Aanhankelijkheid

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

verlatingsangst?

Bericht door hilde »

Volgens mij heeft poes nr 2 (sorry nog steeds geen naam) verlatingsangst ofzo. Ze volgt me overal, wat op zich best lief is natuurlijk, maar zodra ik weg ben begint ze te mauwen en te krijsen. Ik probeer het gemauw te negeren en dan gaat het eerst veeeeeeel harder en dan houdt ze wel op (na een uurtje).

Net was ik heel stiekem weggelopen terwijl ze lag te slapen en zodra ze het merkte begon ze weer...als je dan naar haar kijkt houdt ze op.

Komt dit vaker voor bij katten? Komt het omdat ze hier nog maar net is? Ik hoop toch maar dat Thomas snel wat liever doet tegen haar dan kan ze bij hem gaan liggeen :grin:

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
mariskah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2005 20:44
Locatie: Oosterhout

Bericht door mariskah »

Hoe is ze als je weg bent, maar er wel iemand anders bij aanwezig is? Als het echt verlatingsangst zou zijn dan zou ze dan ook zo gaan mauwen, is ze dan rustig, dan vindt ze het gewoon niet leuk om alleen te zijn. Kheb er eigenlijk bij katten nog nooit zo van gehoord, maar het heeft natuurlijk wel iets schattigs.... Al kan ik me voorstellen dat het soms ook knap lastig kan zijn!
Groetjes van Mariska
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Dat is voor een kitten heel normaal gedrag hoor. Ik denk dat als je gaat zoeken je ook wel meer topics over dit thema tegen zal komen.
Mijn katten hebben dat ook eigenlijk allemaal als kitten gedaan en dat is vanzelf over gegaan toen ze ouder werden. Alleen Whoopy die nu 4 maanden is doet dat nog steeds.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Hilde,

Ik zou niet zeggen dat het echt verlatingsangst is, ze is op een voor haar nieuwe plek, die ze nog moet ontdekken, waar ze haar geur nog moet achterlaten, en bovenal loopt thomas daar ook rond, thomas die de baas is in dat territorium. En zij voelt dat , dat Thomas op dit moment nog de lakens uitdeelt. Vandaar denk ik dat gemauw en geroep op jouw.

Hilde dit is denk ik normaal hoor, als die twee mekaar gaan "dulden", en hopelijk na een tijd gaan accepteren en zelfs maatjes worden, zal dit wel gaan verminderen. Dit heeft tijd nodig, niet alle katten accepteren elkaar al na een week, soms duurt het een maand, en heel soms zullen ze nooit echt maatjes worden, maar het is nu nog te vroeg om dat al te stellen.

Mijn nieuwe aanwinst Wodan roept ook de hele dag om mij, ook al begint het stilaan te klikken met de anderen. Hij mag al in de zetel bij hen gaan liggen, maar spontaan naar hem toegaan om te spelen, doen ze hier ook nog niet, en als hij in de zetel zich te opdringerig gedraagt, krijgt hij regelmatig een mep. Dit hoort er allemaal bij, zo bepalen ze de rangorde, en de nieuwe staat nu éénmaal op de laagste tree, dus als nieuwe zijnde valt het niet altijd mee, en dan roep je als eens vlugger op je mama :grin:
Het kan helpen om veel met hen te spelen in één ruimte, zo'n stok met veren aan vb, vinden ze geweldig, Thomas gaat dan zo op in het spel, dat hij spontaan gaat vergeten "boos" te zijn op de nieuwe, en zo breng je ze al spelend met mekaar in contact.
Wat ook kan helpen, is de geur van Thomas op de nieuwe vrijven en omgekeerd, gewoon een papieren zakdoek nemen en over mekaars hoofd en vooral wangen vrijven (daar zitten de geurklieren ).

Als het echt niet wil klikken tussen die twee, kan je ook nog proberen om de nieuwe in een bench te zetten in de ruimte waar Thomas gewoonlijk verblijft, zo kan Thomas haar zien en ruiken, maar kan zij nog niet op zijn domein komen, en kunnen ze op die manier aan mekaar wennen.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dit poesje is al wat ouder toch, Hilde? Het kan best zijn dat ze verlatingsangst heeft. De drie oudere katten die ik kreeg en die dat hadden, claimden mij ook, zelfs in bed. Maar zodra ze zich beter gingen voelen, ging dat vanzelf over en vonden ze hun eigen plek wel.
En met Thomas komt het ook wel goed, daar ben ik van overtuigd ;-)
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Ja ze is ongeveer 8 maanden oud. Tussen haar en Thomas gaat het al wat beter. Ik heb vandaag inderdaad met ze samen gespeeld - Thomas let erg goed op en als ze dan 'per ongeluk' iets te dichtbij komt krijgt ze een tik :lol: waarop ze niet reageert verder...

Ik hoop inderdaad dat het mauwen minder wordt als ze wat meer gewend is, ik vind het zo'n zielige mauw ;-) We zien wel.

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
Desdemona
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2005 14:38

Bericht door Desdemona »

Hey Hilde,
wij zijn vandaag net een week het trotse personeel van twee britse korthaar broertjes (een zwartje:Jos en een blauw-grijze: Philou).
Jos is de dappere verkenner van de twee...en de eerste dagen 'riep' Philou echt constant om zijn broertje als die weer eens een andere kamer aan het verkennen was.

Na 1 week is het al fel verminderd (godzij dank vooral 's nachts ;-) ) maar ze zijn dan ook al 6 maanden oud.

Dus het lijkt me heel waarschijnlijk dat die nieuwe jou als bondgenoot en beschermer ziet en dus om jou roept.
gotc
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2006 23:51

Bericht door gotc »

Mijn kater van 6maanden oud is net hetzelfde. Als ik nog maar even de badkamer in ga of de slaapkamer en ik doe de deur dicht begint hij meteen hard te miauwen en probeert (volgens mij) de deurklink te openen :)

Alleen als ik 's avonds ga slapen doet hij dat niet maar dan zorgt hij er wel voor dat ik 's morgens op tijd wakker word (wat niet erg is ofzo, handige wekker).

Als ik hem dan binnen laat begint hij luid te spinnen en wat rond te neuzen.
Gebruikersavatar
indigo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2005 22:24
Locatie: Rotterdam

Bericht door indigo »

hooi

klinkt allemaal wel herkenbaar

ik heb twee jonge katers van net twee jaar oud doerak en zoey ik heb ze nu ongeveer vier en een halve maand terug uit het asiel.................

in het begin waren ze heeeeeeeel aanhankelijk ze bleven mij likken en zachtjes bijten en helemaal tegen mij aan liggen...

nu uuuh tja is dat eigenlijk nog steeds zo,overal waar ik ben zijn zij ook, ze lopen zo voor mn neus dat ik af en toe over hun struikel :lol:

als ik op de wc zit dan komen ze allebei op mn schoot zitten :lol: of pal naast mij liggen...

nu zit ik achter de computer en zit er een achter mij en de ander ligt onder mn stoel en als ik ze aankijk dan mauwen ze even :grin: ;-)

zodra ik weg ga dan lijkt het wel of ze het voelen,want dan gaan ze helemaal op mn schoot liggen en mauwen en kijken ze mij zo aan dat ik er een schuldgevoel van krijg......

zodra ik thuis kom,dan rennen ze allebie naar de voordeur toe en word je helemaal warm verwelkomt....

owja ennuuuh inderdaad als ik de deur dicht doe van mn slaapkamer of van de wc,dan zorgen ze er allebei wel voor dat ik hem open doe,ze gaan dan mauwen

en springen tegen de deurklink aan doerak kreeg hem laatst zelfs open :grin:

indigo
zoey en doerak zijn cool
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Ja hier zijn ze nog steeds heel erg aanhankelijk en vinden het helemaal niet leuk om alleen te zijn terwijl ze toch elkaar hebben.

Beneden heb ik de deurklink al andersom op de deur moeten zetten want Thomas kreeg em zo open! En met die 2 in de slaapkamer doe je dus geen oog dicht...

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Kat is te aanhankelijk

Bericht door eeke »

[titel aangepast door Admin]

hoi hoi,
ik heb een probleempje, ik heb nu 1 jaar mijn katten loeky en lara, begin dit jaar een week weg geweest en toen zijn ze beide naar mijn zus gegaan, dat was geen succes voor loeky de kater die had zo,n heimwee die heeft de hele week stiekem in een hoekje gelegen en wou niet eten..
toen werd het zomervakantie............
ik dacht dan maar thuis blijven die twee met mijn broertje als oppas bij ons in de kost, en weer hetzelfde verhaal met de kater..
ik vind dit erg sneu en vervelend, hij is ook vreselijk aanhankelijk naar mij toe en ook nog eenkennig alleen van mij wil ie wat weten en voor de rest niemand... op zich erg lief maar dit heeft dus ook z,n gevolgen.. ik heb hem met 7 weken gekregen en toen best vertroeteld en zo,n 2 maanden later kwam de poes erbij en dat gaat goed zij heeft geen heimwee....
heeft iemand tips voor mij hoe dit volgend jaar misschien anders kan???

groetjes eeke
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Wat jammer dat het je vakantiepret zo bederft!
Ik zou het proberen om het op te bouwen. Eerst een paar uurtjes "oppas" dan een keer een dagje, een nachtje, 2 volle dagen etc. Maar dan wel pas een volgend stapje als je merkt dat het wat beter gaat. Katten zijn nu eenmaal gewoontedieren, dus dat moet je zien te doorbreken.

Succes!
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Mijne Kimba is ook zo'n aanhankelijke kat.
De eerste vier weken waren moeilijk omdat hij dan binnen moest blijven, maar als wij nu weg zijn zetten we hem buiten.
Ok we hebben ook nog zeven konijnen drie kippen en een gans waar hij mee kan spelen maar toch...
Er zijn in onze straat ook veel andere katten, dus ik denk dat eens je katje buiten mag, hij genoeg te doen zal hebben.
De liefde gaat dan niet over hoor! Kimba zit mij àltijd op te wachten als ik thuiskom (hij heeft nog geen lief, dus...)
Gebruikersavatar
Ninja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2006 22:44
Locatie: Utrecht

Bericht door Ninja »

Banoentje,

Ik begrijp uit je verhaal dat je kat buiten is als jullie weg zijn. Betekent dit dat je kat dan niet naar binnen kan?
Ik vind dat persoonlijk nogal zielig, zeker met deze kou om een kat dan maar buiten te laten. Bij ons lopen er ook 2 katten van dezelfde eigenaar constant buiten als hij er niet is. Die katten lopen als t ff kan met ons mee naar binnen of zitten voor onze deur om naar een warm plekje te gaan.
Heb niets tegen katten naar buiten doen, maar vind wel dat een kat altijd de mogelijkheid moet hebben om ook weer naar binnen te gaan en willen dan echt niet meer naar buiten toe.

Maar goed misschien is dat in jouw geval ook wel zo maar kon ik dat niet uit je verhaal halen.
wijers
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2007 11:55

Jaloers?

Bericht door wijers »

Hoi, daar was ik nog even.

Ik zal me nog eens voorstellen, maar daar ik grieperig ben, en het typen me ook slecht afgaat, anders te veel fouten, komt dat nog.

Vraagje. Als ik aan de telefoon ben, en ik praat Duits of Engels is Aida - waar ze vandaan komt -(Aida ca 4 jaar oud Lapje / Poes) ineens bij me, mauwt als een bezetene en klimt helemaal in me. Als het gesprek over is kunnen er nog wat 'kopjes geven' af, en dan gaat ze weer. Ze is erg aan me gehcht, ook als ik een dag weg ben geweest 'praat' ze met me.

Is dit misschien een jaloers gedrag vaan haar?
Gesloten