Dillemma

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
loek
Jaguar
Jaguar

Re: Dillemma

Bericht door loek »

Volgens mij heeft Muis de verkeerde vachtkeuze gemaakt ;-) Want eigenlijk is ze wel zo'n prinsesje. Ik noem haar ook vaak zo, of tutje (met liefde he ;-)). Maar Muis is ook niet zo'n mensen kat dus...en zooey ook niet zo te lezen. Het zijn allebei 1 mens katten ;-)

Wat zou je nou kunnen doen om Zooey wat relaxter te krijgen? Zit even hardop te denken. Waar ik iniedergeval op let (probeer te letten) bij Muis is haar 'angsten' niet bevestigen door niet op haar te reageren als ze 'angstig' is. Maar verder..ik zou het niet zo goed weten. Wederom briljante ingevingen zal ik melden ;-)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Ja, het prinsessen-lapje. Precies wat jij zegt. Dat is Zooey. Wel een heel lief prinsesje ook - ze doet geen vlieg kwaad (het is absoluut geen drifkopje, ze doet eigenlijk nooit wat onaardigs.). Een echte prinses op de erwt. Gevoelig, verfijnd, heeeeel netjes. Een echt meisje.

Ik kan me twee situaties voorstellen waarin Zooey het meest gelukkig is:
- alleen met een rustig persoon waar ze naar eigen keuze mag komen knuffelen
- of bij een oud/rustig ander katje die ze naar hartelust mag wassen. Daar houdt ze wel van - andere katjes wassen/verzorgen. Maar Mouse wil dan altijd meteen spelen, die vond dat alleen als kitten nog wel oké. Nu bijna niet meer. De enkele keer dat hij het toelaat neemt ze het er ook echt van - wassen wassen wassen.

Ik voorzie dus inderdaad nog wel problemen als zij met vier in 1 huis moeten. Dan is Zooey het katje dat altijd op zolder zit, vrees ik.
Maar een ander huis voor je kleine meisje zoeken.... hoe doe je zoiets? :S
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Och je Sannie. Ik krijg er een knoop van in mijn maag....(je laatste vraag) Ik heb er weleens over nagedacht, dan zou ik echt een soort van sollicitatiegesprekken gaan houden. Ik zag bij het asiel waar ik ben wezen kijken (voordat ik Diesel en Muis kreeg) dat ze ook wat oproepjes hadden hangen van mensen die hun kat of hond zelf wilde herplaatsen...zoiets?

Is het ook nog een optie om een gedragskundige er naar te laten kijken? Misschien zijn er wel verborgen dingen in huis of aan Mouse waardoor ze 'zo is'. En misschien is het wel gedrag wat kan veranderen? Of misschien is de interpretatie niet altijd goed?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Ik herken dat gedrag wat je schrijft van Zoey wel, dat heeft Doortje ook( ook een prinsesse-lapje ( geweldige benaming )
Vroeg me af hoe oud ze zijn, ik merk nl dat katertjes met een jaar of anderhalf vaak wat rustiger worden. Dan gaat het opeens wel goed.
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Bij het woord prinsessenlapje gaat me ineens een klein belletje rinkelen. Zou het haar helpen om haar op regelmatige basis op een teruggetrokken plekje even echte uitgebreide privé-aandacht te geven? Bijvoorbeeld even in de badkamer met haar samen, eenmaal per dag en dan echt even qua tijd op haar letten of ze er behoefte aan heeft, en hoeveel behoefte ze eraan heeft.
Het is een speciale dame tenslotte, dus misschien helpt speciale aandacht.
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

@ Nyncke; Ze zijn allebei net een jaar, wel erg jong dus nog.

@Loek; een gedragsdeskundige zou ik inderdaad wel eens naar kunnen kijken.... daar heb ik eigenlijk helemaal geen ervaring mee.

@Jojo; tsja daar zeg je me wat. Zooey claimt op zich wel wat eigen tijd op hele specifieke momenten; 's ochtends vroeg op bed en 's avonds als ik even achter de pc zit. Verder wil ze ook door mij liefst met rust gelaten worden. Als ik haar overdag even kom aaien vind ze het wel fijn, maar ze loopt ook wel vrij vlot naar een ander plekje. Toch zelfs tegen mij dan wantrouwig (zo'n tegenstelling tegen als ze uit zichzelf naar me toe komt). Haar in een andere ruimte nemen is lastig - zodra er ergens een deur dichtgaat en ze niet direct onder de tafel/onder het bed/onder het bijzettafeltje kan dan is het héél hard mauwen bij de deur tot die weer opengaat. Paniek en angst.
Het kan andersom; Mouse in de hal en Zooey gewoon in de woonkamer. Maar dan moet het net Zooey zijn die besluit dat ze aandacht wil, anders vind ze het eng. En Mouse gaat dan op de hal ontzettend zeuren (niet bang, maar echt zeuren. Mouse is eigenlijk nooit bang....) en het gevolg; daar wordt Zooey ook zenuwachtig van.

Je ziet, Zooey is een meiske met een enorme gebruiksaanwijzing ;)

@Cari; Mouse bij mijn vriend doen en dan ik de moeder van Mouse (Kitty) bij Zooey zetten. Dat is geen goed plan. Kitty en Zooey sowieso niet, want Kitty is totaal niet gediend van andere katten en dat laat ze ze merken ook. Nu, de broer van Mouse met wie ze samenleeft heeft daar echt schijt aan. Die speelt lekker verder en mept haar gewoon weg als ze vervelend doet. Die tolereren elkaar, maar Kitty blijft tegen hem bitchen. Ik denk dat Zooey niet meer onder de eettafel vandaan zou komen :(
Mouse bij mijn vriend wordt ook interessant: Mouse is een mensenkat en gek op NIEUWE mensen. Maar mijn vriend wordt eigenlijk grotendeels genegeerd door Mouse (??). Hij moet van hem niet zo heel veel hebben. En als hij een keer alleen een paar dagen op Mouse en Zooey past, dan komt er een groot stoutheids-protest vanuit Mouse. Dan doet hij werkelijk alles wat niet mag, wat hij normaal niet zo extreem doet. En even kijken of vriendlief het wel ziet.
En een kat die bij schrik/onzekerheid specifiek naar MIJ toerent voor troost. Ja.... die hoort gewoon bij mij....... Mouse en ik zijn wel een beetje een ding. Zooey en ik minder; dat is allemaal op initiatief van Zooey. Ik voel me dagelijks weer in de zevende hemel als ze me komt knuffelen, zo'n voorrecht is dat. Maar Zooey vertrouwt in principe alleen zichzelf en haar schuilplekjes.
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Dan zou ik het in ieder geval nog een half jaar aankijken, grote kans dat het opeens goed gaat.
Geef je meisje geregeld maar qualitytime, 90% kans dat het vanzelf goed komt.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Het zal met Mouse best goed kunnen komen, als ze wat ouder worden en Mouse zijn wilde haren verliest/in een laatje opbergt. Feit blijft echter dat je straks met Kitty zit (is dat 100% zeker en over wat voor termijn hebben we 't dan?) en dat zou voor Zooey wel eens teveel kunnen zijn. Bij Kitty is het geen baldadigheid horend bij een fase in het leven, maar een permanent probleem. Je zegt zelf al te weten in welke 2 situaties Zooey het meest tot haar recht zou komen en daar zou je wel eens heel erg gelijk in kunnen hebben.
Maar je kleine meid afstaan is moeilijk, heel moeilijk, dat begrijp ik...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Ja, daar heb je gelijk in. Hoe dat destijds zal gaan als mijn vriend en ik gaan samenwonen (zal nog wel twee tot vier jaar duren. En ja... 100% zeker ben je in een relatie denk ik eigenlijk nooit over de toekomst....) maak ik me ook wel eens zorgen over.
Het kan goed gaan, als de ruimte het toelaat zal Kitty eerder haar eigen gang gaan. Die gaat bitchen als ze te dicht op een ander zit. Dus wie weet valt het dan mee. Maar ik zou het absoluut in de gaten houden, ja.

Voor nu ga ik eerst nog wat dingen proberen om te kijken of ik Zooey wat zekerder kan maken. En letten op Mouse, of ik denk dat hij genoeg heeft aan elke dag even samen met mij spelen en verder zichzelf vermaken....Want daar wringt de schoen natuurlijk ook nog een beetje.... of hij eigenlijk behoefte heeft aan dat (extra) maatje waar hij écht mee kan spelen en wat dat dan weer voor Zooey zou betekenen....
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Tsja... 2 tot 4 jaar is nog best een eind weg.... kan een hoop in gebeuren ;-) .
Ik wens je veel succes met je prinsesje en je belhamel. Bij mij heeft destijds een maatje voor de belhamel goed gewerkt, maar dat geeft uiteraard geen garantie :???: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Dankjewel voor je adviezen, Cari :)
Ik houd jullie op de hoogte van ontwikkelingen :)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Succes, ook namens mij, geduld en veel liefde en aandacht doen vaak een hoop positiefs in
zulke situaties.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie