Kat geeft (hele) brokjes over

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Kat geeft (hele) brokjes over

Bericht door Flo_o »

Hoi allemaal, ik wist niet of dit onderwerp hier of bij ziektes & medisch moest staan, maar ik denk hier door de aard van het probleem. Ik hoor het wel als het verkeerd staat ;)

Lynn heeft net 10 min. na het eten een gedeelte (ik gok ongeveer de helft) van haar brokjes overgegeven. Het waren hele brokjes, dus ze heeft niet gekauwd. Ik gok dus dat ze te snel gegeten heeft? Het was wel +/- 1,5 uur later dan normaal dat ze 's morgens haar brokjes krijgt, dus had ze dan zoveel honger? Ik kan bij haar namelijk niet altijd brokjes laten staan omdat ze dan teveel eet, dus ik geef 2 x per dag brokjes en 1x natvoer. Maar normaal is het geen probleem als het wat later is, dan is ze hooguit wat 'zeurderig'.

Verder lijkt alles prima met haar, ze reageert goed etc. Denken jullie dat dit eenmalig was / vaker kan voorkomen / moet ik naar de DA? Hoe kan ik zorgen dat ze haar brokjes wel kauwt? Gewoonlijk doet ze dat wel, dat hoor ik dan tenminste maar of dat áltijd zo is kan ik niet met 100% zekerheid zeggen.

Ze is al een paar dagen een beetje aan het 'kuchen' alsof er een haarbal aan zit te komen (ik heb dat nog nooit meegemaakt maar zo klonk het in mijn oren). Heeft dat er nog iets mee te maken?

En hoe moet ik het de rest van de dag doen met eten, gewoon normaal verder gaan (om 4 uur weer brokjes)? Heeft ze dan straks ook niet super honger omdat ze nu eigenlijk maar de helft heeft binnengekregen.. maar het lijkt me niet echt goed om haar nu gelijk weer wat te geven of wel?

Alvast bedankt voor jullie adviezen!


Hmz, ik maak me best een beetje zorgen om haar :-( Maar het lijkt dus verder wel goed te gaan, ze ligt nu op haar favoriete kussentje :smile: Ik zal haar wat extra knuffels en aandacht geven vandaag, en haar natuurlijk goed in de gaten houden!

xx Flo
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kat geeft (hele) brokjes over

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Flo,

Hé, wat vervelend, voor jou, maar ook voor Lynnie.
Ik zou proberen kleinere porties aan haar te geven, en, omdat je moeilijk hele dagen thuis kan blijven voor de kat, de andere helft een paar uur later te geven middels een voermachine die automatisch het klepje opent voor Lynn.

Ook zou je de brokjes een beetje kunnen mengen met wat water, de kans dat ze dan hele, (en scherpe) brokjes naar binnenwerkt is dan ook een stuk minder, bovendien kan een beetje extra vocht geen kwaad met deze temperaturen. Zo meng ik ook extra water door het natvoer, zodat meneer een lekker "gebonden soepje" krijgt.

Succes,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat geeft (hele) brokjes over

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik zou haar inderdaad gewoon in de gaten houden. Als ze het 3 keer doet, zou ik zeker naar de DA gaan. Maar ik denk nu nog niet dat je je echt zorgen moet maken.
Als mijn katten overgeven zitten er ook hele brokjes in. Er is nooit iets aan de hand geweest, was steeds eenmalig. Ik weet niet echt wat de oorzaak was. Ik weet niet hoe het komt dat er hele brokjes in zitten, mijn katten kauwen wel, maar mss niet alle brokjes. Ik weet het niet goed. Maar zoals gezegd, ik denk niet dat het heel erg is.
Hou het gewoon in de gaten zodat als er wel iets aan de hand is, je het op tijd ziet. Ik heb nog nooit iets gehad waarbij overgeven bleef duren, dus daar kan ik niets over zeggen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kat geeft (hele) brokjes over

Bericht door Flo_o »

Thx! Kleinere porties is wel een goed idee, ik ben nu nog wel een tijdje hele dagen thuis dus dat is geen probleem. Mengen met water zal ik ook proberen, kan inderdaad nooit kwaad om wat meer water binnen te krijgen.

Ik ben blij om te horen dat het vaker voorkomt. Ik zal het in ieder geval goed in de gaten houden. Ze keek er zelf ook heel verbaasd bij :lol: Maar ik vind het vooral zielig voor haar, ik hoop dat het niet teveel pijn doet.

Ik ga d'r weer even van wat kusjes voorzien ;)

Ahh, ik hoop echt zo dat het maar eenmalig is geweest, ik lees nu zulke erge verhalen overal over maagontstekingen en dat soort dingen.. :(
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Kat geeft (hele) brokjes over

Bericht door puck0906 »

Mijn Bono spuugde ook vaak hele brokjes uit totdat ik van royal canin de dental brokken ging gebruiken. Deze zijn groter en dus moet hij beter kauwen. Dit was voor hem de oplossing en na het afbouwen eet hij nu normaal formaat brokjes normaal op zonder te spugen. Voor mijn Bailey heb ik nu het zelfde probleem maar dan qua blikvoer. Ze eet gewoon vaak te snel en dan spuugt ze zeg 1 of 2x per week het weer uit maar ze is in alle opzichten mega gezond qua doen en laten en eet daarna ook gewoon weer. Ik denk dat de tip van minder en vaker geven het beste is en wellicht dus die dental brokjes. Succes
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kat geeft (hele) brokjes over

Bericht door Leonie89 »

onze Merlijn geeft ook met periodes zijn volledige maaginhoud over.. hierbij dan ook hele brokjes.. bij Merlijn is het probleem dan dat hij naast zijn gewone brokjes ook andere dingen heeft gegeten, zoals haar of een deel van een speeltje (veertje ofzo)..
hij is dan een dag aan het kotsen en de dag erop is hij wat sip.. end an gaat het wel weer.. ik gooi als hij zo veel overgeeft meteen wat haarbalpasta door zijn eten, zodat wat er dan verkeerd zit er ook meteen wat makkelijker uit komt..
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kat geeft (hele) brokjes over

Bericht door Flo_o »

Ìk dacht ook aan een haarbal toen ik haar die geluidjes hoorde maken, ze verhaard heel erg op dit moment en ze likt haar vacht de hele dag. Ik heb haar straks weer even geborsteld zodat ze misschien wat minder haren binnen krijgt.

Maar er zat dus geen haar tussen alleen maar brokjes. Ze maakt trouwens nog steeds rare geluidjes als ik haar oppak, dus ik laat haar maar even met rust nu.

Dental brokjes zou ik kunnen proberen inderdaad, ik heb alleen net een 10 kg zak gewone brokken gekocht :( Maar ja, ik kan wel een klein zakje kopen en het uitproberen en dan weer laten wennen / afbouwen naar gewone brokken.

Ik wacht eerst even af hoe ze het straks doet met eten (kleinere portie gemengd met water), als het weer gebeurt ga ik meteen andere brokken halen en haarbalpasta en als het dan nog niet ophoudt de DA bellen. Ze is wel heel rustig en 'normaal' eigenlijk, maar ik heb in andere topics gelezen dat dat niet zoveel zegt.. :( Ik hoop dat het niks ernstigs is.

Bedankt voor alle adviezen!

x bezorgde Flo :(
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kat geeft (hele) brokjes over

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Flo,

Je bent een erg bezorgde poezenmoeder!
Van een kotsje is nog geen kat doodgegaan hoor, en het overkomt ze allemaal wel eens....vreselijke trek, en dan een enorme bak met lekkers....en dan gaat het daarna mis.

Tip, meng de brokjes met lauw water, dan worden ze sneller "zompig".
Kans dat ze dan harde onverteerbare, ongekauwde delen in haar maagje heeft is dan stukken kleiner.

Geen dank voor adviezen, daarvoor huist hier op het forum reeds jaaaaaaren kattenliefhebberschap, en we willen elkaar helpen, toch?

Liefs voor Lynny, en ook voor jou, en maak je niet te veel zorgen,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kat geeft (hele) brokjes over

Bericht door Flo_o »

Thx Rob! Maar je kent me hè, ik maak me toch wel zorgen ;)
Ik hou jullie op de hoogte xxx
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat geeft (hele) brokjes over

Bericht door Umimeis »

Als je je zorgen maakt en twijfeld, dan kun je altijd even met de dierenarts bellen voor advies.
Maar hier geven ze ook wel eens over. Laatst nog toen het zoooooo warm was, toen moest Sammie ook overgeven, al het vlees kwam er weer uit. En dan heel zielig erbij kijken..... :-(
Ik heb hem toen even enkele dagen in de gaten gehouden, gelukkig bleef het bij die ene keer, anders had ik even naar de DA gebeld. Het kon zijn dat er misschien toen even een haarbaal dwars zat.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat geeft (hele) brokjes over

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat het van vanalles kan komen. Mijn kater vroeger had het geregeld toen hij nog jong was. Hij had echt niet zoveel haaruitval, en heb nooit een haarbal gezien bij hem, dus ik denk niet dat het daarvan was. Ik denk dat hij gewoon te veel at in een keer en dan lekker ging rondcrossen in de tuin. Nu ja, dan ben ik niet verbaasd als er al eens iets terug uitkomt. Alleen spijtig dat hij dan altijd terug binnenkwam om het daar te deponeren... :-)

Mijn Kleintje heeft vande week haar eerste haarbal gehad, of toch dat ik weet, en volgens mij is dat omdat ze nu echt wel veel meer binnen zit dat ze gewend is met al die katers die hier nieuw toekomen en de hond die op bezoek is geweest.
Daardoor verwijder ik ook minder haar haar, want buiten ben ik daar toch iets happiger op dan binnen... En zij heeft echt enorm veel haarverlies (gesteriliseerde poes he...), het is echt een wolk als je er eens goed door woelt.
Maar bon, kan dus vanalles zijn, en zolang het niet blijft duren niets om je erg zorgen over te maken. Als je een poes hebt die altijd binnenblijft is borstelen en antihaarbalpasta of kattengras natuurlijk altijd aan te raden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Kat geeft (hele) brokjes over

Bericht door ]-marjolein-[ »

Wat vervelend...ook al is het maar 1 keer, je maakt je toch meteen zorgen, kan ik me helemaal voorstellen. Het kan door meerdere dingen komen..je zou eens wat kleinere porties kunnen proberen, maar als ze erg aan het verharen is zou het ook kunnen zijn dat er een haarbal dwars zit. Dan kun je haar haarbalpasta geven of als ze echt al misselijk is zou je wat kattengras kunnen geven. Als het na het eten is komt het eten ook mee maar met een beetje geluk ook de haarbal die dwarszit.
Hier zijn ze erg fan van gras e.d. en meestal als Dean een gras-aanval heeft ligt er binnen een half uur ergens een haarbal...
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kat geeft (hele) brokjes over

Bericht door Flo_o »

Hmz, heb haar een klein beetje brok gegeven met lauwwarm water maar ze heeft het binnen 5 min. weer uitgekotst. Ik snap echt niet wat er aan de hand is, ze lijkt verder zo gezond! Ze schrokte het nog steeds naar binnen, misschien volgende keer wat langer laten weken of anders alleen natvoer geven?

Ik ga gauw nog even naar de dierenwinkel voor wat kattengras en haarbalpasta. Vind het echt zo naar voor d'r :( maak me nu echt zorgen.

x
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kat geeft (hele) brokjes over

Bericht door Dafpoetser »

Achjee, er zit haar duidelijk iets in de weg, dat ze snel misselijk wordt.

Goede zet, die pasta en dat gras.

Hou ons op de hoogte Flo!

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kat geeft (hele) brokjes over

Bericht door Flo_o »

Heb de verkoper van de dierenwinkel ook even om advies gevraagd en hij rade me licht verteerbare brokjes aan. Die zijn wel even groot als de brokken die ik nu geef maar die hebben ook verschillende vormpjes zodat ze meer kauwt ofzoiets :icon_shifty: Naja, heb het maar gekocht want ik weet ook niet meer wat ik moet doen. Het heet Nutram Selective Cat. Ik moest haar eerst maar een paar brokjes geven en dat houdt ze tot nu toe binnen (15 min.). Dus als dat goed gaat geef ik haar over een half uurtje weer een paar brokjes, dan krijgt ze tenminste iets binnen vandaag.

Verder vroeg hij of ze wel ontwormt was en dat is 1,5 maand geleden gedaan door het gastgezin en volgens de DA hoefde het pas weer in december maar hij gaf me toch maar een foldertje mee :roll:

Ik vroeg ook nog naar haarbalpasta en dat heb ik ook gekocht. Omdat ze dus al een paar dagen van die 'keel' geluidjes maakt denk ik ook dat er iets in de weg zit..

Telefonisch spreekuur van de dierenarts is 's ochtends van 8.00 tot 9.00 dus als het vanavond/vannacht niet verbeterd bel ik morgen gelijk. Gelukkig zit 'ie hier 2 huizen verder dus ik kan er snel zijn als het nodig is.

Thx voor het meedenken en meeleven iedereen, ik hoop dat het gauw beter gaat met d'r :(

x
Plaats reactie