Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
dijual
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:03

Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door dijual »

Hallo medeforumleden.
Ik heb vanaf mijn 20e katten gehad, nu sinds een half jaar niet meer.
Wij willen weer 2 katten (kittens of jonge katjes) in huis nemen, maar ik ben me op van alles aan
het orienteren.
Ik ben erg benieuwd hoe andere kattebezitters het doen wanneer de katten thuis zijn, en baasjes en bazinnetjes niet. Voorheen deden wij onze kat in de hal (natuurlijk met mand, kattebak, voer en krabpaal. Dit omdat de kat of katten anders in de woonkamer bij de planten gingen zitten (vooral kittens, in de modder woelen bijv.). Vrij rondlopen op het aanrecht en op de salon en eettafel ed.
Natuurlijk is de woonkamer een veel gezelliger plek dan de trapopgang en 2 of 3 hallen, maar
lukt opvoeden nog wel wanneer je de katten bij eigen afwezigheid in je woonkamer laat geworden ?
Ik ben erg benieuwd naar de reacties !

Gr. Mathilde
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door Camoth »

Mijn huis bestaat maar uit 1 grote kamer. Dus hier mogen ze gewoon in het woongedeelte als ik er niet ben.

Soms is het alsof er een storm in mijn huis heeft huisgehouden als ik terugkom, maar ik vind het niet erg als er een keer iets kapot valt of alles overhoop ligt. Heb gewoon geen dure breekbare spullen staan op plekken waar ze bij kunnen ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door Umimeis »

Welkom op het forum! :grin:
Mijn katten mogen overal komen, ook in de woonkamer dus.
Ik heb hier en daar wel krabpalen staan en genoeg speeltjes, zodat ze zich niet hoeven te vervelen wanneer ik weg ben.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door sandy »

Ik heb de katten nooit ergens apart gehouden en eigenlijk ook altijd weinig problemen mee gehad.
Het enige wat hier ooit echt gesloopt is, is mn grote yucca, die onweerstaanbaar was voor de jongste(Jessie)en nog steeds al is ze gelukkig niet meer zo fanatiek.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door Umimeis »

Ik heb ze inderdaad ook nog nooit appart gehouden, heb ik nooit nodig gevonden.
Mijn katten hebben ook nog nooit wat gesloopt. Ze hebben wel eens geprobeerd om aan de planten te zitten en de oudste Flea krabte in het begin wel eens aan de bank. Dit heb ik met de plantenspuit af kunnen leren.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door Claudia007 »

Ik moet Sting helaas wel apart houden want we hebben ook nog een vogel.
De poezen die ik had toen ik nog bij me ma was konden wel overal komen.
En voor mijn gevoel zou ik dat nu ook willen maar helaas Sting vind de vogel veelste leuk.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door Ilone »

Ik kan mijn katten ook niet afzonderen van de woonkamer.
Dus ik zou ook niet weten of het van invloed is op de opvoeding.
Ik denk wel dat katten erg slim zijn. En dingen die afgeleerd zijn, zullen waarschijnlijk nog fijn plaatsvinden wanneer het baasje erniet is ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door Adriana »

dijual schreef:...... lukt opvoeden nog wel wanneer je de katten bij eigen afwezigheid in je woonkamer laat geworden ?
Mathilde, als je wat meer draadjes doorleest, bovendien, je hebt ruime ervaring met het houden van katten, dan weet je dat je katten maar in heel heel erg beperkte mate kunt 'opvoeden'.
Volgens mij zijn ze al opgevoed, door hun kattenmoeder namelijk.
Je kunt ze veel dingen aanleren en ook misschien wel een paar dingen afleren.
En verder maken wij onze huizen zo veel mogelijk catproof, omdat wij willen genieten van de aanwezigheid van onze huisdieren en wij hun 'kat'-zijn respecteren.

Misschien tip voor je plantenbakken: geen giftige planten (zie lijstjes elders op het forum via 'zoeken') en je kunt de aarde bedekken met terracotta kleurige bolletjes (tuincentrum), daar zullen ze waarschijnlijk niet in graven en dat houdt de vochtigheid ook nog beter op peil.
En als ze neiging hebben in je plantenbakken te graven, ...... heb je voldoende en schone kattenbakken?
Het advies is eentje meer dan dat je katten hebt en liefst op twee verschillende plaatsen.
Minder gaat ook vaak zo lang ze op dat punt geen probleemgedrag vertonen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door Umimeis »

De enige plant waar ze trouwens wel van mogen eten is zebragras, de andere plante laten ze wel met rust.
Sam heeft wel eens een paar keer een plant vd vensterbank gegeooid, voor de rest nooit ernstigere dingen gedaan als aan de bank krabben of het behang eraf krabben enz.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door Roos en Minousch »

Mijn katten mogen overal komen..
en ik heb er een drukke kitten bij, maar er wod hier niets gemold als ik er niet ben.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
dijual
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:03

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door dijual »

Bedankt voor al jullie berichtjes en tips.
Ik ben van plan om onze toekomstige katjes gewoon in de woonkamer te laten.
Het idee dat ze tijdens onze afwezigheid dan ook op het aanrecht kunnen komen, vind ik niet zo fris.
Dus dat wordt steeds poetsen voor het koken ed. denk ik, en wie weet valt het mee.
Wat ik duidelijk overal doorheen lees is, je huis aanpassen aan de katten, dat vind ik een goeie.
Ik houd alleen niet van katten die over de tafel lopen of op het aanrecht wanneer ik er ben.
Ik zie dat ook wel bij anderen, als ik dan koffie bij hen zit te drinken, vind ik dat toch niet fijn.
Graag lees ik ervaringen van mensen die hun katten bij afwezigheid wel ik de woonkamer laten,
maar ze bij aanwezigheid niet vrij over tafel en aanrecht laten lopen.
En hiermee wil ik zeker niet stellen dat een kat op tafel vies of raar zou zijn, het zegt natuurlijk
alleen maar iets over mij. Ik voel me daar niet prettig bij. Maar ik vind ook dat we een ieder moeten respecteren in hoe hij of zij met katten omgaat. Zolang als de kat het maar goed heeft in zijn of haar thuis.

Groeten,
dijual
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door Adriana »

fijn dat we je op ideeën hebben gebracht! je zou kunnen proberen hier en daar een klein handdoekje neer te leggen, daar mogen ze dan op zitten en verder niet.
ik heb dat ergens op het aanrecht en MoMo weet dat dit zijn plek is en als hij gaan wandelen, dan wordt hij teruggezet.
maar meestal klimt hij naar rond mijn hals op mijn schouders om 'mee te kijken', soort van katten-televisie..
en ja, even een soplap over het aanrecht als je begint met koken, dat moet te doen zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door Camoth »

Ik wilde eerst ook niet dat Bindi op het aanrecht kwam (Coco doet het sowieso al niet, uit zichzelf).
Maarja, toen werd Bindi ziek en wilde niet eten. Coco is op dieet, dus ik kon geen bakje eten op de grond zetten zodat ze kon eten mocht ze ineens honger krijgen.

Dus toen de knoop maar door gehakt: ze mag sinds kort op het aanrecht komen. Daar een bakje eten neergezet destijds toen ze ziek was en daar heeft ze dankbaar gebruik van gemaakt. Inderdaad, dan maar een keertje een extra doekje erover als je gaat koken ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door Rowena »

Ze kunnen overal komen bij ons, het hele huis is van hun als we er niet zijn. Elke x als ik thuis kom hoop ik maar dat alles nog is zoals het was :epray: .. Tot nu toe nog steeds niks meegemaakt gelukkig!! :eclap: Op het aanrecht kunnen ze niet komen. Springen die van jullie er in een keer op dan? :shock:
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent ?

Bericht door Camoth »

Jep, Bindi springt er zo vanaf de grond op. Echt bizar gezicht :D
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie