Niertransplantatie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Niertransplantatie

Bericht door MartineB »

Ja, erg he? En zelfs dat blijkt beter dan jouw niveau. En die meen ik Rob, mag iedereen zien. Succes daar he.

Goededag, mensen. Ik ben hier helemaal klaar.
Laatst gewijzigd door MartineB op 03 okt 2010 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Niertransplantatie

Bericht door Catfish »

Dit loopt (weer) volledig uit de hand.
Nogmaals Martine, we proberen alleen te helpen.
Als de reacties je niet aanstaan zeg dat dan gewoon, ipv je beledigend te gaan gedragen naar mensen die hun mensing geven en je willen helpen. Dat de manier waarop je niet aanstaat, jammer. Is mogelijk, in elke discussie. Echt jammer dat je zo boos en irrationeel reageert.
Er is hier denk ik niemand die geen ervaring heeft met het verlies van een geliefde kat.

En Rob, zullen we het laten rusten? Hier heeft niemand wat aan.

Edit:
Ik lees nu wat je net hebt geschreven.
Weer tegen Adriana. Waarom) Omdat ze de waarheid vertelt en je daarom raakt? Probeer eens te denken dat iemand dat schrijft om te helpen, niet om je pijn te doen. Dit zeht meer over jou dan over wie dan ook.
Simba heb ik met alle pijn in mijn hart laten gaan omdat ik wist dat dit beter voor hem was.
Dus ik weet godv... donders goed hoe dat is en ik weet ook dat dit niet iets is wat Volty wil!!!!!!!!
Als ik het Volty kon vragen, dan zou ik doen wat hij antwoordt. Maar dat kan niet en hij laat zien dat hij wil leven!
Klinkt nogal tegenstrijdig. En dat gevloek is geen enkele reden voor.
En natuurlijk laat een kat zien dat hij wil leven, dat is een INSTINCT. Een kat die in het wild zwakheid laat zien is er geweest. Denk er maar eens goed over na.

Ik hou me hier verder verre van, ik heb gezegd wat ik wilde zeggen en ik ben duidelijk geweest geloof ik.

Wel wil ik je veel sterkte en wijsheid wensen.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Niertransplantatie

Bericht door Dafpoetser »

ik lig te bakken in de croma!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Niertransplantatie

Bericht door Catfish »

Nog maar een edit dan.
Martine, dat gaat veel te ver.
En daarnaast heb je alleen het lef om dat in een pb te schrijven.
En als hij hem online zet "mag iedereen hem zien".

Rob, laat je niet zo kennen!

Roland, dit kan zo toch niet op dit forum? Ik wil je vragen om MartineB te blokkeren.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Niertransplantatie

Bericht door MartineB »

Ja, overleven is iedereens instinct als het erop aan komt, natuurlijk. Maar ik zie toch aan hem dat hij wil blijven... waarom snapt niemand mij?

Ik ben hardstikke blij met advies, begrijp me niet verkeerd. Waarom van die akelige dingen zeggen? Ik wil enkel hulp. Ik denk over al deze dingen ook na!
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Niertransplantatie

Bericht door MartineB »

prima, blokker me maar. Ik heb hier niks aan en het ergste is, Volty ook niet. Ik wilde enkel informatie. En jullie willen me alleen verwijten naar het hoofd gooien. Daar kan ik niks mee. Ik zal doen wat het beste is voor Volt. Wat dat uiteindelijk ook moge zijn.

En catfish, ik snap je opmerking niet, wat klinkt tegenstrijdig?
Laatst gewijzigd door MartineB op 03 okt 2010 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Niertransplantatie

Bericht door Dafpoetser »

Jij wil geen hulp, alleen aandacht.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Niertransplantatie

Bericht door MartineB »

ik wil hulp. Maar ik vroeg nooit om jullie meningen over de ethische kant ervan, want echt waar, hier wordt al constant over nagedacht door ons. Het is al erg genoeg om iedereen te zien schrijven dat niemand het zou doen. En dat is prima, dat is jullie mening. Maar wij hebben ook recht op een mening. En wij zijn er nog niet over uit.
Wij wilden gewoon graag meer weten over deze behandeling. En we hebben het recht daarnaar te vragen. Jammer dat niemand er iets over af weet.

Wij zouden nooit van een gezonde kat in een goede situatie een nier afnemen, begrijp dat goed. Maar als we een nier bij een kat weghalen die anders ten dode is opgeschreven, is het dan niet een ander verhaal? En als Volty het niet aan kan volgens de da gaan we hier echt niet mee door.
Ik laat het hier dan wel bij, dit is totaal niet wat ik wilde.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Niertransplantatie

Bericht door ]-marjolein-[ »

Martine, als je hier om hulp vraagt kun je ook meningen verwachten, zeker omdat deze kwestie nou eenmaal ook een etische kant heeft. Voor de andere kat en voor Volty. Een kat met deze nierwaarden onder narcose brengen is sowieso niet erg verstandig, de kans is heel groot dat hij er nooit uit komt.
En buiten dat, ik vind het ronduit onbeschoft zo tegen forumleden te reageren omdat de meningen/reacties jou niet aanstaan.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Niertransplantatie

Bericht door MarjanR »

Och jee, dit is een nóg fellere discussie geworden dan de vorige. :roll:

Martine, er zijn hier meerdere mensen met een kitten.
En ze zijn allemaal even aandoenlijk, zelfs als een ander dat niet zo vindt.
Kitttens spelen ook lijkt wel 24 uur per dag. Vol leven.
Ook als ze ziek zijn (nou ja, dan zullen ze wel meer slapen)

Ik heb al laten weten wat ik er gevoelsmatig van vindt.
En ik vind het nogal wat dat jullie er 15.000 euro voor over hebben.
Je schrijft dat je het nog niet hebt voorgelegd aan een dierenarts.
Ik zou het nu toch maar wel doen.
En ik heb het vermoeden dat ook een dierenarts zal zeggen dat Volty de operatie niet zal overleggen.
Precies wat Ardiana zegt; zijn crea waardes zijn zo verschrikkelijk hoog.
En misschien krijg je die nog iets omlaag, maar weet dat als er uberhaupt een crea meting gedaan wordt dat je kat nog maar 30-35% nier funktie heeft..
Mijn Moos heeft een lagere waarde, zijn nierfunktie is dus laag!
En ik hem hem niet onder narcose durven laten gaan tot ik de waardes (godzijdank) nog een stukje omlaag had gekregen, de oorzaak gevonden had. Maar onze inschatting is dat zijn nieren nog maar voor 20-25% funktioneren.
Nog steeds een risico, zo'n narcose. Maar we durven het aan (hoewel ik hem behoorlijk knijp).
Het gaat bij Moos om een kortdurende narcose.
Bij Volty is die nierfunktie dus echter nóg lager.
De kans dat Volty de narcose alleen al niet overleeft is groot aanwezig, en zo'n niertransplantatie duurt lang hoor.
En dan inderdaad heb ik het nog niet waar Adriana het over had; de entingen, de vliegreis, vreemde mensen, vreemde omgeving. En dat voor dagen lang.
De kans is groot dat hij dat niet eens overleeft... zit je daar intens verdriedig met Volty in je armen... in Amerika, dan al heel veel geld kwijt aan de reis en overblijving.

Having said that;
[Regel verwijderd door Admin]
Enig idee welke goede bedoelingen wij hier hebben?
Enig idee hoe wij juist jou het goede advies willen geven?
En zie hoe je reageert, wat een naar mens. Bah.
Dat je Adriana bot vindt, zou best kunnen. Ze geeft je sec alle informatie die je niet wilt horen. Reageer je dan ook zo bij de dierenarts? Of ga je dan naar een ander en zoek je net zolang naar een andere totdat je er een hebt gevonden die jou naar je mondje praat.
Totdat JIJ je zin hebt. Pfoe, en wat vindt Volty daarvan? Iedere keer naar een andere dierenarts?
Ik zeg, laat Volty lekker met rust.
Kijk hoe je hem met medicijnen en het juiste voer zo lang mogelijk nog gelukkig houd.
En zoek een psychiater & -loog die kunnen jou emotioneel een heel stuk verder helpen.
Want je benadeeld niet alleen Volty met je emo actie. Heb je enig idee hoe jij jezelf financieel ruineert voor een kat die het waarschijnlijk (helaas helaas, ik vind het echt heel erg) niet zal overleven. En wat doet dat dan voor de relatie met je partner? Nou? En hoe staat de rest van je familie daar dan tegenover? Mooi dat jouw zus je hierin steunt, maar push jij je eigen zinnetje niet te veel door? He?
[Tekst verwijderd door Admin]

Zo ik heb geschreven (en ik ben al niet zo'n ochtendmens... grrrr).
Stuur me gerust een pb... ik lees het niet
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niertransplantatie

Bericht door Anne »

Ron trek het je niet aan, wij weten toch wel beter ;-)

