Dilemma.. advies gevraagd!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door castratenkoor »

Ach aldoende leert men, toen ik op mezelf ging wonen nam ik gordijnen en ik heb een wand behangen met jute behang, stond zo lekker knus vond ik.
Ik begon met de aanschaf van 2 asielkatten en nog wat afdankertjes.
Het behang viel bij twee van de katten erg in de smaak hahahaha. Ze scheurden achter elkaar aan zo de muur in, tot het plafond aan toe. Dat zag er in mum van tijd dus niet meer uit.
In het tweede huis lamellen ipv gordijnen en gestuckte wanden ipv behang.
Nu het derde huis, ons eerst koophuis, weer gestuckte muren en lamellen.
Laminaat op de vloer. Geen planten en geen bloemvazen met bloemen.
Bevalt erg goed en scheelt een hoop puinruimen.
Toen we dit huis betrokken lag er vloerbedekking op de trappen en overlopen.
Het budget was op een gegeven moment op en we wonen hier nu 6 jaar.
De trappen zijn nog niet gerenoveerd.
Valt gek genoeg erg mee hoe de vloerbedekking zich houdt.
Ze scheuren er met zijn 8-en regelmatig in volle vaart op en af.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Haha, kan het me helemaal voorstellen Dinie! :lol:

Wij hebben hier ook laminaat en gestuckte muren. Maar dan weer wel zware gordijnen en een leren bank... dus dat zal nog spannend worden denk ik. Ik heb trouwens wel gelezen dat je de krabpaal juist daar moet zetten waar ze het meest aan de meubels zitten, klopt dat?

De oppervlakte waar hij/zij doorgaans toegang tot heeft is 42 m2 (woonkamer / open keuken / gang). Heb ik dan meerdere krabpalen nodig voor 1 volwassen kat? Of is het beter 1 in de woonkamer en bijv 1 in de gang of keuken/andere kant woonkamer?

En is 1 kattenbak en 1 (slaap)mand genoeg denken jullie, of moeten daar ook meer van zijn?

Groetjes Flo
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door ayla »

1 kattenbak is genoeg voor 1 kat. ik zelf heb 2 katten, 2 bakken maar ze gebruiken er maar 1. mijn katten hebben ook een eigen slaapmand alleen hebben een voorkeur voor de bank. dus nu is van onze 2 banken gepromoveerd tot kattenbank :) bij mij liggen ze erg graag op fleechedekens of een kussen. verder vinden zij speciale mandjes niet zo bijzonder. maar dat verschilt denk ik per kat.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door ayla »

ow en dozen vinden ze bij mij erg leuk! om in te liggen of te slopen ;)
Laatst gewijzigd door ayla op 25 mei 2010 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door loek »

Flo_o schreef: Maar dan weer wel zware gordijnen en een leren bank... dus dat zal nog spannend worden denk ik. Ik heb trouwens wel gelezen dat je de krabpaal juist daar moet zetten waar ze het meest aan de meubels zitten, klopt dat?
Groetjes Flo
Zwarte gordijnen en een (deels) witte kat is iniedergeval niet zo'n goede combi vermoed ik ;-)

Een krabpaal neerzetten waar ze het meest aan de meubels zitten lijkt me een beetje lastig...f je moet je meubels verplaatsen of een plank tegen de bank (of tafel of kast) aantimmeren. (?)

Ik zou 1 leuke grote klim/krabpaal neerzetten. (vooral als de kat binnen blijft). En verder heb je krabplanken die je neer kunt leggen en/of tegen de muur kunt vastmaken. (en je hebt krabspeeltjes)
Ik heb alles in de woonkamer, 1 klimpaal, 1 krabplank op de grond, 1 krabplank tegen de muur, en een krabmuis. Die laatste gebruiken ze nooit. Die eerste en tweede vaak. Mijn bank gebruikt Diesel ook nog af en toe ;-) Maar dat blijft ook per kat verschillend...Dus je weet het gewoon nooit zeker of jullie kat straks toch echt voorkeur blijft houden voor je kast of bank. Wel maak je dat 'risico' zeker kleiner als je verschillende andere legale krabmogelijkheden hebt natuurlijk.
Ik heb voor twee katten 1 kattenbak, die staat overigens niet in de woonkamer.
(eigenlijk zou je er twee of eigenlijk zelfs drie moeten hebben voor 2 katten maar bij mij gaat het tot nu goed..het is wel een hele grote trouwens...had eerst een kleine maar die heb ik al snel weer vervangen voor de zekerheid)

Bij mij zijn ze wel dol op een gekocht mandje (zo'n pluche), maar verder heb ook altijd wel 1 of meerdere doosjes staan, vinden ze ook heel leuk....Maar ook dat blijft persoonlijk. Ik zou zeker niet meer dan 1 mandje kopen. Koop er 1, en zet ook wat dozen neer, en een dekentje bijv. en dan weet je vanzelf waar je kat de voorkeur aan geeft.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Poes Nadia is al weg :-( net als 2 andere favorieten. Jammer.. het leek zo goed te passen. Ben er nog niet aan toe gekomen om het asiel te bellen. Naja, er zijn er vast wel meer die bij ons passen.. hoop ik :-(
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door ayla »

tuurlijk zijn er nog meer die bij jullie passen! Gewoon goed blijven rond kijken op internet/ site asiel, en voor je het weet ben je in love met een poezebeest!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Jeey we zijn gisteren bij het asiel geweest!! :grin: Super lief al die poezen daar.. en mijn vriend vond het ook helemaal leuk :grin: hihi.. Ze hadden alleen heel weinig binnenkatten en er zat niet echt iets bij voor ons, maar we hebben wel lekker kunnen knuffelen en kijken en daar gingen we ook voor. Ah, ik zat de rest van de dag met zó'n grote smile op m'n gezicht! *zwijmel*

Mijn vriend weet het nog steeds niet zeker, zijn 2 bezwaren zijn de spullen die in huis moeten komen staan en dat de meubels evt. beschadigd raken. Maar ja, ik zei ook al die spullen zijn er juist voor dat ie niet aan de meubels gaat zitten :-P Ik moet van hem een lijst maken met alle spullen die we nodig gaan hebben, wat alles kost, ook voer, evt. verzekering en dat soort dingen. Dus even rekenen.

Ik heb al een lijstje gemaakt maar ik weet niet zeker of ik alles heb en wat alles kost, daar kan ik denk ik beter een nieuw topicje voor openen..

In ieder geval iedereen bedankt voor de adviezen!

xx Flo
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Dafpoetser »

sorry Flo, maar wat een Z**KERD...
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Nee hoor, gewoon goed verstand om daar van tevoren goed over na te denken ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Adriana »

Flo_o schreef:JIk moet van hem een lijst maken met alle spullen die we nodig gaan hebben, wat alles kost, ook voer, evt. verzekering en dat soort dingen. Dus even rekenen.

Ik heb al een lijstje gemaakt maar ik weet niet zeker of ik alles heb en wat alles kost, daar kan ik denk ik beter een nieuw topicje voor openen..
uit mijn hoofd geloof ik dat Camoth dat ooit eens op een rijtje heeft gezet, dus even via zoeken proberen te vinden.
een kat kost een smak geld, wees daar maar duidelijk over.
alleen al aan goed voer, (kattenbak)spullen en dierenarts.
dus dan heb ik het nog niet over speelgoedjes en dingen, die sneuvelen.
en zolang je vriend er nog niet aan toe is om dat te accepteren, zou ik er niet niet niet aan beginnen!
het is een dier, een levend wezen en dat mag niet de dupe worden, weet je wel!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Dank je voor de tip. Ik kan het zo niet vinden in dit forum, maar zoiets is vast ook ergens anders op internet te vinden.

Ik heb er goed over nagedacht, ik weet welke kosten er gemaakt moeten worden. De kosten zijn het probleem ook helemaal niet, ik moet gewoon even alles op een rijtje zetten, dat lijkt me toch niet meer dan normaal?

En onze kat wordt echt niet de 'dupe' van ons :???: Ik kan heel goed met dieren omgaan, ben opgegroeid op een boerderij nota bene. Ik ben hier juist om info te verzamelen om mijn kat het beste te geven. Dat mijn vriend zijn bedenkingen/zorgen heeft vind ik ook helemaal niet vreemd. Dat betekent juist dat we wel verantwoordelijk zijn, geen haastige beslissing nemen en alles rustig willen overdenken. Ik vind niet dat je kunt zeggen dat we geen verantwoordelijkheid nemen, we denken er gewoon goed over na. Dat zou juist aangemoedigd moeten worden en niet afgestraft met zulke opmerkingen.

