Dillemma

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Sannie_xx
Panter
Panter

Dillemma

Bericht door Sannie_xx »

Hallo allemaal,

na al maanden erover nadenken.... toch maar eens een berichtje erover.
Ik zit namelijk in een dillemma met Mouse en Zooey. Als kittens konden ze het na een paar dagen al erg goed met elkaar vinden. Echter na een tijdje is Mouse wat meer ontwikkeld richting sloopkater, en Zooey is het rustige kleine meisje. Het gevolg is dat Mouse zijn spelletjes haar wat te ruw zijn en dat wil ze niet meer.
Gevolg: ze verdragen elkaar in principe prima, maar trekken eigenlijk niet naar elkaar toe en slapen bijvoorbeeld nooit meer samen. Integendeel; ze trekken allebei naar mij toe.
Mouse is een speler; die probeert met Zooey te spelen. Dat eindigt een in blaas- en schreeuwpartij van Zooey die probeert eronderuit te komen.

Ik heb het idee dat dit voor Zooey ook de nodige stress oplevert. En voor Mouse vind ik het sneu; die wil een speelmaatje, of dat denk ik in elk geval. Hij vind spelen ontzettend leuk, maar het leukste is als ik dan meedoe, of als het eigenlijk niet mag (dus ik zijn 'speeltje' probeer af te pakken)

Wat is het dillemma? Ik twijfel er wel eens over om er een derde bij te halen in het asiel. Niet persé een kat die op mensen is gericht of een kat voor mij, maar eentje die gek is op zijn soortgenoten. Ze zijn er regelmatig...

Maar ja... dan heb ik drie katten op 60 m2. En ze kunnen niet naar buiten. Onder begeleiding kunnen ze het balkon op, maar die mag ik hier niet volledig afzetten dus ze kunnen daar niet zorgeloos heen (huurwoning). Ik ben bang dat ze dan te weinig ruimte hebben.
Daarnaast... mijn vriend heeft twee katten (moeder en broertje van Mouse). Als we gaan samenwonen zijn het er dan vijf, plus dat het over een paar jaar zal zijn en dan verwacht ik dat het broertje van Mouse en hijzelf wel naar elkaar toe gaan trekken, die zijn een beetje hetzelfde.
En... is het niet nóg meer stress creeeren voor Zooey?

Ik heb heel soms ook wel eens gedacht of ik misschien een rustiger huisje moet zoeken voor Zooey, zonder andere katten. Het is een einzelgangertje. Het soort kat dat bij 1 ander persoon in huis moet wonen, alle aandacht voor haarzelf en vooral veel rust. Maar ja..... dan moet ik haar missen :(

Wie kan mij een beetje helpen in deze vragen? Tips? Ideeen?
Adriana

Re: Dillemma

Bericht door Adriana »

tja, dat zijn zo van die moeilijke zaken maar hardstikke goed dat je het ziet en erover piekert.

is het - wild idee - geen optie om met een kat van je vriend te ruilen?
stel dat Zooey erg goed gaat met moe of broer en stel dat moe of broer erg goed gaat met Mouse
........... en stel dat je vriend .. .. ..
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Niet zo'n heel gek idee hoor - mijn vriend opperde het ook al eens. Zij het met schroom, want hij wil broer van Mouse eigenlijk ook niet kwijt (maar ja, hij is zo vaak hier.... hij zou hem bijna vaker zien....).
We zouden het eens kunnen proberen. Al moet ik zeggen dat Zooey een beetje bang is voor mijn vriend. Hij maakt soms van die onvoorspelbare bewegingen, daar schrikt ze van. Ik wil haar niet aan nog meer stress onderwerpen (maar ja. Nieuwe kat of ander huis..... allebei stress natuurlijk)

Is iets om het toch nog eens met hem over te hebben....
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Of een derde erbij halen werkt, twijfel ik aan.
Wat jij hebt, heb ik met Pluis en Speedy, en dan heb ik Muka nog rondlopen.
Aan Muka heeft Speedy maling, hij heeft het dan gemunt op Pluis (waarschijnlijk omdat ze zo lekker hapt ;) )
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Echter wat jouw katten op jouw avatar doen, dat doen Mouse en Zooey nooit meer. Als kittens nog wel....
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Oké, ja dat doen ze hier nog wel. Het ene moment vechten ze elkaar de keet uit, en het andere moment liggen ze elkaar te wassen ;)
Wie weet werkt een kattenruil wel indd, succes in ieder geval!!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Helaas, ik heb het hem nog eens gevraagd, maar bij nader inzien wil hij het toch liever niet. Moeder van Mouse is niet zo'n knuffel en Zooey bij hem al helemaal niet, dus hij ziet het niet zitten dat hij dan twee afstandelijke katten heeft terwijl broertje van Mouse altijd lekker bij hem komt liggen. Op zich ook wel begrijpelijk natuurlijk.

Hmpfz... :???:
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Iderdaad een dilemma. Je kent je katten in ieder geval ontzettend goed, dat scheelt al de helft. Jammer dat de ruil het niet gaat worden trouwens. De optie een derde kat klinkt op zich niet zo gek. Het blijft hoe dan ook toch afwachten of het wel of niet klikt en in welke mate. Bij meerdere katten wordt de aandacht vaak wel meer verdeeld, en hang/slaapplekken op allerlei verschillende hoogtes wil ook nog wel voor wat rust zorgen, ik weet niet of je dat al hebt. Sophie hier is ook altijd een eenling geweest, speelde niet met de anderen en lag ook nooit met anderen te slapen. Ze gaf een mep als er een te opdringerig werd en ze had voldoende plekken waar ze ongestoord haar eigen gangetje kon gaan. Voor haar werkte het goed op deze manier, het was een vrolijke tante. Of dat voor jouw Zooey geldt ... geen idee.
Poeh, taaie puzzel hoor, ik wens je succes!
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Dankje voor je reactie, Jojo :)

Het blijft inderdaad afwachten... ook met een derde.
Op zich heb ik wel verschillende hoogtes ja. Ik heb een krabpaal tot aan het plafond met toch zes verschillende ligplekken verdeeld over 4 verdiepingen. Verder ligt Mouse vaak bovenop de kledingkast en Zooey vaak op de eetstoelen.

Maar is 60 m2 niet veels te klein voor 3 katten? Het is in principe 1 grote ruimte met alleen de hal afgesloten (ik heb een soort halfrond huis, erg grote ruimte waarbij woon+slaapkamer in een soort u-vorm lopen. Je kunt slaapkamer vanuit de woonkamer niet zien, maar er zit geen deur tussen. Express voor gekozen eigenlijk, het oogt veel ruimtelijker). De hal heb ik nu als ik thuis ben wel openstaan voor de katten, gezien het daar koeler is. Maar als ik niet thuis ben niet; dit omdat Mouse altijd enorm gaat klagen+mauwen in de hal en dat heel goed hoorbaar is voor de buren.
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Ik denk dat die ruimte een persoonlijke afweging is Sannie. Er is en wordt zo ontzettend veel gezegd en geschreven op dit punt dat ik eerlijk gezegd niet meer weet waaraan vast te houden, dus luister ik maar naar mezelf. Zelf woon ik ook klein nu, zo'n 70m2 denk ik, en ik heb 4 katten. Er zijn er maar 2 die echt racen, de andere 2 drentelen wat maar doen niet veel meer (qua spektakel bedoel ik dan). Ik heb wel een kattenren aan het huis waar ze overdag ook in kunnen dus dat is weer een meter of 2 erbij. Ja en dan die ligplekken en verstopplekken die ik overal heb. Ze mogen overal in huis behalve in het halletje bij de voordeur, die fungeert als sluis tegen het naar buiten kunnen. Eigenlijk dus ook 1 grote ruimte want ik heb overal de deuren altijd open. Hier werkt het, maar ik zeg er nadrukkelijk bij dat ik maar 2 echt actieve katten heb die dagelijks hun gekke 5 minuten uitleven. Ik zie dat je in de buurt woont dus ik zou bijna zeggen, kom gewoon kijken dan kun je zien hoe het werkt.
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Hoi Sannie
Dat is me inderdaad een dilemma zeg. Wat jammer dat het zo gaat. Ten eerst, wat betreft ruimte denk ik niet dat het een probleem is, als er 2 kunnen leven dan kunnen er ook drie leven..denk ik. (als je kijkt wat wettelijk mag...is me in het pension verteld, dat schrik je je helemaal een hoedje..maar ja dat is natuurlijk niet waar je vanuit moet gaan)

Mijn overweging om geen derde kat te nemen (hoe verleidelijk soms ook) is dat ik juist de 'harmonie' niet wil verstoren. Dat is dus bij jou niet aan de orde. Of het de harmonie zal herstellen? Heel lastig vraagstuk.

Overigens hier is er ook wel wat veranderd. Ik zie ze zelden meer echt tegen elkaar aan slapen hier. Ze zijn wel veel samen, samen op de vensterbank, samen meelopen naar de keuken, ligt 1 in een ruimte ligt de ander er vaak ook etc. Ook met spelen herken ik wel wat maar dan inderdaad ook weer net niet zo erg. Muis die tikt altijd een beetje tegen een speeltje, als ze in een hele wilde bui is met twee pootjes tegelijk ;-). En dan kun je er op wachten dat Diesel er plotseling aan komt stormen en met zijn hele hebben en houwen zich op dat speeltje stort. Soms schrikt Muis daarvan en springt ze met dikke staart een meter weg. Soms wijkt ze gewoon wat uit: 'zo van sjonge jonge wat irritant weer'. Maar ik vind dat wel altijd jammer voor Muisje. Het is eigenlijk nooit zo dat ze het speeltje gewoon voor zich opeist en een dikke middelvinger naar Diesel opsteekt...bij wijze van spreken (uh ja duh die toevoeging is een beetje onnodig haha). Ze 'moet' altijd wijken voor die lomperik (lieve lomperik wel te verstaan he ;-))
Maar ze kunnen ook nog wel rollen bollend door de kamer gaan samen (op een gezellige manier)...dus wat dat betreft.

Maar goed een heel klein beetj indenken kan ik het me wel. Het lijkt me heel moeilijk. Is het een optie om zooey te houden en Mouse naar je vriend te doen? Ja weet je Sannie, nu ik dit zo schrijf denk ik ook, ja daag dat is toch hartverscheurend om 1 van de twee naar een ander huisje te doen. Is het ook echt zo dat Zooey niet gelukkig is zo?

Vrienden van mij hebben bijv. ook twee katten, dat zijn echt gen vrienden maar ze tolereren elkaar zeg maar. Om de zoveel tijd is het ook even knokken en dan is er weer een periode van rust. (alsof ze om de zoveel tijd weer even bepalen wie de baas is ofzo?) Ik geloof niet dat ze nou ongelukkig zijn ofzo. Ze hebben allebei hun eigen leven, komen elkaar weleens tegen en vinden dat (meestal) prima en dat was het. Nou ja....zijn ze individueel toch gelukkig..neem ik aan.

Kan toch ook?

Ik blijf met je meedenken..als ik een briljante inval krijg dan laat ik het weten ;-)

Ook wel goed om te weten zou zijn: gebeurd dit vaker met katten. In die zin dat het ook weer terug kan veranderen evt.? Omdat het toch ooit anders was...
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Hoi hoi,

bedankt voor de uitgebreide reacties!

Ik denk dat mijn katjes individueel wel gelukkig zijn. Mouse hangt erg aan mij en bezoek en, ja mensen gewoon. In principe iedereen maar ik ben het baken; als er iets engs gebeurd komt hij direct naar mij. Maar als ik ergens ander mee bezig ben kan hij wel moppermauwend door het huis lopen - dan ben ik bang dat hij zich wat verveelt. SAls hij in zijn gekke uurtjes Zooey spelerig aanvalt krijgt hij geblaas en een mep na, en dan wordt ie zelf natuurlijk ook boos. Als ik er ben probeer ik dan met hem mee te spelen en dat vind ie geweldig, maar ja. Als ik werk, dan kan ik dat natuurlijk niet.

Zooey lijkt ook wel gelukkig hoor. Ze staat elke ochtend standaard om zeven uur in mijn oor te mauwen -- knuffeltijd!! En als ik achter de computer zit komen ze altijd me om beurten knuffelen. Zooey heeft wel duidelijke voorkeur; in principe alleen ik en verder niemand. Elke andere vind ze eng. Met sterke uitzondering mag mijn vriend haar soms aaien. Het zijn wat dat betreft 100% verschillende katten. Maar ook bij mij is het onder voorbehoud. Als er iets engs gebeurd... dan ben ik ook eng.

Wat me bij haar zorgen maakt is dat ze zo vaak weer wondjes heeft van de stress. Ze is altijd zo op haar hoede en dan denk ik; zou ze dat overal hebben? Of zit ze hier niet op haar plek?
Het ene moment lijkt het van wel, het andere van niet.

