realiseer je je eigenlijk wel hoe slecht hij er nu al aan toe is, hoe misselijk door de hoge crea/urea en wat de kwaliteit van zijn leven nu is?

ik zal me wel weer niet geliefd bij je maken en dit zul je waarschijnlijk niet willen lezen, k wil je niet kwetsen maar de waarheid kan soms hard zijn en ik wens je wijsheid en moed toe en soms en daar hebben velen van ons af en toe mee te maken, zit het niet mee..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Niertransplantatie

Bericht door MartineB »

Ja, Adriana. Je maakt jezelf inderdaad totaal niet geliefd bij mij. En dat is door je botte en onbezonnen opmerkingen. Natuurlijk weten wij hoe slecht hij eraan toe is!!! We hebben dit immers nét meegemaakt met Simba!
Dat is ook onze wanhoop. Dat je jouw meningen hebt over ethische kwesties en je advies geeft over de behandelingen en wat jij weet over niertransplantaties en de voorwaarden daarvoor, prima, hardstikke fijn. Maar misschien kun je het daar dan bij laten, zonder onnodige dramatische dingen erbij te vermelden die wij natuurlijk al lang weten. Hier hoeven wij niet aan herinnerd te worden.
Plaats reactie