Zwangerschap na bevalling, verstoting jong?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
RobbyH
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2005 23:48

Zwangerschap na bevalling, verstoting jong?

Bericht door RobbyH »

Hoi allen,

Bedankt voor de tips m.b.t. de oplossing voor de vechtende moeder en dochter, maar het is nog steeds niet verbeterd. De jongste poes heeft zelfs een dag of twee weggeweest is (kwam niet meer naar huis) en moeder poes deed totaal onverschillig. Later komt de jonge poes terug, maar de situatie verbeterde er niet op. Moederpoes grolt, kermt en haalt uit als de kleine maar in de buurt komt. Dat is nu al een maand of twee zo. Als ze in dezelfde ruimte zitten om binnen te slapen, is de oude poes onrustig. De jonge trekt er zich niets van aan en die legt zich lekker in het nest (waar ze vroeger met z'n tweetjes lagen).

Ik denk echter dat het probleem elders ligt: de oude poes is weer wat gewicht bijgekomen en ik vrees dat ze zwanger is. Zou het misschien daardoor komen dat ze van haar jong niet meer moet weten en ze zich voorbereid op een nieuwe worp? Alhoewel, haar eerste worp was midden april en ze heeft haar jong nog gezoogd tot begin juli (ook al kreeg het jong kattevoeding). Kan ze dan al zwanger geraken in juli?

Als iemand oplossingen heeft, laat maar gerust weten!
http://www.pixagogo.com/RobbyH (foto's Londen, Kroatië, Polen en Vietnam)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Robby, een kat kan binnen een week na een bevalling alweer zwanger raken. Dus ook al zoogt ze, dat doet niets af aan haar hormoonspiegel.

Als er weer een nest komt, kan het zijn dat het nu nog rondlopende jong haar wil dekken, dus ik zou maar eens maatregelen gaan nemen. Dat lijkt me beter, ook voor de poes.
Gebruikersavatar
RobbyH
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2005 23:48

Bericht door RobbyH »

het is moeder en dochter, dus ivm seksuele problemen tussen beide is er niets te vrezen..denk ik toch...
http://www.pixagogo.com/RobbyH (foto's Londen, Kroatië, Polen en Vietnam)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nou ja, dan kunnen zowel moeder als dochter zwanger raken ;-)

Maar een zwangerschap verklaart wel het afwijzende gedrag naar het kitten uit het vorige nest.
Gebruikersavatar
RobbyH
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2005 23:48

Bericht door RobbyH »

Dochter gaan we wel laten steriliseren als ze wat ouder is.
PS Dochtertje lijkt een beetje op het poesje in je foto bij je berichtjes, alleen heeft die van ons witte sokjes, een wit puntje in de staart en gele ogen, maar de grijze kleur is ook zo.
http://www.pixagogo.com/RobbyH (foto's Londen, Kroatië, Polen en Vietnam)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Mag ik dan vragen waarom je de moeder niet gaat laten steriliseren?

Mijn Giva is erg mooi, maar zij komt niet buiten, en wordt dus niet zwanger ;-) Ondanks haar ras, wordt zij binnenkort gesteriliseerd.
Gebruikersavatar
RobbyH
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2005 23:48

Bericht door RobbyH »

Wel, de moeder is ondertussen al 11 jaar oud...De dierenarts raadt het af om ze nu nog te laten steriliseren.
http://www.pixagogo.com/RobbyH (foto's Londen, Kroatië, Polen en Vietnam)
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

RobbyH schreef:Wel, de moeder is ondertussen al 11 jaar oud...De dierenarts raadt het af om ze nu nog te laten steriliseren.
Och, dat meen je niet! Wat een apart advies. :???: Het is toch ook niet goed voor zo'n oude poes om elke keer een nestje te krijgen? Dat lijkt me eigenlijk nog veel slechter. En het zou ook best haar nukkige gedrag tegenover haar kind kunnen verklaren. Zou je haar dan niet aan de pil kunnen zetten? Dan heeft ze in elk geval geen last van hormonen en niet elke keer een nestje, wat voor haar veel te zwaar is op deze leeftijd en bovendien bijdraagt aan het kattenoverschot.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Nou dat vind ik dus ook belachelijk :roll:
Weet je wel hoe belastend iedere keer nestjes krijgen is, zeker op haar leeftijd?
Dat is gewoon zielig..en er zijn al teveel katten op de wereld.
Ik zit me te verbijten hier :???:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk eerlijk gezegd ook dat je dierenarts moet vergelijken wat belastender is: twee nestjes op haar elfde, of een sterilisatie.
Een sterilisatie is een eenmalige belasting, daarna is het klaar. Dat lijkt me voor haar fijner dan toch telkens een zware zwangerschap (op die leeftijd zal het zwaarder zijn).

Ik zou het dus echt met je dierenarts bespreken als ik jou was.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

nou inderdaad!! Je kat is bijna bejaard (dat zijn ze vanaf 12 jaar) en toch krijgt ze nog steeds meerdere nestjes per jaar. Dat is hardstikke zwaar voor haar!
Als deze dierenarts haar niet wil steriliseren moet je misschien eens naar een andere dierenarts gaan!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Nou, ik weet niet hoeveel nestjes je (oude) poes al gekregen heeft, maar denk je ook eens aan al die kittens die in het asiel terechtkomen zo? Bovendien is , zoals al gezegd, het advies van je dierenarts op z'n zachts gezegd vreemd te noemen. Het telkens opnieuw bevallen op zo'n hoge leeftijd, is volgens mij toch ook veel belastender dan de éénmalige sterilisatie. Ook ik zou voor een second opinion gaan!

Suuces, enne hoe je ons op de hoogte?
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
RobbyH
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2005 23:48

Bericht door RobbyH »

Om iedereen gerust te stellen. Onze oude poes heeft in haar leven maar twee nestjes gehad. In 1996 beviel ze van twee poesjes (een katertje en en een katje). Die hebben we allebei een thuis kunnnen geven. Het dochtertje leeft nog vrij en blij bij een tante, het katertje is helaas onder een auto gesukkeld na een tijd en heeft het niet overleefd.

Dit jaar is het tweede nestje gekomen met 1 jong, ons Lana en die houden we. Omdat ze nog jong is laten we haar steriliseren als ze geslachtsrijp is. Dus over enkele maandjes.

De oude poes heeft altijd de pil gekregen, na haar eerste nest. Ze was toen maar een half jaar bij ons als zwerfkat gekomen en het was niet echt de bedoeling haar te adopteren, maar je weet hoe dat gaat. Winter staat voor de deur en je neemt de kat in, je raakt eraan gehecht en voor je het weet was ze nog zwanger ook.

Eind vorig jaar gaven we haar de pil niet meer omdat ze toch al een ouderdom had. In het koudste van de winter is ze dan toch nog krols geworden met de gevolgen van dien.

We hebben haar weer de pil gegeven een zestal weken na de bevalling van Lana, dat moet zoiets als eind juni geweest zijn.
De dierenarts vertelde ons dat er ook een risico aan verbonden is om een oude kat te steriliseren en dat ze misschien beter de pil verder krijgt.

Maar in ieder geval, indien ons oude kat zwanger zou zijn, NO WAY dat ik de jongen laat doden of in een asiel steken. Ik zorg er wel voor dat ze een leuk postje krijgen.

Ik weet het eigenlijk niet of de oude kat zwanger is. Het is altijd sinds een jaar of vijf een struise poes geweest eens de zomer wat voorbij is. We merkten het ook niet op toen ze beviel van Lana. Maar haar gedrag doet misschien wel zo vermoeden...

Enfin we shall see zeker?
http://www.pixagogo.com/RobbyH (foto's Londen, Kroatië, Polen en Vietnam)
Gebruikersavatar
Renate
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 okt 2003 17:15

Bericht door Renate »

De dierenarts kan het na een aantal weken wel voelen in de buik of ze zwanger is.
En ik heb toen voor onze katten bij de dierenarts gevragen voor de kattenpil, en die zei dattie daar liever niet aan wilde beginnen en dat hij een sterilisatie liever wilde aanbevelen.

Dus ik denk inderdaad ook dat je misschien eens bij een andere dierenarts kunt gaan vragen wat die ervan vindt.
Meestal luisteren ze ook naar het hartje om een goed advies te kunnen geven.
Succes ermee!
ik heb 3 kleine kleuterende kittens :D
Gesloten