Blaasontsteking kater

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dioendieke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jun 2016 12:19

Blaasontsteking kater

Bericht door dioendieke »

Sinds twee dagen viel het mij op dat mijn kater Dio wel heel vaak naar de kattenbak ging. Meestal kwam er dan een klein plasje uit maar soms ging hij zitten en kwam er niks. Vandaag heb ik zijn urine ingeleverd bij de dierenarts. Er zat bloed in de urine en ze zag een hele kleine hoeveelheid kristalletjes. Verder was de ph-waarde veel te hoog, 8,5!
Nu hebben ze mij naar huis gestuurd met een tiendaagse antibiotica kuur (wat ik best vreemd vind aangezien dit vaak niet helpt bij dit soort ontstekingen dacht ik). Verder hoeft hij niet aan de speciale brokken en moet ik over 10 dagen terug komen met urine om deze te laten controleren. Het zit me toch niet lekker....het lijkt me dat ik ook iets aan de kristallen moet doen? Volgens de da waren ze klein en niet groot in aantal.
Hij krijgt nu tweemaal daags wat brokjes en een blikje natvoer. Ik ben vandaag barfmenu gaan halen omdat ik gelezen heb dat versvoer goed is tegen gruis. Ik heb op verschillende plekken drinkbakjes neergezet en een kattenbak bij gehaald. Kan ik nog meer doen? Of iets anders?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasontsteking kater

Bericht door castratenkoor »

Ik zou in ieder geval graanvrije brokken gaan geven.

Sterkte en beterschap!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking kater

Bericht door Anne »

wat raar dat als er gruis gevonden wordt, je geen gruisoplossend dieetvoer hoeft te geven :???:
Ik zou het niet vertrouwen en een second opinion aanvragen bij een andere da, desnoods over de telefoon waarin je de situatie uitlegt
Beterschap en sterkte en google eens op eurlogist, dat doet wonderen voor katten met blaasproblemen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Blaasontsteking kater

Bericht door Mon Chou »

Wat ik begrepen heb, na de opname van mijn meisje, is dat de DA eerst moet weten welk soort gruis het is. Is het struviet, of een oxalaat? Voor struviet heb je inderdaad speciaal voer. De struviet kan namelijk "oplossen". Voor oxalaat is er niet echt speciaal voer. Dit type gruis lost ook niet op.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
dioendieke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jun 2016 12:19

Re: Blaasontsteking kater

Bericht door dioendieke »

Bedankt voor jullie reacties. De eurologist is al besteld. Het rauw vlees willen ze tot nu toe niet eten maar ik blijf proberen.
Tot die tijd wil ik ook nog graanvrije brokken geven en ik twijfel tussen orijen en applaws. Er zijn zoveel verschillende meningen. De een zegt dat orijen bv blaasgruis voorkomt en de ander zegt dat deze ze juist veroorzaakt. Ook lees ik enge verhalen over applaws. Iemand advies? Zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.
Laatst gewijzigd door dioendieke op 28 nov 2016 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasontsteking kater

Bericht door castratenkoor »

Ik heb goede ervaringen met Orijen en met Applaws.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasontsteking kater

Bericht door Dinky »

Mon Chou schreef:Wat ik begrepen heb, na de opname van mijn meisje, is dat de DA eerst moet weten welk soort gruis het is. Is het struviet, of een oxalaat? Voor struviet heb je inderdaad speciaal voer. De struviet kan namelijk "oplossen". Voor oxalaat is er niet echt speciaal voer. Dit type gruis lost ook niet op.
Gezien de hoge ph waarde is het zeer waarschijnlijk struviet. Dat ontstaat namelijk bij een te hoge ph waarde, oxalaat bij een te lage ph waarde ;-)

Wanneer je in de gaten wilt houden of het goed gaat qua zuurgraad van de urine kan je ervoor kiezen om dit zelf te meten met ph teststrips (6.3 is ideale waarde voor de kat)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie