Poes té gehecht aan ons?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Boomer »

Hier wilden ze vroeger ook in de slaapkamer slapen. Maar ik wil dat niet hebben.
Xeon was (toen hij jonger was) nogal een volhouder. Hij sprong gewoon tegen de deurkruk om hem te openen. Voor hem hebben we de knop andersom moeten zetten. Nu hij door heeft dat hij de deur niet meer open kan krijgen en wij niet reageren, is het over.
Kira wil soms nog wel voor de deur miauwen, maar na 2 x gaat ze weer weg omdat we niet reageren ( we zeggen ook niets)
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Ambertje73 »

Hallo Loek,

Je hoort/ leest wel eens iets over kleuren en dan ga je er op letten.
Wij hebben nu ongeveer 11 jaar katten. Op dit moment hebben we er 35 binnenshuis en zo´n 10 aan huis.
(De afgelopen jaren hebben we natuurlijk ook heel wat moeten opgeven/ verloren).
Ik bedoel dat als je gaat letten op het gedrag van katten met bepaalde kleuren, dan zie je overeenkomsten. Echt waar.
Ik zeg dus niet dat het allemaal klopt. Ik had beter kunnen schrijven: onze ervaring met kleuren.

Sorry, maar katten met veel wit hebben geen specifieke overeenkomsten. Wij hebben meerdere lapjeskatten (gehad). Hoe donkerder (minder wit) ze waren hoe baziger/ dominanter. Misschien lijkt dat een beetje op de zwart/wit kat. Hoe meer zwart hoe dominanter. Je hebt natuurlijk uitzonderingen op de "regel", onze " regels".
Nee, het is iets wat ons is opgevallen, dus je hoeft niet alles te geloven hoor! :smile:

Trouwens, wij hebben ook wel eens in de woonkamer geslapen. Daar doen we echt geen oog dicht. Ze walsen dwars over je heen. Ze slapen een uurtje en dan zijn ze weer klaarwakker. Vannacht en morgennacht zul je ze ook wel weer horen rommelen, krabben en miauwen....VOLLE MAAN! :lol:
Ach, zolang je ze hoort, is het goed. Als het muisstil is, dan moet je je zorgen gaan maken. Toch? Gewoon negeren.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Cari »

Wat kleuren betreft: ik heb ook de ervaring (asiel en opvangervaring) dat lapjes en schldpadjes het meestal niet zo op hebben met soortgenoten, dat zijn vaak echte "mensen-katten", die het liefst enig kind zijn.
Mijn ervaring met katten die veel wit hebben met wat vlekken her en der, is dat ze vaak heel verdraagzaam zijn, op de een of andere manier zijn 't ook vaak olijke katten :grin: .

Loek,
Zijn er geen mensen bij wie het gewoon goed gaat, en een kat niet eens de interesse heeft voor een 'verboden kamer'? Is het niet toch een kwestie van volhouden?

Dat is puur afhankelijk van het karakter van je kat. De één heeft een sterkere wil dan de ander.
Wat als ik ze in de slaapkamer laat en ze maken er iedere nacht zo'n dolle boel van? Da's dan wat betreft irritantheid nog erger. Dus als dat blijkt wil ik ze toch weer uit de slaapkamer......en da's natuurlijk helemaal geen doen, als ze eenmaal in de slaapkamer hebben mogen komen.
Als ze 's nachts vervelend worden, zet je ze er onmiddelijk uit en gaat de deur weer dicht. Als je dat volhoudt, gaan ze het wel begrijpen. Dat ze dan al in de slaapkamer zijn geweest, maakt voor jouw katten niet meer uit, want ze wilden er sowieso al in ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door JLC »

Dat verhaal met de kleuren spreekt me wel aan. Lizzie is ook een "schildpadje". Ze komt graag op schoot en loopt mij in huis ook vaak achterna. Ze is ook best pittig en dominant, maar ook slim.Ze kan echter wel goed omgaan met haar broertje Jaap. Jaap heeft veel meer wit. Jaap is wit en heeft wat grijze/ zwarte/ beige vlekken. Hij is vaak ondeugender, maar ook ietsje minder slim dan zijn zusje, maar wel erg lief.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Kiwi »

Ik ben even weg en meteen zoveel reacties :shock:

Bedankt voor alle reacties! Veel leuke verhalen en tips. Dat de katten qua kleur verschillen in karakter wist ik niet. Je omschrijving van het schildpadje lijkt wel goed te kloppen met Tama.

We hebben Tama een beetje haar zin gegeven: de slaapkamerdeur staat sinds 3 nachten 's nachts op een (katten-formaat)kiertje.

Voordelen: een spinnend geluid is heerlijk om mee in slaap te vallen en wakker te worden. Het is ook leuk om te zien dat ze 's ochtends op het voeteneind ligt.
Nadelen: ze heeft een paar zachte balletjes, die ze in haar bekje kan apporteren. Deze worden dus ook 's nachts de slaapkamer ingehaald. Ze gaat er of mee spelen -> veel geluid want klauwtjes uit + vloerbedekking. Of ze vind dat wij mee moeten spelen, legt het balletje naast het bed en begint luid te miauwen. Het balletje afpakken heeft geen zin, want dan zoekt ze gewoon een andere op. Als ik ze in mijn nachtkastje stop, gaat ze aan het kastje krabben. Daarnaast loopt ze 's nachts letterlijk over mij heen...vannacht werd ik wakker met 2 pootjes op mijn keel en 2 op mijn hoofd.

We hebben ook voor haar speciaal een plekje in de boekenkast gemaakt..maar ze loopt liever rond.
Afbeelding

Afbeelding
(ja ze zou dan naast Vicky Halls slapen..wie weet steekt ze er iets van op ;-) )
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Leonie89 »

maak haar s avonds lekker moe, dan heb je minder kans dat ze s nachts met je wil spelen.. en hou in de gaten hoeveel ze overdag slapen.. als je kat de hele dag slaapt is ze gegarandeerd s nachts wakker.. maak haar dan overdag eventjes wakker door lekker te knuffelen en spelen.. helpt!!
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Kiwi »

Ze bepaalt eigenlijk zelf wanneer ze wil spelen..dan komt ze dus met een (eerder genoemd) balletje aanlopen.

Nog helemaal vergeten te melden: we hebben haar voedingspatroon aangepast.
Ze kreeg eerder bij opstaan (+/- 07:00) haar bakje voer, maar nu krijgt ze het rond 18:00 (tegelijk met ons avondeten).
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Cari »

Wat leuk dat ze nu in de slaapkamer mag :grin: . Ze moet zich nog iets beter gaan gedragen, maar geef haar even tijd. 't Is ook zo dat je aan haar geluidjes en pootjes over je heen (natuurlijk niet op je keel of hoofd :roll: ) gaat wennen en er gewoon doorheen slaapt. En 't is net wat je zegt: inslapen en onwaken met kattengespin is toch geweldig? Dan weet je dat ze happy is :grin:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door loek »

Cari schreef: Mijn ervaring met katten die veel wit hebben met wat vlekken her en der, is dat ze vaak heel verdraagzaam zijn, op de een of andere manier zijn 't ook vaak olijke katten :grin: .
Ja dat zijn die van mij ;-) Ze zijn zo leuk en ergens ook zo makkelijk (behalve 'veeleisend' als het om ruimtes en aandacht gaat ;-)) Ook ondanks het feit dat er 'as we speaking' een glas met limonade wordt omgeklauwd door Diesel.

Kiwi,
Wat leuk dat plekje in de boekenkast, vind ik wel een idee! Ik heb hier ook zo'n ding liggen. (bovenkant afgebroken: krabpaal met ligplankje...bij jou ook?) Ik heb alleen geen open boekenkast ;-) Maar overweeg wel die neer te zetten. Nu heb ik wel al een halve plank voor ze leeg gehaald in de gesloten boekenkast die altijd op een kiertje staat. Maar daar zitten ze niet zo vaak meer.

Ik hoop dat Tama zich wat beter gaat gedragen 's nachts. Ben benieuwd hoe het verder gaat. Je bent mijn 'test case' ;-)

Ik ben even de theorie: " als ze in de ruimte mogen komen is het vanzelf niet meer zo interessant" aan het testen door ze op het toilet toe te laten. (voel me wel een beetje bekeken maar dat zal wel wennen ;-) haha) En ze in de keuken toe te laten als ik erbij ben en niet aan het koken ben. (mochten ze ook niet, vond ik te eng. Heb een gasfornuis met automatische ontsteking en met een beetje pech....zag ik het al gebeuren. Daarnaast favo plekje achter koelkast met allemaal snoeren en gasslang) Kijken of over een tijdje het toilet en misschien de keuken niet meer interessant is. Kunnen we altijd nog evt. aan de slaapkamer beginnen.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Kiwi »

Mijne is ook een blokje - krabpaal - ligplankje, maar dan helemaal intact. Ik heb alleen de krabpaal er tussenuit gehaald om te voorkomen dat ze 's nachts gaat krabben (=herrie).

Ik heb dit bakje voor Tama vannacht eens naast mijn nachtkastje gezet..en dat werkte goed: ze is er direct ingekropen en kwam er uit toen ik vanochtend opstond.

Ik heb zelf ook nog creatieve plannen voor een slaapplek voor Tama. Ik vind het erg leuk dingen te ontwerpen en dan ook in het echt na te bouwen. Wij hebben nu in de slaapkamer 2 bruine kledingkasten, en er tussenin de grijze boekenkast (van de foto hierboven). De boekenkast is echter minder diep dan de kledingkasten. Nu was mijn idee dus om de onderste plank te 'verlengen' door er een stuk voor te bouwen..zodat de onderste plank een keer zo diep wordt: ideaal voor Tama (hoop ik)

Afbeelding
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Leonie89 »

wat een goed idee zeg!! (en mooie animatie!!) :eclap:
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Kiwi »

(ik zie trouwens net dat ik mijn ondertitel aan moet passen...gisteravond kwam ik er achter dat Bits de gerbil er niet meer is. Slechts haar staartje en wat botjes lagen in het terrarium. Ze is dus opgegeten door Bobs de andere gerbil :-( :-( )
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Leonie89 »

oh wat zielig :( ik wist niet dat gerbils dat deden.. :???:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Kattenbella »

Hoe lang had je hen? Lijkt me schrikken :shock:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Poes TE gehecht aan ons?

Bericht door Kiwi »

Mijn eetlust was wel meteen weg ja... Ik heb ze ruim 2 jaar geleden opgehaald bij een familie. Daar waren ze 'speeltjes' van een 10 jarig jochie, maar hij had net een Playstation2 gekregen dus ze mochten wel weg... Ze zaten in een klein aquarium van 50x30cm, 1cm bodembedekking en geen speeltjes/hout. Aangezien gerbils van ruimte, graven en knagen houden, heb ik eerst een aquarium van 80cm gekocht en opgeknapt (100+ euro)..en later ben ik overgestapt naar een superdeluxe terrarium. Ze waren mijn eerste huisdieren ooit, dus werden vertroeteld. Een einde als dit..tja..niet erg leuk.

Ander leuke detail is dat gerbils altijd met zn 2en moeten zijn..alleen sterven ze snel in eenzaamheid. Mede door dit voorval heb ik echter weinig behoefte bij meer gerbils, dus ik ben bang dat Bobs zich alleen moet vermaken.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Plaats reactie