Kat is 's nachts altijd vervelend

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Kat is 's nachts altijd vervelend

Bericht door chellemi »

Goedemorgen,

Mijn katje Ventje heeft altijd honger en is altijd aan het snuffelen voor kruimeltjes.
Als wij ons bord op tafel zetten en naar de keuken lopen voor bestek, is Ventje er al weer bij.
Zelfs pikt hij voorgesmeerde boterhammetjes in plastic zakje uit mijn tas.
Hij krijgt 2x per dag 2,5 eetlepel droge brokjes (technical adult) 's morgens en 's avonds, en voordat wij gaan slapen samen met poes Ivy een blikje Almo natural gedeeld.
Nu vind ik dat geschooi niet zo erg, maar 's nachts loopt hij heel hard te bonken op de deur met zijn poten leunt hij er tegenaan.
Dit maakt enorm herrie ook voor de onder en bovenbewoners en misschien hebben de buren er ook wel last van.
Wij gaven hem eerst nooit voor dat we gingen slapen nog eten, maar dachten als we dat wel zouden doen, dat hij minder honger zou hebben en ons niet wakker zou houden.
Dit gedrag begint om 05:30 en houdt niet op. Ook als we eens flink tegen hem uitvallen houdt hij nog niet op. Wij hebben elke dag weer gebroken nachten, ik weet niet meer wat ik moet doen.

Omdat Ventje van ander voedsel Hills Iams en Royal Canin hele vieze en stinkende ontlasting kreeg, zijn wij overgestapt op voer met wat minder eiwitten, Technical dus.
Sindsdien heeft hij nergens meer last van en zijn ontlasting is ook prima. (Dus overstappen op een ander merk waar hij misschien eerder verzadigd raakt willen wij liever niet)

Ik wil jullie eerst raadplegen, want als ik naar de DA ga dan krijg ik natuurlijk advies voor obesitas/light voer wat 50 euro kost :???:


Ik ben benieuwd of er iemand goede tips heeft.
Laatst gewijzigd door chellemi op 17 nov 2009 19:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: kat altijd honger

Bericht door rieneke »

ik weet niet hoe oud de kat is, maar ik zou toch even langs de dierenarts gaan.
bij suikerziekte of een overactieve schildklier kan de kat ook altijd hongerig overkomen.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: kat altijd honger

Bericht door Nyncke »

Ik wil jullie eerst raadplegen, want als ik naar de DA ga dan krijg ik natuurlijk advies voor obesitas/light voer wat 50 euro kost
Waarom denk je dat?
Is hij nu al erg dik?

Nou weet ik het eigelijk niet bij katten, of er iets is wat je mag voeren om zijn maag te vullen.
( Want bij honden mag je bv sperciebonen geven, vult maar zet niet aan, dat gaf ik Cadiz toen hij jong was.)

Tja, ik zou zeker eens na laten kijken of hij niet iets onder de leden heeft.
Daarnaast denk ik dat ik eens een holistische dierenarts, of een klassieke homeopaat zou raadplegen, die hebben een veel bredere kijk op de beestjes, de ziektes maar ook op voeding.

Dierenartsen verkopen natuurlijk graag wat ze zelf op de planken hebben staan.
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Re: Kat heeft altijd honger

Bericht door chellemi »

Ventje is 14 maanden en weegt 6kg. Behoorlijk zwaar dus.
Net met de dierenarts gesproken en zij vertelde dat ventje op dieetvoer over moet gaan.
Als hij een probleem heeft aan zijn schildklieren dan zou hij magerder moeten worden
als hij zoveel eet.
Jammer, net ruim 5 kg technical adult gekocht... (heeft er iemand interesse om dit over te nemen?)
Nu moet ik dus technical weight control aanschaffen.

Alleen weet ik niet hoevaak en wanneer ik hem nou het beste eten kan geven? Ik ben van 08:30-17:00
weg.. En wil zo graag dat hij ophoudt met beuken tegen de deur, om 05:00/05:30 uur... Want negeren gaat niet, hij gaat net zo lang door tot we hem binnenlaten, als we hem dan binnenlaten wordt ie ontzettend vervelend door ineens te graven in plantenbakken, door te rennen en daarna al draaiend af te remmen met zn nagels op het laminaat.. Hij kan ons gewoon niet met rust laten. Als ik hem rond die tijd eten geef dan wordt het natuurlijk al helemaal een gewoonte.. Dat ben ik dus zeker niet van plan. Een volle bak voor de hele dag schiet ook niet op want dan schranst hij alles in een keer op. Pffffff
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kat heeft altijd honger

Bericht door rieneke »

je hebt voedersilo's die werken op een tijdklok.
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Kat heeft altijd honger

Bericht door Kiwi »

6kg is al een flinke kat :shock: (hoewel ik moet toegeven dat ik een dikke kat er altijd gezellig uit vind zien)

Onze kat krijgt 1x per dag een afgemeten hoeveelheid brokjes waarmee ze de hele dag doet. Helaas werkt dat niet voor jullie kat. Ik denk dat je hem aan een ritme moet laten wennen waar jullie EN de kat mee kunnen leven. Toegeven door hem op de kamer te laten of door erg vroeg voer te geven zou ik niet doen: de kat moet (naar mijn mening) ook iets toevoegen in jullie leven en niet tot last zijn.

Wat je zegt over het eten sprokkelen: dat lijkt mij vrij normaal...als onze kat de kans krijgt blijft ze ook eten tot ze omvalt.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat heeft altijd honger

Bericht door Nyncke »

Wat je zegt over het eten sprokkelen: dat lijkt mij vrij normaal...als onze kat de kans krijgt blijft ze ook eten tot ze omvalt.
Dat hoeft niet hoor, 2 van mijn katten eten door en 2 eten gewoon tot ze genoeg hebben...de eerste 2 hebben dus ook de neiging te dik te worden, de laatste 2 zijn keurig op gewicht.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat heeft altijd honger

Bericht door Cari »

Hoe laat geef je Ventje 's morgens te eten? Het is heel vaak zo dat katten steeds ietsje vroeger willen gaan eten, dat geldt natuulijk met name voor vreetmachines als Ventje. Ik raad je aan om hem sowieso niet meteen na het opstaan eten te geven,maar doe eerst alles wat je verder moet doen, zorg dat er een tijdje zit tussen het opstaan en het eten geven. Dan wordt het hopenlijk op een gegeven moment voor Ventje "na het douchen (of wat dan ook) krijg ik eten", i.p.v. direkt nadat 't vrouwtje wakker wordt." (Het Pavlov-effekt) Een kat denkt niet zover door, dus wakker maken heeft geen zin, want daar krijgt hij nog niks mee.

Je houdt door telkens aan hem toe te geven zijn gedrag in stand. Je maakt het zelfs erger doordat je hem waarschijnlijk steeds langer probeert te negeren en dan uiteindelijk tóch toegeeft.Voor Ventje betekent dat "de aanhouder wint". Je zal hem echt volledig moeten gaan negeren (dus ook niet schreeuwen of wat dan ook) ook als dat je uren wakker houdt. De aanhouder wiint inderdaad. Je moet dus zorgen dat je de langste adem hebt. Je hebt hem zelf helaas zover "getrained" dat hij dit gedrag zo hardnekkig volhoudt. Het zal niet simpel zijn er weer vanaf te komen :???: .

LIght voer is iets dat dierenartsen onmiddelijk voorschrijven bij overgewicht, maar daar ben je er niet mee. Het 's morgens wakker maken zal daar echt niet mee ophouden. Als je nog een zak goed voer in huis hebt, zou ik dat gewoon opmaken en zorg dat hij zelf nergens iets kan wegpikken.

Het zou voor Ventje ook heel fijn zijn als hij lekker bij jullie mag slapen. Hij is al erg veel alleen en dan moet ie 's nachts, als jullie er zijn, ook nog alleen doorbrengen. Best heel sneu :-( Ik dacht dat hij ook enig kat was,maar ik zie dat er nog een Ivy is :grin: , dat is wel heel fijn. Speelt ie daar niet mee?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Re: Kat heeft altijd honger

Bericht door chellemi »

Hoi Cari,

Ik geef ventje 's morgens om 06:30 eten, meestal ga ik dan nog even een halfuurtje liggen en dan sta ik echt op. Het is inderdaad zo dat hij eerst om half 7 'pas' begon met drammen, dit werd op den duur steeds eerder. Dat van het later eten geven is een goed advies, dat ga ik morgenochtend meteen uit proberen! Hopelijk zal hij mij dan ook echt niet alsnog eerder wakker maken zodat hij eerder eten zal krijgen.

Het negeren is een goed idee als wij een vrij huisje zouden hebben, maar we wonen in een appartement en ik weet zeker dat het geluid van de deur doordreunt bij de onder en bovenburen.
(Onderbuurman zegt ook dat hij het hoort als wij 's nachts een ladekast openen.. :???: ) Dus negeren werkt misschien wel voor Ventje, maar we moeten ook rekening houden met de medebewoners.

Ventje is niet echt te dik ofzo, hij is een half main coon en staat ook vrij hoog op zijn poten, een grote stevige kater dus. Hij heeft wel een kwabje onder zijn buik hangen, maar dat kwam omdat wij hem nog kittenvoer gaven na zijn castratie, wij wisten niet beter dan dat hij dit voer nog tot 1 jaar kon krijgen

Ook hebben wij het weer geprobeerd om Ventje bij ons te laten slapen. Vaak komt hij heel lief lepeltje tegen mij aanliggen onder de dekens.. Maar springen en rennen gebeurd nog steeds en dat is ook knap irritant als je 4/5 x in de nacht wakker word van hem.. Ivy is heel rustig en helaas voor Ventje niet echt een uitdaging om mee te spelen, zij geeft zich zo snel over, haha!

Gelukkig kunnen wij wel iets beter slapen als Ventje er ook gewoon bij ons kan komen, want het liefst is hij altijd om ons heen. Ik ga het morgenochtend zeker proberen om hem pas eten te geven als ik zelf een boterham ga smeren, bedankt voor de tip!
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kat heeft altijd honger

Bericht door loek »

Ik heb ook zo'n 'beukende kat'. (is nu al wel minder/ over...strak negeren!) En ik woon in een gehorig huis net als jij, met aan alle kanten buren. Ik heb een kussen tegen de deur aan staan en daartegen een krukje (om het kussen om de plek te houden) Dit helpt tegen het geluid, en helpt tevens tegen het open maken van de deur (want dat kan Diesel ook, via klink) Ik hoor nu dus alleen heel af en toe twee pogingen 'klink hangen' en dat was het.

Ik heb/ had ook het idee dat mijn katten veel honger hebben. Ik ben er geloof ik wel achter dat veel toch te maken heeft met gewenning (en het al genoemde pavlov effect). Zo hebben ze laatst in mijn keuken ingebroken, drie zakken brokjes open gescheurd, daar uiteraard uit gegeten, ongeveer een hele boterham op per kat, en de kaas geknabbeld en...misschien nog wel meer gevonden en opgegeten.
Ik dacht dus: 'zo die hebben genoeg gegeten voor vandaag ;-)' Maar tegen etenstijd nog net zo hard miauwen bij hun bakjes hoor, alsof ze uitgehongerd zijn! Door dat miauwen dacht ik eerst dus: 'oje zullen ze wel genoeg krijgen.' Nu weet ik dus wel beter!!!
Overigens Diesel had al een hangbuikje toen hij een kitten was van een paar maanden oud (voor castratie).

Succes met Ventje. Begrijp ik het goed dat hij nu dus bij jullie mag slapen?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Re: Kat heeft altijd honger

Bericht door chellemi »

ik weet echt niet meer wat ik moet doen, ik ben nu zo ontzettend moe. Ze mogen lekker bij ons slapen en nog gaan ze (zelfs nog eerder) lopen etteren de hele nacht door.
Vanacht begon het al om 4 uur. Zo moeilijk ze te negeren als ze zo strontvervelend zijn. Om 06:30 u heb ik Ventje stevig vast gepakt en mee naar bed genomen zodat het in ieder geval nog een beetje stil is. Slapen kon ik toch al niet meer. Ze gaan rennen, vechten, overal op en af springen, wasrek ging bijna om, op de (platte tv, dus zou eerder om kunnen vallen) tv springen, deze viel ook bijna om. Zo heb ik ze echt niet gemaakt! Ben bijna in staat om ze weg te doen, (voel me nu al heel schuldig dat ik dit zeg, ik weet toch wel dat ik ze niet weg kan doen want overdag ben ik dol op ze) ik kan nu al een jaar niet meer normaal slapen, wordt ALTIJD 's nachts wakker gemaakt. Ik zou me bijna ziekmelden zodat ik lekker kon slapen :cry: Ik begrijp het echt niet, ze mogen nu lekker bij ons slapen, ze hebben een reuze kattenklimpaal tot aan het plafond, overal lekker warme mandjes en ligplekken, fleecekleedjes, krijgen regelmatig wat lekkers naast de brokjes.. pfff.... Ik geef ze trouwens nu wel later eten, misschien dat ze hier nog aan moeten wennen maar ik vrees dat ze 's nachts gewoon doorgaan met klieren. Ik probeer het nog even en ik weet eerlijk gezegd echt niet wat ik verder moet doen.

@ Loek:
Bij ons zit er speling tussen de deur en het slot, daardoor rammelt het zo hard.Een kussen ervoor helpt denk ik niet want dan rammelt de deur nog steeds, wij deden er altijd een sokje tussen en dan de deur dicht.
Dit dempt ook minimaal.En dat schooien en eten pikken neem ik echt voor lief, wel grappig als ik lees dat jouw katten die zakken brokjes opgengescheurd hebben, hahaha :lol: Ik zou hier alleen maar heel hard om kunnen lachen! Wat een boefjes.
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat heeft altijd honger

Bericht door Cari »

Nounounou, daar zou je ook echt wel moe van worden ... :pdtbur2:

Maar ik snap iets niet. Je zegt dat ze bij je slapen en je zegt dat je om 6.30 Ventje maar mee naar bed hebt genomen om hem stil te krijgen?

Dat klieren om 4.00 heeft niets te maken met het willen eten van Ventje. Ze willen feesten! :pdtbubu: Je kan nog proberen ze voor 't slapengaan heel moe te maken, maar ik zie daar eerlijk gezegd weinig heil in, omdat ze dan na 4 uur echt wel weer uitgerust zijn.

Watjes in je oren? Slaappil?

Of gewoon uitzitten tot ze wat ouder en rustiger worden.... :pdtold:
Sorry, ik kan je geen bruikbare oplossing geven :???: . Probeer de zonnige kant in te zien: ze zijn kerngezond, hebben 't leuk samen, barsten van de energie en genieten van 't leven!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat heeft altijd honger

Bericht door Nyncke »

Wowwww, nou als ik dit lees...ik zou daar echt niet vrolijk van worden...lees: ik heb geen kinderen maar ben daar erg blij om...gebroken nachten.... :evil: :evil: :evil:

Helaas heb ik geen tips, bij mij gaan ze naar buiten als ze lopen te duvelen, maar dat is bij jou geen optie.
Wat ik hier wel deed was het volgende:
Eerst wende ik ze aan NEE, dan een spuit met de plantenspuit.
Heel snel was alleen maar NEE voldoende.
Als Binkie buiten liep te blèren s nachts ( bij mij is het, wie binnen wil slapen komt maar anders ben je morgen de eerste.) en die blèrde echt de hele buurt bij elkaar.
Dan riep ik NEE en gooide er een plens water achteraan.
Dat heb ik maar 2 of 3x hoeven doen.

Hij wist feilloos wanneer mijn ex-vriend er was, die liet hem binnen ( nadat hij al flink sjaggerijnig van het wakkerliggen was ). Dus die heb ik gezegd dat hij moest blijven liggen, dat ik het varkentje wel eens zou wassen.
Na een paar keer was dat ook genoeg.

Ik weet niet of dit te vertalen is naar jouw situatie maar succes ermee.
Gebruikersavatar
chellemi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2009 22:56
Locatie: Haarlem

Re: Kat heeft altijd honger

Bericht door chellemi »

Ik ben een heel geduldig persoon maar mijn geduld 's nachts begint nu wel een beetje op te raken. Het lijkt wel alsof het nu min of meer een gewenning is dat ik bijna een jaar lang elke dag als een zombie met gigantische wallen op mn werk verschijn... Maargoed ik hou ontzettend veel van ze maar 's nachts zou ik ze het liefst in de wc opsluiten (heb ik al eens voor een uurtje gedaan, ik sliep nog eventjes heeerlijk!! :grin: )Daarna voelde ik me wel schuldig, 't is een kleine ruimte en misschien had ie wel kunnen stikken! Het was toen maar voor een uurtje en hij kwam weer vrolijk uit de wc lopen toen de deur open ging.

Ventje en Ivy hebben nu 's nachts toegang tot de woonkamer en slaapkamer, de deuren staan dus gewoon open. Als we gaan slapen zijn ze nog even druk, maar al gauw komen ze lekker op bedje liggen slapen en dan komt Ventje ook heerlijk lepeltje liggen bij mij, onder de dekens.(Dan voel ik me altijd zo gelukkig met hem.. hij spint niet heel gauw maar dan gaat hij luid spinnend lekker tegen mij aan liggen en kroelen met mijn vingers, zo lief!!) Maar dan begint om een uur of 4/5 het geëtter en het rennen en stieren.

@Cari: Ik pakte ventje vast onder de dekens (met zn koppie erbuiten) zodat hij niet meer weg kon om overal op de springen en te rennen, ze mogen bij ons slapen. Ze mochten dat in het begin al, maar omdat ze toen al om 06:30 begonnen heb ik ze voortaan in de gang (waar de klimpaal en mandjes staan) gezet. Er is genoeg ruimte hoor want ze hadden ook toegang tot de keuken en een kleine (was) kamer.
Maar ik denk dat ik liever dat ge-ren aanhoor dan dat gebeuk op de deuren...

@Nyncke: Dat NEE roepen helpt ook wel, vooral als ik op een harde toon UHH! roep, dat vinden ze irritant. Maar dat Uhh of NEE roepen werkt alleen als ze op het punt stonden iets stouts te doen. dan komt er een heel geërgerd mauwtje uit, zo van; Nou! Laat me nou!! :eclap: Hahahaha dat vind ik altijd zo grappig. 's nachts helpt dat niet tegen het rennen en springen of bonken. Aan de plantenspuit hebben ze trouwens maling, als ik ze dan nat gesproeid heb, gaan ze zichzelf daar uitgebreid zitten wassen.. :lol: Draakjes.

Normaal krijgen ze meteen als we thuis zijn eten en als we opstaan ook. Nu zijn we er heel bewust van om expres een half uur of een uur nadat we wakker/thuis zijn, eten te geven. Juist omdat we niet willen dat als we thuiskomen, meteen geassocieerd worden met eten, of als we wakker gemaakt worden omdat de katjes trek krijgen. Ben erg benieuwd of de katjes ook meer geduld krijgen en we ze kunnen trainen om rustig te wachten op hun eten ;-)
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Re: Kat is 's nachts altijd vervelend

Bericht door Kiddie »

Ik moet wel ff beginnen met te vertellen dat ik maar 1 poes en eigenlijk weinig poezen/katten ervaring heb, dus misschien zeg ik wat geks.
Maar ze houden elkaar ook wel bezig zo te lezen. Kun je ze 's nachts niet in aparte ruimtes zetten?
Mijn Drika mag soms naar boven, als wij uit kunnen slapen bv. Vind ze heerlijk. Heel de nacht ligt ze op een stoel te slapen alleen om 5 uur begint ze. Alles wat los zit, hangt of staat gaat er aan.... En als wij dan eenmaal goed wakker zijn, gaat mevrouw heerlijk op het voeteind liggen slapen. Alsof ze denkt; zo, dat is me toch maar weer es mooi gelukt...
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
Plaats reactie