Ik steek hier verder geen energie meer in
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Clarissa
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2010 21:19

Re: Niertransplantatie

Bericht door Clarissa »

Ik vind het wel bijzonder dat jullie mijn zus 'gemeen' vinden.
Want als ik zo alle berichtjes doorlees is het enige wat ik er uit haal: Laat Volty, ook al is ie nog maar een baby, gewoon doodgaan, probeer het niet eens. En dat kunnen we niet. We weten wat voor lijdensweg Simba door heeft moeten gaan. Dit mag voor Volty niet gebeuren. Er is maar 1 manier op te zorgen dat dat niet gebeurt, en dat is door een niertransplantatie. Dat is de enigste optie om hem te redden van een lange lijdensweg en doodgaan op zo'n jonge leeftijd.
En als jullie allemaal ook hele lieve katten hebben waar je van houdt, begrijp dan dat je alles wilt doen om hem te redden, hoe extreem het ook lijkt.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Niertransplantatie

Bericht door Dafpoetser »

Ja maar Clarissa,

Dan stel je toch geen vraag, als je al weet wat je van plan bent te gaan doen?

Waarom verwens je mensen die het goed bedoelen dan naar de hel?

Je moet met me eens zijn, dat die transplantatie in de USA nou niet de standaard prik is, die elke kat wel eens krijgt, dus kun je reacties daarop verwachten. Jammer dat jouw zus daar niet mee om kan gaan.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Niertransplantatie

Bericht door Adriana »

Clarissa schreef:We weten wat voor lijdensweg Simba door heeft moeten gaan. Dit mag voor Volty niet gebeuren. Er is maar 1 manier op te zorgen dat dat niet gebeurt, en dat is door een niertransplantatie. Dat is de enigste optie om hem te redden van een lange lijdensweg en doodgaan op zo'n jonge leeftijd..
Clarissa, alsnog welkom op het Forum!
we hebben op het Forum vrij veel nierfaalkatten (gehad) dus weten in alle stadia van de hoed en de rand.
en een lijdensweg hoeft dat niet te zijn want een goed baasje zorgt dat zijn lieverd die laatste fase niet hoeft mee te maken!
en het betreffende dier weet niet hoe lang zijn leven nog is, dat weet alleen hoe misselijk en beroerd het zich voelt. dat wil alleen nog slapen en op den duur versterven (niet meer eten/drinken..)
uitdrogen is geen optie, dan ben je al over de grens heen, vind ik.

je argumentatie kan ik niet goed volgen: chronisch nierfalen is dodelijk en onomkeerbaar. en Volty heeft een creatinine-waarde die bij fase-4, de laatste fase van nierfalen hoort. en je dierenarts heeft de diagnose 'chronisch nierfalen' gesteld.

even voor de goede orde: wìj kunnen daar niks aan doen, net zo min als het verdriet om het nierfalen/inslapen van Simba.
en hij, net zo min als alle andere ernstige nierfaalkatten, is niet meer te redden.
ik heb zelf twee en waarschijnlijk binnenkort drie nierfaalkatten in de diverse stadia en ik weet heus wel, net als velen van de Kattenforumleden, waar ik het over heb.

hij is met deze waardes niet te opereren, nergens ter wereld.
hij overleeft zijn vaccinaties al niet, die nodig zijn voor een eventuele reis naar USA.
laat staan dat hij in deze conditie de reis overleeft.
en dan heb je nog geen Amerikaanse arts, geen behandelkliniek en geen donornier.
er is geen arts, die een dier met deze crea-waarde opereert, ook Marjolein die professioneel heel wat operaties bijwoont was daar erg duidelijk over.
en ik begrip eerlijk gezegd niet dat een realiteit, die zo duidelijk is, niet over komt.
en weten jullie de oorzaak van dit ernstige nierfalen op jonge leeftijd (ooit echo-onderzoek laten doen?)

misschien kan een gesprek met je dierenarts, die geen ander verhaal kan hebben, je overtuigen. en soms moet je dieren laten gaan en soms heb je pech met dieren en dat geldt niet alleen voor jullie hoor....
als jij en/of je zus ooit verder op het Forum zouden lezen of reageren, dan zul je heel veel meer verdriet zijn tegengekomen. en wij proberen die personeeltjes op allerlei manieren bij te staan.

wat ik heb geprobeerd is dingen duidelijk en zakelijk voor jullie op een rijtje te zetten, niet anders dan dat. en dat doe ik wel vaker omdat dit voor iemand die wat meer afstand heeft, wat gemakkelijker is.
want als er heel veel op je afkomt en je niet bent ingewerkt op het onderwerp, dan is dat soms veel te veel ineens en weet je niet waar je op moet letten. ik was niet de enige want er waren veel meer technische reacties en ik heb het dus niet over de ethische kant.

en dan op deze manier omgaan met onze moeite en tijd, die we aan jullie probleem besteden is niet zo aardig, toch?
wij zijn de boodschapper van het slechte nieuws, niet de veroorzaker. en wij proberen en hebben alleen goede bedoelingen het voor jullie nog een beetje overzichtelijk te houden en geen valse hoop te wekken.
en dat is niet bot en onbezonnen maar zorgvuldig en eerlijk.
want valse hoop wekken.. dat is pas wreed en gemeen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niertransplantatie

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ga mij niet uitspreken over de toon van die hele discussie en wat er allemaal over en weer gezegd is, de mening daarover is duidelijk.

Ik heb echter ook de indruk dat jullie niet duidelijk op een rijtje hebben gezet wat er echt allemaal moet gebeuren! Je katje moet naar Amerika, moet daar inentingen voor krijgen, helemaal alleen een hele dag op het vliegtuig, dan wss een maand of meer in carrantaine (hoe schrijf je dat? :eeh: ) en dus een maand dat je hem niet bij je hebt. Je moet dan inderdaad een goede DA, kliniek én een goede donornier vinden (laten de kat er nog even buiten) wat ook geld en tijd gaat kosten want je moet zeker zijn dat het een goede is. En dan moet hij nog geopereerd worden, moet wekenlang revalideren. Nog eens een dag terugvliegen, nog eens een maand (minstens!) in carantaine.... Weet je dan wel hoe lang je weg bent??
Daarbij komt dan nog eens dat ik geloof (en vraag dat anders na he!) dat hij weinig kans heeft om dit te overleven.
Dus waarom zou je dit allemaal doen, dit hele gedoe met hem, met zo'n grote kans op een slechte afloop, ipv gewoon te genieten van de tijd die je nog samen hebt?

Ik smeek je, in zijn plaats (ik denk echt dat als je het hem zou vragen hij dat zou kiezen. Hij ís ziek, als we konden zouden we allemaal wensen dat dat niet zo was, maar het ís zo! )
Laat hem niet in het vliegtuig, of moederziel alleen in een kooitje in carantaine sterven, maar gezellig thuis, in zijn mandje en bij de mensen die zielsveel van hem houden...


Koester hem, voor zolang het nog kan ipv wat hem nog rest te vergooien aan reizen en andere stressfactoren. Zorg dat de tijd die hem nog gegeven wordt telt!


(om op je eerdere vraag te antwoorden, ik weet niet of ik het met een kind zou doen. Als er zo weinig slaagkansen zijn? Ik weet het niet...)
Het spijt me vreselijk voor jullie dat jullie dit tweemaal moeten meemaken, en zeker met zo'n jong katje is dit heel moeilijk. Hij verdient zeker beter! Zeker weten! Maar het is nu zo...

Ik wil ook nog zeggen: ik heb een tante gehad die een aangeboren spierziekte had. De dokters gaven haar tot haar 25e, ze heeft het tot haar 33e getrokken. Ik kan je zeggen, ze heeft genoten van het leven. Ze heeft periodes heeel ziek geweest, heel erg. En op het einde heeft ze gezegd (toen de AB niet meer aansloeg), nu is het genoeg geweest. Ik ga niet uitdoven, ik ga niet lijden. Ze was het vechten moe. Ze is gestopt met de medicatie en is naar palliatieve zorg getrokken om daar op haar gemak heen te gaan. Heel bewust. Dat is ongelooflijk moedig van haar! Maar zij kon het zelf beslissen! Volty niet!
33 is ook veeel te jong om te gaan! Zeker voor iemand met zo'n levenslust! Maar als het einde in zicht was heeft ze het toegeven en het opgegeven. Het was mooi geweest. Het had nog veel mooier kunnen worden, maar het heeft niet mogen zijn. Dit hele verhaal van afscheid nemen heeft bij haar nog geen 2 maand geduurt.
En het is voor iedereen in haar omgeving veeel moeilijker geweest om zich bij haar dood neer te leggen dan voor haarzelf!!
Dat is alles wat ik wou zeggen. Maak de keuze niet voor Volty tussen leven en dood (dat is spijtig genoeg in jouw plaats van bovenaf geslist), maar tussen lijden en rusten...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie