Allergie voor katten

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Allergie voor katten

Bericht door Admin »

Ingezonden door: Doortje op vr 7-10-2005

Wij hebben vroeger 3 langharige katten gehad. Ook in die tijd had ik al wel eens eczeem, vooral aan mijn voeten. Dit werd altijd geweten aan een schoenenallergie. Maar ondanks dat we katten hadden, ook wel jaren vrij geweest van eczeem.

Sinds 1,5 jaar hebben we nu een simpele maar lieve huis-tuin-keuken kat en sinds die tijd is het eczeem niet meer binnen de perken te houden.
Zou de hiervan de oorzaak kunnen zijn? Zou er verschil in haar-opbouw kunnen zitten, zodat ik van langharige katten geen last had en met een kortharige kat wel?

Alle tips/ideeën/suggesties welkom.
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Hallo Doortje,

Ik weet van iemand die alleen maar langharige katten heeft omdat ze voor kortharige HKT katten allergisch is en voor de langharigen veel minder. Dus ik denk dat het daar zeker aan kan liggen.
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
sha
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2005 11:26

Eczeem wegens poes in huis?

Bericht door sha »

Hallo,

Weet iemand of je van een nieuw poesje in huis eczeem kunt krijgen. Ik heb nu op verschillende plaatsen op mijn lichaam (nek, onderbuik en borst) vlekken die groter worden en op eczeem lijken.

Ik heb die vlekken sinds ik ons poesje in huis genomen heb (we hebben ze nu 4 weken), een poesje dat in het begin ook wel geplaagd werd door vlooien en mijten in de oren (dit is nu wel weg).

Zou ik een allergische reactie op mijn kat hebben en wat valt hieraan te doen???

sha
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hallo Sha,

Welkom hier op het forum!

Het zou heel goed kunnen dat jij allergisch bent voor katten. Omdat de symtomen zijn gekomen sinds je nieuwe aanwinst er is kan het bijna niet anders dan met elkaar te maken hebben. Je komt er maar op één manier achter en dat is door een testje te doen bij je huisarts. Hij kan je dan vertellen wat je kunt doen om de klachten te verlichten.
Verder is hier op het forum voldoende geschreven over mensen mét allergie én kat (zoekfunctie boven in beeld gebruiken). Daar kun je je eventuele vragen aansluiten omtrend allergie voor katten.

Succes!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
anne roos

main coon te logeren gevraagd

Bericht door anne roos »

hallo ik ben anne roos acht jaar en allergisch voor alles wat haren heeft ik ben dol op poezen maar van de meeste krijg ik jeuk aan mijn ogen en moet ik niezen
als ik met een main coon knuffel gaat het wel goed maar ik weet niet of het goed gaat als hij of zij de hele dag bij mij thuis is
wie zou haar of zijn main coon voor 1 dag en 1 nacht bij mij willen laten logeren
we zijn woonachtig in Weesp
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Anne,

Ik veronderstel dat je vraagt of je iemands maine Coon mag lenen voor een dag en nacht, om te kijken of dat goed gaat met je allergie ?
Als het zou goed gaan, zijn je mama en papa dan van plan om voor jouw een Maine coon te kopen ?
Als dat het geval is, zouden je ouders op zoek kunnen gaan naar een cattery waar ze Maine Coons hebben, en het probleem daar uitleggen, misschien hebben zij wel een poes waar je een paar uur mag mee knuffelen, of mag je een tijdje in de cattery doorbrengen, zo kan je ook merken of je allergie erger word als je lang bij de poezen bent.
Ik hoop dat je een oplossing vind, liefs Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zijn kat uit logeren laat gaat, dus als het niet wil lukken om iemand te vinden wil je dan een dagje katten "testen" in het asiel waar ik als vrijwilliger werk?

Wij hebben allerlei soorten en rassen katten en misschien kun je ook wel tegen andere soorten katten, zoals bijvoorbeeld abbesijnen (want die hebben een hele andere soort haargroei dan "huis, tuin en keuken katten").

Laat je moeder dit berichtje maar even lezen en als ze het een goed idee vind gaan jullie (jij en je moeder) gewoon een keertje een dagje bij ons katten knuffelen en wie weet vind je een soort kat waar je niet al te allergisch voor bent.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Het lijkt me eigenlijk een beter idee om iemand met een Maine Coone te zoeken waar jij dan een dag en een nacht kunt doorbrengen. Uiteindelijk is er toch een groot verschil tussen een tijd een kat in huis hebben en een huis hebben dat volledig 'doordrenkt' is van de kat. Toch zeker voor een allergie lijkt me dat dat een correcter beeld geeft van hoe het zal zijn...
Mexx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 mar 2006 18:24

Bericht door Mexx »

Wat misschien ook een idee is om een desensibilisatie kuur te volgen (krijg je druppeltjes 2x per week voor 2-5 jaar), die zorgt ervoor dat je allergie helemaal zal verdwijnen of bijna helemaal. Ik heb nu 2 kuren, voor konijn en gras en het bevalt me goed (ben pas 3 maand bezig maar is niet moeilijk vol te houden), volgend jaar behoor ik al resultaat te zien.
Als je dan allergie vrij bent kan je elke kat nemen die je wil..
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

ik was vroeger erg allergisch voor katten, maar sinds ik er zelf 2 had, is dat eerst verergerd (logisch), maar daarna bijna verdwenen! het kan dus. maar ik denk dat je het gewoon eens moet proberen. Ga inderdaad eens een keer een paar uurtjes naar het asiel, of naar een cattery. je bent er snel genoeg achter of je allergisch bent! ;-)

ik heb zelf sinds 3 dagen weer een kat, een ragdoll, en ik heb het idee dat ik beter tegen zijn vacht kan, dan tegen die van kortharige katten. Ik ben al 2 dagen bezig met borstelen en ontklitten, dus als ik er dan geen last van heb, moet het goedkomen..

ik neem wel elke dag voor de zekerheid een allergietablet 9ook omdat ik hooikoorts heb hoor), en nu tijdelijk ook neusdruppels, maar dat heb ik er zeker voor over!
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
francis
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2006 14:55
Locatie: SPIJKENISSE

ALLERGIE

Bericht door francis »

HALLO KATTENLIEFHEBBERS,

WIJ WILLEN DOLGRAAG EEN KITTEN,MAAR WE ZIJN ALLERGIES.
WE ZIJN OP ZOEK NAAR EEN CORNISCH REX OF EEN SPHYNX KITTEN,IK HEB AL MEERDERE FOKKERS BENADERD MAAR HET PROBLEEM IS DAT BIJNA IEDERE FOKKER ER ANDERE DIEREN BIJ HEEFT.

ZO KUNNEN WIJ HELAAS NIET GOED UITTESTEN OF WE WEL GOED TEGEN DE CORNISCH/SPHYNX KUNNEN(WANT WE ZIJN OOK ALLERGIES VOOR HONDEN)

NOU BEN IK OP ZOEK NAAR EIGENAREN VAN DE CORNISCH REX OF DE SPHYNX IN DE BUURT VAN SPIJKENISSE,DIE GEEN ANDERE DIEREN HEBBEN EN ONS EEN BEETJE OP WEG WILLEN HELPEN.

GROETJES FRANCIS
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Francis,

Plaats ajb geen berichten volledig in hoofdletters. Dit komt erg scheeuwerig over. Kleine letters zijn ook goed te lezen.

Alvast bedankt.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gesloten