Blaasoperatie (vermoedelijk) oxelaatsteentjes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
JanitaH
Kitten

Blaasoperatie (vermoedelijk) oxelaatsteentjes

Bericht door JanitaH »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb al even door het forum gezocht en gelezen. Maar ik weet even niet meer wat te doen of te denken en kan wel even wat advies gebruiken van ervaringsdeskundigen..

Mijn kater Guppy is afgelopen dinsdag geopereerd aan zijn blaas om steentjes te verwijderen.
Hiervoor ben ik diverse malen bij de dierenarts geweest ivm het kattenbakgedrag van Guppy. Hij ging vaak achter elkaar naar de bak en deed dan een paar druppels urine neerleggen. Hij deed ook normale plasjes. Maar elke keer weggestuurd met pijnstiller en antibiotica. Nu afgelopen week dus weer geweest en erop gestaan dat er een foto gemaakt werd. Hierop waren 3 steentjes te zien in de blaas. Een paar dagen later is er een echo gemaakt ter bevestiging, en de dag daarop is hij dus geopereerd.

Tijdens de operatie werd geconstateerd dat de blaaswand erg geirriteerd en dik was, en has 1 steentje zich vastgenesteld in de blaaswand. Deze konden zij niet verwijderen. 2 andere wel en deze zijn opgestuurd ter analyse. Zij vermoeden oxelaat omdat de urine wel zuur was.

Nu na de operatie gaat Guppy nog steeds vaak naar de bak en legt wat druppels bloed neer en dit baart mij erg zorgen. Ik snap dat als de blaas zo geirriteerd was dat er was bloed in de urine kan zitten na zo'n operatie, maar hiervoor had hij dat niet dus ik schrik hiervan.

Ook doet hij erg moeilijk met eten. Hij zeurt om eten en rent naar zijn etensbak als het tijd is, maar neemt dan een paar happen en loopt weer weg, en wil dan niks meer nemen.

Wij moesten overschakelen naar Hills voer voor stress en urinewegen, totdat er zekerheid was over welke soort steentjes het zijn. Maar dit wil hij dus niet eten. Ook zijn eigen voer doet hij moeilijk over.
Snacks wil hij wel, churu snacks or snoepjes. Drinken doet hij ook. Hij lijkt verder wel alert en loopt gewoon rond, en gaat ook niet op vreemde plekken proberen te plassen.
Het is lastig te zeggen of hij poept, we hebben 5 kattenbakken en 5 katten rondlopen op t moment.. ik probeer zo veel mogelijk gelijk op de bak te kijken als hij is geweest maar mis ook een hoop door werk of niet in de buurt zijn.

Ik weet gewoon niet zo goed wat te doen of te denken. Wat is normaal, wat niet. De dierenarts zei dat wat bloedverlies in de urine normaal was na zo'n ingreep, maar het blijft veel naar de bak gaan en dan bloederige druppels en ik vind dat gewoon heel eng.

Als iemand mij wat kan geruststellen, of advies heeft, graag!
Maandag neem ik zowiezo weer contact op met de dierenarts.
Plaats reactie