Vermiste kat en opgehaald door politie bij mensen die hem wilden houden (5 uur nadat ik het gemeld had bij Politie)

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
ron_en_kat
Kitten

Vermiste kat en opgehaald door politie bij mensen die hem wilden houden (5 uur nadat ik het gemeld had bij Politie)

Bericht door ron_en_kat »

Hoi ik ben nieuw in dit forum.

Ik heb een heel bizarre geschiedenis achter de rug met mijn kat.

Mijn kat is voor de derde keer vermist geweest nu in een tijdsbestek van 6 weken.
Steeds langere periodes.

Uiteindelijk heb ik de politie gebeld na een heel merkwaardig gedrag van mijn 2 buurvrouwen.

Lang verhaal kort.

Mijn kat werd gisteravond door de politie bij mij gebracht. Die had ik gebeld na heel vreemd gedrag van buren direct naast de camping wonen waar ik woon.

Ik had afgelopen vrijdag flyers in de brievenbus gedaan bij de huizen naast de camping.
Heel vreemd werd ik binnen een paar uur gebeld door twee huizen verderop naast de camping. Zij hadden mijn kat gezien.
Ik direct met zakje kattensnacks en reiskooi ernaar toe.

Helaas was ie al weg.
Ik was toch zielsblij omdat ik wist dat ie nog leefde.

De dag daarop sprak ik een vrouw aan waar ik ook een flyer in de brievenbus had gedaan. Ze zat in haar tuin.
Eerst deed ze of ze mij niet gehoord had. Toen ik het nog een keer vroeg stond ze op en liep weg zonder wat te zeggen……

Daarna heb ik nog een berichtje gestuurd naar de mensen die mij in eerste instantie gebeld hadden.
Met de vraag of zij mijn kat nog gezien haddden en of hij er mager uitzag.

Kat hadden ze niet meer gezien en hij zag er wel goed uit na twee weken vermist te zijn.

Zondag peinzend met een biertje telde ik 1 en 1 bij elkaar op.
Kat was goed gevoed en rare buurvrouw die wegliep toen ik haar netjes vroeg of ze mijn kat gezien had.
Ze liep dus zonder wat te zeggen weg.
.
Omdat het gewoon niet klopte heb ik daarna de politie gebeld. Die zijn nog dezelfde avond naar dat huis gereden en hebben mijn kat daar opgehaald.

Stond ik daar verbaasd met mijn kat die keurig door de politie werd afgeleverd.
Met een idioot verhaal:

- Ze wisten al vanaf dag 1 op 20 juli dat het mijn kat was.
- Ze wisten ook dat hij gechipt was.
- Ik kreeg ook mijn GPS tracker terug die hij tijdens zijn eerste vermising 'zomaar' was kwijtgeraakt.
- politie hebben echt super gehandeld door binnen 5 uur na mijn melding zonder verdere vragen direct naar dat huis te gaan
- die 'mensen' verklaarden dat ze wisten dat hij vermist was en ook gechipt was (ja gek he ik heb mij suf geadverteerd op betaalde sites en facebook vanaf 20 juli

Long story short, niet iedereen heeft facebook of kijkt op amivedi. Door flyers in de bus te gooien hebben oplettende buren van die idioten die mijn kat hadden gecatnapped dit gezien en gemeld aan mij.

Hoe verrot kun je zijn!!!!!

Om privacy redenen zal ik de gegevens van de catnappers maar niet vermelden.
Het zijn een oudere moeder en dochter die door buren omschreven worden als bijzonder.....

Feit ook dat de politie (ik had eerst het algemene nummer gebeld) zei dat ze dit door zouden spelen aan de wijkagent en hij dan contact op zou nemen met mij, ik heb geen wijkagent gesproken maar ze zijn gewoon dezelfde avond naar dat huis gereden zonder dat ze ook maar een foto hadden van mijn kat.

Ze hebben vervolgens tegen politieagente verklaard dat ze alles wisten (gechipt, vermist, mijn 06 nummer, advertenties gezien, etc).

Maar toch geen contact opgenomen met mij of amivedi
Hoe verrot kun je zijn!!!

Ik ben natuurlijk heel blij dat mijn kat terug is maar kan hem nu niet meer naar buiten laten (voorlopig) maar ben ook woest.
Rik
Tijger
Tijger

Re: Vermiste kat en opgehaald door politie bij mensen die hem wilden houden (5 uur nadat ik het gemeld had bij Politie)

Bericht door Rik »

ron_en_kat schreef: 01 sep 2025 15:46 - politie hebben echt super gehandeld door binnen 5 uur na mijn melding zonder verdere vragen direct naar dat huis te gaan
Misschien waren die mensen al 'bekend' bij de wijkagent en was dit niet de eerste keer. Dat was in ieder geval mijn eerste gedachte.

Fijn dat hij in ieder geval terug is.

Op een camping kun je natuurlijk niet de 'tuin' afzetten...
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ron_en_kat
Kitten

Re: Vermiste kat en opgehaald door politie bij mensen die hem wilden houden (5 uur nadat ik het gemeld had bij Politie)

Hoi Rik, ja precies dat!

Politie is normaal gespreken echt niet zo snel om de vermiste kat van Ron op te sporen (en daar heb ik ook alle begrip voor ). Er is meer leed dan Ron en zijn kat.

Hoe alles ging is ook echt bizar.

Die poltieagente die mijn verloren ziel terug kwam brengen was ook vol begrip en heeft die idioten ook verteld dat als ik nog een keer mijn kat kwijt zou zijn ze direct actie zouden ondrnemen.

Maar ja ik had gewoon mazzel met een alleraardigste agente maar is maar de vraag of haar collega's ook zo zijn.

Vooralsnog houd ik mij in om niet het hutje van de catnappers met de grond gelijk te maken.
Maar kan mijn kat niet buiten laten nu omdat ze het gewoon weer gaan doen.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wat een verhaal!

Je ziet nog wel eens voorbij komen dat katten die buiten rondlopen een tweede huisje hebben waar ze worden gevoerd omdat mensen denken dat het een zwerver is. Maar dit waarbij ze het bewust verzwijgen voor het baasje........
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ron_en_kat
Kitten

Hoi Dinky,

Ja klopt.
Ze gaven gewoon toe dat ze al mijn advetenties gezien hadden en wisten dat het mijn kat was en ook gechipped was.
Ze kwamen ook met een l@l verhaal dat ik niet zo goed voor mijn kat zou zijn.

Yeah right, ik geef hem een GPS tracker en plaats betaalde advertenties.
Hadden ze ook allemaal gelezen op facebook gaven ze toe.

Maar kozen er toch voor om niets te melden en mijn kat te houden.

Snap je dat ik woest ben?

Ze hadden nog tegen politie verteld dat ze wel met mij in gesprek wilden voor overname van de kat.
Tuurlijk. Eerst alle advertenties gelezen en niet reageren totdat politie komt.

Ze mogen blij zijn dat ik mij ingehouden heb. Ik sluit overigens niet uit dat dat zo blijft.
ron_en_kat
Kitten

Heb gevraagd om een gsprek met wijkagent en ook gezegd dat ik daar even langs ga.
Als wijkagent niets doet of reageert.... Tja dan ga ik daar deze week zelf verhaal halen.

Ik ben dan nog vrij eerlijk en meld het aan oom agent maar laat dit zeker niet gebeuren.
Hawk
Huiskat
Huiskat

Bericht door Hawk »

ron_en_kat schreef: 01 sep 2025 19:03 Ze kwamen ook met een l@l verhaal dat ik niet zo goed voor mijn kat zou zijn.
Oftewel, ze 'vinden' dat geen enkele kat naar buiten mag en catnappen elke kat die buiten loopt.
Extreme vogelliefhebbers? Of wellicht houden ze van muizen?

Daar gaat mijn gedachte naar uit.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Miloe
Panter
Panter

Bericht door Miloe »

Waarom ging jouw kat überhaupt bij die mensen naar binnen? gewoon een oprechte vraag
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Sookie & Momo
RIP Miyuki ❤
Jinny
Huiskat
Huiskat

Bericht door Jinny »

Miloe schreef: 01 sep 2025 20:26 Waarom ging jouw kat überhaupt bij die mensen naar binnen? gewoon een oprechte vraag
Nieuwsgierigheid, katten eigen.
Droppie (3/2023) Mieppie (3/2023 2/2025 sk) Witje (4/2025) Tijgetje (4/2025)
Miloe
Panter
Panter

Bericht door Miloe »

Mijn katten durfden en durft niet eens bij mijn vriend in huis te gaan, terwijl ze wel vertrouwd zijn aan elkaar. Verschilt per kat ;)
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Sookie & Momo
RIP Miyuki ❤
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Wat een verhaal !

Wat fijn dat poeslief weer thuis is, ik snap dat je woest bent!

Hoe loopt dit af voor deze mensen? Kun je aangifte doen, worden ze gestraft of bekeurd?
grt Anne, Hobbel 15 Pluto 5 Louie 4 Donna 3 Pino en Pip 1 Yoshe 0 en Lora (hond) 3

rust zacht alle engeltjes
ron_en_kat
Kitten

Miloe schreef: 01 sep 2025 20:26 Waarom ging jouw kat überhaupt bij die mensen naar binnen? gewoon een oprechte vraag
Ze hebben het heel geraffineerd gedaan.
Eerste keer dat ie vermist was gaven ze hem dus al eten. En hielden hem 's avonds binnen.
Na een week kwam hij weer terug. Dikker (te dik) dan hij was.

Heb ik GPS tracker besteld en deze omgedaan. Weer een week pleitte en na 3 dagen was de batterij van de tracker leeg.
Zag in de geshiedenis van de traker wel dat ie op hun perceel rondgelopen had.

Na een week kwam hij zomoar weer aanwandelen. (zonder GPS tracker)
Ging 2 dagen goed en toen was ie dus 2 weken vermist.

De laatste dagen hebben ze 'm zelfs helemaal binnen gehouden.
Dat was nadat ik de flyers ook bij hun in de bus gedaan had.
ron_en_kat
Kitten

Anne schreef: 02 sep 2025 13:15 Wat een verhaal !

Wat fijn dat poeslief weer thuis is, ik snap dat je woest bent!

Hoe loopt dit af voor deze mensen? Kun je aangifte doen, worden ze gestraft of bekeurd?
Nou woest is nog zacht uitgedrukt.

het meest smerige vind ik nog dat ze al vanaf de eerste keer wisten dat het mijn kat was.
Ze hadden de oproepen op facebookgezien.

Bloody limit natuurlijk dat zelfs nadat ik een flyer in de bus had gedaan.
Ik ze de volgende dag vroeg of ze mijn kat gezien hadden. Wegliepen zonder wat te zeggen.

Politie heeft wel verslag gemaakt maar of ik aangfte kan doen is nog maar de vraag.
Het was al heel wat dat ze dezelfde avond nog nar dat huisvan die mafklappers gegaan zijn.

Toen ik mijn kat terug kreeg was ik zo kwaad dat de helft van wat die agente tegen mij verteld heeft, ik niet eens meegekregen heb.

Ik daarom nog wel nog een keer de politie gebeld dat ik met de wijkagent wil spreken.
Die heeft mij gisteravond ook nog wel teruggebeld maar zag ik te laat.

Het liefste ga ik daarnaar toe en trap de deur in.
Maar dan heb ik het gedaan + het zijn twee gestoorde vrouwen (denk een moeder en dochter).
Wonen ook een beetje afgezonderd. het huis is vanaf de weg niet eens te zien.

De mensen (hun buren) die mij belden nadat ik flyer in de bus gedaan had zeiden ook dat het "bijzondere" mensen zijn.

Ik zei nog: nou dan wel in de context van een "bijzonder raar".

Maar goed volgende keer dat mijn kat pleitte is gaat daar dus wel de voordeur eruit (mogen het 2 vrouwen zijn maar dat interesseert me dan geen moer).

Ze hebben vanaf de weg dan wel allerlei hekken om hun perceel maar vanaf de camping waar ik woon stap ik zo de sloot over.

Maar goed eerst maar eens met de wijkagent praten.
Misschien dat ik dan een beetje afkoel......

Ze hebben wel een verslag gemaakt en iets gezegd van de volgende keer dat je dit vermoedt gaan we daar naar toe.
Maar daar heb ik niet zoveel vertrouwen in.
Ik heb gewoon enorme mazzel gehad met de agente die zondagavond dienst had.

En die mafklappers zullen mijn poezenbeest blijven voeren (lokken).
Zou eens met een kind moeten gebeuren.

Zitten ze meteen in een celletje mag ik hopen (alhoewel in dit woke land....)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Anne schreef: 02 sep 2025 13:15 Hoe loopt dit af voor deze mensen? Kun je aangifte doen, worden ze gestraft of bekeurd?
Strafrechtelijk helaas niet... straffen worden zelden uitgedeeld in Nederland. Als je ziet dat er €19.500 en/of drie jaar gevangenis (geloof ik) staat op dierenmishandeling wordt dit volgens mij nooit uitgedeeld. Kijk maar naar de 2 horror-fokkers die de afgelopen jaren in het nieuws waren.

Ook in andere extreme gevallen wordt er alleen, heel misschien, een werkstraf van een paar uur opgelegd maar dan moeten ze het wel heel bond maken.

En dit soort gevallen kun je alleen civielrechtelijk vervolgen. Dus dan moet je ze zelf voor de rechter slepen. Maar dat zal dus ook niet makkelijk zijn. Het stomme is dat het voor hun wel makkelijker is jou aan te klagen voor het intrappen van hun voordeur :icon_shifty:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ron_en_kat
Kitten

Rik schreef: 02 sep 2025 19:29 Het stomme is dat het voor hun wel makkelijker is jou aan te klagen voor het intrappen van hun voordeur :icon_shifty:
Ja dat weet ik. Dat is dan maar zo.
Heb verder geen strafblad ofzo dus dat van een deur intrappen is dan maar een klein schandvlekje.
Maar dan is het ze in ieder geval wel duidelijk dat ze dat niet nog een keer moeten flikken.

Enige wat wel kan is aangifte van het niet melden van een gevonden zaak of goed waarvan je weet dat in het geval van een kat deze gechipt is. Maar inderdaad het voeren van een kat of in huis nemen niet.

Is wel jurisprudentie over een persoon die een dwangsom opgelegd heeft gekregen als hij nog 1x kat voert en/of in huis neemt.

Maar juridisch bestaan een kat ontvoeren niet.
Het is voor de wet een ding wat je (wel na melding van gevonden) jezelf na 1 jaar mag toeeigenen als de eigenaar zich niet meldt.

Nog idioter, de 'vinder' van jouw gevonden kat mag zelfs geld vragen voor kosten gedurende de periode dat hij of zij deze opgevangen heeft.
Plaats reactie