Drager van een virus/ziekte

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gesloten
Anonymous

Drager van een virus/ziekte

Bericht door Anonymous »

Sommige katten zijn drager van een bepaalde virus, bijvoorbeeld kattenziekte of niesziekte. Zelf kunnen de katten hier nauwelijks last van ondervinden en ze hoeven zelf ook niet ziek te worden, wel kunnen ze andere katten besmetten. Ben bang dat ik in huis een drager heb van niesziekte, denk te weten welke kat het is ook. Heeft iemand hier mee te maken gehad ? Iemand tips ? Neem aan dat het mogelijk is de katen hier op te laten testen, wat ik dan ook zeker zal doen om het een en ander uit te kunnen sluiten.

Moet zeggen dat ik erg bang van voor de uitslag. Stel nu dat het zo is, dan kan ik het fokken en showen ook wel vergeten en heb net een poes en een kater gekocht. Een hoop kosten dus, voor niets. Herplaatsen wil ik de drager niet, kan geen afstand van haar doen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes, Femmy
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Een drager van niesziekte hoeft geen schade aan te richten zolang de andere dieren maar goed geënt zijn. Het wordt wel een probleem met shows en met nestjes; daar kunnen ze het virus uitscheiden.

Ik heb hier een uitbraak van een niesziekte-achtig virus gehad (ik denk zelf dat het het Feline Tracheo-Rhinitis virus is geweest) en ook die dieren blijven drager. Van een homeopatisch dierenarts kreeg ik borax venax en mercurium solubis (heb het hier niet, dus kan het fout schrijven :oops: ). Dat kan de katten gegeven worden en daarna hebben ze geen klachten meer gehad.
Zolang de drager zelf geen stress-situaties of zieke meemaakt, kan zijn weerstand weer opbouwen en na entingen is de zaak wel onder controle.

Ik denk dat fokken met de drager uitgesloten moet zijn, maar dat je wel met je andere dieren kunt fokken, mits je vanaf 10 dagen voor bevruchting ze isoleert van de drager en ze blijft isoleren totdat de kittens geplaatst kunnen worden.

Dragers van ernstiger ziektes geven natuurlijk veel meer problemen en inderdaad is dat erg vervelend als je veel kosten heb gemaakt :???:
Een heel gedoe dus! Sterkte!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Bedankt voor je eerlijke reactie ! Zal vanavond het een en ander met mijn vriend bespreken en een afspraak maken met mijn dierenarts teneinde het een en ander door te kunnen spreken. Naar alle waarschijnlijkheid zal ik mijn katten terugtrekken van de show waarvoor ik ze ingeschreven heb in H.I. Ambacht. Ben bang dat zij toch andere katten aan zullen steken, ondanks dat ze goed geent zijn. Eerst uitsluitsel of ik deze ziekte heb in huis, en wie drager is.

Groetjes, Femmy
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik vind het heel verstandig om met de dierenarts e.e.a. door te spreken en ook om de katten terug te trekken van een show. Dit laatste niet alleen voor eventuele besmetting door je drager, maar ook omdat de drager zelf vatbaarder kan zijn voor andere virussen en infecties, waarvan er nogal wat rondwaren in Nederland.

Ik heb van meerdere fokkers bericht gehad over problemen met virussen en streptokok-infecties. Eigenlijk zouden (vind ik) alle shows afgelast moeten worden totdat duidelijk is WAT er heerst en wat er aan gedaan kan worden. Ik weet dat er vorig jaar op een show 22 katten teruggestuurd zijn, maar dat er ook een stel wel geshowd zijn en dat daarna bij andere fokkers problemen ontstonden.

Door de zachte winter en door de mutaties van virussen die kennelijk opgetreden is (waardoor resistentie is ontstaan), zijn er overal grote problemen. Ik ben erg benieuwd wat je da zegt en of er getest kan worden op dragerschap van niesziekte of een aanverwante ziekte (herpes, bordetella bronchiseptica, FRT).

Overigens heerst er in grote delen van het land ook nog kattenziekte. Ook die dragers hoeven niet ziek te lijken maar scheiden wel degelijk het virus uit, waardoor jongere kwetsbaarder dieren overlijden.

Nogmaals sterkte; dit is niet de bedoeling als je wilt fokken en showen :???: Ik kan me voorstellen dat je de drager niet wilt missen wegens de emotionele band, maar tegelijkertijd zet het wel je andere doel op losse schroeven en dat is niet leuk!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hou je op de hoogte !

En voor wat betreft het herplaatsen van mijn drager; wie wil een kat overnemen die drager is van een bepaald ziekte. Diegene zal nimmer een andere kat bij mijn kat kunnen zetten, althans niet zonder risico.

Groetjes, Femmy
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou niesziekte is in een gewone situatie niet erg hoor. Ik heb ook een drager van niesziekte, hij is zelf af en toe na een enting of een stressvolle situatie weer even aan het niezen maar heeft er verder geen last van. Mijn andere kat, Quinto is geent en heeft er nooit last van gehad zelfs niet in de periode dat de niesziekte bij Xandor nog hevig was. We hebben Yogi er nu bijgekregen en ook die heeft nergens last van. Dus ik denk dat het herplaatsen niet zo'n probleem zal zijn zolang de andere katten maar ingeent zijn.
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

De andere katten zijn geent, en juist sommigen van hen begin symptomen van niesziekte te krijgen. De vermeende drager zelf, heeft nergens last van. Normaal gesproken zou ik dit niet zo problematisch vinden, maar als je wilt showen en fokken kun je het verder wel vergeten, me dunkt.

Groetjes, Femmy
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja precies in dat geval is het heel erg vervelend omdat het fokken en showen nou eenmaal niet samengaat met overdraagbare ziektes.

Wat bij Xandor goed helpt als hij er weer last van krijgt (werkt alleen als het nog niet zo erg is) is een beetje colloidaal zilver door zijn voer heen.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Tisse schreef:En voor wat betreft het herplaatsen van mijn drager; wie wil een kat overnemen die drager is van een bepaald ziekte. Diegene zal nimmer een andere kat bij mijn kat kunnen zetten, althans niet zonder risico.
Daar zijn veel mensen helemaal niet zo bang voor hoor.
Maar het betekent dus wel dat het dan een liefhebberskat wordt en dat je kat daardoor financieel uitgedrukt veel minder 'waard' wordt (als herplaatser). Klinkt wat bot, maar zo bedoel ik het niet :wink:

Al die dingen zijn voor jou niet leuk, want je schaft een dure kat aan met het doel te fokken en te showen...
Je zult inderdaad goed moeten afwegen wat je wilt en met de da moeten overleggen hoe groot de risico's voor de andere katten zijn. Ik ben zeer benieuwd!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Sowieso is ze gesteriliseerd en showen vindt ze na het behalen van haar Ch. niet leuk. Maar wie weet, is er geen drager in huis en is het een andere kat dan ik verdenk.

Groetjes, Femmy
Gesloten