narcose bij nierfalen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
dayke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2017 15:18

narcose bij nierfalen?

Bericht door dayke »

Goedenmiddag ik zit met een volgend probleem
Mijn kater giz van bijna 12.heeft nierfalen,en op dit moment hou ik hem net stabiel met zijn medicatie
Nu heeft hij een snytand? die grote linksonder los zitten,hij gaat op en neer
De dierenarts zegt hij gaat er vanzelf uitvallen,narcose is te risicovol.

Omdat hij er last van heeft heb ik hem wel pijnstilling gegeven,ik weet ook slecht voor de nieren,maar hij eet gelukkig nu wel.
Mijn vraag is eigenlijk,is een narcose bij toch wel ernstig nierfalen te doen?
Afgelopen week wilde ik hem nog laten inslapen,maar wonder boven wonder knapte hij toch weer op

Mijn dierenarts zegt dus geen narcose en wachten dat hij vanzelf uitvalt
Ze acht de kans klein dat hij goed uit de narcose komt.
En reizen met hem naar een andere kliniek dat doe ik niet meer.
Iemand ervaring met loszittende tanden en nierfalen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: narcose bij nierfalen?

Bericht door castratenkoor »

Het is in zulke gevallen altijd een afwegen van risico's. Pijnstillers, vooral Metacam en varianten daarvan zijn heel gevaarlijk voor nierfalers. Als de dierenarts aangeeft dat hij vermoedelijk niet uit de narcose komt, zou ik het risico niet nemen. Ik neem tenminste aan dat de dierenarts ook wel beschikt over gasnarcose? Dat is al minder riskant.

Zolang hij eet en zichzelf is, zou ik geen pijnstillers geven.

Zit de tand alleen los of is het ook ontstoken? In het laatste geval zou je een ab - kuur kunnen overwegen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: narcose bij nierfalen?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik stond een jaar geleden voor hetzelfde dilemma met mijn 15-jarige Bengaal Dalí, behoorlijk ernstig nierfalen en een licht ontstoken kiesje. Ik heb toen ook besloten om het risico van de narcose niet te nemen, temeer het bloedbeeld aangaf dat het een locale ontstekingsreactie was, en Dalí er ook geen last van had.

Als narcose onvermijdelijk is, zou ik inderdaad alleen gasnarcose doen, ingeleid door b.v. dormicum om eventuele onrust of paniek bij het onder narcose gaan te voorkomen. Als pijnstiller zou ik kiezen voor buprecare, indien nodig gevolgd door onsior.

Sterkte met Giz, hopelijk valt de snijtand er uit zichzelf uit. Mocht dat gebeuren, dan zou ik even overleggen met de DA of een AB kuurtje dan toch niet wenselijk is.

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: narcose bij nierfalen?

Bericht door Dinky »

Lastig in te schatten wat wijsheid is. Ontstekingen hebben namelijk ook vaak een negatieve invloed op de nierwaarden.

Narcose is inderdaad een groter risico wanneer er sprake is van nierfalen.
Het is een afweging tussen kwaden. Pijnstilling is niet goed voor de nieren, ontsteking is niet goed voor de nieren en narcose is niet goed voor de nieren.

Mocht het tot een narcose komen dan altijd gasnarcose en direct na de narcose vochtinfuus om de gifstoffen zo snel mogelijk het lichaam uit te krijgen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
dayke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2017 15:18

Re: narcose bij nierfalen?

Bericht door dayke »

Het tandje zit nu zo los,dat hij helemaal na voren steekt.Het komy uit zijn mondje.
Toevallig heeft hij een dikke week geleden een convenia injectie gekregen.Ik ga morgen met hem naar de dierenarts,misschien krijgt ze hem nu er zo uit,want het zit echt los.Eten doet hij overigens nog steeds
dayke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2017 15:18

Re: narcose bij nierfalen?

Bericht door dayke »

Ik ben bij de dierenarts geweest,het tandje had ze er zo uit,enkel de wortel zitten er nog in als deze er uit moest zou het echt onder narcose moeten,dus hopen dat het niet gaat onsteken en dat het geen kwaad kan..Hij is in elk geval blij dat zijn tand eruit is dat merk je aan al
Plaats reactie