Ik heb thuis 2 kittens en we hebben ze nu ongeveer anderhalf maand. Maar 1 van de kittens is sinds een paar weken overal aan het “graven”.
Bij haar eten als ze klaar is, op ons bed voor ze er gaat liggen, voor de kattenbak, op de bank, als ze klaar is met haar speeltjes. Op het bed en de bank is het niet nagels scherpen, dat doet ze soms ook stiekem, maar dat is wel echt anders dan het graven. Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken of een teken dat ze ongelukkig is?
De andere kitten doet dit namelijk niet, die graaft alleen in de kattenbak
Gravende kitten
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Re: Gravende kitten
Weet je zeker dat ze goed kan poepen en plassen?
Ik zie hier wel af en toe het graven, b.v. naast de etensbak of op schoot voor ze gaan liggen.
Ik zie hier wel af en toe het graven, b.v. naast de etensbak of op schoot voor ze gaan liggen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Volgens AI kan het onder andere zijn: territorium markeren, spel en vermaak, jagen en verkennen, stress en onzekerheid etc.
Wat je kunt proberen: Speel met de kitten of geef hem een krabpaal als hij begint te graven. Negeer het graafgedrag. Zorg ervoor dat de kitten zich veilig en geborgen voelt, zodat hij minder spanning ervaart.
En anders als dit gedrag aanhoudt, contact opnemen met een dierenarts of een gedragstherapeut voor katten
Wat je kunt proberen: Speel met de kitten of geef hem een krabpaal als hij begint te graven. Negeer het graafgedrag. Zorg ervoor dat de kitten zich veilig en geborgen voelt, zodat hij minder spanning ervaart.
En anders als dit gedrag aanhoudt, contact opnemen met een dierenarts of een gedragstherapeut voor katten
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Sookie & Momo
RIP Miyuki ❤
Groetjes van Mina, Sookie & Momo
RIP Miyuki ❤
Onze poes deed dit ook na het eten. Is totaal onschuldig werd mij hier toen op het forum verteld. Is inderdaad een signaal om territorium af te bakenen.
Graven bij eten is puur instinct. Om het eten wat e.v. over is te begraven voor later en andere roofdieren niet te laten weten dat ze daar gegeten hebben (geuren bedekken). Omdat het puur instinct is doen ze het soms ook bij een leeg bakje (ik zie Yuna dat soms doen).
Ook na overgeven maken ze de graafbeweging bij het overgeefsel. Ook hier is het om dat overgeefsel te bedekken om die geuren te verbergen (tegen andere roofdieren). Dat doen ze allebei altijd hier.
Bij slaapplekjes of op schoot... bedoel je daar echt graven mee? Of is dat meer "deeg kneden"? Want dat doen ze uit instinct omdat ze vroeger als kitten de buik van moeder kneden om melkproductie te bevorderen. Dat doen ze daarna hun leven lang als ze tevreden, veilig en ontspannend zijn.
Als het op schoot of slaapplekje wel echt graven is (en niet kneden), dan is dat om hun slaapplek een beetje zachter en prettiger te maken. Maar dan kan het ook geurmarkering zijn.
Als laatste heb je nog het krabben aan een paal en kopjes geven aan objecten (en benen). De pootjes en zijkant van de wang zitten vol met geurklieren. Dus dat doen ze om hun geur af te geven aan het object. Territorium afbakening dus.
Leuk hé... Kattengedrag...
Ook na overgeven maken ze de graafbeweging bij het overgeefsel. Ook hier is het om dat overgeefsel te bedekken om die geuren te verbergen (tegen andere roofdieren). Dat doen ze allebei altijd hier.
Bij slaapplekjes of op schoot... bedoel je daar echt graven mee? Of is dat meer "deeg kneden"? Want dat doen ze uit instinct omdat ze vroeger als kitten de buik van moeder kneden om melkproductie te bevorderen. Dat doen ze daarna hun leven lang als ze tevreden, veilig en ontspannend zijn.
Als het op schoot of slaapplekje wel echt graven is (en niet kneden), dan is dat om hun slaapplek een beetje zachter en prettiger te maken. Maar dan kan het ook geurmarkering zijn.
Als laatste heb je nog het krabben aan een paal en kopjes geven aan objecten (en benen). De pootjes en zijkant van de wang zitten vol met geurklieren. Dus dat doen ze om hun geur af te geven aan het object. Territorium afbakening dus.
Leuk hé... Kattengedrag...

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Pixel is ook een gravertje. Ze doet dat na het eten, maar ook als ze een etensbak passeert, stopt ze even om wat over de vloer er rond te scharrelen.
Als ze het ergens doet waar geen eten staat, is de kans groot dat het een vuil plekje op de vloer is. Handig als er eentje met een vuile kont na diarree heeft rond gelopen, want dan toont ze alle plekjes waar er vuil aan de grond is blijven kleven.
Maar dus normaal gedrag en niet zorgwekkend.
Als ze het ergens doet waar geen eten staat, is de kans groot dat het een vuil plekje op de vloer is. Handig als er eentje met een vuile kont na diarree heeft rond gelopen, want dan toont ze alle plekjes waar er vuil aan de grond is blijven kleven.
Maar dus normaal gedrag en niet zorgwekkend.