Nagels uitslaan

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Wat ik feitelijk bedoelde is, dat ik niet denk dat de oorzaak in het oppakken zelf ligt, al is Bo daar misschien niet van gedient. Ik dacht dat ik dat toch duidelijk aan had gegeven. Als hij daadwerkelijk bang is zal hij eerder vluchtgedrag vertonen in plaats van zijn nagels uitslaan.

Een kat laat zich niet dwingen, en vormen naar wat het baasje wil is zeker niet wat ik voorstel, dus als Bo het niet fijn vindt, laat hem dan lekker zijn gang gaan. Ik heb persoonlijk begrepen dat dit gebeurt als ze hem weer neer wil zetten en niet als ze hem oppakt. Het kan heel goed zijn dat Bo dit ziet als een teken om lekker te kunnen spelen en de kleinste beweging met de hand kan dit gedrag dan al veroorzaken. Die kleine van mij achtervolgt zelfs mijn schaduw.

Misschien leg ik het accent wel verkeerd, maar ik wilde vooral naar voren brengen dat het in veel van de gevallen gaat over geen grenzen kennen, in plaats van het al dan niet bang zijn voor oppakken. Merendeel van mijn verhaal gaat daar toch echt over. Ik dacht zelf dat meer mensen hier bekend zijn met dit gedrag eigenlijk.

Conclusie: zelfs al zou hij de grenzen wel kennen, dan nog zou hij misschien je hand aanvallen als je hem neerzet. Maar dan begrijpt hij wel dat het niet met nagels mag, zoals een goed opgevoede kat betaamt :grin: .
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Emily, je hebt wel gelijk. Het is niet het oppakken, maar het weer neerzetten van Bo waarbij hij zijn nagels uitslaat. Oppakken vindt hij ook niet altijd fijn hoor. Vaak probeert hij zich om te draaien, slaat z'n nagels in mijn schouder en gaat ervandoor. Met zijn broertje Belle is het weer heel anders. Die vindt het heerlijk om op de arm te liggen. Hij hangt zijn hoofd achterover en bekijkt alles eens goed. En als je er dan ook nog bij kriebelt / aait, dan is het helemaal geweldig.
Misschien komt het doordat Bo behoorlijk ziek is geweest toen we hem net hadden (hij was een week of 10). En hij heeft ook nooit echt gespeeld (waarschijnlijk omdat hij ziek was). Als ik nu met ze aan het spelen ben, is Belle altijd heel uitbundig en zit Bo erbij te wachten totdat Belle uitgespeeld is. Met een beetje mazzel doet 'ie dan nog een keer mee. Maar speelsheid is het zeker niet, want Bo is absoluut niet speels.
Begrijp me niet verkeerd: Ik wil zeker geen katten kneden naar mijn idee van een kat, ik probeer ze alleen beter te begrijpen zodat ik ze in hun waarde kan laten en me daarnaar kan gedragen!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

claudiajansen schreef:Begrijp me niet verkeerd: Ik wil zeker geen katten kneden naar mijn idee van een kat, ik probeer ze alleen beter te begrijpen zodat ik ze in hun waarde kan laten en me daarnaar kan gedragen!
Dat idee had ik ook niet hoor!
Ik leer zelf ook nog elke dag bij van mijn poezen! :wink:
Het lijkt me wel fijn voor je dat Belle wel knuffeliger is en Bo dus op zijn manier ook wel.
Wel grappig, Minerva zit ook altijd te kijken als de andere katten spelen, net als Bo! Heel soms speelt ze ook, maar dan het liefst als niemand het ziet. :lol:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Nee, dat idee had ik ook niet hoor! Ik reageerde daarmee op marjolein, die misschien de indruk had dat ik dat iets dergelijks bedoelde. Hahaha, word het zo'n 'ik dacht dat jij dacht dat ik dacht' verhaal.

Ik begrijp dat je hem en zijn broertje uit één nest hebt gehaald? Want dan gaat die vlieger van het sociale spelen niet echt op natuurlijk. Want dan zouden ze samen die fase bij jou thuis nog afgemaakt hebben. Tenzij Belle veel ouder is en niet echt speels is. Evengoed moet je dat gehannes met de nagels wel iedere keer bestraffen, want een kat in zijn waarde laten is leuk en aardig zolang je zelf niet gewond raakt, hahaha.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

We leren allemaal van onze katten en ook van deze 'discussies' :wink:

Als hij bang is voor neerzetten, kan hij als heel klein dier een keer gevallen zijn, zelfs uit de bek van mijn moeder. Dat kan lang doorwerken waardoor deze 'nagelslag' ontstaat. En soms kom je er gewoon niet achter :???: Ach zijn broer is een knuffelkont dus je hebt van beide wat :razz:
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Ja, da's misschien ook wel weer waar. Maar ik vind het (voor mijn gevoel) zo oneerlijk als ik veel met Belle knuffel, en bijna niet met Bo. Ze komen trouwens uit 1 nestje en zijn nu 7,5 maand. Hij is bij ons niet gevallen toen hij klein was. Daarvoor moet je bij Belle zijn, da's een klungel. Misschien dat het al bij zijn moeder was, dat zou natuurlijk wel kunnen. Ik zal proberen om hem zo weinig mogelijk op te pakken en dan kijken hoe het gaat!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

En je kunt Bo natuurlijk wel veel knuffelen zonder hem op te pakken.

Heb je eigenlijk een fotoalbum?
Ik vind je avatar erg leuk en volgens mij zijin Belle en Bo hele mooie katers! :grin:
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Ja dan moet ik hem inderdaad maar knuffelen als hij zelf lekker ergens ligt. Ik heb nog geen fotoalbum, maar ben het nog wel van plan (moet ik eerst alle foto's in een klein formaat hebben toch?). Het zijn ook hele mooie katers!!! :wink: Alleen vind ik dat er op de foto lang niet altijd goed uitkomen.
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Luna heeft het af en toe ook. Wat bij haar helpt is dat ik zelf door de knieen ga of op de grond ga zitten en haar dan zelf bij me weg laat lopen. Ze is dan al erg dicht bij de grond en springt dan vaak zelf gewoon bij me weg. Niets geen nagels dan...
Heb je dat al eens geprobeerd?
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Ja dat heb ik al geprobeerd, maar hij zet dan zijn nagels uit om zich op mij af te zetten. Het gebeurt niet altijd hoor, maar zeker de helft van de keren dat ik hem neerzet.
Marije, fotoalbum is aangemaakt, zal kijken of ik vanavond foto's kan plaatsen!
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

hmmm... Het enige wat ik me kan bedenken is dat hij dan inderdaad een keer is gevallen op een zelfde manier. En als de euh... laat ik het ff hurk-methode noemen, ook niet werkt... Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het dan niet weet waarom hij dat doet en wat je er aan kan doen....
:pdtmat: Gone with the wind
Gesloten