Vertel hier wat je weet over: lichaamstaal en kattengedrag (geen vragen ajb)

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Vertel hier wat je weet over: lichaamstaal en kattengedrag (geen vragen ajb)

Bericht door Admin »

Topic idee: door Daantje

Hiermee wordt bedoeld: de manier van communiceren tussen katten onderling en tussen kat en mens en de betekenis van bepaald gedrag of geluid.
Laatst gewijzigd door Admin op 24 dec 2004 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Grote pupille, kleine pupillen, zwiepen met de staart, trappelen, spelen met open klauwtjes, vechten...... ik wil er alles over weten :-).
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik ken er wel een paar :)

Als ze hun staart gebogen hebben, dus met de punt naar hun kop toe, klein beetje dan he? Dan is dat een teken van herkenning. (Let maar eens op als je thuis komt hoe de staart van je kat/poes staat!)

Heel erg heen en weer zwiepen met de staart betekent meestal dat ze boos zijn.

Groetjes, Astrid
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Pupilllen... bij Spooky weet ik onderhand ongeveer hoe ze zich voelt als ik haar oogjes zie.

Als haar pupillen enorm groot, rond en donker zijn, is ze geschrokken, alert of bang (ook tijdens de ontmoeting met Desy; toen erg alert, denk ik), maar deze oogjes ook wanneer ze op een prooi loert.

Spleetjes of gewoon oog als ze rustig is, ligt. Vreedzaam, zal ik maar zeggen. Oh, en dan knippert ze ook vrij veel met d'r oogjes en bij bovenstaande (grote, ronde en donkere pupillen) juist niet, dan knippert ze bijna niet.

Ik denk dit vrij algemeen is? Meestal dan. :wink:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik denk dat katten hun rug bollen om er groter uit te zien misschien?

Nog twee:
Gapen is slapen (logisch he?)
En langs je benen schuren betekent: Ik heb honger!!

Verder gaat Harry vaak als ik met het eten bezig ben op de grond liggen, waarschijnlijk om aandacht te trekken?

Groetjes,
Harry
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Grote/kleine pupillen heeft ook te maken met lichtinval. Ze zullen in de volle zon zelden hun pupillen groot hebben, geloof ik tenminste.

Zwiepende staart betekend meestal dat ze willen spelen. Dus mocht je kitten lekker op schoot liggen en hij begint met zijn staart te zwaaien, pas dan een beetje op met wilde bewegingen, dan heb je zo je dondersteen aan je vingers hangen)

Uiteraard word de staart dik gemaakt om groter te lijken bij confrontaties. Zo word ook de rug gebold om er imposanter uit te zien.

Langzaam de ogen dichtknijpen (kun jij ook naar jouw kat doen, als je kat het ook zo voelt doen ze het vaak terug) betekend zoveel als: 'het is goed, ik voel me ontspannen'

Sluipen (voorpootjes vooruit, kont omhoog, staart naar achteren) betekend dat ze klaar zijn om aan te vallen. Nikita doet dit dagelijks met mijn schaduw.

Trillen met de staart: ontzettend boos. Dit heb ik nog maar één keer gezien en toen durfde ik echt niet dichterbij te komen (en dat terwijl ik nooit nalaat in te grijpen als 2 dieren ruzie hebben)

En dan nog het krolse gedrag dat iedereen met een volwassen poes wel kent. kneden met de pootjes, staart de lucht in, zo van: kom maar op.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Abby trilt met haar staart alsof ze gaat sproeien, maar het betekent bij haar dat ze zich lekker voelt. Abby kan niet meer trappelen omdat haar linke voorpoot geamputeerd is, dus ik denk dat ze dit als compensatie heeft aangeleerd :razz:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Nou wat onze katten aangaat..

Trillen met staart,trappelen met achterpootjes en daarbij buik intrekken is voor Missy een manier om aandacht te vragen.

Zwiepen met staart is voor allebei spelen, alleen als ze een vreemde kat in de tuin zien is het niet zo vriendelijk bedoeld.
Dan betekent het wegwezen! dit is mijn tuin!
Het is al een paar keer gebeurt dat ze buiten waren op zo'n moment en dan gaan ze in vliegende vaart erop af, en aangezien ik geen vechtpartij wil ik er net zo hard achteraan om die vreemde kat weg te jagen.

Donkere pupillen is volgens mij als ze heel erg geinteresseerd ergens naar kijken.

Staart recht omhoog, heel zelfverzekerd -> ik ben de baas. Zie het Redney vaak doen als hij voorbij Missy loopt.

Gapen is niet altijd slapen, is net als bij honden soms een conflictsituatie.

Ohjah, plat gaan liggen, kont omhoog en schudden, die vind ik het leukst :grin: Klaar voor de aanval!! :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hier hebben ze grote pupillen als ze ergens mee spelen. Dan zijn die hele oogjes pikzwart :cool:

Als Lady met haar staart rechtop op ons af komt lopen, begroet ze ons :razz:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Columbus met zijn drie poten gaat ook liggen en laat zich heerlijk op zijn buik aaien. Als hij geirriteerd is bijt hij om zich heen ipv slaan. Lijkt wel grappig en heeft effect :cool:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Als de katjes te eten krijgen, gaat Jamie zijn staart recht overeind staan en wijduit, het is dan net een plumeau! Ik vertaal het dan als 'ik heb zo'n trek! Lekkerrrrrrrrr! Hij mauwt er dan ook bij als een gek.

Ook krabt hij weleens naast zijn etensbak, als hij genoeg gegeten heeft en er zit nog iets in.

Jamie mauwt ook als hij naar de bak gaat. Ik weet eigenlijk niet waarom, maar hij is niet ziek ofzo, hij doet het al van kleins af aan.

Misty begraaft haar behoefte nooit. Ik heb begrepen dat dat een uiting van dominantie is.

Misty knikt met haar hoofd naar je als ze geaaid wil worden. Als je dat dan terug doet komt ze gelijk aangehold om kopjes te halen. Waarschijnlijk betekend dat ik vind je zo lief, ik wil met je kroelen.

Als Ugly soms beneden ligt en wij zijn al naar bed, begint ze soms als een idioot te mauwen. Echt een soort paniek mauwtje. Dan is ze ons waarschijnlijk kwijt, want zodra we roepen komt ze gelijk aangerent en krijgen we veel knuffels.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Bij Magic (poesje) is het zo dat als ze bij mij op schoot ligt en ik ga heel duidelijk knipperen met mijn ogen ze kopjes komt geven en dan heel voorzichtig met haar pootje zonder nagels langs mijn gezicht gaat. En dan gaat ze in je armen liggen als een babytje.

Als ik 's avonds naar bed ga, dan willen ze ook wel eens mauwen omdat ze niet weten waar ik gebleven ben. Als ik ze dan roep, springen ze als gekken op mijn bed.

Ook als ik 1 van de 2 kwijt ben en ik roep, komen ze te voorschijn. Dit vind ik zelf wel prettig!

Wist trouwens niet dan het niet begraven van je ontlasting met dominantie te maken heeft, bij mij is er ook 1 die dat niet doet!

Ze zitten ook wel eens op het aanrecht en dan zitten ze heel klagelijk te mauwen als ik dat zeg: wat is er dan?, dan komen ze gelijk aangeprint om te knuffelen, oftewel, aandacht tekort!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Wist ik ook niet van die ontlasting niet begraven. Vandaar dat Redney dat nooit doet. :ethink:

Wij noemen dat trappelen als ze dat op schoot doen ook altijd soppen. Geen idee waar het vandaan komt. :geenidee:

Dat graven naast de etensbak doen de 2 groten hier vaak. Dat is om te zeggen, dit is van mij, afblijven!
Niet dat het helpt want ze eten alle 3 uit alle bakjes. :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Emma Boom schreef:Abby trilt met haar staart alsof ze gaat sproeien, maar het betekent bij haar dat ze zich lekker voelt. Abby kan niet meer trappelen omdat haar linke voorpoot geamputeerd is, dus ik denk dat ze dit als compensatie heeft aangeleerd :razz:
Zap doet dit ook en zij kan nochtans ook gewoon trappelen (maar doet het niet). Als ze zich lekker maakt ze zich een beetje bol en gaat ook doen alsof ze sproeit.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Maddo; da's leuk, hè? Hier hetzelfde met Desy. Als ze met een muis speelt en die raakt onder de kast (soms expres, dan legt ze hem ervoor en geeft hem een mep na :lol: ) dan roept ze ook heel vragend/zoekend en gaat ze loeren als jij met de muggenklapper de muis er onder vandaan trekt.

We doen ook weleens verstoppertje/pakkertje. Een iemand begint zich achter een hoekje te verstoppen en maakt zo'n prrrt?-geluidje. Moeilijk te omschrijven :razz: en meestal doet ze dat terug en zo vind ze mij. Komt ze niet, dan kijk ik steeds maar om het hoekje tot ze aankomt rennen en dan rent ze daarna weer weg en gaat zij zich verstoppen. Echt zo lachwekkend :grin:
Gesloten