Problemen met fel eetgedrag

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Princess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 mei 2004 21:09
Locatie: Groesbeek

Problemen met fel eetgedrag

Bericht door Princess »

De laatste tijd hebben we nogal wat problemen met Moortje. (6 mnd)
zo gauw meneer maar denkt dat je iets te eten hebt zit hij bij je, en hij zal ook niet terug schrikken om het uit je hand of desnoods uit je mond te pakken. en dat gaat niet bepaald zachtzinnig. :smakelijk:
duw je hem weg dan is meneer pas goed kwaad en heb je een groot probleem. dan bijt hij, zet zijn nagels in het dichtsbijzijnde lichaamsdeel enz..... :catmad:

Ben je aan het eten koken of zo, hou het maar in de gaten want meneer haalt het onder je neus vandaan. en ook hier geldt: afpakken? dan valt hij je aan. en flink.

Ook als er bezoek is en er staan koekjes ofzo op tafel...waag het niet meneertje aan te pakken, dan heb je een groot probleem. en volhouden. steeds weer.

Als hem iets niet zint vliegt hij bj mij in mijn enkel. bij anderen doet hij dit niet, alleen bij mij. heb al mijn hele enkel vol krassen en beten! :cussing:

Straffen heeft geen enkele zin. plantenspuit? leuk om mee te spelen.
onder kraan houden (uit wanhoop probeer je veel!) geeft ie niks om. tikje geven? krijg een tik terug. NEE roepen? kijkt hijje aan van mens gil niet zo.

Elke keer als we nu iets eten of aan het koken zijn ofzo, moet Moortje de gang op, een andere keuze heb je gewoon niet. maar leuk is het natuurlijk niet.

Ik blij volhouden en hem elke keer weg sturen en alles afpakken, maar het helpt helemaal niks en hij wordt steeds feller. Ik ben toch al niet zo'n held met katten, die twee van mij zijn heerlijke beesten, maar als Moor zo doorgaat word ik toch ook wat angstig voor hem! :eshifty:

Verder is het een schat van een katertje hoor, lekker op schoot, luisteren als je hem roept, zitten op commando, :verliefd: zou hem voor geen goud kwijt willen, en ook zeker niet meer kunnen missen,
maar dit gedrag is allerminst leuk!

Iemand enig idee waar het vandaan komt en wat ik er aan kan doen?

Alle tips zijn welkom!!

(sorry voor het lange verhaal!!)
And when you reach the scene of crime Moor & Joey are not there...!
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Sorry, ik moest wel een beetje lachen om je verhaal :lol:
Het is een klein vreetmonstertje!

Ik denk dat je nu al goed bezig bent door Moortje op de gang te
zetten als je aan het koken of eten bent. Waarschijnlijk zal hij op een
gegeven moment door hebben dat als hij lastig is, hij de gang op
moet.

Ik hoop dat iemand anders nog tips voor je heeft :wink:

Succes met Bin Laden :grin:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hai Rianne,

Het is denk ik vooral heel belangrijk dat je Moortje laat zien dat jij de baas bent. Doet hij iets wat niet mag? Hup! Zonder pardon de gang in!
Niet te lang natuurlijk, na 5 minuten weet hij al niet meer waarom hij daar zit, dus dan kun je hem weer naar binnen laten.
Ik denk dat Moortje misschien door heeft dat je soms een beetje bang voor hem bent en daar maakt hij gebruik van door de baas te spelen en lekker zijn zin door te drijven! :wink:

Luna heeft een tijdje gehad dat ze ons een tik verkocht als wij "nee" tegen haar zeiden. Ik pakte haar dan altijd even stevig in haar nekvel, en zei nog een keer heel duidelijk "nee". En daarna was ik gelijk niet boos meer hoor, het gaat om dat moment. Na ongeveer een maand had Luna door dat dit gedrag uit den boze was en ze heeft het nooit meer gedaan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes ermee!
Gebruikersavatar
Princess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 mei 2004 21:09
Locatie: Groesbeek

Bericht door Princess »

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties, ik ga het zeker proberen!
Hou jullie op de hoogte!
And when you reach the scene of crime Moor & Joey are not there...!
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Rianne, ik kan me voorstellen dat het angstig is/ wordt maar niet laten merken dat je bangig voor hem wordt als hij dat doet. Want dat merkt hij en daar zal hij gerbuik van maken. Consequent blijven en volhouden is beste manier. Veel sterkte!!!
Gebruikersavatar
Princess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 mei 2004 21:09
Locatie: Groesbeek

Bericht door Princess »

Oh jee, weer iets nieuws met die terrorist (die nu heerlijk ligt te slapen op schoot)

Hij is 's avonds onzindelijk.

Overdag gaat hij netjes op de bak, maar 's avonds moet ik hem 2 tot 3x op de bak en dan plast hij ook, maar als ik dat eens niet doe of vergeet, dan gaat hij op de mat zitten plassen.......is dat normaal? :roll:
And when you reach the scene of crime Moor & Joey are not there...!
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ik denk nog aan twee dingen:

1. Er is iets lichamelijk mis;
2. Hij protesteert tegen iets.

1. Zoals Frank al zei, misschien komt het eetprobleem door wormen? Of zit hij niet lekker in zijn vel?

2. Heeft er een verandering plaatsgevonden in zijn omgeving? Kan hij niet opschieten met de andere kat, de hond, of iets dergelijks? Dat onzindelijke alléén 's avonds lijkt me een protestvorm, anders zou hij overdag ook niet zindelijk zijn, lijkt me.

Moeilijk, hoor!

Het zijn maar suggesties hoor :wink: , maar misschien kun je er eens over nadenken of met de dierenarts bespreken.

Succes!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik herken het wel al is het bij ons niet zo extreem. Als Quinto eten wil en hij krijgt het niet wordt hij pissig en dan wil hij inderdaad nog wel eens ineens in je vingers of tenen bijten of zijn nagels in je slaan. Nou goed daar hoef ik niks voor te doen maar dan word ik toch wel aardig boos :smile: Dus roep ik van alles tegen hem (zal het niet herhalen), grijp hem in zijn nekvel en zet hem in de bench. Hoeft niet lang te zijn maar als hij er dan weer uitmag is hij letterlijk poeslief en loopt hij gigantisch bij je te slijmen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

:grin: ....... die Quinto, ik zie het weer helemaal voor me :grin: .

Wij hebben in het prille begin met Barreltje wel wat probleempjes gehad met haar karaktertje. Vooral mijn man was vaak de klos, als hij haar aansprak op iets wat ze niet mocht doen dan begon ze tegen hem te blazen, of te klapperen met haar bekkie. Hij heeft haar inderdaad ook een paar maal flink in haar nekvel gepakt ( :cry: ) maar het heeft wel gewerkt denk ik want ze leerde het snel af.

Ik weet van honden dat ze uit een soort van protest kunnen gaan plassen in huis (want ook negatieve aandacht is aandacht) maar hoe het met katten zit weet ik niet precies.
Laat in elk geval goed blijken dat jij de baas bent, pak (als je durft) je kat eens in het nekvel maar blijf ook heel veel positieve aandacht geven.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Princess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 mei 2004 21:09
Locatie: Groesbeek

Bericht door Princess »

Miranda schreef:Ik denk nog aan twee dingen:

1. Er is iets lichamelijk mis;
2. Hij protesteert tegen iets.

1. Zoals Frank al zei, misschien komt het eetprobleem door wormen? Of zit hij niet lekker in zijn vel?

2. Heeft er een verandering plaatsgevonden in zijn omgeving? Kan hij niet opschieten met de andere kat, de hond, of iets dergelijks? Dat onzindelijke alléén 's avonds lijkt me een protestvorm, anders zou hij overdag ook niet zindelijk zijn, lijkt me.

Moeilijk, hoor!

Het zijn maar suggesties hoor :wink: , maar misschien kun je er eens over nadenken of met de dierenarts bespreken.

Succes!
Hey!

LIchamelijk is er niets mis volgens de DA, moeten nog een keer terug voor nader onderzoek, maar hij denk ook aan dominantie probleem.
Opschieten met hond en andere kat is geen enkel probleem, hij ligt met alletwee in de mand te slapen en speelt heerlijk met alle twee.

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties, ik heb er zeker wat aan!!!!
And when you reach the scene of crime Moor & Joey are not there...!
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Mijn Jesse heeft dit ook, maar dan in mindere mate. Hebben ze allemaal hun voer opgegeten, dan loopt hij (nee, hij sprint) langs de lege bakjes om ze eens lekker uit te likken.

Hij kan ongelovelijk zeuren als ik zit te eten.

En als ik snoepjes uitdeel gooi ik die van hem in een bakje. Want hij hapt mijn hand er zowat af als ik het hem gewoon geef.

Hij is recent nog ontwormd (ik dacht ook aan lintworm), maar het heeft niet geholpen.

Verder is Jesse een grote schat, dus ik ben nog steeds gek op hem, maar word ook regelmatig gek van hem.

Ik leef dus met je mee, Princess!

Groetjes,
Vanessa, Pippin & Jesse & Freyja
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gebruikersavatar
Princess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 mei 2004 21:09
Locatie: Groesbeek

Bericht door Princess »

Dankje vanessa, erg he? ;-)
And when you reach the scene of crime Moor & Joey are not there...!
Gesloten