Kat overleden.. nieuwe kat erbij?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Zoechloe
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2017 13:18

Kat overleden.. nieuwe kat erbij?

Bericht door Zoechloe »

Hallo allemaal,

Helaas hebben wij vorige week onze lieve Poezzel in moeten laten slapen. Onze kater (4jr) is daardoor alleen achter gebleven. Hij is een erg energieke, speelse kater. Hij wilde altijd graag met Poezzel spelen, maar zij vond dat nooit zo'n succes. We hebben daardoor al eerder overwogen om er een kat bij te nemen, maar dit hebben we toen niet gedaan.

Onze kater is inmiddels aan het zoeken naar Poezzel. De ene dag kan hij erg hyper zijn en de volgende dag is hij heel stil en afwezig. Hij mauwt wel meer naar ons om aandacht. Echter komt hij niet zo vaak op schoot als eerst en bijt hij sneller. Hij eet wel goed, wel minder snel dan normaal.

Nu is de grote vraag voor ons.. moeten we er een nieuwe kat bij nemen? En wanneer doe je dat dan? Hoe lang kan je daarmee wachten? Aan de ene kant staan mijn vriend en ik hier allebei positief tegenover, maar we hebben beiden nog veel verdriet om het verlies van Poezzel.

Ik hoop dat jullie ons hierin advies kunnen geven....


Groetjes,
Zoe
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat overleden.. nieuwe kat erbij?

Bericht door Sifra »

...moeten we er een nieuwe kat bij nemen?
Nee, dat moet niet, dat kan. Dat kan als jullie er zelf aan toe zijn en als je het idee hebt dat de kater er behoefte aan heeft. Je hoeft niet onmiddellijk een andere kat te gaan halen. Een sociale kat verleert de omgang met andere katten echt niet. Mijn ervaring is dat ook na langere tijd een nieuwe kat geaccepteerd wordt. Mijn eigen poes accepteerde na een jaar alleen zijn toch weer een nieuwe huisgenoot. Plak aan de andere kant ook geen menselijke gevoelens op een kat. Het kan best zijn dat jullie kater Poezzel ook mist, maar "ik ben er nog niet aan toe" komt niet in zijn woordenboek voor, zeker niet als de band niet zo sterk was. Zoals de Fransen zeggen: "De koning is dood. Leve de koning!" Als jullie kater erg graag speelt (en jullie willen een nieuwe kat), neem er dan liefst een jongere kat bij die ook graag speelt.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat overleden.. nieuwe kat erbij?

Bericht door ErikPhilippus »

Allereerst mijn medeleven met het afscheid van Poezzel.

Ik sluit me aan bij het vorige bericht. Kijk het even aan hoe de kater verder reageert op het verlies van Poezzel, het kan een paar weken duren voordat er weer een nieuwe, stabiele situatie ontstaat. En dan kan je desgewenst een speels/sociaal kitten erbij nemen, is voor jullie wellicht ook wel een afleiding?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat overleden.. nieuwe kat erbij?

Bericht door castratenkoor »

Sterkte met het verlies van Poezzel en de leegte die ze achterlaat.

Ook ik sluit me aan bij de mening van Sifra. Als jullie er zelf aan toe zijn en je hebt de indruk dat de kater behoefte heeft aan poezelig gezelschap kun je op zoek gaan naar een nieuwe huisgenoot.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Mufulia
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: Kat overleden.. nieuwe kat erbij?

Bericht door Mufulia »

ik zou afraden om voorlopig een nieuwe kat in huis. Geef tijd aan tijd. De kat heeft nu veel stress van het verlies van de overleden kat en plots een andere kat in huis zorgt voor extreem stress. Het is voorlopig niet om te doen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat overleden.. nieuwe kat erbij?

Bericht door Anne »

Onze kater is inmiddels aan het zoeken naar Poezzel. De ene dag kan hij erg hyper zijn en de volgende dag is hij heel stil en afwezig. Hij mauwt wel meer naar ons om aandacht. Echter komt hij niet zo vaak op schoot als eerst en bijt hij sneller. Hij eet wel goed, wel minder snel dan normaal.
heeft hij wel afscheid kunnen nemen van Poezzel? Weet hij wel dat ze is overleden?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Katanne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2017 06:23
Locatie: Neeritter

Re: Kat overleden.. nieuwe kat erbij?

Bericht door Katanne »

Hallo allemaal,

Wij zitten met hetzelfde dilemma.
We hebben ongeveer 2 jaar geleden 2 kittens ( 2 katers) uit het asielgehaald. Ze waren samen gevonden en het asiel wilde ze dus ook samen houden. Ze zijn vorige maand 2 geworden.

Nu is vorige week 1 van de 2 plotseling overleden, toen we thuis kwamen lag hij opeens dood in de kamer.

We hebben de overgebleven kat nog eens extra bij de overleden kat laten ruiken, ook al dachten we dat hij dat waarschijnlijk wel al gedaan zou hebben omdat de overleden kat al een tijdje dood was en hij er gewoon bij kon.

Nu merken we aan onze kat dat hij veel minder eet, (zelfs een zakje natvoer heeft hij niet opgegeten en hij mauwde er niet om wat hij eerst wel altijd deed), minder speelt ( hij wil eigenlijk alleen nog maar spelen met een touwtje, een straaltje water uit de keukenkraanen een snackbal terwijl we zo veel andere speeltjes hebben waar hij eerder om mauwde om mee te spelen), niet meer in de krabpalen gaat, ons nog meer dan eerst achtervolgt, voor ons gevoel meer mauwt en meer slaapt of gewoon ligt te niksen.

We snappen dat hij natuurlijk zijn broertje mist en dat daar tijd overheen zal moeten gaan, maar we willen ook niet dat hij zich nu eenzaam gaat voelen als wij allebei werken zijn ( mijn vriend werkt 4 dagen en ik 5 ). Ze hadden sowieso 's avonds altijd een moment dat ze samen door het hele huis heel renden en speelden, dus misschien overdag ook wel?

Is het slim om hem (snel) een nieuw kameraadje te zoeken?

Groetjes Anne
Ollie* en Manuel (2014)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat overleden.. nieuwe kat erbij?

Bericht door ErikPhilippus »

Beste Anne,

Ik herken wel iets van je relaas in dit verhaal:
http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... en-rouwen/

Er is zeker geen eenduidig antwoord op te geven. Vertrouw ook op je eigen gevoel, en geef het ook even tijd zou ik zeggen.

Sterkte met de verdrietige situatie,
Erik
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat overleden.. nieuwe kat erbij?

Bericht door Ennakee »

Wanneer je merkt dat de gezondheid van je kat gaat lijden onder het verlies van een huisgenootje, dus dat er echt sprake is van een grote depressie. Dan is het misschien toch een reden om, een nieuwe poes of kater te overwegen. Maar je eigen gevoel volgen hierin, is vermoedelijk de beste weg.

Meestal wordt een rouwperiode geadviseerd van enkele maanden. Zodat het verlies bij zowel mens als dier een plekje kan krijgen. Veel sterkte allemaal met deze moeilijke tijd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat overleden.. nieuwe kat erbij?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou geen maanden wachten tot je een nieuwe huisgenoot aanschaft. Hoe langer de kater alleen is, hoe lastiger hij nog te koppelen zal zijn.
Misschien is het een idee er 2 kittens bij te nemen? Dan heeft de kater meer de keuze of hij wel of niet mee wil doen. Dan vermaken de kleintjes zichzelf en elkaar wel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Katanne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2017 06:23
Locatie: Neeritter

Re: Kat overleden.. nieuwe kat erbij?

Bericht door Katanne »

Bedankt voor jullie reacties!
We geven de kat nog een tijdje rust en dan gaan we langzaam voor een kat erbij.

Groetjes Anne
Ollie* en Manuel (2014)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat overleden.. nieuwe kat erbij?

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte met het plotselinge verlies van jullie kater
Het is een heel goed idee om een kat erbij te nemen, als jullie daar voor klaar zijn. Jullie andere kater is nog maar twee en nog te jong om de rest van zijn leven alleen te blijven.
In het asiel zitten katten van allerlei leeftijden en het mooie van het asiel is dat je de kat terug mag brengen als het echt niet klikt.( in de meeste gevallen) Mijn advies is dan ook om dat goed te overleggen met het asiel en als ik jou was zou ik voor een leeftijdsgenootje gaan
Nogmaals sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Katanne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2017 06:23
Locatie: Neeritter

Re: Kat overleden.. nieuwe kat erbij?

Bericht door Katanne »

Hallo allemaal. Ik wilde jullie even laten weten hoe het nu gaat. Ongeveer een maand geleden zijn we naar het asiel gegaan, eigenlijk alleen om te kijken. Met als gevolg dat we nog snel terug naar huis zijn gereden omdat we waren gevallen voor een lief poesje. Haar naam is Izzy en ze is geschat op 10 maanden. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ollie* en Manuel (2014)
Katanne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2017 06:23
Locatie: Neeritter

Re: Kat overleden.. nieuwe kat erbij?

Bericht door Katanne »

We hebben haar Izzy genoemd
Onze kater (Manuel) is er ondertussen helemaal aan gewend en wij zijn blij dat ze samen door het huis rennen, meestal zonder problemen af en toe met een mauw van Manuel. Ze doen elkaar soms ook een beetje wassen en liggen soms lief naast elkaar te slapen.[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/201704 ... 5d75cd.jpg[/img]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ollie* en Manuel (2014)
Katanne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2017 06:23
Locatie: Neeritter

Re: Kat overleden.. nieuwe kat erbij?

Bericht door Katanne »

Nogmaals hartelijk dank voor jullie adviezen en lieve woorden! Wij zijn hartstikke blij met het nieuwe vriendinnetje voor Manuel, maar we zullen z'n lieve broer Ollie nooit vergeten.

Liefs,
AnneAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ollie* en Manuel (2014)
Plaats reactie