Astma

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gast

Astma

Bericht door Gast »

hallo allemaal,
ikben nieuw hier en wil van de gelegenheid gebruik maken om een vraag te stellen
mijn kater van 8 jaar (cypres) heeft al een hele tijd astma en ik krijg daar voor medicijnen geheet pretnisolon (pretnison voor katten)
affijn het werkt echt prima dat spul, maar het is telkens weer een aanslag op zijn leventje, al die zware medicatie
nu is mijn vraag, heeft er hier iemand ook een kat met astma en wat voor medicijnen krijgen die katjes en zijn er nog alternatieven
vooral omdat de ene astma aanval erger is dan de anderen , krijgt tijger (zo heet mijn moppie) niet alle keren deze pillen, maar wat kan je doen bij kleinere aanvallen om hem toch zo comfortabel als mogelijk is te maken
misschien gek voorbeeld, maar bij mensen kun je bv. koffie geven en heb je speciale pufjes en die zijn er niet voor katten....???????
alle tips zijn welkom, want ik wil dat mijn moppie nog een lang en vooral mooi leven heeft
de dierenarts heeft voor gesteld om uit te zoeken waar hij zo van moet hoesten en waar hij zo benauwd van krijgt, maar dat is nogal een erg intensieve behandeling en vooral bij stress krijgt tijger enorme aanvallen en dus is dat geen optie..
bovendien weet je dan wel wat de oorzaak is ,maar kan je er weinig mee, want je kunt hem dan alleen maar pillen geven, of het geen wat hem zo benauwd maakt verwijderen (maar dat zijn vaak dingen die niet zijn te verwijderen zoals bv. pollen of huismijt)
vriendelijke groetjes louleja
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou ze zijn wel te verwijderen, moet je bij mensen immers ook maar het is de vraag of je dat ook wil. Ik weet dat ze bij een huidallergie bij honden en katten wel een allergietest doen. Dan scheren ze een stuk aan de zijkant kaal en worden er stoffen ingespoten om te kijken of er een reactie op komt. Dat is bij mij ook gedaan (op het scheren na dan :lol: ) toen bleek dat ik astma had en het helpt wel als je weet waar het door komt. Maar ik snap dat dit kostbaar en stressvol is dus wat algemene tips; zet bakjes met water verspreid door je huis heen (je kan er natuurlijk ook een leuke schaal van maken met kaarsjes erin of zo) dat zuivert de lucht. Als je ventileert doe dit dan 's avonds en niet overdag. Als het een allergie voor pollen is gaan die liggen tegen de avond en kan je dan veilig(er) je ramen opzetten om te ventileren, hou ze overdag zoveel mogelijk dicht. Bij een huismijt allergie werkt het beter als je niet stoft met een stofdoek maar met een natte doek en niet stofzuigt met een stofzuiger maar dweilt met een natte doek. Zo kan je al heel simpel er zelf voor zorgen dat je huis minder prikkels bij Tijger oproept. Succes ermee!
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

bedankt voor de tips
inderdaad dweil ik altijd erg goed , ik heb tenslotte ook nog 4 fretten en die lopen lekker door het huis te banjeren dus dat is dan wel nodig met meerdere huisdieren..
maar bakjes water dat doe ik niet.. ,dat ga ik dus eens uit proberen
volgens de da is het hoogwaarschijnlijk huismijt of pollen en daar wil ze wel op testte maar ze kent tijger en weet hoe hij reageert op dit soort stress en ze vind het niet zo n goed idee omdat hij dan echt zware aanvallen krijgt.
en dat willen we voorkomen, hij is zelf een enorme buitenkat ,maar zo rond de pollen tijd ligt hij veel op bed en zie je ook dat hij daar last van heeft.
ik hou de slaapkamer dan ook zoveel mogelijk dicht
ik vind het zo rot voor hem, en kan ook uren bij hem zitten te knuffelen (wat trouwens zijn 2e grootste hobby is, hahaha)
misschien moet ik het erop wagen en hem laten testte
maar de da (dierenarts) zegt op haar beurt weer dat ik hem niet kan beschermen tegen pollen of huismijt en dat de test dan zo weinig uitmaakt, omdat als dit de oorzaken zijn ik hem dan toch gewoon pretnisolon moet geven, dus ben ik nog niet veel verder...
ik ben een enorme dierengek en wil alleen maar het beste voor tijger en daar zijn geen kostte te hoog voor, dus misschien toch een test of misschien een 2e raad vragen bij een andere arts..???
ik weet het even niet
gr esther
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Het ligt er een beetje aan hoe je huis is ingericht eigenlijk. Ik kan me dus wel voorstellen dat je da zegt dat het niet zinvol is om te testen.
En inderdaad als Tijger buitenkomt kan je aan het pollenprobleem niet zoveel doen. Ik zie Tijger nog niet zo in de weer met neusspray voor hij naar buiten gaat :grin:

Maar binnen kan je wel het een en ander doen, zo zeg je dat hij veel op het bed ligt, als je geen speciale deken en matras hebt dan is dit juist een plek waar Tijger veel last zal hebben van huisstofmijt. Eigenlijk zou je hem juist in een kamer moeten laten zonder vloerbedekking en met zo min mogelijk dekentjes zodat er zo min mogelijk stof kan blijven liggen. De dekjes van zijn mandjes regelmatig heet wassen kan ook helpen.

En misschien kan je Stella een priveberichtje sturen? Misschien kan zij je nog helpen met een homeopatisch middel?
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

geen dekentjes!!!!
vertel dat maar aan tijger..hahahaha
inderdaad ,daar had ik nog niet aan gedacht
ik verschoon mijn beddegoed wel 2 x per week, dus dat scheelt dan weer
ik heb weleens geprobeerd om hem op eigen dekentjes neer te leggen, maar dat vond hij niets, hij ging er gewoon naast liggen hahahaha
ik heb wel eens gehoord van homeopatische middelen..
ik ga eens een berichtje sturen
thanks voor je reacties, hier heb ik wat aan en ik ga eens wat dingen uit proberen
maar een kattenneusspray , zou toch wel ideaal zijn, hahahaah
gr louleja
Anonymous

Bericht door Anonymous »

hallo shaz,

ik heb net een uitvoerige mail contact gehad met stella
en ik heb een flesje bach druppels besteld :grin:
ben erg benieuwd, en hopelijk werkt het , maar dat denk ik wel
affijn, ik krijg het van de week over de post toegestuurd
ondertussen heb ik nog wat kleine tips van je overgenomen , zoals de waterbakjes en ik hou overdag de deur van de slaapkamer dicht ,daar ligt hij heel vaak te slapen :roll:
ook verschoon ik nu nog vaker de dekbedovertrekken van ons bed
en ik merkte meteen dat hij vannacht geen hoestbuien had.
en gek genoeg is hij vandaag lekker actief. :cool:
dus het heeft meteen al een goede werking
nu nog wat druppels en ik heb misschien weer een tevrede en gezondere en actievere kater in huis :lol:
ik wil je hartelijk bedanken voor al je advies, ook namens tijgertje.
liefs esther en tijger :wink:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Mochten de druppels niet werken, dan wil ik je wel een adres geven van een holistisch werkende dierenarts. Zij werkt met diverse alternatieve geneeswijzen zoals chinese kruidengeneeskunde, homeopathie, acupunctuur en dergelijke. Ze zit in Almere en Amsterdam. Wellicht kan zij dan nog wat voor je kat betekenen of verlichting brengen.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ik heb nu de drupels een paar dgn en het lijkt goed te werken
tijger zat tegen een zware aanval aan en ik stond al klaar met medicijnen,maar besloot eerst te beginnen met de druppels
hij heeft een paar keer gehoest maar het werd al snel minder
ook lijkt hij voor mijn gevoel beter in zijn vel te zitten
hopelijk houdt dit aan
hij hobbelt vrolijk rond en vind alleen de druppels zelf niet zo leuk omdat hij een tijd geleden een antibiotica had gekregen die hem erg suf maakte ook in druppel vorm..
affijn het is nog afwachten maar het is tot nu toe alleen nog maar goed nieuws

gr esther en een dikke knuffel van tijger
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Als hij graag op bed ligt, heb ik nog wel een anti-allergiehoes voor om de matras. Deze houdt huisstofmijt tegen en je kunt er ook kussenslopen van kopen. Het is allemaal goed wasbaar en werkte bij mij destijds erg goed.
Je kunt die hoes ook om de dekbedhoes heen doen. Pb me maar als je er belangstelling voor hebt; hij ligt hier maar wat want hij past niet meer op mijn bredere bed.

Sterkte met Tijger!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

hallo allemaal,
ik had beloofd om even te laten weten hoe het nu met tijger ging
en het is niet te geloven het gaat geweldig met die druppels
hij hoest practisch niet meer..
ik sta helemaal verbaasd zelfs dit had ik niet verwacht
mijn dank naar iedereen
tijger is weer een gelukkige kat
hij hoest nog wel, maar veeeeeel minder en de andere tips doen de rest
dit is geweldig en ik kan het iedereen aanraden
het is niet duur en mijn lieverd is weer helemaal gelukkig
en ik ben weer happy
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ja inderdaad het bewijs wandeld elke dag voor mijn neus zo de tuin in, hahahaha
en normaal lag hij er tijdens dit soort dgn erg zielig te zijn
hij vind de druppels geven, nog steeds een ramp
aar ik en ook tijger zien in dat dat nou eenmaal erbij gaat horen
en alles beter dan dat gehoest en dat kortademigheid. soms kon ik wel janken als ik hem zo zag lijden
ook omdat het zo lang heeft geduurd voor ik een dierenarts had gevonden die met een goede diagnose kwam
mijn arme nuf (verkorte naam voor knuffel) heeft al veel te veel geleden
en die rot medicijnen die hij kreeg, heb ik al sinds de druppels niet meer hoeven aan te raken
hij werd er ook zo suf van en hij voelde zich duidelijk gewoon niet happy met die pillen
maar het was een noodzakelijk kwaad , toen .... en nu
nu niet meer
tenminste ik zal niet zeggen dat hij nooit meer pillen hoeft in te nemen maar dit is gewoon een stuk prettiger voor ons allemaal
nogmaals thanks
en als er nog meer mensen met katten zijn die astma hebben zal ik dit zeker aanraden
maar tot nu toe ben ik nog de enige die een kat heeft met dit in mijn buurt
zijn er eigenlijk mensen hier met katten die hetzelfde hebben als mijn nuffie hier op deze site?
gr esther
Gebruikersavatar
Meisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2004 21:38
Locatie: Sfeervol Antwerpen

Bericht door Meisje »

Welke Bach-druppels heb je eigenlijk besteld bij Stella (om de hoestaanvallen door astma te verminderen)? Ik wil zelf ook meer met Bach-druppels gaan werken en ben er wel benieuwd naar.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

pfff, euhh
daar moet je dan stella even over mailen
ik zelf heb er totaal geen verstand van
en zij heeft wat bij elkaar gedaan en wonderwel werkt het als geweldig
tot nu toe nog maar 1 keer de zware medicijnen hoeven te geven en dat is een enorm verschil want hij heeft meestal enorm veel aanvallen
we wonen nu ook vlakbij een onbebouwt terrein wat is enorm in oppervlakte is en borde vol met allerlei wilde bloemen staat
dus daar had hij veel last van
het terrein word nu bebouwt dus het zal in de toekomst minder worden
maar het was soms gewoon niet leuk meer
wat ook veel helpt zijn de andere tips zoals veel beddengoed verschonen bakjes water neer zetten enz..
ps misschien werkt dit ook wel bij mensen die astma hebben?
gr esther
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

louleja schreef: wat ook veel helpt zijn de andere tips zoals veel beddengoed verschonen bakjes water neer zetten enz..
ps misschien werkt dit ook wel bij mensen die astma hebben?
gr esther
Ja :smile: zo kom ik juist aan die tips, dat zijn dingen die voor mijzelf ook helpen. Mijn longarts heeft toendertijd een hoop tips meegegeven waarmee we de benauwheid konden verminderen.
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

heb je voor mij nog wat tips van je long arts
ik verschoon het beddegoed, waar hij vaak op ligt te maffen 1 a 2 keer per week
lekker fris voor mij ook, hahaha
het is alleen jammer dat ik het tijger niet kan uitleggen dat hij niet zo met zijn neusje in de bloemen moet gaan hangen :wink:
hahaha
gr esther
Gesloten