Katten laten wennen aan ons huis

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Roses85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:55

Katten laten wennen aan ons huis

Bericht door Roses85 »

De katten komen maandag, en ik zit me een beetje in te lezen. Ik lees nu dat het goed is om de katten op de bak te zetten en dat ze van daaruit de boel gaan verkennen. Ze mogen niet boven komen, de rest is toegankelijk op de tuin na, want volgens het asiel moeten we 6 weken wachten voor ze naar buiten mogen. Wat kunnen we verwachten en hebben jullie nog do of juist dont's voor ons?
Chloë en Chelsea
21-11-2010/12-7-2010
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten laten wennen aan ons huis

Bericht door Dinky »

Onze eerste poes loulou was heel makkelijk en heb ik op de bak gezet omdat mijn vriend dat vertelde (ik had zelf geen ervaring). Onze tweede (en huidige) poes dinky wilde ik ook op de bak zetten maar voordat ik het wist was zij al onder stoel gevlucht voordat ik haar op de kattenbak kon zetten.
Beide waren volwassen poezen, net als jullie dames. Beide waren ook compleet anders in gedrag. Loulou lag gelijk midden in de deuropening naar de keuken zichzelf te wassen, Dinky heeft de eerste dagen onder de stoel gezeten en verkende in de nacht de boel als wij op bed lagen.

Wat je kan verwachten hangt dus beetje af van het karakter. Omdat ze samen zijn zullen ze zich waarschijnlijk wel aan elkaar optrekken.

6 weken binnenhouden zou ik ook aanhouden ;-) daarna is het kijken hoe thuis ze zich dan voelen want het gaat er om dat ze terugkomen naar de vertrouwde omgeving.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten laten wennen aan ons huis

Bericht door Rik »

Ze mogen inderdaad pas met minimaal 6 weken naar buiten (mag ook later hoor, als ze geen behoefte hebben om naar buiten te gaan). Heb je al enig idee hoe vaak je dat wilt doen en hoe?

Kun je je tuin afzetten?
Mogen ze zelf naar buiten of alleen als jullie buiten zijn?

Persoonlijk vind ik dat katten in de eigen tuin horen en niet de hele buurt rond moeten struinen (maar dat is persoonlijk). Hangt er ook een beetje vanaf hoe landelijk je woont.

Verder... Laat ze bij het verkennen gewoon lekker met rust. Niets forceren. Ze komen zelf wel kijken wie die rare grote slungels zijn. Je kunt ze op een gegeven moment kijken of ze interesse hebben in snoepjes.

Zorg ervoor dat alles waar ze niet in mogen afgesloten is en nergens aan kunnen knabbelen waar ze niet aan mogen zitten (hoewel dat bij wat oudere katten wel mee zal vallen).

Als ze iets fouts doen, nooit straffen want daar is altijd achteraf en katten leggen die associatie niet. Niet schreeuwen e.d. Je wilt uiteindelijk een goede band opbouwen met de dames.

Ik hoop dat de zusjes zich snel thuis zullen voelen bij jullie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Roses85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:55

Re: Katten laten wennen aan ons huis

Bericht door Roses85 »

De vrouw in het asiel zei dat het handig was om ze rond etenstijd even naar buiten te laten, en dan met wat voer naar binnen te lokken. Zo associëren ze dit huis als veilig? Er zitten veel katten in onze buurt dus benieuwd hoe dat gaat. Ze gaan naar buiten als we thuis zijn. We mogen geen kattenluikjes want we wonen in een huurhuis. Ze zullen vooral eind van de middag(ben ik sowieso thuis) lekker naar buiten kunnen en op vrije dagen wat mij betreft de hele dag. Of is dat niet handig?
Chloë en Chelsea
21-11-2010/12-7-2010
Roses85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:55

Re: Katten laten wennen aan ons huis

Bericht door Roses85 »

Wat betreft tuin afzetten..ik zie niemand in de buurt dat doen, maar misschien kunnen we ze leren niet verder dan de voortuin te gaan? Deze is vrij groot dus ruimte genoeg.
Chloë en Chelsea
21-11-2010/12-7-2010
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten laten wennen aan ons huis

Bericht door Rik »

Daar zijn die 6 weken ook voor. Om het huis echt als veilig te zien en als thuishonk.

Je kunt inderdaad voor het eten geven even naar buiten laten. Als het zover is kun je ook met een tuigje werken.

De kittens hier zijn pas met een maand of 11 voor het eerst naar buiten gegaan. Eerst aan een tuigje en ik heb hier de achtertuin nu afgezet. Ze mogen ook alleen naar buiten onder begeleiding want anders springen ze over de schutting.

Een kat "leren" niet verder dan de voortuin te gaan zal denk ik niet lukken. Het is kat-eigen om op onderzoek uit te gaan. En als ze zo de voortuin uit kunnen zijn ze misschien zo op een weg waar autos rijden.

Verder kunnen buurtkatten in eigen tuin ook voor problemen zorgen. Nu zijn het geen katers die je hebt maar ze kunnen toch behoorlijk van slag raken daardoor (met mogelijk wildplassen in huis tot gevolg).

Heb je overigens geen achtertuin?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Roses85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:55

Re: Katten laten wennen aan ons huis

Bericht door Roses85 »

Achtertuin hebben we ook, kunnen ze ook lekker spelen. De buurt is kat en kindvriendelijk dus ik maak me niet al te veel zorgen. We hebben helaas geen hele hoge schutting, daar kunnen we nog naar kijken maar denk dat buurvrouw dat liever niet wil.
Chloë en Chelsea
21-11-2010/12-7-2010
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten laten wennen aan ons huis

Bericht door Dinky »

Je zou ook nog kunnen kijken, wanneer ze gewend zijn, of ze een tuigje accepteren. Dan kunnen ze echt onder begeleiding naar buiten maar niet iedere kat accepteert dat ;-)
Maar eerst maar eens rustig binnen wennen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Katten laten wennen aan ons huis

Bericht door MaantJee94 »

Toen mijn katjes kwamen hebben ze de eerste dag geslapen in de kattenbak. Hier zat het zelfde grint in als bij de fokker en dit voelde vertrouwd. We hebben ze er bewust niet uit gehaald! Je kan beter niks forceren en ze zelf uit de kattenbak laten komen. Zodra ze de eerste keer plassen komen ze er sowieso wel uit. Mijn katten mochten de eerste weken ook niet de woonkamer uit, nu mogen ze overal komen (behalve in de slaapkamer) als wij thuis zijn. Gaan wij weg dan zitten ze weer in de woonkamer. Ik zou langzaamaan hun gebied uitbreiden. Stapje voor stapje, alles wat nieuw is is natuurlijk spannend. Laat de katten ook even het voerbakje en waterbakje zien, dan weten ze die ook te vinden. Wees niet bang als ze de eerste dagen verscholen zitten. Luke was meteen wel nieuwsgierig alleen Skywalker zat de eerste dagen onder de bank. Inmiddels zijn we een maand verder en rennen ze door de woonkamer en achtervolgen ze ons overal! :) oh en het belangrijkste: GENIET!!! En maak foto's, het is echt super leuk om te zien hoeveel ze groeien ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten laten wennen aan ons huis

Bericht door Rik »

De zusjes die daar komen zullen niet zoveel meer groeien :lol:
Ze zijn inmiddels al 6 jaar ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Katten laten wennen aan ons huis

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:De zusjes die daar komen zullen niet zoveel meer groeien :lol:
Ze zijn inmiddels al 6 jaar ;)
Hahaha dat had ik niet helemaal meegekregen! Maar foto's mogen alsnog gemaakt worden hoor :lol:


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Roses85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:55

Re: Katten laten wennen aan ons huis

Bericht door Roses85 »

Haha, die gaan ongetwijfeld komen :lol: Ik denk dat het handig is om ze heel even in hun reismandje te laten zitten en ik dan de bakken vul? We nemen maandag de vulling mee die ze gewend zijn. We laten ze maandag in ieder geval lekker in de woonkamer/keuken. Bakjes laten zien is een goed idee, had ik nog niet aan gedacht.
Chloë en Chelsea
21-11-2010/12-7-2010
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten laten wennen aan ons huis

Bericht door Rik »

O ja, je haalt de vulling natuurlijk tegelijk met hun. Inderdaad mandje even rustig neerzetten (op een rustige plaats), bak vullen, dan mandje tegenover de bak (of bak tegenover het mandje), drinkbakje in de buurt en mandje openzetten. En daarna afwachten. Afhankelijk van karakter en angst zullen ze op onderzoek uitgaan of onder de bank schieten. Niet erg, gewoon laten zitten. Als ze nieuwsgierig zin (of worden) kun je kijken of ze een snoepje lusten maar waarschijnlijk is alles nog te spannend. Je hebt kans dat ze pas 's-nachts op onderzoek uitgaan en op de bak gaan en drinken.

Ze zullen in het begin angstiger zijn dan in het asiel. Maar dat is normaal. Als ze gelijk al het eerste uur helemaal op hun gemak zouden zijn heb je hele bijzondere exemplaren :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Roses85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:55

Re: Katten laten wennen aan ons huis

Bericht door Roses85 »

Chelsea is speels, Chloe is afwachtend. Ik vermoed dat Chelsea zich wel voorzichtig laat zien, maar heb geleerd dat het toverwoord afwachten is.
Chloë en Chelsea
21-11-2010/12-7-2010
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten laten wennen aan ons huis

Bericht door Rik »

Weet jij (of het asiel) veel over de voorgeschiedenis van Chelsea en Chloë? Eventueel over hoe ze voorheen waren, reden van afstaan (indien van toepassing) en e.v. medische geschiedenis?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie