Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
vinkiiieee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jul 2008 18:16

Re: Starter info

Bericht door vinkiiieee »

Erg handig topic dit.
Ik en mijn vriendin wonen nu 1 jaar samen en wij zitten te dubben om een huisdier voor de gezelligheid aan te schaffen. We zijn alleen nog wat informatie aan het inwinnen of dit ook een verstandige keuze is, zowel voor ons als de eventuele katten.

De meeste onduidelijkheden kan ik wel op het forum vinden, echter niet alles en wellicht kunnen jullie ons daarbij helpen.

Wij wonen momenteel in een klein appartementje (60m2) en wij zijn momenteel 3 dagen overdag niet thuis. Omdat wij dan niet thuis zijn leek het ons verstandig om dan eventueel 2 katten aan te schaffen, alleen is het huis dan niet wat te klein voor 2 katten? Ze kunnen bv ook niet naar buiten (er is wel ruimte om in de woonkamer speelgoed, krabpaal e.d. te plaatsen).

Is het verstandig om kittens aan te schaffen als je 3 dagen overdag niet thuis bent? We kunnen wel een aantal weken vrij regelen, maar na een aantal weken houdt dit op en zullen we toch weer naar het werk moeten ;-).

Tevens vroegen wij ons af hoe katten reageren als het gezin later wordt uitgebreid (bv met een kind/hond). Wij lezen hier op het internet nogal verschillende ervaringen over.

Als laatste vroegen wij ons, hoeveel voer en hoeveel kg korrels voor de kattenbak gaan er per week doorheen? (ivm de financien)
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Starter info

Bericht door Boomer »

2 katten op 60 m2 moet wel kunnen. Zeker als er genoeg speel en klimruimte is.
Kittens hoeven ook geen probleem te zijn als je bv de 1e 2 weken vrij kan zijn om bv de regeltjes enz te leren. Er zijn zat mensen die de hele dag werken dus ook in de toekomst voorzie ik geen problemen. Zeker als je ze lekker moe maakt voorat je weg gaat.
Je kan ook kiezen voor 2 oudere katten uit het asiel.

Met gezinsuitbreiding heb ik nooit problemen gehad met zijn vorige katten. Zowel toen de hond (als pup) erbij kwam als mijn kids. De hond is wel altijd in de laagste rang geweest bij mijn katten maar dit gaf nooit problemen.

Als je premium voer geeft ( bv royal canin) dan ben je wel duurder in aanschaf kwijt, maar ze hebben er minder van nodig per keer en poepen ook minder. Geef je blik voer dan ben je met 2 katten 1 blik per dag kwijt. Blikvoer is wel minder van kwaliteit.

Wat betreft kattenbak korrels heb ik geen idee hoelang ik ermee doe. Ik haal 1 grote baal in de 3 weken ongeveer voor 7 euro (houtkorrels). Maar doe mijn frettenkooi er ook mee.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Starter info

Bericht door rissie »

Als ik je een advies mag geven ga lekker naar het asiel, daar zitten zulke arme zielen, die zo graag een huisje willen.
Zeker ook gezien jullie situatie 3 dagen overdag niet thuis, in een kitten gaat zeker de eerste maanden veel tijd zitten.

Qua kattenbak heb ik 1 bak, ik gebruik Biokat (met geurtje), deze wordt 2x daags geschept en 1x in de week in de sop.
Ik denk dat je er wel langer mee kan doen maar ik wil geen vreemde geurtjes in huis. prijs 9.95 20 kilo
Deze zak is voor 4 verschoningen.

Eten krijgen ze 2x daags. (Iams brokjes) en in de weekenden een nat blikje gourmet. Met een 3 kilo zak doe ik ongeveer 3 a 4 weken prijs 19.95.
En qua prijs kan je het zo gek maken als je wilt.

Onze 2 katten zijn gek op kinderen en op aandacht dus bij ons geen jaloers gedrag.
vinkiiieee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jul 2008 18:16

Re: Starter info

Bericht door vinkiiieee »

Bedankt voor de adviezen.
Wij zijn inderdaad al bij het asiel geweest op zoek naar volwassen poezen/katten.

Het viel ons op dat een van ons een allergische reactie kreeg, dus we zijn eerst maar even gaan testen of ik niet allergisch ben voor katten (nooit geweten overigens).
vinkiiieee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jul 2008 18:16

Re: Starter info

Bericht door vinkiiieee »

Uit de test bleek gelukkig dat ik geen allergie voor katten heb (althans geen tot lichte).
Afgelopen weekend zijn we terug gekomen van een vakantie en sinds maandag hebben wij 2 jonge kittens in huis lopen. We hebben ze opgehaald bij een gastgezin voor het asiel te Krimpen, deze mevrouw kon ons veel vertellen over de karaktertjes.

Het zijn 2 mannetjes, van 8-9 weken oud, ze komen uit een nest van 7 (6 mannetjes, 1 vrouwtje). Het gastgezin wou ze beide in 1 huis plaatsen, omdat de ene kat (timon) zich optrok aan de andere kat (pumba) en het echte maatjes zijn. De eerste paar uurtjes in huis was even wennen, maar vooral Timon nam vreemd genoeg het initiatief. Nu doen ze de gehele dag alles samen, achter elkaar aan rennen, stoeien, slapen en kroelen bij de baasjes.
We hopen ook dat het zo in de toekomst zal blijven gaan tussen deze 2.

Voorlopig geven wij ze Royal Canin (brokjes) en soms een klein beetje whiskas junior (nat), dit kregen ze ook bij het gastgezin. Met het kattenbakgrit zijn we nog even aan het zoeken, we hebben nu cat's best, maar daar zijn we niet helemaal tevreden over.

Er vallen mij alleen 2 dingen op, volgens mij niet veel bijzonders maar ik ben benieuwd wat het betekent. In de boekjes die ik heb kan ik het niet vinden (wat uw kat u vertelt, praktische kitten- en kattenwijzer).

Direct na het eten krabben ze even bij het etensbakje in de grond. Is dit teritoriaal gedrag? Speels gedrag? Of zoeken ze een plekje om hun behoefte te doen? (wij hebben het eten en de kattenbak niet naast elkaar staan, in het gastgezin was dit wel het geval).

Soms als wij ze aaien nemen ze een aparte houding aan, ze gaan een beetje op hun tenen staan, maken de rug heel bol en de staart zo strak als een plank. Is dit een teken dat ze nog wat angstig zijn? Of juist een teken dat ze het wel prettig vinden? (misschien iemand gelijk een goede tip over een mooie site/boek over lichaamstaal)


Dit zijn onze Timon (li) en Pumba (re)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Starter info

Bericht door Lotte »

Leuk dat je de kittens van het asiel hebt gehaald!

Dat gedrag met de staart is heel herkenbaar bij het aaien. Dat is over het algemeen echt een teken van puur genot ;) Veel katten vinden het fijn om flink geaaid/gekriebeld te worden bij de staart aanhechting en dat geven ze op deze manier aan.

Verder is het krabben bij de etensbakjes een vorm van hygiëne. Zo hebben ze alles weer bij elkaar en is het mooi opgeruimd.

Goede boeken over kattengedrag vind ik de boeken van Vicky Halls. Gaan wel voornamelijk over probleemgedrag, maar ze zijn erg leesbaar, herkenbaar en met bruikbare tips.

Veel plezier met je kittens!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Starter info

Bericht door Sandra W »

Leuk hoor dat het zo goed gaat met jullie kleintjes!

Over het krabben naast de etensbak zijn er verschillende theorieën: terriorium afbakenen, begraven voor een later tijdstip of zelf een teken dat ze het eten vies vinden en dus willen verwijderen, maar wat nu de enige echte reden is is (nog) niet bekend. Misschien zijn er gewoon verschillende redenen voor ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: Starter info

Bericht door Pompidou_poesie »

ik heb nog een vraagje...

Wij hebben dus een hond, en binnenkort dus 2 kittens.

Nu zit ik met een probleempje rond het eten.
Ik ben er zeker van dat mijn hond het eten van de kittens zal gaan opeten, als ze er niet bijzijn. (ik krijg het haar zeker niet afgeleerd!)

Hoe los ik dat op? Zet ik het eten op de kast, en zet ik de kittens er om de zoveel uur bij? Of hoe zouden jullie dit oplossen?
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Starter info

Bericht door Sandra W »

Dat is inderdaad lastig, want kittens kunnen beter een paar keer per dag een beetje eten dan twee keer per dag veel, dus dan moet je steeds opnieuw brokjes voor ze neerzetten. Kan je het niet wat hoger neerzetten zodat de kittens moeten klimmen en je hond er niet bij kan, bijvoorbeeld op de krappaal?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: Starter info

Bericht door Pompidou_poesie »

het is een berner sennen, die komt echt wel overal bij (laatst had ze een stuk kip gepikt, die helemaal achteraan op het fornuis stond)
:lol: :lol:

maar ik kan het wel doen, om ze meerdere keren per dag bij hun eten te zetten, ben namelijk thuisblijfmama voor de kindjes.


maar ik hou het idee van de krabpaal wel in gedachten!
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Starter info

Bericht door Lotte »

Je kan er ook voor kiezen om de katten boven hun eten te geven, neem aan dat je Berner de trap niet op mag.
Dan kunnen de katten ieder gewenst moment eten en heeft je hond geen verleiding ;)
(Berners zijn trouwens dol op kattenvoer, uit ervaring weet ik dat ze er alles! voor zullen doen om bij het kattenvoer te komen ;))
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: Starter info

Bericht door Pompidou_poesie »

dan zou ik al een kattenluik in de deur naar de gang moeten doen, want die zit altijd dicht, omdat ze dus inderdaad niet boven mag.

Dat zou inderdaad een oplossing zijn, of het eten in de gang zetten
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Starter info

Bericht door Lotte »

Met het luikje zou je het voer inderdaad ook in de gang kunnen zetten.
Maar is dit een gang waar je hond niet komt? Want anders zijn de bakjes iedere keer dat ze er langs kwam (1,5 seconde is lang genoeg ;)) als nog leeg
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: Starter info

Bericht door Pompidou_poesie »

nee de hond komt en kan niet in de gang, ze mag enkel in de woonkamer, keuken en buiten ;)

en als we met haar buiten gaan, dan zal ik het eten eerst wegzetten ;)
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Starter info

Bericht door Lotte »

Als je dat inderdaad steeds doet dan moet het goed komen ;)

Owja, Berners kunnen soms best slim en volhardend zijn kwamen wij ooit achter.
Ook het blik, of in ons geval de ton, waar het voer in bewaart wordt, kunnen zij open krijgen :)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie