Steeds poep in vacht

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
katerkat
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2006 12:17

mn kat maakt zich niet goed schoon na de ontlasting

Bericht door katerkat »

ik heb 3 katten waarvan er eentje zich verwaarloost bij het ontlasten en er poepresten achterblijven op zn achterste..
soms veegt ie t op mn tapijt af.
de dierendokter zegt dat het een luie gewoonte is en dat de kat weinig zin heeft om t goed schoon te houden.
later bedacht ik me dat mischien het grit ermee te maken kan hebben.
zou dat een optie kunnen zijn?
tot voor kort was ging het gewoon goed en was hij net als de rest schoon vanachter. gebruik al tijden hetzelfde grit dus wat dat betreft is er niks veranderd.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Is je kat misschien aan de dikke kant? Wast hij zich verder wel goed?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik denk niet dat het aan het grind ligt, maar zijn gewicht kan er zeker mee te maken hebben. Oo is stress of zich lichamelijk niet lekker voelen een mogelijkheid. Sommige katten verwaarlozen zichzelf als ze psychisch of lichamelijk niet goed in hun vel zitten. Tenslotte kan hij ook diarree hebben of juist verstopt zitten. Er zijn dus vele mogelijkheden, dus ik vind het antwoord van je dierenarts wel erg makkelijk. Hopelijk herken je iets in één van deze mogelijkheden.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: steeds poep in vacht

Bericht door Leonie89 »

onze Benthe heeft ook vaak poep in haar vacht zitten.. dat jeukt dan waarschijnlijk enorm want dan gaat ze met haar kontje over de vloer schuren (mogen wij weer de vloer schrobben).. het stinkt behoorlijk onddanks dat we haar voer geven dat je niet zo goed ruikt.. verder is het niet lekker omdat ze overal mag liggen; bed, bank, tafels.. ik houdt haar altijd in de houdgreep en mijn vriend knipt het er dan uit.. aan haar angst voor de schaar en de bijzondere lengtes haar bij haar achterste denk ik dat dit bij haar oude baasje ook werd gedaan.. we hebben haar nu 3 week.. wassen doen we niet.. ze houdt zichzelf prima schoon en uiteindelijk haalt ze de poep er zelf ook wel uit (eerste paar dagen mochten we haar niet oppakken) maar ik wil niet 1,5 dag een stinkende kat hebben die alles bevuild :P
met de schaar is het zo gedaan.. ik denk dat we haar meer een trauma geven als we haar mee nemen onder de douche..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: steeds poep in vacht

Bericht door Sandra W »

Als ze gaat "sleetje rijden" kan het zijn dat haar anaalklieren verstopt zijn en dat jeukt en stinkt enorm, vandaar dat ze dan met haar kontje over de vloer gaat. De dierenarts kan deze klieren uitknijpen en dan heeft ze er geen last meer van. Het kan natuurlijk ook zijn dat het inderdaad alleen ontlasting is, want dat gebeurt vaak bij langharige katten en dan is wegknippen een prima oplossing.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: steeds poep in vacht

Bericht door Sandra W »

KLeine aanvulling nu ik weet dat benthe uit mijn asiel komt: ik denk dat ze alleen maar last van ontlasting heeft, want de dierenarts heeft verder niets bijzonders aan haar gezien.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: steeds poep in vacht

Bericht door Leonie89 »

nee het was ook alleen even toen de poep erin zat hoor!! even in de houdgreep en met de schaar erbij en alles was weer goed.. geen sleetje rijden meer en ook de geur was direct weg.. :) geen verstopte anaalklieren :) wel even een boze Benthe.. maar ja.. voor haar eigen bestwil (en de onze :P)
Norine
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2009 09:23

Re: steeds poep in vacht

Bericht door Norine »

Hoi,

Wij hebben sinds een paar maanden een noorse boskat.
Nu heeft hij dus ook het probleem dat er vaak poep blijft plakken aan zijn haren en dan helemaal tot onderaan bij zijn poten.
Hij gaat dan zoals hierboven genoemd ook sleetje rijden met als gevolg het hele huis vol klodders en een verschrikkelijke geur. :twisted:
Nu heb ik begrepen dat je de haren dus weg moet knippen maar hoe doen jullie dat?
Is het niet makkelijker met een tondeuse op een hoge stand of gaat dat niet bij kattenharen?
In het algemeen nog tips hoe dit te doen bij (langharige) katten?

Groetjes, Norine
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: steeds poep in vacht

Bericht door Leonie89 »

bij ons gebeurt het gelukkig maar heel af en toe.. als er poep zit proberen we dat er met een wc papiertje eruit te halen, lukt dat niet knippen we het er uit..
we hebben niet uit voorzorg al het kontje kaal geknipt.. dat is niet nodig.. met de tondeuse zou ik ook niet doen, wetend dat mijn kat daar als de dood voor is (net als de stofzuiger)..
als je vaker met een wc papiertje of en schaar poepjes eruit haalt raakt ze eraan gewend en zal ze het ook minder erg vinden..
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: steeds poep in vacht

Bericht door lievelijn »

ik zou ook niet met een tondeuse aan de slag gaan de meeste katten vinden dat ws een vreselijk geluid en als je er dan ook mee aan de slag gaat buiten het zicht.... ben bang dat dat vragen om problemen is.

Mijn schoonouders hebben een maine coon die af en toe ook een poepbroek heeft. als ze het er niet uitkrijgen met een keukepapiertje doen ze soms haar kont in bad :grin: ze vullen dan dus de wasbak met een beetje lauw water en een klein beetje dierenshampoo en wordt ze gewassen. Als het echt te erg is gaat de schaar erin. maar als je kat water echt heel eng vindt zou ik voor het knippen gaan. succes!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door Leonie89 »

ja dat kan ook nog!! dat deed mijn zus altijd met haar konijn.. verschrikkelijk werk was dat.. t konijn zat in een klein hokje bij mijn moeder in de tuin, nadat het was uit gegaan tussen mijn zus en haar toenmalige vriend.. het konijn liep eerst lekker rond op hun balkonnetje en toen moest het ineens in haar hok blijven.. het was een enorm konijn + langharig + kleine ruimte = vragen om problemen..
konijn in de houdgreep, en dan wassen in een teiltje in de keuken..
ik weet niet of katten dit zo met zich laten doen.. maar zo ja, dan is het een zeer milde methode :)
Norine
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2009 09:23

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door Norine »

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties!
Inmiddels is hij lekker in bad geweest en ruikt hij weer als roosjes :edance:
Moet wel zeggen dat hij het alleen in het begin niet leuk vindt maar daarna rustig gaat zitten.
Heb de haren gewoon weggeknipt en dit ging gelukkig prima.
Hopen dat er niks meer blijft plakken ;-)

Groetjes, Norine
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door Leonie89 »

oh wat goed!! fijn dat je kat het ok vond :) :edance: en dat ie schoon is natuurlijk :)
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door lievelijn »

:grin: wat fijn dat het redelijk makkelijk ging :grin:
ik <3 Vlinder
emmyg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:08

Re: Steeds poep in vacht

Bericht door emmyg »

Nou, als ik dit zo lees dan moet ik de schaar er ook maar bij halen.
Mijn dame had ook een poepbroekje vandaag.
Had geprobeerd het te wassen met een washandje maar dat werkte niet echt goed.
Plaats reactie