Kat drinkt zich suf!

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gast

Kat drinkt zich suf!

Bericht door Gast »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb jullie hulp nodig! Ik had ook de dierenarts kunnen bellen uiteraard, maar ja de ervaringen van anderen wil ik ook graag horen.
Het gaat om Maupie(kater van 8 jaar en 7,5 kilo zwaar), ongeveer 6 weken terug liet hij steeds natte plekken achter in huis. Naar de dierenarts, antibiotica gekregen...hielp niet. 2e keer met urine erheen geweest en er werd een "vieze"blaasontsteking geconstateerd. Nogmaals antibiotica maar dan een ander soort. Dit hielp wel enigszins maar de DA was bang voor blaasgruis en nu heeft hij dieetvoeding.(Urinary-brokjes) Hij eet er vrij weinig van, maar drinkt ontzettend veel...bijna abnormaal veel. het bakje water , waar hij normaal een week mee deed is binnen 2 dagen leeg! Nou heb ik sterk het vermoeden dat het door het voer komt om de boel op een of andere manier door te spoelen. Echter hij gaat niet meer dan gewoonlijk op de bak volgens mij. Ook is zijn ontlasting nu zachter dan normaal(normaal kreeg hij alleen blik-voer en was zijn ontlasting hard) Wie heeft hier ervaringen mee en kanme vertellen of die dorst normaal is??? Ik maak me erg veel zorgen en vind het zielig en vooral saai voor mijn beestje(ik zou ook niet dag in dag uit willen eten wat ik niet lekker vind)

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Quinto heeft hetzelfde voer gehad en ging toen ook meer drinken, dat komt inderdaad door het voer. Dat is inderdaad een manier om blaasgruis tegen te gaan, evenals het voer. Ik geef de katten hier elke dag schoon water, zo kan je inderdaad beter in de gaten houden hoeveel ze drinken.
groetjes Sharon
Gast

Bericht door Gast »

Shaz schreef:Quinto heeft hetzelfde voer gehad en ging toen ook meer drinken, dat komt inderdaad door het voer. Dat is inderdaad een manier om blaasgruis tegen te gaan, evenals het voer. Ik geef de katten hier elke dag schoon water, zo kan je inderdaad beter in de gaten houden hoeveel ze drinken.

Mijn kat krijgt ook gewoon schoon water iedere dag, was meer om even duidelijk te maken dat hij voordat hij met dat voer begon, hooguit een paar slokjes per dag nam en nu de halve bak! In jouw bericht vind ik terug dat dat wel degelijk met het voer te maken kan hebben.
En kan jouw kat nu weer gewoon voer eten?Uit je verhaaltje maak ik op dat hij het heeft gehad...dus nu niet meer? Lijkt me vreselijk als ze de rest van hun leven dieet-voeding moeten eten(ook al is dat voor hun gezondheid beter...mijn kat word er niet vrolijker op in ieder geval)

dank je wel voor je antwoord
Gast

Bericht door Gast »

Annemieke schreef:Hoi Syl,

Bij een ontsteking/infectie van de urinewegen (blaas/nieren) gaat een kat meer drinken. Maar eerst moet bij de dierenarts getest worden of dit inderdaad het geval is. Dit gebeurt door middel van een bloedonderzoek. Naar aanleiding van de uitslag kan de dierenarts verder stappen ondernemen.

Voor wat betreft de zachtere ontlasting. Dit kan inderdaad komen door het voer.

Krijgt jouw kat één keer per week schoon water? Dat begrijp ik tenminste uit jouw verhaal. Het water moet elke dag in ieder geval één keer ververst worden. Zo kan je ook goed zien of je kat meer drinkt dan normaal. En buiten dat, het is gewoon gezonder.

Als je het niet vertrouwt, ga dan naar de dierenarts.

Hij heeft tot nu toe alleen nog maar een urine-test gehad en na de antibiotica is hij op dieet gezet. Over 4 dagen moet ik opnieuw met urine naar de DA, en dan volgt er inderdaad misschien een bloedtest...zou graag wel duidelijk willen hebben nu. Mijn andere kater heeft nierproblemen gehad(schrompelen) en is uiteindelijk mede daaraan gestorven op zijn 14e. Maar Maup is nog maar 8! Al zegt dat natuurlijk niks.

Dank je wel voor je berichtje...

En schoon water krijgt hij wel iedere dag, zoals ik in het andere berichtje geantwoord heb. Beetje dom omschreven misschien, maar was om een vergelijking te maken!
Gast

Bericht door Gast »

IloJeM schreef:Je zou dmv een bloedtest zijn nieren kunnen laten testen. Verder ben ik een beetje verbaasd over je uitspraak -het bakje water , waar hij normaal een week mee deed-
Krijgt hij niet elke dag vers water dan?

Ik denk dat de bloedtest de volgende test zal worden. Over 4 dagen weet ik meer...hoop dat het allemaal wat beter is geworden en dat zijn urine vrij is van "ontstekings"verschijnselen en dat de zuurgraad goed is.

En nogmaals : ja hij krijgt schoon water;-)))

Thanks voor je berichtje!
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Misschien handig om door de DA even een bloedonderzoek te laten doen en naar de suikerspiegel kijken?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Syl schreef:
Mijn kat krijgt ook gewoon schoon water iedere dag, was meer om even duidelijk te maken dat hij voordat hij met dat voer begon, hooguit een paar slokjes per dag nam en nu de halve bak! In jouw bericht vind ik terug dat dat wel degelijk met het voer te maken kan hebben.
En kan jouw kat nu weer gewoon voer eten?Uit je verhaaltje maak ik op dat hij het heeft gehad...dus nu niet meer? Lijkt me vreselijk als ze de rest van hun leven dieet-voeding moeten eten(ook al is dat voor hun gezondheid beter...mijn kat word er niet vrolijker op in ieder geval)

dank je wel voor je antwoord
Ja omdat Quinto nog maar net een jaar was en verder in goede conditie hebben we dat speciale voer een half jaar gegeven., Daarna ben ik weer overgestapt op RC indoor en dat gaat gelukkig goed. Je moet er alleen wel rekening mee houden, zo moet je overstappen op een merk als Iams of RC, bij andere merken zoals whiskas is bekend dat het vaak weer terugkomt. Ook kan je geen snoepjes meer geven, rundvlees is slecht en veel drinken is belangrijk. Ik geef Quinto daarom vaak melk aangelengd met water. En 1 keer per week krijgen ze een half zakje natvoer, als 90 procent van het voer maar 'goed' voer is kan dat volgens mijn da heel goed.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik denk ook aan nieren of suiker.
Zeker een gedegen test door je dierenarts laten doen dus!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Ik denk ook dat een bloedtest belangrijk is! Meer drinken door een bepaald soort voer kan natuurlijk en katten met blaasproblemen moeten inderdaad goed drinken. Maar zoveel als jij omschrijft lijkt me inderdaad meer op iets anders te wijzen. Mijn eerste gedachte is suikerziekte, zeker gezien de blaasontsteking. De urine wordt "zoeter" door suikerziekte en kan dan een perfecte voedingsbasis voor bakterieen zijn.

Vind het ook een beetje vreemd dat je DA "denkt" aan gruis? Heeft hij dan geen sediment gemaakt en onder de microscoop bekeken?

Ik duim met je mee dat het vele drinken alleen van het voer komt!!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Lies82
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2007 12:43

Overdreven dorst

Bericht door Lies82 »

Hallo kattenvrienden,

Vorige maandagavond kwam er 's avonds plots een kat aan toen we thuiskwamen met de auto. We gaven haar eten en drinken, omdat ze uitgehongerd was. De kat van mijn vriend is onlangs overleden, maar we hadden nog wat eten over. Het kattenluikje in de garage lieten we open, en de volgende ochtend was de kat verdwenen. Woensdagavond gebeurde net hetzelfde; weer was de kat heel hongerig, we gaven haar te eten en ze vertrok weer. Toen is me voor de eerste keer opgevallen dat ze heel veel drinkt: 2 drinkbakjes na elkaar! Ik heb haar ook buiten aan een plas zien drinken.

Toen ze gisteravond weer langskwam, hebben we haar wel de hele nacht binnen gelaten (in de garage, met eten, een kattenbak en slaapplekje). We zouden haar graag bij ons houden, dus als we haar eten geven, zal ze waarschijnlijk wel blijven terugkomen... Maar vanmorgen was haar drinkbakje weer volledig leeg, en ik gaf haar wat vers water. Ze dronk tot er geen druppel meer overbleef! Ze had ook veel geplast in de kattenbak. Kan deze overdreven dorst het symptoom van een ziekte zijn, bv. suikerziekte? Als ze bij ons blijft, gaan we binnenkort met haar wel naar de dierenarts, maar ik wilde gewoon wat meer informatie opzoeken over dit verschijnsel. Heeft iemand er ervaring mee?

Groetjes,
Lies
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Lies,

Erg veel drinken duidt meestal op nierproblemen, maar het kan ook door andere dingen komen, ook door diabetes inderdaad. Katten drinken eigenlijk niet zo superveel normaal (een kopje per dag, dacht ik), dus als je met haar naar de dierenarts zou kunnen zou ik het zeker doen. Een testje op alleen de nieren is ook niet zo duur, bij onze dierenarts maar 14 euro ofzo (los van het consult uiteraard).

Lief dat jullie je over haar ontfermen.

Groetjes,
Wendy
Gesloten