hartruis kat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
nadim96
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 sep 2015 10:25

hartruis kat

Bericht door nadim96 »

Hoi allemaal,

Gisteren was ik naar de DA geweest voor de jaarlijkse enting van mij kat (hij is nu 1 jaar en 2 maanden), na lang te luisteren naar zijn hart werd er een lichte ruis ontdekt, deze kwam en ging weer weg en was dus zeer moeilijk te horen, vandaag gelijk een echo uitgevoerd en alles was goed, geen verdikte spieren, de kleppen sluiten goed etc. De lichte ruis komt doordat hij zich te veel inspande en daardoor het bloed sneller stroomt (dat is was ik heb begrepen), ze zeiden dat dit wel vaak voorkomt bij jonge katten. Nu zeiden ze dat aangeboren hartklachten kunnen voorkomen tot 2 jaar, hij is nu al 1 jaar en 2 maanden en vroeg mij af hoe groot de kans is dat hij nog problemen hieraan gaat ondervinden en hoe groot de kans eigenlijk is dat hij nu nog hart problemen krijgt.

Dank voor de reacties.
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: hartruis kat

Bericht door Omnia »

Volgens mij kun je niks met zekerheid uitsluiten. Er zijn ook veel katten met hartproblemen waarbij vooraf nooit een hartruis is vastgesteld.

Het enige wat je kunt doen wanneer je bepaald gedrag niet vertrouwd is bloedonderzoek om te bepalen of bepaalde enzymen in het bloed voorkomen en een echo.

Het beste is om je goed in te lezen op gedrag, bijv een jonge kat die snel moe wordt, liever lui dan actief is. Een versnelde ademhaling en buikademhaling laat zien etc.

Ook een gezond gewicht is voor een kat belangrijk, net als bij mensen geeft overgewicht risico op het krijgen van hartproblemen en andere klachten.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: hartruis kat

Bericht door Featherr »

Niet hetzelfde maar ik heb ook 2 honden. In die tijd hadden we de jongste nog niet.
We hadden de oudste weggebracht voor een tandenschoonmaak en opeens werd ik gebeld. Voor ze hem onder narcose brachten luisterde ze naar zijn hart en zijn hart klopte opeens anders dan normaal. Bij de ecg kwam er ook een niet normale hartslag uit. Wss een hartprobleem.

We moesten een echo laten maken en dat kon pas bijna een maand later. Dat was echt een drama! Ik dacht echt dat hij dood zou neervallen ;)
Bij de echo zagen we een kerngezond hart dat zonder medische reden anders was gaan kloppen.
Niks aan de hand dus.

Als het hart er goed uitziet op de echo dan zou ik het een beetje proberen los te laten. Hij kan zoveel krijgen in zijn hele leven, daar moet je niet nu al over na gaan denken. Een ruisje hoeft trouwens helemaal niet erg te zijn hoor. Daar zou hij erg oud mee kunnen worden. ;)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie