Verhuizing en naar buiten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gast

Verhuizing en naar buiten

Bericht door Gast »

Hoi Hoi,

Twee weken geleden ben ik verhuisd naar een nieuwbouw wijk. Kater Flip is natuurlijk mee! De eerste week was die erg van slag van zijn nieuwe omgeving. Ik denk dat dit komt doordat echt alles nieuw was, de meubels, vloer etc..etc. We hebben een aparte kamer voor hem ingericht waar hij 's avonds lekker kan slapen en overdag ook als hij dit wil. In zijn kamertje staat wel nog de oude vertrouwde katenpaal. Nu twee weken verder miauwt hij ontzettend veel, je wordt er echt gestoord van. Ik geef hem dan aandacht en knuffel veel met hem. In het oude huis was hij gewend om naar buiten te gaan. Hij kwam alleen maar overdag buiten. 's avonds hield ik hem altijd binnen vanwege de gevaren (ik ben een schijterd wat dat betreft). Nu denk ik dat hij zoveel miauwt omdat hij naar buiten wil. Ben al twee keer met het tuigje gaan wandelen in de tuin. Maar dan merk ik dat hij graag verder wil kijken dan zijn eigen tuin....dus effe naar de buren etc. Ik vind het zielig om hem zo te zien....maar ben bang dat het nog te vroeg voor hem is om alleen naar buiten te laten gaan (dus zonder tuigje). Op het forum heb ik meerdere artikels hierover gelezen...bijv. dat je zesweken moet wachten. Wat vinden jullie zal ik de gok wagen of nog even wachten?

Groetjes van Mary en Flip :lol:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Beste Mary,

Ik zou absoluut nog even wachten.
Je moet hem eerst helemaal laten wennen aan het nieuwe huis en aan zijn eigen tuin. Zodat hij altijd een eigen, vertrouwde en veilige thuisbasis heeft. Met een tuigje zou ik er wel altijd bijblijven, want hier gebeuren nogal eens ongelukken mee.
Ik wens je er veel succes mee!

Groetjes Eva
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Mary,

ik zou ook zeker nog even wachten. Je zou wel elke dag even een
rondje kunnen maken met Flip aan het tuigje.

Zo kan hij wel alvast een beetje wennen aan de nieuwe buurt.

Succes :wink:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi Hoi,

Bedankt voor de tips....ik heb besloten om inderdaad nog even te wachten. Ben vandaag met hem naar buiten gegaan met het tuigje. Ik blijf er altijd bij. Wil niet dat hij zich verwond. In het begin vond hij het niet zo leuk, maar even later heeft die zich lekker in de schaduw gelegd en een dutje gedaan. Hij heeft ervan genoten....want had een lekkere roze snoet en heeft nauwelijks gemiauwd. Ik zal binnenkort eens een blokje omlopen met hem. Voorlopig dus nog niet alleen op pad

Thanx voor de reactie groetjes van Flip en Mary :lol:
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

hier zijn ze gewoon van veel buiten te gaan, maar ze zijn nu ergens op logé omdat ik aan het verbouwen ben. ze janken er nu heel veel aan de deur om buiten te gaan dus ben ik zo'n tuigje gaan halen dat die mensen er eens een wandeling mee kunnen gaan maken in de tuin. en ook al voor in ons nieuwe huis er mee in de tuin te gaan na een paar weken. ik ben eens benieuwd hoe ze gaan reageren op dat halsbandje. ik heb eens geprobeerd van zo'n hondenlijn aan te doen en de één ging in een bolletje liggen en wilde niet meer lopen. misschien dat ze nu wat beter reageren omdat ze echt buiten willen.
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

hoi hoi, mijn katten logeren nu nog bij iemand anders tot ze in mijn nieuwe huisje kunnen. Ze waren daar een beetje aan het klagen om buiten te mogen en nu ben ik zo'n halsbandje gaan halen voor de kat om er mee naar buiten te gaan. Ik ben het vandaag daar eens gaan proberen. De jongste kat wou eerst niet echt bewegen maar toen ze merkte dat als ze wat stapte ze veel kon afsnuffelen, werd ze rustiger. De oudste was een ramp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik deed het aan op haar maat en we gingen naar buiten. Ze wilde eerst niet lopen, maar ik zette haar op het gras en ze kroop in de struiken. Twee minuten later schoot ze uit de struiken richting achterkant van de tuin en ze sprong, duikelde, tuimelde, draaide en wrong en gromde terwijl. Dan schoot ze weg en ik zag dat het bandje vanachter al uit was en vanvoor scheelde het al niet veel, ik heb haar bij haar nekvel moeten grijpen of ze was ontsnapt. Waarschijnlijk was het niet strak genoeg en mag ik mij geen zorgen maken dat ik ze ophang. Het achterste was gewoon nog vast maar ze was er uit. Ik was serieus geschrokken en ik denk niet dat ik deze kat nog ga buiten laten tot ze een aantal weken in het nieuwe huis zit. Ik had de schrik van mijn leven. Ik heb al veel filmpjes gezien op internet met katten die toeren uithalen maar dit sloeg alles! Een meter in de lucht en dan draaien enzo! Ons moeder haar hondje heb ik leren dansen en nu een rare kat, ik heb een heel circus!
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Gebruikersavatar
Broekrok
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 dec 2003 11:48

Bericht door Broekrok »

Hoi Mary,

Wij zijn half september ook verhuisd (van Brabant naar Zuid-Holland) en hebben twee katten. Anderhalve week geleden zijn we voor het eerst met ze naar buiten gegaan, uiteraard aan een tuigje. We wilden eigenlijk nog wel langer wachten maar ze waren binnen al helemaal gewend en zaten de hele dag voor de deur te janken. Dus toch maar de stap gewaagd. Ze vonden het superleuk maar wilden ook meteen over de schutting, de tuin uit. En hoe goed zo'n tuigje ook vast zit; reken maar dat ze het los krijgen als ze echt willen. Onze katten zijn allebei behoorlijk bang (volgens mij hebben ze een keer iets mee gemaakt buiten want eerst waren ze niet zo) en rennen normaliter al naar binnen als ze kinderen aan horen komen o.i.d. Nu waaide het nogal in de tuin en onze kater Plato schrok van een tuinstoel die door de wind verschoof, rende vier keer om een struik heen, zat toen vast en raakte zo in paniek dat hij zichzelf uit het tuigje wurmde en naar binnen vloog. Een paar dagen later hebben we ze dus maar echt "los" gelaten omdat ik ze in m'n eentje toch niet kan vasthouden (de een gaat naar rechts en de ander naar links :grin: ). In het begin heel eng want het vrouwtje is minder bang en avontuurlijker, springt over de schutting en zie je een tijdje niet meer. Maar als ik ga roepen en langs de tuinen loop komt ze uiteindelijk wel naar me toe. Plato blijft daarentegen liever veilig in de tuin, vlakbij de deur zodat ie snel naar binnen kan als er gevaar dreigt. Ik laat ze trouwens maar een half uurtje ofzo buiten, volgende week mogen ze iets langer. Hopelijk wennen ze zo een beetje aan de nieuwe omgeving. Helaas zijn er veel katten in de buurt dus ik ben nogal bang voor een gevecht. Maarja, dat hou je toch niet tegen. Ik zou het gewoon voorzichtig proberen, eerst met een tuigje aan in de tuin en evt. om de tuin heen en zodra je ziet dat ie gewend is en de weg weet hem los laten (maar er wel bij blijven) en kijken wat ie doet.

Succes!
Carpe Diem
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Misschien kan je in huis een Feliway verdamper nemen. Dit is te vergelijken met de geurdingen die je in het stopcontakt doet. De geur ruik je zelf niet, maar het maakt je kat rustig. Zo voelt hij zich gemakkelijk in jullie huis.
Ik denk dat hij dat eerst moet voelen voordat je hem naar buiten laat.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten