Kat mee op reis

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik had al bij de dierenarts geinformeerd of ze iets hebben voor reizen en dergelijke. Maar daar konden ze me ook niet meer vertellen dan dat ik haar aan de auto moet laten wennen.
Tiara
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mar 2006 16:14

advies kat op reis

Bericht door Tiara »

Wie kan mij van wat adviezen voorzien. Ik zou het ontzettend fijn vinden als mijn katje Gabriel (9 mnd) mee kan op reis. Hoe kan ik het beste zorgen voor een goede 'basis op reis'? Dan bedoel ik niet zozeer het reizen zelf, alswel dat Gabriel meegaat naar verschillende lokaties waar we dan logeren.

Het lijkt mij dat je katten heel goed iets kunt leren, mits je het maar met regelmaat herhaalt en positief gedrag beloont. Ik ben begonnen om Gabriel mee te nemen op de fiets in een mandje. Naar het bos bijvoorbeeld. Je ziet ook wel eens mensen die met een boot reizen en in de haven aanleggen waar de kat gewoon aan land gaat, en toch op tijd weer aan boord komt voor vertrek.

Ik zou me kunnen voorstellen dat ik een fijne mand voor hem kan maken, dat echt zijn plekje is.

Is chippen overigens verplicht en is een chip ook in het buitenland een middel dat bij vermissing actief wordt ingezet?

Wie heeft ervaring met reizen met z'n lieve kattenbeestje? Graag hoor ik van je!

Groetjes, Tiara
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hai Tiara,

Ik reis nooit heel lang met Xiara, maar wel aardig regelmatig.
Achterop de fiets, bus, trein en auto gaat allemaal prima.
Waar ik vooral rekening mee hou is dat het voor haar ook een beetje comfortabel is. Dus ik reis dan zo min mogelijk tijdens drukte, zorg dat ze zachte fleecedekens in de mand heeft. Dat haar mand stabiel staat, dat ze het niet te warm krijgt etc etc.
Dat gaat aardig goed vind ik zelf. Maar echt geweldig zal zij het nooit gaan vinden, ook al gedraagt ze zich voorbeeldig als we onderweg zijn.

over chippen weet ik niet, misschien kan de dierenarts je dat vertellen.

succes!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
freudsap
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2006 11:06

Reistips? Op reis met de kat(ten)

Bericht door freudsap »

Mijn vriendin en ik zouden een weekendje weg willen gaan en we hadden er aan gedacht om onze twee ragdolls mee te nemen. Iemand reistips? (Binnen België graag)
Gebruikersavatar
davidb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 sep 2006 19:45
Locatie: België

Bericht door davidb »

Laat je kat thuis. De kat gaat niet graag op reis. Hij is erg gesteld op zijn huisje.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

davidb schreef:Laat je kat thuis. De kat gaat niet graag op reis. Hij is erg gesteld op zijn huisje.
Sorry, maar hoe weet je dat? Mijn katten gaan graag mee hoor! Al vind ik praktischer om ze thuis te laten. Mijn katten gaan ook regelmatig uit logeren als dat nodig is, en daar hebben ze absoluut geen moeite mee!
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

davidb schreef:Laat je kat thuis. De kat gaat niet graag op reis. Hij is erg gesteld op zijn huisje.
hoe kun je dat van een kat zeggen die je niet kent? :shock:
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Solanche
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2006 12:52

Bericht door Solanche »

Mijn tante nam haar kat ieder weekend (tijdens de wat warmere maanden) en 4 weken in de zomervakantie mee naar haar camping. Vanaf de tweede week dat ze haar kat had, is ze ook steeds een paar minuten langer met ze gaan autorijden. Ze waren eigenlijk vrij snel aan reizen gewend. Ook werd de camping (na een paar weken) een tweede huisje, waar ze zich ook gemakkelijk zijn gaan voelen. En dus een tuin hadden! (Wat ze thuis niet hadden!) Ze vonden dat heerlijk.
Het heeft wel even wat tijd en geduld gekost, maar dat lijkt me logisch. Ze heeft de nieuwe leefomgeving in eerste instantie klein gehouden, steeds meer uitgebreid, toen naar buiten in een ren, beetje verkennen met een tuigje en uiteindelijk liepen ze los. En elke keer weer braaf en enthousiast heen-en-weer.
Ik vond dat altijd toch wel zo leuk! Ik hoop dat ik dit ook kan proberen met mijn katten (als ze gewend zijn), maar ga ze niet eindeloos proberen van alles aan te smeren, als ze daar gewoon 'de katten niet naar zijn'.
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

reizen en katten

Bericht door KellyVG »

Mijn vraag is heel simpel.. Wij zouden proberen onze katten binnen op te voeden en ze binnen te houden. Stel dat dat lukt, wat doe je dan als je op reis gaat met je katten?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Dat ligt er aan wat voor reis je bedoeld.
Als je gewoon van A naar B vervoeren bedoeld omdat ze ergens gaan logeren bijvoorbeeld, vervoer je ze gewoon in de reismand en laat je ze op de plaats van bestemming (in huis) weer uit de mand.

Maar als je op vakantie gaat zou ik een binnenkat persoonlijk niet mee nemen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

En bestaat er zo geen speciale opvang ofzo? Of is dat heel duur?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ja hoor, er zijn vele dierenpensions in Nederland en België. Sommigen zijn alleen voor katten en sommigen voor katten en honden (wel los van elkaar ondergebracht). Ook hebben veel asiels een pensiongedeelte voor honden en/of katten.

De gemiddelde prijs per dag is ongeveer 6 à 7 Euro, maar er zijn ook duurdere pensions. Deze prijs is inclusief voedsel, maar als je dieetvoer geeft dan moet je dat soms meegeven, medicijnen moet je altijd zelf meegeven.

In een kattenpension zitten ze meestal in het begin om te wennen in een hok, maar mogen ze daarna meestal rondlopen in een binnenverblijf, er is vaak ook een buitenren. Kijk maar eens in je omgeving rond, want er zijn grote verschillen in prijs en service.

Daarnaast zijn er ook mensen die 1 à 2 keer per dag aan huis komen om je kat eten te geven, de kattenbak te verschonen en wat aandacht te geven. Ook hier zijn er grote verschillen in prijs en service.

Veel katten vinden deze oplossingen prettiger dan mee op reis te gaan, maar als je kat er van jongs af aan aan gewend is om te reizen en op een andere plek te logeren is het natuurlijk geen probleem om hem/haar mee te nemen.

groeten,
Sandra
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

Het type reizen dat wij maken, zijn niet echt katvriendelijk. Ik bedoel maar dat het niet echt mogelijk is op onze reizen katten mee te nemen. Mijn moeder wil ze ook wel elke dag komen eten geven. Maar een pension lijkt mij toch beter. Wij zouden onze katten proberen in huis te houden. Maar als we er niet zijn, krijgen ze enkel de garage en gang. Maar ik vind het een beetje te grof om ze dag en nacht enkel in garage en gang te laten, en ze slechts even te laten rondlopen als mijn moeder ze even komt eten geven.

Ik twijfel dus nog steeds een beetje of die beestjes bij ons wel een goed leven gaan hebben.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ik dacht dat je je katten mee wilde nemen op reis ;) Sorry dan voor mijn vage antwoord.

inderdaad wat Sandra zegt, even kijken wat de opties zijn qua pensions in de buurt.

Twijfel je door je vakanties of je wel geschikt bent voor katten? Hoevaak en hoelang ben je weg dan?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

Wel ja... Uiteindelijk zijn wij normaal zo 1x per jaar een tweetal weken op reis. Dit jaar zou mijn zus nog kunnen komen oppassen. Daarna kan ik ze eventueel in een pension steken. Uiteindelijk zijn ze daar naar het schijnt wel graag. Dus moet wel meevallen.

En volgend jaar beginnen wij te denken aan baby's, dus veel reizen zal er de eerste jaren niet meer in zitten. :lol:
Gesloten