Kat in moeten laten slapen na extreme waardes

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Kat in moeten laten slapen na extreme waardes

Bericht door Dena16 »

Hallo.. hopelijk willen jullie met me meedenken want het laat me niet los...
Afgelopen maandag ben ik met onze maine coon van 7 jaar naar de da geweest omdat hij al een paar weken wat rustiger leek en sinds 2 dgn niet meer wilde eten. In het weekend was hij nog lustelozer geworden maar dronk plaste en poepte normaal. Ook zijn lievelingseten, tonijn, bleef hij eten tot de laatste dag. Da heeft hem onderzocht en vond behalve dat hij uit zijn bek rook en afgevallen was 0.7 kg ( sinds laatste meting jaar geleden) niets vreemds. Bloed afgenomen
Uitslag crea van 2044 !!! En ureum van 70.6 !! Volgens da geen andere mogelijkheid dan Ben dezelfde dag nog in te laten slapen omdat hij met deze waardes niet meer op zou kunnen knappen. Dit hebben we gedaan...
Da is bij ons thuis geweest en Ben is in onze armen infeslapen. We zijn met het gezin de dag erna op vakantie vertrokken.. we zijn zoooo verdrietig en snappen er niets van. Da dacht aan vergiftiging maar ik kan me er niets bij voorstellen. Ben kwam alleen bij ons in het tuintje en heeft de afgelopen 2 weken maar 1 keer overgegeven. Week geleden in de nacht nadat hij Milbemax heeft gekregen. Bij vergiftiging zou ik toch ernstigere symtomen moeten zien?? Verder dacht ze evt aan een tumor...
Hoe kan het in godsnaam zo zijn dat we niks gemerkt hebben tot een paar dgn voor de bewuste maandag.
Hopelijk willen jullie meedenken...
We zijn er kapot van en nu ik op vakantie ben laat het me niet los...had er echt niets meer gedaan kunnen worden en wat is er gebeurd met Ben? :-(
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat in moeten laten slapen na extreme waardes

Bericht door Dinky »

Met zulke extreme waarden zou ik ook denken aan vergiftiging. Vooral omdat het ineens is en er daarvoor niets aan de hand was.
Ook kan het zijn dat sprake was van pkd maar dan zie je volgens mij niet ineens zulke hoge waarden?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Kat in moeten laten slapen na extreme waardes

Bericht door Omnia »

PKD staat Polycystic Kidney Disease, in het Nederlands cystenieren. Hierbij wordt het gezonde nierweefsel verdrongen door vochtblazen, waardoor de nierfunctie achteruit gaat en er chronisch nierfalen ontstaat. Dit is een erfelijke ziekte.

http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/k ... en/471-pkd

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... t/pkd.html
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat in moeten laten slapen na extreme waardes

Bericht door castratenkoor »

Zulke hoge waardes kunnen ook ontstaan door blaasgruis. Als de urinewegen helemaal afgesloten worden door gruis, kan de urine geen kant meer op. Dan gaat het terug naar de nieren en zorgt zo voor vergiftiging. Mijn Sjaak* heeft dat met een half jaar ertussen tweemaal gehad. Hij was toen vier jaar. Hij is er beide keren doorheen gekomen met spoeling en twee weken een dagelijks vochtinfuus. Uiteindelijk is hij nog 16 geworden.

Dena16 sterkte met het verlies van Ben.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Kat in moeten laten slapen na extreme waardes

Bericht door Dena16 »

Bedankt voor je lieve woorden Erik en anderen.
@Tiger Ben heeft wel gruis gehad toen hij 2 jr was. Heb hier ook al aan gedacht maar hij plaste en dronk normaal. Hij zou bij volledige afsluiting toch niet kunnen plassen lijkt me? En het is in 2 weken slechter gegaan met hem dus niet heel acuut. Hij plaste op de laatste dag nog normaal.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat in moeten laten slapen na extreme waardes

Bericht door castratenkoor »

Dan was het geen complete afsluiting. Ik dacht even mee welke mogelijkheden er zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Kat in moeten laten slapen na extreme waardes

Bericht door Dena16 »

@tiger nee klopt ook dat kan ik dus afstrepen. De da zei ook dat Ben voor een vergiftigde kat wel erg weinig symtomen had..
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Kat in moeten laten slapen na extreme waardes

Bericht door Dani_84 »

Ik heb helaas geen tips voor jullie, maar wat erg voor jullie zeg. Veel sterkte gewenst voor het hele gezin.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Plaats reactie