Ik zit met een dilemma

Ik ben in maart gaan samenwonen met mijn vriend in een 3 kamer-appartement (genoeg ruimte op zich, hij kan alleen niet naar buiten). Ik ben sinds januari afgestudeerd en nog steeds op zoek naar werk, dus ik ben nu gewoon altijd thuis. Mijn vriend werkt fulltime en ik moet ook fulltime gaan werken... En ik dacht dus: dit is het perfecte moment! Ik ben elke dag thuis, ik kan hem opvoeden en alle aandacht geven, en als ik dan eenmaal ga werken is ie gewend aan het huis en de regels en kan ie makkelijk alleen zijn. Het hele-dag-alleen-zijn wilde ik ook in fasen gaan opbouwen, niet ineens 5 dagen achter elkaar. Het duurt waarschijnlijk nog minstens 2 a 3 maanden voordat ik aan het werk ben.
Maar ik heb vandaag heeeel erg veel gelezen op dit forum en de site en in een boek (101 vragen van uw kat) en ik las dus dat zelfs na een paar maanden een jonge kat nog niet zo lang alleen kan zijn... tenminste, niet in zijn eentje. Dan zouden we 2 katten moeten nemen en dat willen we allebei gewoon niet, dat is net even teveel zeg maar. Vooral omdat we beide nog nooit voor een kat hebben gezorgd. Maar ik ben opgegroeid op een boerderij dus heb altijd voor veel dieren gezorgd (honden, konijnen, hamsters, kippen, vissen :P). En daarbij, we zijn allebei élke avond thuis en ook elk weekend (bijna) de hele dag. Dus hij zal echt geen aandacht of iets te kort komen, het probleem is alleen die 5 werkdagen dat we allebei weg zijn.. (over 2 a 3 maanden dus).
En mijn vriend is als de dood dat zijn meubels (leren bank, hoogglans kasten, dure audio-installatie) kapot worden gemaakt door onze toekomstige lieveling. Met een 2e kat is die kans een stuk kleiner heb ik gelezen. Maar dat is dus geen optie. Het is dus zaak om zoveel mogelijk afleiding (plekje voor 'm op de vensterbank aan de straatkant, variatie in speeltjes, verstopte brokjes, etc.) te creëren. Maar ik ben dus bang dat dat niet genoeg is en dat 2/3 maanden te snel is om 'm zo veel alleen te laten. Voor de duidelijkheid: ik wil echt het allerbeste voor mijn kat en als de omstandigheden het gewoon echt niet toe laten wil ik dat zo'n beestje niet aandoen, hoe graag ik het ook wil...
De opties zijn dus:
- Ik neem geen kat, ik kan hem simpelweg geen 5 dagen 8 uur per dag alleen laten!
- ik neem een kat, voed hem op zolang ik thuis ben en ga huis zo in richten dat hij genoeg afleiding heeft gedurende de dag + veeeel aandacht 's avonds en in het weekend (maar mijn vriend zegt dat ik, als ik eenmaal een kat heb, helemaal niet meer gemotiveerd ben om te gaan werken

- ik neem 2 katten (eigenlijk geen optie, maar oke)
- in de buurt gaan werken zodat ik tussen de middag naar huis kan (mijn vriend zegt dat dat niet reëel is maar goed)
- misschien een oudere kat nemen? Ik wil nu eigenlijk liefst een kitten omdat die makkelijker zijn op te voeden en sneller gewend zijn in huis (dat heb ik tenminste gelezen, maar ik begrijp dat de meningen daarover nogal verdeeld zijn), maar een oudere kat kan makkelijker alleen zijn en sloopt (meestal) niet zoveel als een kitten. Maar ja, misschien sloopt ie juist méér als ik ga werken, omdat het langer duurt/moeilijker is om 'm op te voeden...
Maar stel dat ik ermee wacht en ga werken heb ik toch nooit meer tijd om een kitten op te voeden? Hoe doet iedereen dat dan met een fulltime baan? Ik wil het echt super graag en ben bang dat het nu misschien niet meer gaat lukken

Groetjes Flo!