Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door Rowena »

Haha :lol: ! Dat lijkt me inderdaad een grappig/bizar gezicht! Dan staat me dus nog wat te wachten als ze groter zijn.. :eshifty:
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door rieneke »

katten zitten graag op hoge plekjes, dus als ze niet op aanrecht en tafel mogen, is het wel zaak ze alternatieven te bieden.
naast een fijne hoge krabpaal kan je bijvoorbeeld een stuk vensterbank vrijmaken, en wat hoge plekjes op kasten en dergelijke.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door Ilone »

Een aanrecht is niet zo hoog hoor ;-) Is slechts 90 cm. (ja ik heb het gemeten :-P)Katten kunnen zeer hoog springen, kunnen zeker wel 1,50 meter hoog springen. Kattens pringen ook met gemak op een schutting ;)
Ik heb in mijn keuken een soort muurtje naast mijn vensterbank, is 1,10 meter vanaf de vensterbank, en Speedy van mij is daar regelmatig te vinden :grin:

Van mij mogen ze best op het aanrecht, zolang ik maar niet met eten bezig ben.
En dat doen ze nou juist wel haha. Óf ze gluren mee vanaf de vensterbank, paraat om aan te vallen wanneer er iets valt :lol:
Als het aanrecht vrij is, zie ik er geen enkele kat.... :roll:
Op tafel mogen ze van mij ook, maar hier geldt ook, niet wanneer er iets van eten of drinken staat. ;-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
dijual
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:03

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door dijual »

Onze eerste 2 katten toen we gingen samenwonen (kerel, al 22 jaar geleden !!) waren half siamees. Vooral het vrouwtje was ontzettend slim. Cleo ging op de deurkruk zitten om deze open te maken, deed zelfs alle kastjes keukenkastjes ed. open. Kortom, niets was veilig voor haar.
En een aanrecht opkomen, eitje voor onze cleo.
Wanneer wij thuiswaren hoefde ik haar nergens van af te halen, kwam ze niet op eettafel of aanrecht, maar je hoefde je maar op te draaien.
Nu denk ik, die poes was hardstikke eigenzinnig en uiteindelijke gewoon de baas. Ik liet haar veel te goed weten dat ik op tafel en aanrecht komen niet fijn vond. En zij had natuurlijk zo iets van, oh daar mag ik niet op ?!, nou dat zullen we nog wel eens zien dan !!!
Mooi he, katten :)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door Ilone »

Het spreekwoord "katten hebben personeel" bestaat niet voor niets he ;)

Wij hebben ook een kat gehad (Katja...r.i.p.) die alles opende, zelfs de koelkast....Presteerde het zelfs om een kalkoenenbout uit een hete oven te halen!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door puck0906 »

Bij ons mogen ze overal komen. We hebben zelfs een aparte kamer waar alles ligt en op 2 verdiepingen een krabpaal en speeltjes. Op het aanrecht mogen ze ook (daar staat ook de waterfontein). Als mijn vriend kookt dan mogen ze maar een beperkt deel van het aanrecht (grote hoekkeuken) en dat werkt prima. Haren op het aanrecht vind ik erg meevallen. En doekje erover en weg is het. Wij hebben mooi gaas rondom de grote planten en het is kitten proef gemaakt door bv de planten wat hoger te zetten. Verder leg ik geen losse papiertjes enzo meer op tafel enzo dus eigenlijk passen wij ons aan aan hun maargoed het zijn mijn moppies en daar ga ik vrij ver in.... haha
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door Nyncke »

Hier hebben de katten de woonkamer en de keuken ter beschikking.
Bovenop de koelkast ( vrij hoge ) heb ik een oude lage doos met een dekentje erin staan, daar liggen ze erg graag te slapen.

Als er een logeerhond is dan gaan de katten in de keuken en de honden in de woonkamer als ik wegben.

Nu met Lizzy, hebben de katten de woonkamer en keuken en Cadiz de hal en de mand in de slaapkamer ter beschikking.

Kortom ik pas de ruimte aan de situaties aan.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door JLC »

Mijn katten komen niet in de woonkamer als ik er niet ben. Ik vertrouw ze niet alleen bij mijn bankstel. Daarentegen kunnen ze wel lekker op het bed liggen. Ook heb ik een ruime zolder met veel verstopplekjes. Tenslotte heb ik op een andere kamer boven een hoge krabpaal.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door Umimeis »

Rowena schreef:Ze kunnen overal komen bij ons, het hele huis is van hun als we er niet zijn. Elke x als ik thuis kom hoop ik maar dat alles nog is zoals het was :epray: .. Tot nu toe nog steeds niks meegemaakt gelukkig!! :eclap: Op het aanrecht kunnen ze niet komen. Springen die van jullie er in een keer op dan? :shock:
Ja, mijn katten springen er in 1x bovenop. Ik heb zelf liever niet dat ze op het aanrecht komen. Dit doen ze ook alleen maar als er iets te eten op staat. Dus geen eten op 't aanrecht laten rondslingeren en zeker geen rauw vlees of kip.
1 vd katten vd buren had bijna een keer een stuk vlees gejat. :lol: :edoh: :enaughty:

Die van mij hebben ook zo'n hobby dat ze alles van tafel goeien, van pennen tot papier, batterijen enz. :enaughty: Vooral Sam heeft daar een handje van,maar die is ook het stouts vd 2.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door loek »

Dijual,
Snap het heel goed hoor dat je dit liever niet wilt.
Bij mij komen ze in het hele huis behalve mijn slaapkamer. (behalve als er bezoek blijft slapen die dan in de woonkamer ligt. Dan mogen ze bij mij slapen...heb ik nog niet zo lang geleden ingevoerd om mijn bezoek te beschermen en een beetje nachtrust te geven ;-) Werkt heel goed. En vind het dan stiekum zo gezellig he, ze liggen dan ook de hele nacht bij mij in bed helemaal knus. Maar ja daar heb ik dan weer eigenlijk toch een probleem mee. Ik wil mijn katten niet standaard in bed hebben. En jij? al over nagedacht?)

Maar terug naar jou onderwerp ;-) Ik ben bang dat ik niet consequent genoeg ben om tafel zitten te vermijden. Denk wel dat het te doen is om het af te leren (m.n als je erbij bent dan ;-))
Ze weten het bij mij op zich wel. Als ik er iets van zeg dan luisteren ze zeg maar 8 van de 10 keer ;-)
Maar ze doen het wel gewoon.

Op het aanrecht doet Diesel (al van kitten af aan trouwens...in 1 keer ;-) wel. Zelfde verhaal als tafel, weet het heel goed. (zo grappig, soms zit hij al in die springhouding en dan zeg ik: uhuh en dan kijkt hij me aan van shit) Muis is om 1 of andere reden nog nooit op het aanrecht gesprongen, doet ze gewoon niet.

Tja ik ben het er allemaal niet zo mee eens ;-) Had me ook voorgenomen om mijn katten heel goed op te voeden en dat ze dus nooit op tafels zouden komen etc. Maar heb gemerkt dat het soms ook wel prettig is (voor kat en mens ;-) om dat weer een beetje los te laten. Maar da's een proces :-) mogelijk gebeurd dat jou ook nog, mogelijk ook niet.

Oja ik heb maar 1 grote plant.....waar ze met periodes in gaan graven....nu al weer een hele tijd niet boeiend meer geloof ik, erg rustig rondom de plant.
Verder heb ik 2 keer bloemen hier gehad.....die waren heel snel opgegooid. En 1 keer een plant (met van die bolletjes waar Adriana het over heeft).....Weet je hoe leuk het is om die bolletjes eruit te slaan!!! (en uiteindelijk natuurlijk dan maar de hele plant haha) Nee, ik zou zeggen vooral geen bolletjes die zijn veel te leuk!

Ik wil binnenkort toch een 'opvoedingtraject' planten en bloemen hier gaan starten. Tot nu toe even op de lange baan geschoven en dan maar even geen bloemen en planten.

Succes met al de keuzes!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door Adriana »

als je een kat in huis neemt als huisgenoot dan heb je een levend wezen met karakter en persoonlijkheid en gewoontes in je buurt.
net zoals je die zelf hebt. de betreffende kat is opgevoed door zijn moeder in het nest.
katten gaan graag verder met 'kat'-zijn en dat houdt een aantal hebbelijkheden en onhebbelijkheden voor mensen, die daarmee samenleven in.
bij katten is consequentie erg belangrijk, net als bij kinderen. dus nooit op het aanrecht is nooit/nooooit op het aanrecht.
de meeste katten willen graag als baasjes thuis zijn, in de buurt van hun baasjes zijn. dus als baasje in de keuken is dan kat ook.
als baasje krant leest, kat op krant. als baasje pjoetert, kat vóór beeldscherm of op toetsenbord en liefst beide tegelijk.
dat kun je allemaal gaan verbieden en dan heb je geen leven, kat ook niet maar die is veel laconieker en zal het niet 'begrijpen'.
want soms wel en dan weer niet.
ik begrijp nooit goed wat de zin is van het verbieden.

kat niet tussen pannen op kookplaat, ja, dat snap ik.
kat leert dat trouwens zelf wel een keer af als ie te dicht bij vuur komt, maar sommige katten hebben dat instinct niet meer.
er is er bij mij ooit eentje van de afzuigkap afgegleden in een pan met stoofpeertjes. die heeft zijn poten gebrand maar niet ernstig.
die weet dat het daar gevaarlijk is en mijdt de afzuigkap.
dat is prettig voor Enzo, de geveltoerist, die via de afzuigkap naar het bovenste keukenkastje springt.

maar als het geen zin heeft en verbieden eigenlijk een kwestie van macht en heersen/beheersen wordt, krab dan eens achter je oor.
van een kat verlies je het altijd, tenzij je zoveel 'kracht' zet dat je een schichtig, soms getraumatiseerd beest overhoudt.
ik vraag me altijd af 'hoezo' dan wel en als het geen functie heeft, dan niet verbieden en accepteren.
sop-lap over het aanrecht, af en toe katten-tekst wissen (kijk uit voor toetsenbord codes, daar zijn katten er goed in
en dan ben je ineens een heel bestand kwijt), planten en bloemen aanpassen en inrichting huis cat-proof maken.
de ervaren kattenbaasjes doen dat al lang en weten dat het geen zin heeft en veel tijd kost en geven voldoende ruimte aan hun vrolijke bontjasjes.
je hebt toch een kat in huis als huisgenoot waar je plezier aan wilt beleven?
toch geen design- of kijk/mij/nou-kat? die is er toch niet voor de sier? omdat de kleur zo goed past bij de gordijnen?

die is er als maatje voor de aandacht en warmte en vrolijkheid en verrassingen en afleiding en meeleven en daar moet je van genieten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door Nyncke »

Ik wil binnenkort toch een 'opvoedingtraject' planten en bloemen hier gaan starten. Tot nu toe even op de lange baan geschoven en dan maar even geen bloemen en planten.
Tja, dat wordt dan nee, een grote plantenspuit en een lange adem.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door Adriana »

aansluitend aan Nyncke:
wij wensen Loek :pdtkngt: en zijn kattenbrigade :pdtjok: <--(Diesel) :pdtjok: <-- (Muis) daarbij heel heel erg veel succes en blijven graag op de hoogte van de vorderingen! :icon_shifty:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door achtpuntzes »

na een paar kleine aanpassingen in huis gemaakt te hebben, mogen ze van mij overal in huis komen, ook als ik niet thuis ben.
als er een keer iets sneuvelt? jammer dan. dat is het risico van katten in huis.... :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door Cari »

Ik sluit me helemaal aan bij Adriana en Achtpuntzes. Geniet van je kat zoals hij/zij is. Laat je kleine huistijger zichzelf zijn. Pas zonodig je huis aan aan je kat en probeer niet je kat aan je huis aan te passen, want dat is een gebed zonder end en dat verdient de kat ook niet. Hoe meer de kat mag, hoe makkelijker hij wordt. Ze mogen hier alles, ik heb planten en snuisterijen staan, mijn huis is bommetjevol, ze mogen overal komen en ik heb nooit problemen. Het enige wat ze niet mogen is eten van mijn bord gappen, maar dat is ook voor een kat heel begrijpelijk en niet onredelijk. Als je de baas wilt zijn of als je je spulletjes belangrijker vindt dan je kat, ben je gewoon niet de meest geschikte persoon om je huis met een kat te delen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie