Kat met gewrichtsprobleem

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Cari schreef:Geloof dat ik het al snap: de 37,4% is is gerekend zonder het vochtpercentage... nogal verwarrend :???:
Klopt ik heb op de hills site gekeken en daar hebben ze de percentages staan in droge stof.
Dit omdat ze anders voor zowel de brokken, blikjes en pouchettes verschillende waardes moeten gaan noteren.

Ik heb nu 5 zakken brokken naast elkaar gelegd en de eiwit percentage is voor
K/D genoteerd op 26.7% voor de
J/D is dat 32% en dat geldt ook voor de
T/D 32%.
Perfect fit 41% (Bommetjeeeeee!) en de
Vitaal compleet is dus -maar- 27.8%!!!

Ik snap nu ook ineens waarom de vitaal compleet minder aantrekkelijk is en dat ze het pas eten als ik het mix met de perfect fit. Maar daar ging het eventjes niet over.

J/D heeft zeker een hogere eiwit waarde dan de K/D, dat is dan 5.3%.

Ik ben eigenwijs, ik weet het.
Maar ik kijk naar m'n kat.
Moos is in 3 maanden tijd niets afgevallen (wat me trouwens wel zorgen baart ivm z'n hart... maar opnieuw... even geen betrekking op dit onderwerp).
Z'n spiermassa is nagenoeg gelijk gebleven en z'n vacht ziet er nog steeds uit zoals het er al jaren uitziet.
Moos z'n nierwaardes zijn ook niet gedaald noch gestegen in de afgelopen twee maanden (ja, ik bedoel na z'n tweede meeting toen we z'n ontsteking in z'n nieren weggewerkt hadden).
Hij drinkt niet overdreven veel, en ook piest hij niet overdreven veel.
Z'n urine is 2x getest en dat was perfect genoemd door de da.
Hij heeft in die laatste twee maanden niet strikt op z'n dieet gezeten, gepikt van de rest, soms wat tonijn. Zelfs kipfilet en runderhart gehad.
Niet wat hij normaal zou krijgen, een heel wat minder.
Hij heeft de afgelopen twee maanden z'n k/d gehad omdat IK dat wilde.
De da heeft gezegd dat hij weer op normaal voer kon.
Nu ik z'n laatste uitslag weet ben ik dat eigenlijk ook wel van mening.
Ja, toegegeven het is beter om Moos op k/d te houden.
Gewoon weg omdat het een bejaarde kat is en het daarom beter is om z'n organen te ontlasten.
Aan de andere kant is mijn Moos saggo, en dat is na z'n maanden op k/d niet verbeterd.
Dus hij is niet saggo geworden van z'n nierprobleem.
Moos is saggo omdat hij pijn heeft.
Z'n gebit is schoongemaakt (hij heeft overigens nog steeds geirriteerd tandvlees dus ik ben aan het poetsen geslagen zonder goedkeuring van Moos ;) ).
Maar wat heel duidelijk was, nadat hij het werklijk uitschreeuwde van de pijn, is dat hij echt heel erg veel last heeft van z'n rug.
Erger dan maanden geleden toen ik voor het eerst met hem naar de da ging om hem te laten checken en te vragen waarom hij niet makkelijk meer van hoge dingen afsprong.
En lag ineens alle aandacht op z'n nieren, maar z'n rug werd dus schijnbaar erger.
Ik moet de j/d proberen, ik kan z'n rug niet langer meer negeren.
Anders kan ik hem straks laten inslapen omdat hij niet meer kan en wil bewegen van de pijn.
Mocht het niet werken, die j/d.
Dan schakel ik weer terug naar de k/d en ga op zoek naar andere spullen zoals de sashas of cosequin icm de catsoils (die overigens al m'n katten door hun voer krijgen).
Ik moet ook Moos wat meer in beweging zien te krijgen anders valt hij nooit af en dat is dus niet goed ivm HCM (pffffff, van hoeveel dingen kan een kat last hebben?)

Zo, sorry.
Het is een lang verhaal geworden.
Maar ik wilde duidelijk zijn in waarom ik hiervoor kies.
En dat ik dit doe in overleg met een da die ik genoeg vertrouwde Moosepoos onder narcose te brengen (en hij was m'n derde adres voordat ik daar vertrouwen genoeg in had ;) )

Dank voor het lezen en jullie begrip :D
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat met gewrichts probleem

Bericht door Adriana »

yep, ik snap je dilemma.
en wat er meespeelt is kwaliteit van leven voor je lieve saggie Moos... en ik lees in je tekst dat die op dit moment door die pijn veel te wensen overlaat.
je zou denk/denk met je da kunnen overleggen over de volgende truc:
Moos voordat hij op zijn j/d brokjes aanvalt een capsule geven met ipakitine, dat bindt ureum afvalstoffen, zodat hij in theorie minder last heeft en zijn nieren minder hard hoeven te werken. of je kunt de ipa ook doen in een stukje platgeslagen easypill en dat oprollen en laten opsmikkelen.
als je da in schaterlachen uitbarst, dan kun je het altijd nog via Medpets laten komen en het is absoluut onschadelijk weten wij van onze da. en als het werkt dan is dat mooi meegenomen! :grin:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: kat met gewrichts probleem

Bericht door MarjanR »

Dat vind ik een heel goed idee.
Thanks :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Kuril
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 jan 2011 11:51

Re: Kat met gewrichtsprobleem

Bericht door Kuril »

Onze Ragdoll doet het UITSTEKEND! op Seraquin! Zij sleepte met haar achterlijf, zo'n pijn had ze en reageerde niet voldoende op pijnstillers. Ik ben met haar naar Zutendaal (België) gegaan en nu, ruim twee maanden later, gaat het super met haar.
Ik zou dit zeker proberen. Zit niets chemisch in, wel natuurlijke ontsekingsremmers!

Haar verhaal staat in mijn topic: 'Mijn kat heeft heupdysplasie'.
Plaats reactie