# Kittens, één of twee, meteen of later?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Erik en Wendy
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 aug 2009 19:56
Locatie: IJmuiden

Re: Kittens...eentje of twee...meteen of later?

Bericht door Erik en Wendy »

Ik woon op 1 hoog en laat de poezen gewoon op het balkon (die heb ik niet afgeschermd)
Ze komen bij mij alleen op 't balkon als ik ook op het balkon ben. De situatie is hier namelijk zo dat je door de slaapkamer heen moet om op 't balkon te komen en ik laat de poezen liever niet op de slaapkamer. Ik heb een vriend die rookt (en roken gebeurd hier niet binnen :-P ) dus de poezen weten het precies als hij een sjaggie draait :lol: dan staan ze al bij de deur. Zo gaan ze dus toch een paar keer per dag naar buiten. Gelukkig ga ik binnenkort verhuizen naar een benedenhuis met een grote tuin, vind het toch wel leuker als ze vaker naar buiten kunnen enzo...

Maar als het geen tijdelijk iets zou zijn, dan zou ik inderdaad kiezen voor afschermen met gaas. Vind het hier gewoon niet meer de moeite...

Wat betreft de 2 kleintjes. Als het kan zou ik toch maar met m'n huisgenootjes overleggen of je er niet van het begin af aan al 2 kunt nemen. Broer en zus (of zus/zus of broer/broer ;)) zijn al aan elkaar gewend en dat is makkelijker dan er later er eentje bij nemen. Die moeten dan eerst een tijdje aan elkaar wennen. Goed, kittens zijn flexibel, maar toch...

-Wendy
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Kittens...eentje of twee...meteen of later?

Bericht door Seemy »

Ik zou ook voor 2 gaan :grin: ,gelijk!! Leuk hoor!!
Wij hebben (achteraf gezegd) wel spijt dat wij er toen niet 2 uit hetzelfde nestje hebben gehaald... Nu, een jaar later, komt er straks alsnog een 2e bij! Het was denk ik voor onze kat fijner geweest als er gelijk een broertje of zusje uit het nest was meegegaan, nu wordt het straks zo wennen en aftasten, en hopen dat het goed zal gaan. Maar ja, dat was toen. Ik wist toen echt HEEL zeker dat ik 1 kat wou :imstupid: ;-)

btw :grin: Wat een ontzettende leuke kittens trouwens!! Mooie kleur hebben ze!
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Kittens...eentje of twee...meteen of later?

Bericht door Sannie_xx »

Ja, ik denk toch wel dat ik er een beetje uit ben - dan toch gewoon meteen twee. Dat betekent dat ik een tweede snoesje uit het asiel erbij haal van ongeveer dezelfde leeftijd dan als Mouse. Plaats ik ze tegelijkertijd.

Maar ik blijf mijn twijfels houden - ben superbang dat ik het allemaal verkeerd ga aanpakken voor die beestjes.

- Ik woon nu nog in een studentenhuis. Mijn kamer is vrij ruim dus daar kunnen ze in principe lekker spelen etc. Tot ik het nieuwe appartement in trek laat ik ook wat meubels en zooi weghalen die ik nu even niet nodig heb om de katjes zoveel mogelijk ren/speel/vlieg ruimte te geven. Mijn kamer is hun hoofdverblijf, zeg maar. Onder toezicht mogen ze bij huisgenootjes ook wel komen en in de woonkamer als ik erbij ben (toch iets te bang dat er ergens een stukje oud eten ligt waar ze ziek van kunnen worden, ook al probeer ik het goed bij te houden. We wonen wel met acht.) en onder toezicht op het balkon. Of op de galerij eens kijken naar de andere kattenbeestjes die daar rondlopen - wat dat betreft valt er veel te leren en zien voor ze. Al het laatste pas als ze genoeg gewend zijn. Maar....is dit voldoende ruimte voor ze? Als ik een dag weg ben en mijn huisgenootjes toevallig ook allemaal (of even geen zin in een kat, dat kan natuurlijk ook nog) dan blijven ze voor die dag op mijn kamer. Die is ongeveer 20 m2. Ze mogen op de vensterbank en op de bank en op het bed als ze willen....er ligt dan speelgoed en een krabpaal etc..... en rondrenruimte. Of is dit echt niet goed voor ze?
Ook kan het wel warm worden op mijn kamer. Dit kan ik voorkomen door mijn rolluiken overdag voro het grootste gedeelte omlaag te houden, dan blijft het wat koeler. (klein stukje overlaten voor naar buiten kijken natuurlijk) En het raam open houden (zet ik iets van gaas voor zodat ze er niet uit springen). Maar echt heel koel wordt het ook weer niet. De zon schijnt recht op mijn raam en nu is het toch ook zo'n 27 graden hier.... (raam open en rolluiken omlaag). Is dat niet te warm als ze een dag niet de rest van het huis in kunnen (waar het veel koeler is)?

-Al bovenstaande geld natuurlijk maar tot ongeveer eind oktober (denk ik) - dan komt de verhuizing. Dan zijn de kittens denk ik ongeveer 4 maanden en hebben ze twee maanden in mijn huidige huis gewoond. Is dit niet slecht voor ze, zo snel alweer verhuizen? Of zijn ze daar dan nog jong en flexibel genoeg voor?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil er allemaal goed over nadenken voor ik ze meeneem. Ik zou het heel erg vinden als er iets met Mouse of nog onbekende andere kitten (nog een naam bedenken!) zou gebeuren...... of dat ze gewoon niet gelukkig zijn.

Bedankt!

Groetjes,
Sanne
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Kittens...eentje of twee...meteen of later?

Bericht door Sannie_xx »

Ik heb op voorlaatste berichtje geprobeerd antwoord te vinden via de zoekknop....maar zonder veel succes. Zou er toch nog iemand naar willen kijken of te zien of hij/zij daar iets over weet?

Ik zou me er erg geholpen door voelen, ik wil graag goed voorbereid zijn....
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kittens...eentje of twee...meteen of later?

Bericht door rieneke »

ik denk dat je er goed over na hebt gedacht, en dat het allemaal prima zal gaan :smile:
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Kittens...eentje of twee...meteen of later?

Bericht door Sannie_xx »

Dankjewel.... fijn om te horen :)

Wat betreft de warmte op mijn kamer soms zat ik eraan te denken een grote fles water in te vriezen - handdoeken eromheen wikkelen en in mijn kamer leggen - dan kunnen ze er eventjes tegenaan liggen als ze het te warm krijgen. Er bestaan ook wel koelmatten maar dat is wel erg duur en volgens mij meer voor honden bedoeld.....En water met een ijsblokje erin eens proberen, daar las ik hier iets over.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kittens...eentje of twee...meteen of later?

Bericht door rieneke »

wat jonge katjes vaak geweldig vinden is een simpel teiltje water, met daarin wat kleine balletjes of zo.
daar kunnen ze uren mee in de weer, en lekker fris!
stukkie zeil er onder, en dikke pret!
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Kittens...eentje of twee...meteen of later?

Bericht door Sannie_xx »

Heeeej dat is een leuk idee! Dankjewel!
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kittens...eentje of twee...meteen of later?

Bericht door JLC »

Zo te lezen, gaat het wel goed komen. Leuk dat je er twee neemt.
Ik denk dat kittens een verhuizing nog wel aankunnen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gesloten