Voorkomen wegglippen kat

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
gijs
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:26

Voorkomen wegglippen kat

Bericht door gijs »

Wij hebben sinds twee dagen twee lieve katten van drie maanden die graag overal met je mee lopen... en dus ook naar buiten

Een probleem is nu hoe te voorkomen dat ze ontsnappen door de voordeur als je zelf naar buiten/binnen wilt. Wat voor oplossingen zijn hiervoor (zelf te maken / te koop)? De kattenbak staat overigens in het halletje bij de voordeur en kan niet ergens anders staan, dus ze moeten erbij blijven kunnen.

Dank vast
Gebruikersavatar
catzz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 jul 2008 09:59

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door catzz »

kun je zelf via een andere deur naar buiten?
dat deed ik tenminste in het begin altijd, via de achterdeur.
maar dan moet je die wel hebben......

mss kun je ze afleiden met iets lekkers en ze dat in een andere kamer geven?
succes! want het zal niet makkelijk gaan, zeker als je er ook nog twee in de gaten moet houden ;o)
hopelijk heeft iemand een echt goeje tip.....?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door rieneke »

is er echt geen andere plaats voor de kattenbak te vinden?
ik heb een (goedkope) sluisdeur, en ik vind het ideaal!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door Kattenbella »

Die sluisdeur lijkt mij een goed plan. Rieneke, waar heb je die gehaald? Heb je een foto?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
gijs
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:26

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door gijs »

we hebben maar een klein huisje, en de kattenbak moet helaas echt daar. Ben ook wel benieuwd naar de kluisdeur!

Nog een situatie: er wordt aangebeld...
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door Leonie89 »

kun je het ze niet aanleren? wij hebben ook een klein huisje. onze kat moet ook in de gang kunnen omdat ze via de gang in de badkamer komt, waar de kattenbak staat..
wij komen altijd luidruchtig binnen waardoor mevrouw gelijk achteruit deinst.. (ze staat altijd achter de deur omdat ze het geluid van de sleutel in het slot interessant vindt)
en als ze mee loopt als we naar buiten willen zeggen we altijd streng 'nee'.. als dit niet helpt zetten we haar gewoon weg.. en dan als ze dan nog achter ons aan komt weer 'nee' enzovoorts.. in de hoop dat ze het uiteindelijk begrijpt..
aanbellen zelfde liedje.. zet duidelijke grenzen..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door Sandra W »

Misschien kun je tijdelijk een plankje maken van een halve meter hoog met een schuin uitstekende rand, dat houdt ze misschien lang genoeg tegen om de deur te kunnen openen en ze tegelijkertijd te kunnen pakken.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door rieneke »

nee, je zal het ze nooit kunnen aanleren, het is vaak nl zelfbelonend gedrag.
eens dat ze buiten geraken zullen veel jonge katten dat geweldig vinden,en ze leren zo dat uitbraakgedrag loont.
in mijn situatie heb ik een goedkope spaanplaat deur van de gamma boven aan de trap naar beneden. verfje erover en klaar.
ik werd zo bloednerveus van mensen aan de deur, of inderdaad als ik naar binnen of naar buiten moest...dit geeft heel veel rust :smile:
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door Leonie89 »

niet? oh hier lukt het redelijk.. maar Benthe is ook nog nooit buiten geweest.. (behalve voor dierenartsbezoek) dat zegt genoeg :lol:
ze weet misschien gewoon niet wat ze mist..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door Sandra W »

Maar Benthe was dan ook als de dood voor de buitenwereld, dus die zit lekker veilig binnen, maar deze kittentjes zijn nog nergens bang voor en de grote buitenwereld lonkt...

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door Maartje »

ik ben er ook erg bang voor maar gelukkig hebben we nog een klein halletje bij de voor- en achterdeuren (ook nog 2 openslaande deuren) dus dan kan je een sluis maken. maar ik moest altijd via de 2 openslaande deuren naar de scheur en dan gaf ik ze gewoon vlak voordat ik erdoor moest nieuw eten in de bakjes en dan kon ik snel wegsneaken ;)

groetjes
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door evaleeuw »

elvedinenleonie schreef:kun je het ze niet aanleren? wij hebben ook een klein huisje. onze kat moet ook in de gang kunnen omdat ze via de gang in de badkamer komt, waar de kattenbak staat..
wij komen altijd luidruchtig binnen waardoor mevrouw gelijk achteruit deinst.. (ze staat altijd achter de deur omdat ze het geluid van de sleutel in het slot interessant vindt)
en als ze mee loopt als we naar buiten willen zeggen we altijd streng 'nee'.. als dit niet helpt zetten we haar gewoon weg.. en dan als ze dan nog achter ons aan komt weer 'nee' enzovoorts.. in de hoop dat ze het uiteindelijk begrijpt..
aanbellen zelfde liedje.. zet duidelijke grenzen..

aanbellen... Wij hebben gewoon een hele enge zoemer als bel!!! :lol: Waar is poes?? Ik moet wel zeggen dat ik het geluk heb dat als ik de voordeur uitga, ik niet direct buiten sta maar in de hal. Dus als ze ooit uitbreekt kan ze alsnog niet naar buiten...Ook ik gebruik regelmatig de "NEE" en zet haar weer een paar treden terug de trap op :oops:
Groetjes Eva
miepertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2007 14:24
Locatie: Rotterdam

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door miepertje »

Wij hebben een plantenspuit in de gang staan, even rammelen en weg zijn ze. Als we binnenkomen duw ik meestal meteen mijn tas door de deur zodat ze naar achteren gaan.
Je zou buiten bij de voordeur ook een plantenspuit kunnen zetten...
Gebruikersavatar
Furious Olive
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2008 15:01
Locatie: Groesbeek

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door Furious Olive »

Waarom mogen ze niet naar buiten?
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorkomen wegglippen kat

Bericht door evaleeuw »

Ik weet niet precies voor wie die vraag bedoeld is, maar Ari mag en kan niet naar buiten omdat we in een monumentaal pand wonen (lees; geen kattenluiken toegestaan) en twee hoog. ;-)
Groetjes Eva
Gesloten