Konden ze het je zelf maar vertellen he :)
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Hoi Sannie

Ja inderdaad konden ze het maar zelf vertellen dat was erg handig geweest. Misschien valt het hartstikke mee....misschien juist niet.
Ik herken wel veel van de verschillen tussen je katten alleen is het bij jou allemaal net wat extremer. Muis is ook echt 'eenkennig' is een super lieve knuffel kat, als zij bepaald en als het om MIJN schoot gaat. Andere bekende mensen vind ze mwah, vreemde mensen of mensen die niet zo vaak komen doodeng, vooral mannen. Vind ik altijd wel jammer want mensen die hier over de vloer komen zijn altijd meteen weg van Diesel. En dan zit ik maar te zeggen: 'Muis is ook heel leuk hoor'! (Ze heeft zich alleen nu verstopt dus dat zie je niet haha) Tekenent vind ik altijd als de deurbel gaat. Diesel vliegt dan naar de deur, is er eerder dan ik, en wacht nieuwsgierig af wat voor interessants er nu weer door de deur gaat komen. Muis schiet op hetzelfde moment achter het gordijn, en wacht daar even af of ze een bekende stem hoort of niet.

Ook herken ik het dat ik weleens mezelf van de luie bank of sleur omdat ik het gevoel heb dat Diesel zich verveelt...zo rondlopen en mij aankijken van: 'nou doe eens even wat'. Maar ja dat blijft interpretatie van ons mensen. Muis is altijd wel tevreden, kan alleen 'dwingend' mauwen als ze op schoot wil. En da's meestal een heel makkelijke vraag ;-) Muis kan zichzelf ook veel beter vermaken met een klein speeltje (elastiekje ofzo) terwijl Diesel het liefst vermaakt wordt. Herken je dat ook?

Maar goed nu zit ik hier over mijn katten te praten en het ging over die van jou ;-)

Is het een optie om dat samenwonen wat te versnellen? (briljante ingeving ;-))
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Haaaahahaha samenwonen versnellen zou ik haast doen, zij het niet dat ik nog maar krap een driekwart jaar in dit nieuwbouw appartementje woon ;)

Ik herken ontzettend wat je schrijft. Mouse staat inderdaad ook al meteen in de hal als de deurbel gaat (kijken wie het is en kijken of ik ertussenuit kan de deur uit rennen - dat mag hij ook wel altijd eventjes, want vanaf daar kan hij toch niet verder hahaha). Zooey zit meteen onder de tafel. Of in haar hoge mandje.
Mouse blijft de hele tijd het bezoek entertainen en zichzelf opdringen. Zooey zit met platte oortjes het bezoek 'weg te kijken'. Dus dat klinkt wel zoals jouw Diesel en Muis, ja :)

Misschien dat ik toch als eerste eens ga kijken of ik wat kan beginnen tegen de enorme stresskipperigheid van Zooey m.b.v. een kruidenmengsel ofzo. Misschien dat dit haar schrikkerigheid jegens Mouse ook wat verzacht. Ik moet er heel wat zekerder over zijn dat ze niet helemaal gelukkig zijn zo, voordat ik toch overga tot een derde kat. Ik vind het toch wat teveel voor in mijn huis (hoe verleidelijk ook om een diertje uit het asiel te gaan halen natuurlijk ;) )
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

En als jij nou Zooey houdt en Mouse naar je vriend doet, dan zal Zooey waarschijnlijk heel gelukkig zijn. Maar feit blijft dat je op den duur zal gaan samenwonen en dan moet alles weer bij elkaar. Die stress zal dan voor Zooey vreselijk zijn. Een andere optie is ook nog dat jij Zooey houdt en de moederpoes van je vriend erbij neemt. Mouse kan dan met zijn broertje maatjes worden en als ze dan weer allemaal bij elkaar komen, gaat het misschien wel, omdat de 2 poezen elkaar dan al kennen en met rust laten. En de heren zijn dan al weer wat ouder ;-) Hangt uiteraard ook af van het karakter van de andere poes.
Maar misschien is Zooey zo'n typisch 'prinsesse-lapje', dat gewoon liever alleen bij mensen is.
Dan zou ze het best op haar plek zijn bij iemand die alle tijd voor haar heeft en weinig (druk) bezoek ontvangt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie