Een kleine intro: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 9&start=15
Mosa (7) kotst dus al een jaar met tussenpozen en sinds een aantal maanden frequenter. Ik heb dit tot nu toe in de lichamelijk hoek gezocht. in het heel kort; laxapast om haarballen te voorkomen, gastro-intestinal voer, sensitive voer, kleine beetjes aanbieden, cerenia, nexium, alles leek even te helpen, maar toch werd het steeds erger. Hij is veel afgevallen, maar is wel vrolijk en aanhankelijk. drinkt goed, plast/poept goed, speelt, is energiek en aanhankelijk als altijd.
Hij heeft wel een voedselobsessie ontwikkelt, omdat ik hem tijden weinig voer gaf (want alles kwam eruit) en hij heeft nu ook pica (hij eet plastic, groenten, etc.)
Mijn andere kat Dex (7) was al voedselobsessief en heeft sinds hij als 4 maanden oude kitten als eerste bij mij in huis kwam heftige blaasgruis gehad en daarvoor een apart dieet. Hij heeft ook moeten afvallen omdat hij door zn voerobsessie 6,8 kg woog en dit slecht voor zijn blaasgruis en knieën was (patella luxaties)
Beiden altijd maatjes geweest vanaf het begin (Moos kwam een aantal maanden later erbij).
Ik was altijd thuis door werkeloosheid en 2 jaar geleden veranderde er een hoop. Ik werk voortaan 4 dagen in de week en daarnaast sport ik veel waardoor de katten minder aandacht kregen en ik ook minder oog voor ze had. Nouja, ik heb de subtiele veranderingen niet opgemerkt. Mijn ouders die tweewekelijks op bezoek komen wel. Zij rapporteren: Dex is erg verlegen en Moos zoekt de aandacht op. Ze zijn minder gezellig met elkaar, niet meer samen in een mandje etc. Tja, ik zag daar niet veel bijzonders in.
Sinds een aantal weken is Dex erg humeurig. Hij is sowieso een mauwerd, maar sinds er een deur naar de keuken is gekomen (de katten trokken de vuilnisbakken omver, likten de afwas af etc.) staat hij daar continu te krabben en te mauwen. Hij gromt en baast naar Moos en als die niet snel weggaat, krijgt hij ook een mep. Van de week kreeg mn vader ook wat grommen van Dex toen hij hem bij de keukendeur wegzette, en toen ik Dex benaderde, blaasde hij en sloeg hij mij.
Dex gromt nu eigenlijk heel vaak als Moos in de buurt is.
Van de week met beiden naar de DA geweest, Moos heeft bloedonderzoek gehad en een echo en een algemene check-up. Alles keurig.
Toen met Dex; geen blaasproblemen, geen patella luxatie, geen gebitsproblemen of andere lichamelijke ongemakken te vinden. Conclusie; stress?
Tja, en dan ga je observeren. Want als er niks lichamelijks is.... En alles lijkt nu op z'n plek te vallen. Dex zoekt me veel op (dat deed hij alleen nog maar op uitnodiging, want Moos zit altijd pontificaal op me en dan houdt Dex zich afzijdig) en hij neemt het er van. Zodra Moos in de buurt komt, begint hij al te jengelen. Ze staren best veel valt me nu op. En Dex reageert vooral op hem bij de keukendeur of als hij bij mij zit.
Is Moos misschien dan ook gestresst door Dex en kotst hij daardoor? Of reageert Dex op het vele gekots van Moos? Of is het een samenloop van interacties en is het elkaar gaan versterken? En waar zal ik beginnen?
Ik weet wel wat de stappen zijn, dus misschien gebruik ik dit om van me af te schrijven (ik wil geen extra stressbron worden voor ze, want merk dat ik met spanning nu op de bank zit; wanneer valt er weer een mep? wie moet ik aandacht geven en wanneer?) maar ook omdat katten(groepjes) vaak zo complex zijn dat je niet weet waar het onder te plaatsen en iemand anders er toch weer wat aan heeft als ze dit verhaal en eventuele tips lezen.
Plan voor nu; de angel van de stress bij Dex eruit d.m.v. zylkene kuur. Gestructureerd aandacht geven, dus Dex een uurtje, Moos een uurtje schoottijd. In elke kamer ligt nu een speelbeestje met valeriaan en catnip. Op gezette tijden apart van elkaar voer. Ik heb nu twee kattenbakken (heb er jaren 3 gehad, maar ze bleven het op 1 dezelfde doen)
Het valt me echt op dat Dex vooral Moos wegjaagt, ook als Moos niks doet. En het wordt met de dag erger. Toch kunnen ze elkaar ook nog wassen en samen in een straal van 1 meter zitten.
Volgende stap wordt een kattengedragstherapeut inschakelen omdat die veel objectiever naar de situatie kan kijken, of ga ik dan te hard?
Elk idee, input is welkom. Sorry voor het lange verhaal, ik wil te graag volledig zijn