@ Adriana: dit is niet alleen aan jou gericht en niet persoonlijk bedoeld hoor, ik waardeer jullie adviezen tot op zekere hoogte maar het is niet prettig om keer op keer te horen dat wij zogenaamd slechte kattenbezitters zijn.
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Kiddie »

Denk er goed over na wat een dierenarts gaat kosten en bij evt problemen met de poes kan dit behoorlijk oplopen.... Mijn Drika begon al niet erg goed maar ook nadat ze was opgeknapt was er iedere keer iets. Fikse worminfectie, kapot achterpootje na knokpartij, voedselallergie... De 14 maanden dat ik ze had kostte het me alleen al aan dieren arts 1200 euro...
Ik vind dat heel belangrijk om in je beslissing mee te nemen. Ik zeg niet dat jij/jullie zo zijn maar als ik mensen hoor zeggen dat hun huisdier een spuitje krijgt omdat het te duur wordt, gaan mijn nekharen omhoog staan! Maar goed, das misschien weer een hele andere discussie... Maar wel iets om in je beslissing mee te nemen. Suc6!!
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Adriana »

Flo_o schreef:@ Adriana: dit is niet alleen aan jou gericht en niet persoonlijk bedoeld hoor, ik waardeer jullie adviezen tot op zekere hoogte maar het is niet prettig om keer op keer te horen dat wij zogenaamd slechte kattenbezitters zijn.
dit is wèl persoonlijk voor jou bedoeld:
nergens zul je in mijn/onze teksten jouw citaat tegenkomen en ik vind dat naar ons toe ook niet zo aardig!
je kunt ook bedenken dat wij veel langer en iets meer ervaring hebben en het altijd goed bedoelen, je schrijft en leest nog niet zo lang op het Forum en weet dus niet wat we hier allemaal binnenkrijgen aan mensen, die aan een huisdier beginnen en dan niet naar een dierenarts gaan om bv te laten castreren, ontwormen, in te enten of advies mbt bevallingen.
gelukkig ben jij dus een uitzondering, hoop ik!
ik zal zelf wel even kijken of ik het overzichtje van Camoth of meer kosten-info voor je kan vinden....

..... p.s.
en zo moeilijk was dat niet eens, een hele topic over wat een kat door de bank genomen kost - en graag gedaan hoor!
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en&start=0
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Umimeis »

Flo_o schreef: Mijn vriend weet het nog steeds niet zeker, zijn 2 bezwaren zijn de spullen die in huis moeten komen staan en dat de meubels evt. beschadigd raken. Maar ja, ik zei ook al die spullen zijn er juist voor dat ie niet aan de meubels gaat zitten :-P Ik moet van hem een lijst maken met alle spullen die we nodig gaan hebben, wat alles kost, ook voer, evt. verzekering en dat soort dingen. Dus even rekenen.


xx Flo
Ik weet hoe het is Flo, mijn ex wou ook nooit huisdieren en deed mij daar erg veel verdriet mee. Maar op een gegeven moment had ik me er daar maar bij neer gelegd.
Ja, hij had wel eens gezegd, je mag best een huisdier,maar dan zorg je er maar alleen voor.
Gelukkig ging het op een gegeven moment uit. Ik ging 2 maanden weer bij m'n ouders wonen en die hebben een hond. Ik besefte dat ik het hebben van een huisdier erg gemist had.
Toen kreeg ik het huisje waar ik nu woon toegewezen. Heb eerst een half jaar gewacht met het nemen van huisdieren. Maar uiteindelijk zijn die er gekomen en ik ben nu helemaal happy.

Dit wil niet zeggen hoor dat je je relatie met je vriend moet beindigen hoor :lol: , maar het is wel iets om erover na te denken. Het is niet leuk om te kort te komen in je wensen.

Ga bij jezelf na of je ook wel gelukkig zal zijn en blijven wanneer er misschien toch geen kat komt want zo te lezen twijfeld je vriend nog erg.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie