Buitenkat bekeren tot binnenkat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
blackerdeblack
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2010 09:48

Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door blackerdeblack »

Hallo,

Ik heb een hele lieve vier jaar oude kater. Hij is de eerste drie jaar van zijn leven een zwerfertje geweest, toen belandde hij in het asiel en toen kwam ik hem daar ophalen anderhalf jaar geleden.

Ik woon nu in een kleine kamer, ik heb een tuin en een kattenluikje.
Toen blackie eenmaal naar buiten mocht nadat ik hem standaard zes weken had binnen gehouden was hij een en al buitenkat, hij wou altijd naar buiten, zelfs als het regende.

Nu hij een jaartje ouder is is dat minder geworden. hij gaat sochtends naar buiten om zijn behoefte te doen, hangt dan buiten 1 of 2 uurtjes rond en blijft de rest van de dag, meestal, gezellig bij mij binnen. Af en toe wipt ie nog even naar buiten, maar nooit langer dan een half a 1 uur.

Hij is erg op mij gericht. Al zet ik keiharde muziek aan, hij gaat niet naar buiten, nee hij blijft binnen bij mij en vraagt om aandacht. Sommige dagen gaat hij wel wat meer naar buiten maar het wisselt heel erg.

Nu is mijn punt. Ik heb woonurgentie gekregen voor een grotere woning. Die zal zeer waarschijnlijk zonder tuin zijn. Wel met balkon zowiezo.
Nu mijn vraag: kan ik mijn lieve blackie bekeren van buitenkat naar binnenkat? Ik heb er eventueel ook al aan gedacht om het balkon af te rasteren zodat hij in iedergeval frisse lucht heeft . Maar weet iemand iets van wat dat kost? En hoe ik mijn Blackie het best kan bekeren?

Ik heb Blackie met slecht weer ook wel eens binnen gehouden voor een week en als ik dan veel met hem speelde en hem veel aandacht gaf, borstelen enzo, dan ging dat best. Het enige is dan dat ie op de vreemdste plekjes gaat liggen, bij de voordeur, in de klerenkast, opgepropt achter het gordijn.

Ik wil hem absoluut niet kwijt. Hij is helemaal op mij gericht en ik weet dat hij mij ook niet kwijt wil.
Wat moet ik doen?

groetjes elzeline
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum,
twee kattenbakken op twee verschillende plaatsen,
balkon afrasteren (zie topics en berichten en even op binnen/buiten en balkon zoeken via de zoekfunctie (rechtsboven),
verhuizen en wat aandacht en een extra knuffel!

en Blacky zal ook binnen hoogstwaarschijnlijk erg gelukkig zijn!
in het ergste geval laat je hem af en toe uit in een tuig voor de luchtjes en grasjes.
daar moet je de tijd voor nemen om te oefenen en vaak lukt dat goed.
het is normaal dat katten af en toe op ongebruikelijke plekjes gaan liggen (te warm, te veel herrie, geen gezeur aan m'n kop, lekker rustig snurken oid)

en hoeveel geld het kost hangt af van de methode die de kiest en de grootte van het balkon, toch? even zelf op onderzoek uitgaan bij de Gamma's voor gaas en/of Zooplus of de nettenlijn voor netten.
als je even zoekt dan vind je heel erg veel tips en voorbeelden, vaak met foto's.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door castratenkoor »

Een kat die gewend is naar buiten te kunnen leer je meestal best dat dat niet meer kan. In het begin zal hij zoeken naar de uitgang en zeuren, maar als hij merkt dat dat niet het gewenste resultaat oplevert houdt hij daar op een gegeven moment wel mee op.
Het balkon afrasteren is een goed plat, zou ik zeker doen. Zolang dat niet gebeurd is moet je hem neit op het balkon laten. Er zijn al legio verhalen van katten die van balkons naar beneden zijn gelazerd, met alle risico's van dien. reken maar dat je dan nog duurder uit bent aan dierenartskosten dan met afrasteren.(als je hem in het gunstigste geval al kan redden).

Mijn katten lopen niet los buiten maar kunnen via een kattenluikje in een ren van 10 meter.
Rond oud en nieuw zit dat luik zeker een week dicht, voor hun eigen veiligheid. Dan zeuren ze 2 dagen en proberen van alles. Maar dat houdt vanzelf op. Ze leggen zich er bij neer zeg maar.

Bij jou is het eigenlijk nog makkelijker, omdat het voor de kat een nieuwe omgeving is en hij DAAR niet gewend is hoe hij naar buiten kan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door Cari »

Ik zou het heel triest vinden voor Blackie. Vergeet ook niet dat dat voor hem betekent dat hij nooit meer contact kan hebben met soortgenoten. Een balkon is voor een kat die het buitenleven op prijs stelt, niet genoeg. Buiten zijn is meer dan frisse lucht opsnuiven.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
blackerdeblack
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2010 09:48

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door blackerdeblack »

Dank je wel voor je antwoord!
Hoe zo twee kattenbakken?
blackie heeft een hekel aan tuigjes, ik heb eens geprobeerd er een bij hem om te doen maar het enige wat ik er aan overhield was een heleboel krabben.
Ik zal eens gaan zoeken naar afrasteringen op het net.
Adriana schreef:welkom ;-) op het Forum,
twee kattenbakken op twee verschillende plaatsen,
balkon afrasteren (zie topics en berichten en even op binnen/buiten en balkon zoeken via de zoekfunctie (rechtsboven),
verhuizen en wat aandacht en een extra knuffel!

en Blacky zal ook binnen hoogstwaarschijnlijk erg gelukkig zijn!
in het ergste geval laat je hem af en toe uit in een tuig voor de luchtjes en grasjes.
daar moet je de tijd voor nemen om te oefenen en vaak lukt dat goed.
het is normaal dat katten af en toe op ongebruikelijke plekjes gaan liggen (te warm, te veel herrie, geen gezeur aan m'n kop, lekker rustig snurken oid)

en hoeveel geld het kost hangt af van de methode die de kiest en de grootte van het balkon, toch? even zelf op onderzoek uitgaan bij de Gamma's voor gaas en/of Zooplus of de nettenlijn voor netten.
als je even zoekt dan vind je heel erg veel tips en voorbeelden, vaak met foto's.
blackerdeblack
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2010 09:48

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door blackerdeblack »

Dank je wel voor je reactie :)
ik ga het balkon zeker afrasteren, ik hou te veel van mijn kat, dus wil hem niet kwijt.
En je hebt zeker een punt dat je zegt dat het een nieuwe omgeving is en dat hij inderdaad daar niet gewend is om naar buiten te gaan, en ik heb ook een groter huis.
Ik heb nu een kattenkrabpaal van ongeveer anderhalfe meter hoog. Zou ik een hogere moeten kopen? of heeft dat voor blackie geen meerwaarde?

castratenkoor schreef:Een kat die gewend is naar buiten te kunnen leer je meestal best dat dat niet meer kan. In het begin zal hij zoeken naar de uitgang en zeuren, maar als hij merkt dat dat niet het gewenste resultaat oplevert houdt hij daar op een gegeven moment wel mee op.
Het balkon afrasteren is een goed plat, zou ik zeker doen. Zolang dat niet gebeurd is moet je hem neit op het balkon laten. Er zijn al legio verhalen van katten die van balkons naar beneden zijn gelazerd, met alle risico's van dien. reken maar dat je dan nog duurder uit bent aan dierenartskosten dan met afrasteren.(als je hem in het gunstigste geval al kan redden).

Mijn katten lopen niet los buiten maar kunnen via een kattenluikje in een ren van 10 meter.
Rond oud en nieuw zit dat luik zeker een week dicht, voor hun eigen veiligheid. Dan zeuren ze 2 dagen en proberen van alles. Maar dat houdt vanzelf op. Ze leggen zich er bij neer zeg maar.

Bij jou is het eigenlijk nog makkelijker, omdat het voor de kat een nieuwe omgeving is en hij DAAR niet gewend is hoe hij naar buiten kan.
blackerdeblack
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2010 09:48

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door blackerdeblack »

Cari schreef:Ik zou het heel triest vinden voor Blackie. Vergeet ook niet dat dat voor hem betekent dat hij nooit meer contact kan hebben met soortgenoten. Een balkon is voor een kat die het buitenleven op prijs stelt, niet genoeg. Buiten zijn is meer dan frisse lucht opsnuiven.
Ja ik vind het ook heel triest. Maar ik wil hem echt niet naar het asiel brengen want wie weet bij wat voor mensen hij dan terecht komt. ik wil hem echt bij me houden.
Wat betreft de soortgenoten, als ik een paar maanden in mijn nieuwe huis woon trekt mijn vriend bij mij in en die heeft ook twee katten, dat zijn vrouwtjes, dus hij zou nog wel contact met soortgenoten hebben.
mischien kan ik een soort halve boom op mijn balkon neerzetten.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door JLC »

Eigenlijk zijn alle suggesties al gegeven.
Ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat als je vriend met zijn twee katten bij jullie intrekt. Hopelijk gaat dat dan goed. Zorg met drie katten in ieder geval al voor voldoende kattenbakken (3 + 1 extra), speeltjes en mandjes.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door Adriana »

Blacky poept en pist nu in je eigen en bij voorkeur andermans tuin(en).

sommige katten willen niet poepen en plassen op dezelfde bak en je kunt beter met twee bakken beginnen
en dan minderen als blijkt dat het met één bak ook goed gaat,
dan wildplassen en ander probleemgedrag bijsturen als blijkt dat hij binnen aan één bak niet genoeg heeft
--
yesss, de aanbevolen hoeveelheid bakken voor 3 katten is indd 3 + 1 op verschillende plaatsen!
dat is even schrikken hè?
en wees daar zeker in het begin ook heel zorgvuldig mee dus vaak legen en even schoonmaken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
blackerdeblack
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2010 09:48

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door blackerdeblack »

zo dat wist ik niet.
Mijn vriend, die twee katten heeft, heeft inderdaad ook twee kattenbakken omdat ze niet in 1 bak willen poepen en pissen.
Blackie is wel heel zindelijk, hij gaat altijd op de bak als het niet anders kan. bijvoorbeeld als ik een weekend weg ben ( dan zorgt iemand anderrs voor hem) maar dan blijft hij binnen en doet ie alles netjes op de bak.

Bedankt voor jullie adviezen!
thx,
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door sandy »

Euh...ik heb op 4 katten maar 2 bakken staan hoor...zonder enige probleem...
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door Sannie_xx »

Tsja bij sommige katten gaat het makkelijker dan bij anderen. Mijn katten hebben er ook geen problemen mee, die hebben met zijn tweetjes 1 bak. Van kitten af aan zijn ze hieraan gewend geweest en nooit problemen gehad. Maar zodra er ook maar een plasje ergens ligt een keertje, dan komt er een tweede bak bij!

Ik zou beginnen met in elk geval drie kattenbakken, en als je dan problemen krijgt hoppa: die vierde bak erbij. Liever vier kattenbakken dan drie onzindelijke katten, toch?

Wat betreft het naar buiten gaan; oeh wat een dillemma..... :S Natuurlijk wil je je kat niet kwijt, maar een beetje sneu is het wel dat hij dan de hele tijd binnen moet zitten terwijl hij gewend is dat er buiten zoveel te beleven valt.
Mijn katjes zijn het niet eens gewend en soms vind ik het al wel eens sneu dat ze niet gewoon lekker naar buiten kunnen (al zou ik het hier niet durven ivm de grote wegen in de buurt)


Balkon afzetten is zeker een goed plan - lekker veel speelgoed en inderdaad; een lekker grote krabpaal? Misschien zo eentje van grond tot plafond? Daar kan lekker in geklommen worden.

Het is te proberen, wie weet is het geen probleem omdat hij toch al meestal binnen zit. Maar als je merkt dat hij er ongelukkig van wordt, dan zou ik er toch even over gaan nadenken of hij niet beter af is bij mensen met een tuin.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door castratenkoor »

Ik zou zeker een extra krabpaal nemen ja.

Ik denk er anders over - dat het sneu voor de kat zou zijn- zo zie ik dat niet.
Loslopen buiten is een schijn-vrijheid met veel gevaren en veel sterfgevallen.
Ik vind het niet sneu voor hem, mits je het binnen leuk en spannend genoeg maakt.
Liefst alles open en in alle ruimtes laten, leuk speelgoed.
Zelf ook veel met hem spelen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
blackerdeblack
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2010 09:48

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door blackerdeblack »

Ik vat het even samen:

- krabpaal tot aan het plafond
- balkon afrasteren en uitdagend maken
-2 tot 4 kattenbakken
- minimaal 2 krabpalen
- veel speeltjes/hengels
- lekkere slaapplekjes creeeeren
- alle ruimtes open laten
- zelf veel met blackie spelen
- niet tegeven aan het gemiauw in het begin

Heb ik het zo goed samengevat?
zeer veel dank!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Buitenkat bekeren tot binnenkat

Bericht door Adriana »

bijna!........
maak een heel goed integratieplan voor de inburgering van de poezen van je vriend en blackerdeblack
want van het ene op andere moment allemaal bij elkaar zetten, lijkt me niet verstandig.
hebben we ook heel boeiende draadjes over.....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie