Advies gevraagd over 1,5 maand oude asielpoes

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
RenX
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2016 15:50

Advies gevraagd over 1,5 maand oude asielpoes

Bericht door RenX »

Beste mede katten liefhebbers,

Mijn vriendin en ik hebben sinds een week onze Miko in huis genomen, een zwart wit katertje van 11 weken oud nu (schat 2,5 maand oud)

Nou willen wij gewoon heel graag nog een maatje voor Miko erbij hebben.

Wij hebben er na wat surfen op het internet 1 gevonden hier in de buurt, die 4 maanden oud is. (1.5 maand ouder dan Miko)
Gaat om een Grijs witte poes.
Wij hebben haar vandaag bezichtigt en twijfelen nog.
Wij moeten het morgen laten weten of we haar willen hebben.

Ze zit in een katten pension, soort asiel met grote kooien waar ze per 2 in zitten, alleen hebben ze alle kooien netjes geschilderd en ingericht in verschillende soorten stijlen als een soort woon inrichting.
Al deze katten komen uit Bulgarije vandaan en worden hier opgevangen voor een nieuw baasje in Nederland
Toen wij de kooi in gingen bleek ze heel bang en schuw.
Oogjes waren droog, snuitje ook niks mis mee, vacht was matig.
Beetje glanzig maar ook weer niet.
Ook een iets beetje aan de dikke kant voor een poes van 4 maanden oud.

Toen ik ben gaan proberen te aaien lukte me dat na vele malen blazen naar mij en leek het er toch op dat ze dit fijn vond.
Uiteindelijk rende ze weg en toen ik haar probeerde naar me toe te lokken maakte ze ook een beweging alsof ze naar me toe wou komen, maar bleef toch zitten.

Waar wij gewoon aan twijfelen is dat ze schuw blijft en daardoor Miko zich aangaat passen aan de poes en ook schuw wordt
Juist nu Miko helemaal zijn plek heeft gevonden en bij iedereen op schoot gaat.

Die mevrouw garandeerde ons de poes binnen 2 weken weer terug te mogen brengen mocht het niet gaan.

Graag vraag ik , en ook namens mijn vriendin om advies.

Met vriendelijke groet,
Xander
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies gevraagd over 1.5 maand oude asiel poes.

Bericht door Anne »

Ik zou het gewoon proberen, aangezien je haar terug mag brengen tot 14 dagen aan toe
Jouw katertje van 11 weken zal het prachtig vinden, een speelmaatje erbij :-P
Door zijn aanwezigheid heb je kans dat ze veel eerder los komt en dan zul je zien dat ze heel anders is dan nu, angstig en nog niet echt op haar plaats.
Laat je je kittens straks wel op tijd helpen? katers kunnen met 5 maanden al makkelijk vruchtbaar zijn en je schreef dat de poes van vier maanden iets te dik is, ze is toch niet al zwanger?
Mocht je van plan zijn haar te halen, laat haar dan de eerste dagen met rust ;-) Ze gaat je veel eerder vertrouwen als ze in de gaten krijgt dat je niks van haar moet hebben en niet achter haar aan gaat zitten jagen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Advies gevraagd over 1.5 maand oude asiel poes.

Bericht door Cerna »

Omdat ze "al" vier maanden is zal ze waarschijnlijk altijd wel een beetje op haar hoede blijven, maar ze zal zich kunnen optrekken aan Miko en zien dat mensen helemaal niet eng zijn.
Dat vraagt wat geduld van jullie kant want forceren (veel oppakken, op schoot zetten) zal eerder het tegenovergestelde opleveren. Wanneer jullie bereid zijn om het aan haar (en Miko) over te laten dan zul je zien dat ze snel genoeg los komt want daarvoor is ze nog jong genoeg.

Wanneer ze echt heel angstig is, kun je misschien overwegen om een tijdje een bench in huis te nemen (vaak hebben asiels in deze tijd wel een lege staan) zodat ze wat meer vertrouwen zal krijgen en aan jullie kan wennen want anders loop je het risico dat ze onder de bank kruipt en dat je haar de eerstkomende dagen niet zult zien.

Ik heb ooit een verwilderd kitten van een week of 6 in huis genomen en hij verbleef de eerste tijd in een konijnenbinnenhok en mocht er iedere dag eventjes uit (en vervolgens kostte het me een uur om hem weer in het hok te krijgen :smile: ). De andere katten wenden zo ook heel snel aan hem en na drie dagen werd onze jongste poes (toen 1,5) zijn nieuwe mama.
Maar hij was helemaal geen mensen gewend en toch ging het best wel goed.

Shura toen hij drie dagen bij ons woonde en Tabitha zich over hem ontfermde (ik kon hem toen met moeite aaien):
Afbeelding

Drie jaar later: nog steeds close:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Advies gevraagd over 1.5 maand oude asiel poes.

Bericht door Kimm »

Ik snap je wel.. Zo dacht ik ook bij het kopen van kittens. Zo gezond en goed mogelijk. Je wilt natuurlijk geen angstige kitten kopen.. Maar een lieve knuffelaar.

Nu na al een tijd hier te zijn ben ik daar wel in mening over veranderd. Hoe bijzonder is het juist als je een bang poesje die weet ik wat heeft meegemaakt een goed huis kan bieden. Die die net juist als laatste gekozen zou worden. Wie weet bloeit ze wel helemaal op als je haar de rust en tijd geeft. Er zijn hier op het forum best veel die juist voor deze katjes kiezen (gelukkig) en hun een mooi leventje bieden.
En je kan altijd nog na anderhalve week zien of het toch echt niet gaat, maar dan heb je het in ieder geval een kans gegeven.

Verder als je het niet doet snap ik het natuurlijk ook. Ik heb immers ook niet daarvoor gekozen. En dat is ook prima vind ik.
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5491
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Advies gevraagd over 1.5 maand oude asiel poes.

Bericht door nellebel »

Ik snap je twijfel. Had ook 1 bangerd en die heeft van de ander ook een bangerdje gemaakt. Kan dus wel. Uiteindelijk hebben ze bij ons beide nu hun rust gevonden gelukkig. Zou me meer zorgen maken om de gezondheid. Dikke buik kan wormen betekenen maar ook iets ernstigs. Kun je je da er naar laten kijken. En terug brengen. Doen ze dat echt of gaan ze er vanuit dat je dat toch niet doet aangezien de meesten binnen vijf minuten verliefd zijn. Wil je niet deprimeren maar het gaat niet altijd goed. Het vriendje dat ik voor flippie uitzocht bleek een besmettelijke ziekte te hebben. Binnen een half jaar overleden ze beide
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
RenX
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2016 15:50

Re: Advies gevraagd over 1.5 maand oude asiel poes.

Bericht door RenX »

Bedankt voor de reacties.

Gister de poes bezichtigt
We hadden in eerste instantie de poes afgebeld omdat we vandaag in limburg een kitten katertje van 11 weken konden halen.
Maar toen we eenmaal onderweg waren bleven we maar met die poes in ons hoofd zitten.
Toen zijn we omgekeerd omdat we toch de poes een kans wouden gaan geven.

De poes is ontwormt, onvlooit, ingeent en gechipt.
De poes is met paspoort en gezondheids verklaring gekomen.
Dikke buik kan ik me in vergissen omdat ze alwel wat ouder is, ik weet het niet.

Ze ziet er voor de rest wel mooi uit.
Ze zit de hele avond onder de tafel maar af en toe komt ze er even onder vandaan als Miko niet om haar heen draait.
Ze is nog niet op de bak geweest omdat de andere bij elke stap die ze zet om haar heen draait.

Ondanks dat ze Miko nog spannend vind lagen ze net wel samen onder de tafel in de poezen mand
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Advies gevraagd over 1.5 maand oude asiel poes.

Bericht door Kimm »

Oohh super goed!! Heel veel succes ermee! Ik zelf heb geen ervaring met introducties bij katten, andere hier wel. Het scheelt natuurlijk wel dat ze beide nog best jong zijn. Zat het poesje trouwens in het asiel ook samen met andere? Of alleen? Of ik heb er overheen gelezen.

Heb je al een foto kunnen maken? Ben heeel benieuwd!
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
RenX
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2016 15:50

Re: Advies gevraagd over 1.5 maand oude asiel poes.

Bericht door RenX »

Ik heb nog geen duidelijke foto van haar. Omdat ze tot nu toe nog niet echt verder is geweest dan onder de tafel zitten.
Tenzij wij niet kijken, dan gaat ze even rond neuzen.
Vanmorgen zat ze in het hokje van de krap paal .

We hadden haar gister even in een grote honden bench gezet met de bak en eten erin.
Toen ging ze wel op de bak en even eten.
Als ze er even 10 minuten in zit word ze ineens wel heel nieuwsgierig.
Dan doen we ook meteen het deurtje open en dan gaat ze even rondneuzen om vervolgens weer onder de stoel te zitten.
Het liefst verstopt ze zich eigen
In elk geval weet ze de bak en haar eten te vinden nu, wat ook ons doel was.
Ze kan het goed vinden met Miko mits hij niet te wild is tegen haar.
Van ons wilt ze (nog) niks weten.

Iemand tips?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Advies gevraagd over 1.5 maand oude asiel poes.

Bericht door Adriana »

geduld! nog een klein beetje geduld.. ze moet zoveel ontdekken en leren en wennen..
maar de eerste berichten zijn eigenlijk al heel goed en voor je het weet zit ze op je schoot hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7693
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies gevraagd over 1.5 maand oude asiel poes.

Bericht door Rik »

Eigenlijk lees ik dat het prima gaat (perfect zelfs). Ze kan met Miko overweg, zeker als ze al na één dag eventjes samen in een mandje lagen. Dat is écht het meest belangrijke. Dat loskomen naar jullie komt vanzelf. Bij een kitten van 11 weken heb je daar niet zo'n last van maar bij 4 maanden moeten ze toch even een paar dagen wennen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
RenX
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2016 15:50

Re: Advies gevraagd over 1.5 maand oude asiel poes.

Bericht door RenX »

Wat fijn om te lezen! Dan wil ik haar meer de tijd geven.
Ik had ergens gelezen dat het fout is een poes die nog moet wennen in de bench te doen.
Voor mij kon het even niet anders omdat ik wou dat ze de bak op ging en ging eten, dat kon niet als Miko haar steeds speels in een hoekje drijft.
Bovendien begon ze hierdoor juist nieuwsgierig te worden na 10 minuten in de bench te hebben gezeten.
Ik wil woensdag sowieso even op spreekuur bij de dieren arts voor een algehele controle, wat we met Miko ook meteen deden, even vragen wat hij van haar buik vind.
Ze is niet extreem dik, maar een klein beetje.
In het paspoort kan ik uit opmaken dat ze inderdaad alle inentingen en worm kuurtjes heeft gehad.
Voor de rest oogt ze sowieso een beetje als een forse poes in het geheel voor 4,5 maand oud.
Ze oogt verder gezond en als ze los komt doet ze als zoals een normale poes zou doen.
Ik zal eens kijken of ik vanavond een foto'tje kan plaatsen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7693
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies gevraagd over 1.5 maand oude asiel poes.

Bericht door Rik »

Zolang ze in de bench rust heeft en Miko er niet bij kan, dan kan het voor haar dus even een soort "rustplaatsje" zijn. Alleen als een kat nieuwsgierig is (wat vrij normaal is) en wil verkennen moet je dat niet tegengehouden, want dat is juist positief. Dus inderdaad even in de bench voor rust zal niet zo'n probleem zijn geweest. Je zou jezelf ook wat meer met Miko bezig kunnen houden zodat die afgeleid is en niet zo gefocust is op de poes (ben nog geen nam voor haar tegengekomen :)). Ze ziet dan misschien ook dat jullie eigenlijk niet zo eng zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
RenX
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2016 15:50

Re: Advies gevraagd over 1.5 maand oude asiel poes.

Bericht door RenX »

Haha, ze heet Lieka
Dat proberen we inderdaad ook, Maar miko vind de poes voor nu interessanter

Heb hier evt een video van de kennis making:
https://www.facebook.com/xander.tas/vid ... 478892098/


En hier wat onduidelijke foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Advies gevraagd over 1.5 maand oude asiel poes.

Bericht door Kimm »

Ze ziet er zo niet zo bang uit.. Denk wel dat dat goed gaat komen inderdaad!!
Ben benieuwd hoe het de komende dagen ontwikkeld!!
Zo lief dat ze al samen hebben gelegen in het mandje!
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7693
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies gevraagd over 1.5 maand oude asiel poes.

Bericht door Rik »

Wat een schattig filmpje :verliefd: :verliefd:

Waarschijnlijk zal Lieka in het mandje zijn gaan liggen en dacht Miko... "ik ga er gewoon bijliggen" :lol:
Maar als je dan ziet hoe ontspannen ze erbij liggen... nee, dat komt wel goed.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie