Voorkomen wegglippen kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Furious Olive
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2008 15:01
Locatie: Groesbeek

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door Furious Olive »

Eigenlijk voor iedereen van wie de katten niet naar buiten mogen..
Ik persoonlijk vind dat altijd een beetje zielig (mits er een heel erg goeie reden voor is..)..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door Sandra W »

Het is ook zielig voor die katten die zodanig buitenkatten zijn dat ze iedere gelegenheid aangrijpen om naar buiten te kunnen glippen, maar sommige buitenkatten die vroeger zwerver zijn geweest zijn het harde zwerversbestaan zo moe dat ze niet meer naar buiten willen. Ik heb er twee en die doe je er gek genoeg geen enkel plezier meer met een rondje om.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door Lotte »

daarnaast zijn er voldoende andere redenen te bedenken waardoor het niet verantwoord is om ze naar buiten te laten;
- geen luikjes mogen hebben, dus buiten is ook echt de hele dag buiten als de baas werkt
- vlak bij (grote) wegen wonen
- honden met slechte reputatie in de omgeving
- mensen met slechte reputatie in de omgeving
- heel veel andere katten op een relatief klein oppervlak
etc etc
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Furious Olive
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2008 15:01
Locatie: Groesbeek

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door Furious Olive »

Sandra W schreef:Het is ook zielig voor die katten die zodanig buitenkatten zijn dat ze iedere gelegenheid aangrijpen om naar buiten te kunnen glippen, maar sommige buitenkatten die vroeger zwerver zijn geweest zijn het harde zwerversbestaan zo moe dat ze niet meer naar buiten willen. Ik heb er twee en die doe je er gek genoeg geen enkel plezier meer met een rondje om.

groeten,
Sandra
Ja, maar dan kiezen ze er zelf voor. Als die van ons niet naar buiten zouden willen, vind ik dat ook best. Maar ik wil ze wel graag de gelegenheid geven..

Ik zou zelf (maar dat ben ik, iedereen denkt hier natuurlijk anders over) goed nadenken over het nemen van een kat als ik weet dat hij niet naar buiten kan / mag.. Wij willen bijvoorbeeld ook heel erg graag een hond, een boxer. Ik vind dat wij een te klein huis hebben voor een grote hond en te weinig tijd om hem écht goed lang uit te laten, wat een boxer dus echt nodig heeft. En dan doen we het dus gewoon niet, hoe verliefd we ook op boxers zijn en hoe graag we er ook één willen.. Ik wil het beestje namelijk wel datgeen kunnen bieden wat ik denk dat hij nodig heeft..

Maar nogmaals, dat is mijn mening. Ik vroeg het me gewoon af, omdat ik het vaker van mensen hoor, dat de kat niet naar buiten mag, maar ik nog nooit heb gevraagd waarom ze van mening zijn van niet.. Snappie?
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door evaleeuw »

Nee is prima hoor! Meningen zijn er om geuit te worden op een forum, da's mijn mening :-P
Ari is al van kleins afaan binnen. Laatst waren we het huis aan het luchten (in etappes) en stonden de ramen van de hal en slaapkamers open, Ari zat binnen in de huiskamer samen met mij. Ik liep even naar de keuken (verbinding tussen de twee delen van het huis) en liet per ongeluk de deur open. 5 minuten later denk ik: Waar is Poes??? Zit ze in de raamopening lekker naar buiten te staren en te beven als een rietje! Ze is zo nieuwsgierig maar volgens mij al de dood om ook maar een poot in de dakgoot te zetten :lol:. Verder loopt ze altijd mee naar de voordeur maar heeft nog nooit echt geprobeerd mee naar buiten te gaan. Tevens wonen wij midden in het centrum van Utrecht waarvan bekend is dat er veel kattenvergiftigers rondlopen. Ook hangen er regelmatig briefjes bij de AH van vermiste katten :-(
In haar reismandje is ze ook altijd een beetje bang, dus ik denk niet dat ze veel behoefte heeft om naar buiten te gaan. Wel vind ze het heerlijk om voor het raam met de hor te zitten en lekker naar buiten te koekeloeren en vreemde luchtjes op te snuiven :grin:
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door Sandra W »

Ik ben het natuurlijk wel met je eens dat een kat die het voor het kiezen heeft, die graag buiten is én die in een veilige omgeving woont een veel afwisselender en avontuurlijker leven heeft dan een binnenkat en van oorsprong horen katten natuurlijk ook gewoon buiten, maar ja dat kan niet altijd.

Voor de echte gefrustreerde buitenkatten die noodgedwongen binnen zitten vind ik het echt zielig en daar zou ik dan ook niet voor kiezen en een ander huis voor ze zoeken.

groeten,
Sandra
miepertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2007 14:24
Locatie: Rotterdam

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door miepertje »

Wij wonen op de 7e verdieping en ik moet er niet aan denken dat ze van de galerij af springen of verdwalen in de stad of aangereden worden of....
Gelukkig hebben we een groot balkon waar we een net voor hebben gehangen zodat ze daar in ieder geval lekker naar buiten kunnen. Als ik later verhuis naar een huis met tuin zal ik ze zeker in de tuin laten, maar nu dus nog even niet...
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door Maartje »

Bij ons mogen ze niet naar buiten omdat ik het te gevaarlijk vind met de drukke wegen om ons heen, de kans dat ze weglopen, ruzie krijgen met de vele katten in de straat (4 bij de buren), in andere tuinen gaan poepen enz (wat andere katten dus wel in onze tuin doen).

en zo wel meerdere redenen. Nu zitten ze veilig binnen met eten drinken en genoeg ruimte om te rafotten. er komt deze week als het goed is een grote krabpaal voor ze binnen. Dus ik denk dat ze het helemaal niet erg vindn om binnen te zitten.

Tuurlijk zijn ze nieuwsgierig wat er achter een deur zit maar in de gangen bij de deuren komen ze gewoon niet als we naar buiten gaan.

Ps de katten van mijn schoonouders hebben ook altijd binnen gezeten en die zijn nu al 14 en 15 en die van 13 jaar is pas ingeslapen helaas. Maar die durven niet eens naar buiten ook al laat je de deur open staan dus hieruit blijkt wel dat het went als ze niet naar buiten mogen.

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door Umimeis »

Ik pak Flea gewoon op en zet hem ff in de woonkamer en dan loop ik zo snel mogelijk de deur uit.
Mocht dat niet lukken dan laat ik haar ff schrikken zodat ze weg springt.

Als hij straks gechipt enz is en ik heb eenmaal een luikje, dan mag hij gewoon mee naar buiten.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door lievelijn »

Lotte schreef: - geen luikjes mogen hebben, dus buiten is ook echt de hele dag buiten als de baas werkt
- vlak bij (grote) wegen wonen
- honden met slechte reputatie in de omgeving
- mensen met slechte reputatie in de omgeving
- heel veel andere katten op een relatief klein oppervlak
etc etc
we wonen op de 1e verdieping van een flat, ze kan niet echt naar buiten zonder dat wij haar buiten en binnen zouden laten. dan moeten we dus de galerij door 2 trappen af en in totaal 4 deuren door (buiten onze voordeur) kortom pratisch niet haalbaar. Achter ons huis loopt is het hondenuitlaatveldje, daarachter ligt de randstadrail en daarachter een drukke Nweg. kortom een bundeling van gevaarlijke dingen waardoor ik het verkies om haar binnen te houden. We hebben daarom ook een kitten uitgezocht die nog nooit naar buiten is geweest, zodat ze dat ook niet heel erg mist. We hebben er goed over nagedacht of we een katje dit wel konden aandoen, en moet zeggen dat we na lang wikken en wegen besloten hebben dat we een goed huis zijn voor haar. Omdat mijn vriend en ik verspringende werktijden hebben zijn we relatie gezien veel thuis, en met allerlei speeltjes (waar we samen mee spelen), we hebben verschillende plaatsen gemaakt waar ze de hoogte in kan en dagen haar uit door eten dor het huis te verstoppen, al met al denk ik dat ze hier een goed huis heeft zonder naar buiten te kunnen. en waar klein kattenpaleis :)

Om in de stijl van dit topic te blijven, wij hebben ook zo'n nisje voor naar buiten te gaan (een halletje dat dus uitkomt op de gang) Ik doe alijd mijn jas en schoenen aan in dit halletje met de deur dicht ( die 3 minuten zullen de katten het toch wel kunnen ophouden?) dan zitten ze dus niet in dezelfde ruimte op het punt dat ik de deur uitga doe ik de deur op en kiertje open en ga ik naar buiten, dan kunnen ze er nog wel bij. Wat misschien ook helpt is om iemand buiten te zetten die ze een x laat schrikken met een plantenspuit of een hard geluid als jij naar buiten gaat.

Al moet ik eerlijk zeggen dat wij wat dat betreft erg boffen, en er dus geen ervaring mee hebben. Vlinder gaat inderdaad lekker naar buiten zitten kijken als we de deur openstaat.. ze wil niet eens de galerij op als ze al kan haha
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door Umimeis »

Of ik til Flea op en zet hem wat verder op de gang en dan loop ik snel de deur uit. En dan roep ik tegen hem: Tot straks!

Ja, ik zou ook nog graag een hond willen,maar ten 1e; ik woon in een etage woning en ten 2e ik heb geen tijd om hem dan regelmatig uit te laten.
Dus dan maar geen hond, want ik wil er wel voor goed kunnen zorgen.

Misschien over een paar jaar wanneer ik misschien minder wil werken en als ik een normaal huis met een tuin heb.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door Nyncke »

Ik heb voor mijn poezen een oud konijnenhol op de kop getikt vorig jaar.
Het staat in de hoek naast het huis, in de achtertuin ( het is al het meest beschutte hoekje van de tuin ). Er ligt stro in en het gazen gedeelte is eruit geschroefd.

Als de katten nog niet binnen zijn als ik wegmoet of ga slapen kunnen ze daar prinsheerlijk beschut liggen slapen.
Gesloten