Kitten valt aan in bed

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Levi5
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2016 09:40

Kitten valt aan in bed

Bericht door Levi5 »

3 dagen geleden heb ik mijn nieuwe kitten aangeschaft.
Ik ben er echt super blij mee.
De eerste dag was hij een beetje rustig.
's Nachts heeft hij rustig bij mij geslapen.
Vanaf de tweede dag werd hij steeds speelser.

Nu zou ik het leuk vinden als hij snachts bij mij op bed zou slapen.
De tweede en derde nacht heb ik dit geprobeerd maar hij blijft me maar bespringen.
In mijn haar, op mijn rug, bij mijn voeten. Ik heb hem al een aantal keer weg gezet of in een andere kamer gezet maar als ik hem terug laat komen gebeurt er precies hetzelfde.

Overdag ligt hij wel soms rustig te slapen in mijn bed of op de bank.

Is er een manier om hem dit af te leren?
Graag een aantal tips.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten valt aan in bed

Bericht door Rik »

Tsja... katten zijn nachtdieren :lol:

Dat gezegd... er zijn wel wat dingen die je eraan kan doen. Ten eerste... een paar keer van je bed zetten zal niet voldoende zijn. Waar een kind (of hond e.d.) een paar keer nodig heeft, moet je het bij katten honderden keren doen :) Je kunt ook met hem spelen voordat je naar bed gaat. En dan bedoel ik écht spelen zodat je kitten heel veel rond moet rennen en moe wordt.

Maar je kitten "moe spelen" zal niet zo makkelijk zijn. Heb je ook nog andere katten? Eigenlijk is het beste dat kittens (zeker de eerste 2 jaar van hun leven) een maatje hebben om mee te spelen en sociaal gedrag van elkaar te leren. Dat is eigenlijk niet iets dat een mens bij kan brengen. Dit zul je straks steeds meer gaan merken aan zijn gedrag.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Levi5
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2016 09:40

Re: Kitten valt aan in bed

Bericht door Levi5 »

Is het misschien een idee om hem nu apart te laten slapen en als hij wat ouder is bij mij?
Levi5
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2016 09:40

Re: Kitten valt aan in bed

Bericht door Levi5 »

Hij wordt inderdaad niet snel moe. Ik heb geen andere katten en ben voorlopig ook niet van plan om er nog een aan te schaffen.
sharon03
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 mar 2016 11:25

Re: Kitten valt aan in bed

Bericht door sharon03 »

Een speelmaatje :p dan kan ie zich daar mee uitleven. .. of n propje of balletje weggooien als ie dat doet zodat ie daar mee gaat spelen :) poes deed t altijd bij onze voeten toen ze kitten was.. toen ze groter werd hield t op
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kitten valt aan in bed

Bericht door Sifra »

Kittens knokken elkaar altijd de tent uit. Je denkt dat ze elkaar slopen, maar het is gewoon spel. Bij gebrek aan een leeftijdsgenootje leven ze zich uit oudere soortgenoten, die daar zwaar onder te lijden hebben. Als er ook geen oudere soortgenoten zijn is de baas het haasje. Op bed is altijd leuk, want je hoeft maar een teen te bewegen en je voeten worden aangevallen. Weet je wat echt leuk is? Nog een kitten erbij, dan hebben ze samen lol en jij kunt de tv de deur uit doen, want je hebt live kitten-tv.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten valt aan in bed

Bericht door Dinky »

Tja, de manier om het af te leren is te zorgen dat hij zijn energie daarvoor al kwijt is.
Wanneer hij overdag ligt te slapen dan is het energieniveau natuurlijk helemaal optimaal 's nachts om heerlijk te gaan spelen en ontdekken.

Wanneer je echt iets aan dat energielevel wilt doen moet je een leeftijdsgenootje in huis halen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten valt aan in bed

Bericht door castratenkoor »

Als je echt geen tweede kitten wilt, om wat voor reden dan ook, dan is het zaak hem interessant speelgoed aan te bieden. B.v. een speelrails waar hij zelf een balletje doorheen kan meppen. Je kunt ook van alles zelf maken, het hoeft niet veel te kosten. Van een paar kartonnen dozen kun je een heel dorp voor hem bouwen, met allemaal gaten en tunnels.

Heeft hij wel krabpalen? Liefst op elke verdieping één (of meer). Als je een kattenkamer voor hem inricht kun je ook in de hoogte werken, ligplanken langs een muur. Loopplank van de ene muur naar de andere. Wees creatief zou ik zeggen en denk "kats" ipv mensig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Carlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2016 16:12

Re: Kitten valt aan in bed

Bericht door Carlijn »

En bespringt de kitten je nog?

Ik heb zelf ook een kitten van 4 maanden en ze vind het inderdaad leuk als we onder de deken heen en weer bewegen met hand of voet. Maar zodra het licht uit gaat, komt ze spinnend naast ons liggen.
Maar ik heb wel geleerd dat als ze iets doet wat je niet wilt (bij ons iets te speels bijten), oog contact verbreken en kitten negeren (en ruimte verlaten, of haar dus de ruimte uit). Pas weer aandacht geven als ze weer lief bij je komen.

Daarbij is inderdaad veel spelen en aandacht geven een goede opti, vooral als je net als ik maar 1 kat/kitten in huis wil.
Plaats reactie