@ Nyncke; Ze zijn allebei net een jaar, wel erg jong dus nog.
@Loek; een gedragsdeskundige zou ik inderdaad wel eens naar kunnen kijken.... daar heb ik eigenlijk helemaal geen ervaring mee.
@Jojo; tsja daar zeg je me wat. Zooey claimt op zich wel wat eigen tijd op hele specifieke momenten; 's ochtends vroeg op bed en 's avonds als ik even achter de pc zit. Verder wil ze ook door mij liefst met rust gelaten worden. Als ik haar overdag even kom aaien vind ze het wel fijn, maar ze loopt ook wel vrij vlot naar een ander plekje. Toch zelfs tegen mij dan wantrouwig (zo'n tegenstelling tegen als ze uit zichzelf naar me toe komt). Haar in een andere ruimte nemen is lastig - zodra er ergens een deur dichtgaat en ze niet direct onder de tafel/onder het bed/onder het bijzettafeltje kan dan is het héél hard mauwen bij de deur tot die weer opengaat. Paniek en angst.
Het kan andersom; Mouse in de hal en Zooey gewoon in de woonkamer. Maar dan moet het net Zooey zijn die besluit dat ze aandacht wil, anders vind ze het eng. En Mouse gaat dan op de hal ontzettend zeuren (niet bang, maar echt zeuren. Mouse is eigenlijk nooit bang....) en het gevolg; daar wordt Zooey ook zenuwachtig van.
Je ziet, Zooey is een meiske met een enorme gebruiksaanwijzing
@Cari; Mouse bij mijn vriend doen en dan ik de moeder van Mouse (Kitty) bij Zooey zetten. Dat is geen goed plan. Kitty en Zooey sowieso niet, want Kitty is totaal niet gediend van andere katten en dat laat ze ze merken ook. Nu, de broer van Mouse met wie ze samenleeft heeft daar echt schijt aan. Die speelt lekker verder en mept haar gewoon weg als ze vervelend doet. Die tolereren elkaar, maar Kitty blijft tegen hem bitchen. Ik denk dat Zooey niet meer onder de eettafel vandaan zou komen

Mouse bij mijn vriend wordt ook interessant: Mouse is een mensenkat en gek op NIEUWE mensen. Maar mijn vriend wordt eigenlijk grotendeels genegeerd door Mouse (??). Hij moet van hem niet zo heel veel hebben. En als hij een keer alleen een paar dagen op Mouse en Zooey past, dan komt er een groot stoutheids-protest vanuit Mouse. Dan doet hij werkelijk alles wat niet mag, wat hij normaal niet zo extreem doet. En even kijken of vriendlief het wel ziet.
En een kat die bij schrik/onzekerheid specifiek naar MIJ toerent voor troost. Ja.... die hoort gewoon bij mij....... Mouse en ik zijn wel een beetje een ding. Zooey en ik minder; dat is allemaal op initiatief van Zooey. Ik voel me dagelijks weer in de zevende hemel als ze me komt knuffelen, zo'n voorrecht is dat. Maar Zooey vertrouwt in principe alleen zichzelf en haar schuilplekjes.