Vragen over nieuwe asielpoes

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Amante
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 apr 2016 14:25

Vragen over nieuwe asielpoes

Bericht door Amante »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en sinds een paar dagen heb ik een poes uit het asiel genaamd Pippa. Ze voelde zich eigenlijk meteen thuis hier en is vanaf dag 1 op haar gemak, ze heeft bijvoorbeeld niet onder een bank of onder het bed gezeten. Toen ze uit het reismandje kwam kwam ze meteen kopjes geven, langs mijn benen strijken etc. Het is tot nu toe ook een gemakkelijke kat: zindelijk, rustig, lief, aanhankelijk, eet/drinkt goed. En is ook niet bang voor vreemden. Het is dan ook een kat die voordat ze in het asiel kwam bij een gezin woonde. Ze is afgestaan omdat dit gezin een te vroeg geboren baby had waar ze bij ging liggen. Ze is 5 jaar.

Ik woon op een appartement en dit is mijn eerste 'eigen' kat, maar van thuis uit ben ik mijn hele leven lang katten gewend geweest. Ik weet over het algemeen dan ook wel het e.e.a. over hun gedrag. Toch vallen mij een aantal dingen op aan mijn nieuwe poes en ik vraag me af of jullie daar mee kunnen helpen.

- Het eerste is dat ze opvallend veel met haar staart zwiept, eigenlijk aan één stuk door wanneer ze wakker en alert is. Ik weet dat dit normaal gesproken een teken van irritatie is bij katten, maar bij haar lijkt dit absoluut niet zo te zijn. Ze doet het ook terwijl ze hard spinnend kopjes geeft, op de stoel ligt en spint omdat ze geaaid wordt, en wanneer vrolijk is omdat ze eten krijgt. Ze is enorm aanhankelijk, maar daarbij dus wel altijd die zwiepende staart. Ik begin een beetje het idee te krijgen dat het gewoon bij haar normale doen hoort en dat ik het niet moet zien als een teken van ontevredenheid.

- Als ze enthousiast is en hard spint, en op haar kont zit, dan beginnen haar voorpootjes een beetje te trillen/knikken. Het ziet er een beetje apart uit. Wij hebben thuis wel eerder een poes gehad die een trillende staart kreeg bij enthousiasme, maar knikkende voorpootjes heb ik nog nooit eerder gezien. Het lijkt wel echt alleen zo te zijn wanneer ze enthousiast is (bijv. als ik 's morgens voor het eerst bij haar kom, 's avonds thuis kom of eten geef), verder springt en loopt ze normaal op de pootjes en als ze rustig is en ze zit, dan knikken/trillen ze niet.

- Tot slot vind ik dat ze vrij snel en soms een beetje onregelmatig ademt. Maar aangezien onze vorige kat thuis pas vrij recent is overleden en de weken voorafgaand aan zijn dood een afwijkende ademhaling had, kan het net zo goed zo zijn dat ik hier heel erg op gefocust ben en dingen zie die er niet zijn. Iedere kat heeft ook zijn eigen maniertjes en eigenschappen natuurlijk... Ze komt verder hartstikke gezond op mij over en heeft een goede vacht en eetlust. Ik ga er ook een beetje vanuit dat asieldieren een medische check krijgen voor ze geplaatst worden.

Iemand die meer over een van deze drie dingen weet? Waarschijnlijk maak ik me zorgen om niks hoor... :)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Vragen over nieuwe asielpoes

Bericht door Ennakee »

Hoewel ik zelf geen katten heb gehad, die het gedrag van Pippa vertonen, doet het mij denken aan een kat die heel erg gespannen is.

Soms kun jezelf zo stijf van de zenuwen staan, dat je spieren gaan trillen, trillende handen, rillingen etc. En je bijvoorbeeld ook je voet niet stil kunt houden, wanneer je zit (wiebel voet)

Voor je kat is dit een nieuwe en spannende situatie, en gezien haar verhuizing uit haar vorige gezin, is dit een situatie waarvan ze nog niet in kan schatten of ze bij jou mag blijven. Dus dat geeft nog wat onrust. En vandaar waarschijnlijk haar gedrag.

Zodra ze door heeft dat ze gewoon mag blijven, zal het trillen waarschijnlijk wel ophouden.

Dat is mijn interpretatie...
Gebruikersavatar
Amante
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 apr 2016 14:25

Re: Vragen over nieuwe asielpoes

Bericht door Amante »

Hi Ennakee,

Bedankt voor je reactie! :) Het zou inderdaad heel goed kunnen dat ze nog wat moet wennen aan de nieuwe situatie, 't beestje is hier tenslotte pas enkele dagen.

Toch komt ze op mij allesbehalve gestresst over, integendeel. Ze is heel rustig en lief en toont veel affectie. Het trillen lijkt ze juist te doen wanneer ze blij is. Het kan wel een teken van 'excitement' zijn misschien, een bepaalde (positieve) spanning.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Vragen over nieuwe asielpoes

Bericht door Ennakee »

Zo kun je het ook zien. Zeg maar heel erg opgewonden. Maar ook daardoor kun je gaan shaken/ gespannen zijn. Het hoeft niet altijd als negatief te worden ervaren...wanneer een mens spanning voelt, kan dit ook diverse oorzaken hebben..
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Vragen over nieuwe asielpoes

Bericht door Kimm »

Moes bij mij trilt ook wel eens met zijn pootje als hij zit en spint ofzo. Heb niet het gevoel dat er dan wat aan de hand is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vragen over nieuwe asielpoes

Bericht door Dinky »

Je zou de vragen eens aan het asiel voor kunnen leggen? Hier geldt dat asiel 2 weken medische nazorg geeft ;-)

Hier ging mijn eerste poes trouwens ook niet onder stoel of bank. Nadat ze vanuit reismandje rondje had gelopen ging ze uitgebreid in de deuropening tussen woonkamer en keuken liggen wassen :lol:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie