Buitenkat bekeren tot binnenkat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
blackerdeblack
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2010 09:48

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door blackerdeblack »

jaaaa zeker daar heb ik ook al over nagedacht en daar ga ik zeker nog info over opzoeken. maar dat is nog lang niet aan de orde, het gaat nu eerst om de verhuizing.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou als ik jou was het op voorhand eens twee weekjes proberen, hem binnenhouden. Dan zie je direct of hij het aankan of niet. Als ik je zo hoor, gaat hij toch niet zoveel buiten en zou dat geen grote problemen mogen geven.
Mijn kleine kater kwijnde helemaal weg toen hij 2 weken binnen zat en werd helemaal lusteloos, maar dat is waarschijnlijk een uitzondering. Jouw kat is ook al wat ouder, dat maakt ook een groot verschil. Maar ik zou het op voorhand toch eens proberen omdat je dan niet voor onverwachte, nog veel pijnlijkere, verrassingen komt te staan. Het balkon en huis zo leuk mogelijk maken is natuurlijk altijd positief, voor elke kat! :-)

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
blackerdeblack
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2010 09:48

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door blackerdeblack »

Dat kan ik inderdaad wel eens doen ja, bedankt voor de tip!

Mijn blackie heb ik wel eens eerder een week ongeveer binnengehouden en dat ging nog best goed, maar hij bruist wel van de energie. en hij is heel eigenwijs, hij is gewend sochtends buiten te poepen en te plassen en als ik hem er dan niet uit laat gaat ie klagen. blijf ik een dag weg heeft ie het de volgende ochtend nóg niet op de bak gedaan, hij blijft stiekem hopen dat hij dan toch naar buiten mag en dan na lang lang lang zeuren en klagen gaat hij toch maar op de bak :D
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door Catfish »

Ik heb een beetje hetzelfde probleem, maar dan net wat anders.
Ik heb drie katten zoals velen van jullie weten, Zorro van net een jaar, en twee kittens, Snoopy en Yoda. Zorro is de enige die naar buiten gaat. De andere twee wil ik niet buiten hebben, het zijn fleskittens en dus erg open en vol vertrouwen naar mensen, lopen denk ik zo met iedereen mee.

Maar nu het probleem. Al mijn voorgaan de katten gingen nooit de tuin uit, dat waren ook bijna allemaal oudere katten. (Asiel, gejat van ex, dat soort dingen.)
Dus ik dacht, beetje Nelly Naief, ik weet het, dat ik dat Zorro ook wel kon leren. Niet dus. Meneer gaat vrolijk de hort op. Hij gaat niet ver weg, en als ik hem ga zoeken vind ik hem altijd en kan ik hem zo oppakken, als er maar niemand anders in de buurt is (hij is nogal schuw, ook een 'verleden').
Ik heb gelukkig geen drukke wegen in de buurt, maar wel wegen uiteraard.

Maar weet je, ik kan het niet. Ik ben de hele tijd bezig met "waar is hij", "gaat het wel goed", ik kan het niet loslaten. Ook gaat hij steeds bij een lieve buurvouw voor de ramen ziten, waardoor haar binnenkat volledig gestresst raakt. Niet leuk dus.

Ik heb geprobeerd hem een paar dagen binnen te houden, maar hij wordt na verloop van tijd wild, loert op elke open deur, opent de hor, en valt de twee kleintjes lastig. Kortom, niet te genieten.
De tuin afzetten is geen optie ivm bomen, en voor een ren is mijn tuin te klein.

Dus na dit hele verhaal is mijn vraag: denken jullie dat hij na verloop van tijd eraan kan wennen om binnen te blijven of zal ik hem gewoon laten lopen en mezelf aanleren om het los te laten?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door castratenkoor »

Mijn persoonlijke mening ken je Catfish, ik zou hem absoluut niet loslaten. Het is een schijn-vrijheid en de kans op binnen afzienbare tijd een platte kat, een vergiftigde kat of een kat die spoorloos verdwenen is, is heel groot. Kijk maar eens naar de bijna wekenlijks geplaatste berichten over verongelukte katten.
Het is jammer dat Zorro nu gewend is los te lopen.
Ik zou als ik jou was doorzetten en consequent zijn, geef hem binnen genoeg afleiding, extra paal, meer speelgoed. En als je de mogelijkheid hebt een buitenren. Je zegt dat je tuin te klein is, een bench van 2 meter is ook al wat, als je het spannend genoeg maakt met hoge zitplekjes en zo.
Ik wens je er veel succes mee.

Oh ja nog niet vermeld, hij kan loslopend ook allerlei enge ziektes (bv FIP en FIV) meenemen. Zo lopen je kittens ook gevaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door Catfish »

Dinie, je hebt gelijk. Ik heb hem net naar binnen geroepen (en hij kwam zowaar) en besloten dat dat het dan was. Ik hoop dat ik het volhoudt en niet voor hem zwicht. Sterk zijn!
En inderdaad, ik heb geen zin in ziektes hier!
Hij zit nu alweer te gillen voor de hor, dus ik ga even aan de slag met de laser, vindt ie geweldig.
Meer speeltjes en krabpalen passen echt niet... Het is hier nu al zoals een vriendin het omschreef "apekooi over katten- en hondenspeeltjes". :lol: Maar ik ga hem zeker meer entertainen.

Ik ben benieuwd naar meerdere meningen, dus kom maar op!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door castratenkoor »

Heel verstandig Catfish. Hij zal nog heel lang zeuren maar uiteindelijk best begrijpen dat hij zich binnen moet vermaken. Met twee van die lieve vriendjes moet dat lukken toch?
Ik wens je er veel succes bij en hoop dat hij de moed snel opgeeft.
De ene kat is daar halstarriger in dan de ander.
En ik weet hoe moeilijk het is niet toe te geven aan een smachtende kat.
Als ik hier in sporadische gevallen het luik naar de ren af moet sluiten is het vooral rode Bram die
heel zielig en smachtend kan doen.

Succes!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door Catfish »

Dank je voor je steun!
Ik ben net bijna gezwicht... Maar nee, hij heeft het hier ook gezellig, hij en Yoda zijn elkaar nu aan het afbreken, in het nette dan. :lol: Waar halen ze de energie vandaan met die hitte...
Snoopy zit op de koelbox die als hor-stop dient naar buiten te kijken, naar waar hij als het aan mij ligt nooit zal gaan...
Nog even en ik sla aan het dichten, het is de hitte zullen we maar zeggen.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door castratenkoor »

Het zal in het begin best voelen of je hem iets ontneemt Catfish, maar ik hoop dat je volhoudt, voor jouw eigen gemoedsrust ook veel beter.
En ik zou het vreselijk vinden een in memoriam bericht van je te lezen omdat hij plat is gereden.........

Sterkte met het afkicken voor het ventje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door Catfish »

Het blijft de eeuwige discussie. Is het gevaar buiten het waard om je kat de vrijheid te geven? Ik denk dat iedereen dat voor zichzelf moet beslissen. Maar wat jij zegt Dinie, de kans op een 'in memoriam' is dan wel groter, en geheel voor eigen verantwoording.
Zorro was mijn eerste kat die de hort op ging, en ook de laatste.
Ik heb net een 'gesprek' met hem gehad, ik hoop dat hi het begrijpt. Hj zal nog wel een tijdje blijven zeuren, maar ik hou vol! Toen je dat net schreef zag ik opeens een platte Zorro voor me... En dan ga ik kapot, mede omdat het mijn eigen schuld is.
Dank je Dinie, voor al je medenken!

Groetjes,
Stella
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door castratenkoor »

Graag gedaan catfish, ik weet dat jij aaleen het beste wilt voor je drie lieffies.
Dankzij jouw bemiddeling heb ik ons zwarte wondertje op 4 pootjes.
Zonder jouw inbreng zou het nooit bij me opgekomen zijn een kitten in Doetinchem te halen.
En dan zegt iedereen, waarom van zo ver weg, in Amersfoort zitten toch genoeg kittens??????
Maar Rik is gewoon Rik en daar kan geen ander kitten tegenop, nu al niet.
We zijn allebei superblij met hem, en zonder jou hadden we hem niet gehad.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door Catfish »

Ik ben zo blij dat Rik zo bij jullie past! Geweldig hoe je over hem schrijft.
Het enige wat ik gedaan heb is een link van een vriendin volgen, waardoor ik bij Helmie van kittenopvang Doetinchem terecht kwam. En toen ik zag hoe liefdevol, verantwoord en ook schoon het er daar aan toe ging...
Ik heb dus een advertentie voor haar hier geplaatst en hoop dat zo nog veel meer van deze geweldige kittens een fijn thuis vinden. Net als Rik, Snoopy, Yoda en Poesie.
Ik ben blij voor jullie!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: raskatje wel of niet naar buiten?

Bericht door Adriana »

dag loesjep. en welkom ;-) op het Forum,
je hebt vast wel gezien al dat we onder de topics tal van berichtendraadjes hebben over allerlei onderwerpen waar je nu een vraag over stelt en als je snel op de hoogte wilt zijn van onze ervaringen dan lees je je even in bij die berichtenwisselingen.
bv binnen/buitenkat, kattenrennen, kattentuigjes enzovoorts. en rechtsboven zit een zoekfunctie en die is ook handig als je iets wilt weten over gestolen katten, door auto's platgereden katten, vergiftigde katten, katten die zijn ontsnapt en de weg zijn kwijtgeraakt, katten die zijn meegenomen..

voor de kat-zelf maakt het denk ik niet zo veel uit of het een raskat is of niet, het verhoogt wel de diefstalkans.
en iets meer spelen en afleiden als voor de deur wordt gemekkerd, wil ook nog wel eens helpen.
wij weten niet hoe het in jouw omgeving is met de drukte van het verkeer, de kattenhaters.. het is en blijft jouw eigen verantwoordelijkheid en een binnenkat met mogelijkheid beperkt naar buiten te kunnen (bv kattenren) is als binnenkat niet zielig, dat maken mensen er soms van.
we hebben hier hele discussies met argumenten, voors en tegens over die onderwerpen, dus stof genoeg voor je om na te denken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loesjepoesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jul 2010 11:56

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door loesjepoesje »

lastig he, zo'n poes die zooo graag even naar buiten wil. ik heb hetzelfde probleem. tot voor kort hadden wij HTK katten die naar believen naar binnen en buiten gingen door het kattenluikje. ik woon niet in een hele drukke buurt maar ja, er rijden natuurlijk wel eens auto's. na het overlijden van onze laatste lieve cyper hebben wij een raskatje gekocht, ik was altijd al zo verliefd op de britse korthaar en sinds kort delen wij het huis met haar... ik durf haar niet naar buiten te laten, ben veel te bang dat iemand haar meeneemt, want ze ziet er opvallend (mooi) uit. ik zou graag een vriendje of vriendinnetje voor haar erbij willen maar helaas vindt mijn man 1 kat echt genoeg, (en reken maar dat ik erom gezeurd heb hoor haha, maar je moet dat wel allebei willen, hij is overigens stapelgek met onze kleine..!)
wij werken wel overdag en ik ben bang dat ze dan eenzaam is, alhoewel ze absoluut die indruk niet wekt (misschien is het alleen mijn gevoel?)
nu denken wij erover om een ren te maken waar ze vanuit huis zo in kan lopen (grenzend aan de bijkeuken, zodat ze door het kattenluikje kan) maar ik vraag me af, raakt een kat niet helemaal gestresst als zij in de ren zit en er kattenbezoek in de tuin komt waar zij dan niet bij kan omdat ze achter gaas zit? ben benieuwd naar jullie reactie!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door castratenkoor »

loesjepoesje : Ik heb 8 katten die via een kattenluikje in een kattenren kunnen, 24 uur per dag. Luikje gaat alleen dicht met oudjaar met vuurwerk.
Ze hebben er veel plezier aan, vooral de vrije keuze of ze binnen of buiten willen. Grote voordeel is, ze zijn niemand tot last en leven in volstrekte veiligheid, zonder risiço's van verkeer en zo.
Van de meeste loslopende katten hebben ze totaal geen last. Er is één extreem geval die mijn katten door de tralies aanvalt.
Maar dat zijn uitzonderingen.
De wens verder te gaan dan de ren reikt zie ik niet. Er zijn er 3 met weer en wind buiten, de rest veel minder.
ik kan het je absoluut aanraden zo'n ren. De mijne is 10 meter.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie