Nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Nierfalen

Bericht door Sydney »

Goedemorgen,

Ik heb een aantal vragen over nierfalen, helaas zijn er hier best wat 'deskundigen' zag ik al...
Helaas is bij onze oudste poes (14 jaar) afgelopen vrijdag nierfalen geconstateerd. Ik merkte al een aantal dagen dat ze meer dronk en weet dat dat bij een kat alarmerend kan zijn. Ik heb dus gelijk een afspraak gemaakt en na een aantal onderzoeken blijkt inderdaad dat haar nierwaardes zijn verhoogd. Gelukkig zijn we er erg vroeg bij, de waardes schijnen nog maar licht te zijn verhoogd. Ze is wel direct op een nierdieet gezet. Verder hebben ze een aantal zaken uitgesloten, zoals nierbekkenontsteking, suiker, schildklierproblemen. We hebben nu nog de optie om een echo te laten maken, de dierenarts belt ons vanmiddag terug om e.e.a. uit te leggen en toe te lichten.
We zijn nu dus op niervoer overgestapt. We hadden specific meegekregen, maar daar waren ze niet zo happig op (met name het natvoer vonden ze niets). Gisteren heb ik Hills brokken en natvoer gehaald en dat gaat beter.
Is het ok om een aantal soorten niervoer naast elkaar te geven? We hebben namelijk 3 katten en ze vinden altijd iets verschillends lekker :???: . En ik zie hier op de site veel positieve reacties over Happy cat, is dat net zo'n goed merk niervoer als voer via de dierenarts? En mogen katten zo af en toe nog iets van een kattensnoepje of moet je echt heel strikt zijn? Zijn er nog andere zaken waar je op kunt letten als het om voer gaat?
Ik ga in ieder geval nog goed doorlezen hier op de site en we hopen dat de poes nog een lange tijd een goed leven heeft, haar zus zijn we namelijk verloren aan acuut nierfalen, dat was helaas binnen een paar weken gebeurd. Daarom schrokken we vrijdag eigenlijk heel erg, maar de dierenarts denkt dat we het proces nog goed kunnen 'rekken' door direct aanpassingen te maken. Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden!
Cerna

Re: Nierfalen

Bericht door Cerna »

Wat is een lichte verhoging?

Om je vragen te beantwoorden: het is juist goed om verschillende smaakjes/merken naast elkaar te geven want dat houdt een nierfaler aan het eten. En wanneer de waardes licht verhoogd zijn, dan kun je ook supermarkt nierdieetvoer geven zoals Happy Cat, Beaphar, Clinic, Kattovit (kijk maar eens op Zooplus) of zelfs seniorvoer met Ipakitine (poeder wat je door het voer mengt).
Ik begrijp dat je je andere katten ook nierdieet geeft? Is dat voor het gemak want dan is de laatste optie (voer met Ipa) misschien de beste oplossing. Het kan echter geen kwaad wanneer niet nierfalers KD-brokjes eten en daarnaast normaal natvoer.
Of je ook kattensnoepjes mag geven weet ik niet want dat heb ik nooit gedaan en ik weet niet wat er in zit. Ik weet wel dat Trovet niersnacks heeft.

Wanneer oudjes nierfalen krijgen doordat alles in en op het lijf wat minder en strammer wordt, dan kan zo'n oudje nog best 18 worden met nierdieet en evt. medicijnen en/of supplementen.

Ik wens je veel sterkte met het doorlezen van de informatie! :smile:
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Nierfalen

Bericht door Sydney »

Bedankt voor je duidelijke antwoorden!
Dat van die lichte verhoging is misschien een beetje raar omschreven van me ;-) De dierenarts gaf aan dat ze regelmatig katten binnenkrijgen met veel slechtere waardes (ze heeft de getallen wel genoemd, maar die ben ik kwijt, het was zoveel info) en dat we gelukkig redelijk op tijd waren. Ik heb gisteren een uitdraai gevraagd van de bloedtest, maar eerlijk gezegd is het allemaal nog een beetje abacadabra voor me, naar welke getallen moet ik met name kijken, naar Creatinine? Op de uitdraai staat die uitslag in de kolom van te hoog, evenals BUN?? (geen idee wat dat is...).
We gaan inderdaad alle katten nierbrokken geven, omdat we de hele dag brokken hebben staan, het zijn allemaal kleine eters en ze eten de hele dag kleine beetjes. Het natvoer probeer ik ook voor allemaal nierdieet, maar dat zal niet lukken want een van de poezen lust bijna alleen maar blikjes met kip/rijst, maar natvoer kunnen we prima gescheiden geven.
Ik zal ook eens naar de Trovet snoepjes kijken.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Nierfalen

Bericht door Sydney »

Net even gegoogled; BUN is blijkbaar Ureum (ik ben echt nog een leek...)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen

Bericht door Rik »

Creatine en BUN (Ureum) zijn de belangrijkste waardes voor nierfalers. Je zou in Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d. de waardes neer kunnen zetten. (maar mag natuurlijk ook hier.) Als je de volledige bewerker aanklikt kun je kiezen voor CODE-tag (bovenin) om alles in een niet proportioneel lettertype neer te zetten. (Zoals ik gedaan heb bij dat andere topic) Geef dan ook de referentiewaardes door die erachter staan want die willen per soort test nogal eens verschillen.

Licht verhoogde crea zal waarschijnlijk nét boven de 160 zijn. Fase 1 of beginnend fase 2 nierfalen. Als ze nog niet misselijk is en gewoon nierdieet wil eten dan is dat mooi. Maar kijk er niet raar van op als ze volgende week de Hills weer niet wil eten. Mijn (en forum-ervaring) is dat nierpatiëntjes nogal wel eens van smaak willen veranderen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Nierfalen

Bericht door Sydney »

Gisteren nog met de dierenarts gesproken en ze heeft uitgelegd hoe ik de waardes op de uitdraai moet lezen; de creatinine is 201 en ureum is 13,87. Misschien zijn we toch niet zo op tijd...ik las ook dat als er al symptomen zijn (zoals veel drinken), dat de nieren dan eigenlijk al behoorlijk zijn aangetast.
Ik merk dat ik nu toch de hele tijd denk; hadden we het eerder kunnen zien, had ik meer signalen/symptomen moeten zien, hadden we al eerder een soort preventief bloedonderzoek moeten uitvoeren... Maar ja, ik kan dat niet meer terug draaien.....
De dierenarts gaf aan dat we nog 1 urine-onderzoek kunnen doen om te controleren op het verlies van eiwitten (eventueel kan daar fortekor voor gegeven worden, als ik het goed begreep). En een echo hoort ook tot de mogelijkheden, maar ze zei dat dat vooral gedaan wordt bij jongere katten met nierfalen en dat er bij eventuele uitkomsten ook niet veel oplossingen zijn. Daar gaan we dus nog over nadenken. En ik hoop dat ze voorlopig goed blijft eten van het niervoer en ik koop nog een extra drinkfontein om het drinken nog meer te stimuleren.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen

Bericht door Rik »

Met creatine 201 zit ze toch wel al in fase 2 of 3. Maar staar je niet blind op waardes. Het zegt helemaal niets over de levensverwachting. Katten met een hogere creatine-waardes kunnen nog jaren leven. Ondersteuning voor de nieren is daarbij wel nodig. Dus nierdieet en ik denk dat Fortekor (of Semintra) ook wel nodig zal zijn. De ureum kan een moment-opname zijn en is vaak ook de oorzaak van misselijkheid waardoor ze slechter gaan eten. Hoe is haar ontlasting? Als die klein en hard is zou je ook nog iets van lactulose kunnen geven (apotheek/drogist).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Nierfalen

Bericht door Sydney »

Bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierfalen

Bericht door Adriana »

met een seniorencheck rond 10 jaar kunnen sommige kwalen vroegtijdig worden opgespoord.
met goeie medicatie en passend en consequent nierdieet kan het proces behoorlijk worden vertraagd.
gelukkig heeft je dierenarts een en ander met je doorgesproken en als je nog eens rustig wilt nalezen:
op de eerste pagina van het topic nierfaalkatten staan een paar links naar duidelijke en heel informatieve teksten over nierfalen en verzorging.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980
in het topic Pluis staan berichten over nierfalers en als je wilt kun je daar ook verder schrijven.
het voordeel is dat berichten/vragen in Pluis wat minder snel worden gemist dan in nieuwe topics..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Nierfalen

Bericht door Sydney »

Bedankt voor de tip over de topics, ik ga daar inderdaad eens rustig verder lezen. We zijn wel altijd jaarlijks op controle geweest met haar (ook voor inentingen) en een paar jaar geleden is haar bloed nog onderzocht op nierfalen omdat haar zus acuut nierfalen had. Toen waren de waardes nog allemaal goed. En omdat ze een behoorlijke angstige en gestreste kat is hebben we niet jaarlijks geprikt, zeker niet toen er nog geen symptomen waren. Misschien hadden we dat toch tussentijds nog een keer moeten doen.... Maar ik lees gelukkig wel redelijk hoopvolle verhalen hier, dus ik hoop inderdaad dat we met een goed nierdieet en eventuele medicatie e.e.a. kunnen vertragen. Ze is nog hartstikke fit op zich, zelf dacht ik daarom nog eerder aan schildklierproblemen, want ze is behoorlijk druk voor haar doen de afgelopen tijd. Maar dat is dus uitgeloten door het bloedonderzoek.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Nierfalen

Bericht door Featherr »

Zooplus heeft van beaphar snoepjes voor nierkatten. Die vonden ze hier errug lekker.
Ik heb ze opgestuurd naar Adriana toen, hoe vonden ze ze Adriana?
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierfalen

Bericht door Adriana »

featherr: je bedoelt deze snoepjes
http://www.beaphar.nl/producten/kat/sna ... 2_285_P432
en die zijn bij zooplus voor zover ik kan zien niet meer leverbaar.
ja, die vinden ze allemaal heel lekker maar daar zit wel suiker in!

ze hebben nu andere beaphar-niersnoepjes bij zpls met een samenstelling waar ik niet zo blij van word..
redelijk hoog eiwitgehalte, maar dat vind je alleen op de verpakking, staat niet op de site..
moet nog eens aan beaphar vragen hoe dat zit..
Laatst gewijzigd door Adriana op 28 jan 2016 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierfalen

Bericht door Adriana »

Sydney schreef:Maar ik lees gelukkig wel redelijk hoopvolle verhalen hier, dus ik hoop inderdaad dat we met een goed nierdieet en eventuele medicatie e.e.a. kunnen vertragen..
ja, met consequent nierdieet, veel en regelmatig drinken en een goed afgestemde medicatie kun je nog heel veel opvangen.
bloeddruk meten, urine onderzoek voor eiwitten en de bloedwaardes heb je al.
je zou nog even over anorganische fosfor (fosfor ip) kunnen vragen of dat is gemeten.
en dan kun je, beetje afhankelijk van mate van voortschrijden bij chronisch nierfalen, nog veel opvangen.

en het is belangrijk om goed in te lezen, dat geeft ook een veel beter gesprek met je dierenarts.
zet de waardes compleet met referentiewaardes even bij 'nierfaalkatten', dat is voor iedereen makkelijk om na te zoeken want het is beetje onhandig (vind ik) als de waardes ergens in een topic staan.
hoe oud is ze eigenlijk?
en voel je niet soort van 'schuldig' of 'nalatig', want je kunt niet alles van te voren 'weten'..
waarschijnlijk ben je er nog tijdig bij.
je andere kat overleed aan acuut nierfalen en is daarvan ooit de oorzaak opgehelderd..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Nierfalen

Bericht door Sydney »

Nee, bij de andere kat ging het zo ontzettend vlug, dat is nooit meer onderzocht. We zijn bij een dierenarts geweest die het totaal niet adequaat oppakte, die zei dat ze waarschijnlijk iets van een touwtje had opgekauwd en dat we het maar even moesten aankijken. Wij hadden toen zelf nog niet veel verstand van medische zaken bij katten. Ze werd per dag steeds zieker, we zijn onmiddellijk overgestapt naar een andere dierenarts, die heeft bloed geprikt maar toen was er eigenlijk niets meer aan te doen. Ze hebben geprobeerd te spoelen maar dat was allemaal te laat, al snel moesten we haar laten inslapen. Was zo sneu, ben daar echt heel lang kapot van geweest. Maar goed...
Het urineonderzoek voor eiwitten moeten we trouwens nog doen (ze hebben de urine al wel gecontroleerd op bacteriën), we proberen de komende dagen urine op te vangen, ze kunnen het ook wel aanprikken maar dan moet ze weer naar de dierenarts en ze is nogal gestrest. Dat van fosfor ip zal ik navragen of nakijken op de uitdraai.
Ze is trouwens 14 jaar nu. Ik zal inderdaad gaan overstappen op het topic nierfaalkatten, om daar de waardes neer te zetten en ik ga heel goed de topics over nierfalen doorlezen, want ik heb nog best veel vragen merk ik.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Nierfalen

Bericht door Sydney »

Ik schrijf toch nog even hier verder; vandaag hebben we het resultaat binnen van het tweede urine-onderzoek, dit was voor de eiwitten en dat is in orde. Wat betreft de dierenarts hoeven we dus geen medicijnen te geven verder. Ze raadt nu met name aan om een strict nietdieet te geven en de kat goed in de gaten te houden, haar gewicht, of ze goed eet etc. En ze zei dat het wel goed is om ieder half jaar de bloeddruk te meten. Meer kunnen we dan blijkbaar nu niet doen. Laten jullie wel regelmatig de bloedwaardes controleren of alleen als er weer verdere aanleiding voor is?
Plaats reactie