Kat valt honden en katten van de buren aan

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hagendoornwendy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2016 09:17

Kat valt honden en katten van de buren aan

Bericht door hagendoornwendy »

Hallo, onze kat, bijna 1 jaar hebben we binnen gehouden omdat we té bang waren dat hem iets zou overkomen. Hij lijkt nooit op te letten enzo.. maar hij is gestrest en krijgt daardoor steeds blaasontsteking zo ook nu weer en best een heftige met bloed en ongemak hij heeft al pijnstillers en blaasontspanners gekregen. (Paar maanden niet gehad gelukkig)
Dus we probeerde hem buiten te laten gaan zijn. Hij is niet bang en maar een klein beetje onzeker, maar valt zodra hij ze ziet de 2 katten en de hond van de buren aan in hún eigen tuin en volgt ze ook naar binnen. Die dieren van de buren zijn doodsbang! En vangt hij alle vliegende insecten en kijkt daarbij totaal niet uit wat hij doet, daardoor sloopt hij ook de planten en ben ik bang dat hij doordat hij zo extreem geobsedeerd lijkt, nog sneller onder een auto komt ofzo. Dus na 3x proberen durven we niet meer..
Herkenbaar voor iemand? Tips? Een ren of tuinomheining vallen helaas af.. ik heb al niet veel geld en hij heeft me al een vermogen gekost door zijn poot te breken en in totaal al 4 of 5x blaasontsteking.. (ben wel verzekerd gelukkig maar dan nog..) en heb het er graag voor over hoor... alles voor een gezond en gelukkig beestje! Maar op is op.

Groetjes van Wendy

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat valt honden en katten van de buren aan

Bericht door Rik »

Als ren of tuinomheining afvallen dan rest alleen nog binnen houden (of ergens anders plaatsen waar dat wel mogelijk is). Zeker bij de omschrijving van deze kat. Die zou ik absoluut niet buiten laten. Hij is andere (buren en omgeving) dus echt tot last en eigen onhandigheid of onder verkeer zijn niet je enige zorg. Als de huisdieren van de buren aangevallen worden (en zelfs tot binnen gevolgd worden) dan is dat een onacceptabel probleem (nog niet gesproken over het mollen van de planten bij de buren).

Als je kiest om hem wel te houden dan zul je binnen meer uitdaging moeten creëren. Krabpaal, holletjes, ligplaatsen e.d. Tevens zou een speelmaatje ook kunnen helpen om het binnen uitdagender te maken. Verder zou je de oorzaak van blaasontsteking aan moeten pakken. Waarom is hij gestrest? Er zijn ook andere middelen hiervoor. Misschien eerst stress aanpakken i.p.v. de uiteindelijke blaasontsteking.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat valt honden en katten van de buren aan

Bericht door Ennakee »

Kijk eens bij de middelen Destress en Eurologist van de Huisdierendokter.nl op dit forum zijn hiermee goede resultaten bereikt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat valt honden en katten van de buren aan

Bericht door Dinky »

Je zou kunnen kijken of hij wil wennen aan een tuigje zodat hij begeleid door jou naar buiten kan?
Op die manier kan je voorkomen dat hij anderen tot last is.

Daarnaast is het van belang om de oorzaak van de stress weg te halen. Is dit verveling binnen, dan kan je zorgen voor meer uitdaging binnen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kittentjes

Re: Kat valt honden en katten van de buren aan

Bericht door kittentjes »

Ik zou ook een tuigje proberen, wel heel rustig opbouwen bij hem
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat valt honden en katten van de buren aan

Bericht door Ennakee »

Voor meer binnen vertier kun je ook voedselverrijking overwegen. Dan kan je kater zichzelf bezig houden met bijvoorbeeld voerpuzzels en denkspelletjes. Dit geeft een aantal voordelen, hij eet op een gedoseerde wijze dit is beter voor zijn spijsvertering, hij kan zichzelf goed bezighouden dit gaat verveling tegen zodat hij minder zijn afleiding buiten de deur hoeft te zoeken, en hij verbruikt flink wat energie waardoor hij mogelijk minder bij de buren de dieren lastig valt. Of de tuin herinricht
Plaats reactie