Krabpalen en klimmeubelen

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Lizzy2009
Kitten

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Lizzy2009 »

Heb hier al aardig wat grote en kleine krabpalen en meubeltjes gezien zeg,
mensen lief wat een keus is er toch,moeilijk kiezen hoor :roll:
Daarom heb ik zelf maar wat in elkaar geknutseld van onderdelen,
en er een soort klimwandje van gemaakt.
Afbeelding
Lizzy gebruikte eerst de voliere als klimpaal,maar die staat nu in de gang,
en is verboden terein voor haar.Er zitten 2parkietjes in.
Afbeelding

Gr.en kopje van Lizzy
Groetjes en een kopje van Lizzy
Erik en Wendy
Kitten

Bericht door Erik en Wendy »

Dit is onze kattenpaal zoals hij eruit zag dat we hem kochten:

Afbeelding

De stof zat echter niet geplakt, waardoor de bekleding binnen een half jaar
scheuren kreeg. Nadat we terug kwamen van vakantie was ook het hele holletje gesloopt. Tijd voor een nieuw stofje...

Zo ziet de paal eruit na de make-over:

Afbeelding
Camoth
Tijger
Tijger

Bericht door Camoth »

Wow, ziet er echt mooi uit zeg! Zowel die constructie van Lizzie als de make over van Erik en Wendy! Heel mooi!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Leonie89
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Leonie89 »

wauw hoe heb je dat gedaan?? was het moeilijk?? duur?? ik vind de krabpalen vaak een lelijke kleur hebben.. maar hij is prachtig geworden!
Roos en Minousch
Panter
Panter

Bericht door Roos en Minousch »

ik heb deze
Afbeelding

en deze, niet helemaal, maar het principe klopt..
Afbeelding
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
LONGdress
Huiskat
Huiskat

Bericht door LONGdress »

We hebben een krabpmat, maar Aesopus maakt er tot nu toe amper gebruik van. En zo'n groot geval kan er in dit rommelige, volle huis niet in, geen idee waar we het moeten zetten, haha.
Roos en Minousch
Panter
Panter

Bericht door Roos en Minousch »

Die onderste is niet supergroot, en kan je zo in een hoek kwijt..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Erik en Wendy
Kitten

Bericht door Erik en Wendy »

elvedinenleonie schreef:wauw hoe heb je dat gedaan?? was het moeilijk?? duur?? ik vind de krabpalen vaak een lelijke kleur hebben.. maar hij is prachtig geworden!
Het is inderdaad aardig wat werk. Eerst de stof die erop zit verwijderen. Ondanks dat deze niet overal gelijmd was, was dit nog best lastig, want er zaten nietjes op sommige plaatsen en rond waar de palen vastdraaien was hij wel gelijmd.

De onderste planken zijn makkelijk. Die hoeven alleen aan de bovenkant bekleed, want daarvan bekijk je de onderkant toch niet. Vierkantje knippen, beide kanten insmeren met lijm, even in laten trekken en plakken maar (wel even goed zorgen dat de afwerking aan de onderkant een beetje goed vast zit, anders gaan ze daaraan zitten plukken :-P )

De hangmandjes waren vrij lastig. 2 rondjes op elkaar naaien (stukje open laten), de metalen ring erin en dan prop onder de naaimachine om het tunneltje dicht te maken. Voor de hogere planken neem je een langwerpige lap (2x de breedte van de plank). Die vouw je dubbel en naai je aan 1 kant dicht. Zo kun je de binnenkant van de lap aan 1 kant inlijmen, net als bovenkant van de plank. Plak dit vast en de rest moet op de hand worden dichtgenaaid. :roll:
De rolletjes werken op dezelfde manier als de plankjes die aan 2 kanten worden bekleed. Alleen best een lastig klusje om die dicht te naaien op een maniet het er netjes uitziet en dat ze het niet meteen weer los kunnen trekken.

Kosten:
Ongeveer 30 euro aan stof. Maar wij hadden fleece genomen en dat is, blijkt nu, niet echt een duurzaam stofje voor een kattenpaal. Andere stoffen zijn een stuk duurder! Aan lijm waren we ongeveer 20 euro kwijt, maar dat was eigenlijk nog wat krapjes :S

Je moet er even zin in hebben. Ben er zo'n 2 hele dagen mee bezig geweest (met hulp). Of ik het nog een keer zou doen weet ik niet... Waarschijnlijk niet. Volgende keer let ik met het aanschaffen van de paal ook wel op dat deze van goede kwaliteit is, zodat hij niet binnen een half jaar stuk is. Want een paal van 140 die binnen het jaar vervangen moet worden :-x Dan is 50 euro en 2 dagen ploegen misschien wel de beste oplossing.
chellemi
Huiskat
Huiskat

Bericht door chellemi »

Ik heb deze net besteld bij Zooplus:

Afbeelding

Na het weekend zal ie binnen zijn! Ben benieuwd ;-)
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
chellemi
Huiskat
Huiskat

Bericht door chellemi »

En hij is vanmorgen al binnengekomen!!
Hij paste niet helemaal in ons hoekje in de gang, vandaar met wat dingen gedraaid zodat het niet teveel uitsteekt.
Dit is het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij is vrij groot en helaas trekt de bovenste schroef het balkje een beetje scheef.
De katjes lijken nog niet echt onder de indruk te zijn, de doos vonden ze mooier :shock:
Misschien komt het nog wel als ze straks een x alleen zijn.. Hopelijk..

Anders gaat ie maar op marktplaats :???: :-(
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Ambertje73
Poema
Poema
Contacteer:

Bericht door Ambertje73 »

Aangezien wij 34 katten hebben, wordt er hier elk jaar minstens één grote krabpaal "gebruikt".
Ik schrijf "gebruikt" omdat zo'n paal dan ook helemaal uitgeleefd / uitgewoond wordt. :lol:
Wij willen nu ook geen nieuwe standaard krabpalen meer omdat zo'n paal binnen de kortste keren af is.
Dit kost heel veel geld, want grote krabpalen zijn niet meer te betalen! :-(

Gelukkig krijgen wij vaak korting op de palen omdat men weet dat we zoveel beestjes hebben, maar dan nog wordt het een dure business: elk jaar een nieuwe paal!
Zal proberen wat foto's te plaatsen.

Afbeelding
Dit was wel een hele grote paal. Hier hebben ze dan ook snel brandhout van gemaakt!

Afbeelding
Dit was één van de duurste palen. Wij hebben hem natuurlijk goedkoper gekregen. De katten vonden het een geweldige klim- en verstopplek.
Wel een rotding om schoon te houden!!! :-|

Afbeelding
Deze palen komen uit Dld en waren supergoedkoop! De lage paal staat nog in de kamer, maar de hoge is gewoon afgebroken door het fanatieke gebruik!

Afbeelding
Dit is de duurste paal die we ooit hebben gekocht. Hij is helemaal van kunststof en we hebben 'em al zo'n 9 jaar. Alleen de vloerbedekking is aan vernieuwing toe.

Afbeelding
Deze krabpaal staat nu in de kamer. Het is eigenlijk een kinderklimtoestel, maar we maken er een krabpaal van, dus hij is nog in aanbouw.

Afbeelding
Deze stellingkast staat bij ons in de kattenren. We zijn erachter gekomen dat krabpalen buiten niet handig zijn! Zo'n stellingkast is makkelijk schoon te houden en er kunnen heel wat katten liggen! ;-)

Er staan regelmatig mensen voor de ren te kijken. Zo ziet het er dan uit!
Afbeelding

Aan de andere kant van de ren staat ook een stellingkast. In één van de hoeken heeft mijn vader van het weekend een grote klimboom van dikke takken gemaakt, maar daar had ik nog geen foto van.
Hopelijk is alles gelukt en verveel ik jullie niet met al die foto's!

Groetjes Amber en co.
Anaheim
Lynx
Lynx

Bericht door Anaheim »

Die 1e krabpaal, die blauwe, is mijn favoriet die is echt onwijs mooi!
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Amber, die foto in de ren is geweldig! (heb je al een fototopic?) ;-)
Ik kan het mij voorstellen dat die stoffen palen snel gaan, hier heb ik ze niet meer. Inmiddels zijn hier nog "maar" 29 katten en krabpalen gemaakt van hout zonder stof, bevalt prima!
Dat kinderklimding is ook een goed idee, dat is ook stevig materiaal.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Ambertje73
Poema
Poema
Contacteer:

Bericht door Ambertje73 »

Geweldig Kattenbella, eindelijk eens iemand met meer dan twee katten! :lol:

Je kunt ook wel merken, dat de mensen die de krabpalen ontwerpen zelf niet veel katten hebben anders zag het er heel anders uit!
Die stof op de palen is vaak waardeloos en de meeste palen zijn gewoon onpraktisch, zeker als het op schoonmaken aankomt!
Ik zoek eigenlijk nog dik sisaltouw voor het klim (boom) meubel in de ren. Daar had ik nog geen foto's van, want mijn digitale begaf het :-|

De meeste palen zien er altijd mooi uit, maar zijn geen lang leven beschoren!
Die stellingkasten zijn ideaal. We hadden voorheen een paar planken voor het gaas, maar daar konden hooguit 5 a 6 katten op zitten en altijd bekvechten om de beste plaatsen. Nu hebben we genoeg plaatsen, want aan de andere kant van de ren staat nog een grote stellingkast. Plek zat :grin:
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

De meeste palen zijn van spaanplaat met stof gemaakt, erg smerig met een grote groep inderdaad ;-)
Mijn palen staan op blz. 11 en ik geloof 15.
Ik zal even vragen, er is een site waar je goedkoop touw kan bestellen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie