schildklierdieet

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
kattengek1966
Huiskat
Huiskat

schildklierdieet

Bericht door kattengek1966 »

hoi mensen.
mijn kat krijgt in plaats van medicijnen felimazole 5 mg een schildklierdieet. y/d thyroid health van hills. ze gebruikt het al 4 dagen. maar ze zou toch nu zich wat beter moeten voelen? ze heeft een hekel aan pillen slikken vandaar deze nieuwe dieet. ook slikt
ze benakor. voor de nieren. ze is 16. ze is sterk vermagerd. schildklierwaarden zat op 77. ze ligt de hele dag op mijn bureaustoel. met de kop naar beneden. ik vind dat ze zich afzondert. normaliter ligt ze naast me op de bank te slapen. of op mijn slaapkamer in de vensterbank. ze gedraagt zich anders.
de dierenarts weet hiervan. gelukkig laat ze zich wel graag aanhalen. mooi zou zijn dat ze weer in gewicht aan komt tot 3.5 tot 4 kg. brokjes wil ze niet eten. daarom gaat het door de natvoer. en ze eet het allemaal keurig op. hoe word ze weer een vrolijke poes. ik heb het idee dat ze niet lekker in haar vel zit. of ze nog gelukkig is.
mijn kleine meid is mijn álles. en bescherm haar met mijn leven.
Adriana

Re: schildklierdieet

Bericht door Adriana »

over schildklierbrokjes y/d van hills heb ik nog geen positieve ervaringen gelezen.

slikt ze nu wel of geen felimazole? 5 mg voor een m.i. matige overschrijding van 77 lijkt mij een erg hoge dosis. lees de bijwerkingen van felimazole.

y/d is zeker weten geen nierdieet en als het mijn kat en situatie was dan zou ik mijn nierpatientje op nierdieet houden, nat of droog. en zeker weten geen y/d geven.

en als je die schildklier wilt behandelen dan de alleraller laagste dosis of vraag om carbimazol, dat is een mensenmiddel en valt in lage dosis vaak beter.

als dit voorgeschreven is door je dierenarts (??..!!) zou ik voor second opinion een andere dierenarts raadplegen.
het is niet aan mij om dwars door een voorgeschreven behandeling te stampen, maar dat je kat er last van heeft kan ik erg goed begrijpen. y/d is geen nierdieet en ze kan misselijk zijn van hoge ureumwaardes..
Cerna

Bericht door Cerna »

Wanneer zijn de nieren voor het laatst gecontroleerd? Wanneer een kat met de kop naar beneden ligt kan dit namelijk duiden op kaliumgebrek en daar kan (moet!) wat aan gedaan worden.

Een kat met nierfalen moet nierdieet en het zou mijn keuze niet zijn om dan ander voer te geven. Het nadeel van Felimazole is dat het niet fijngedrukt mag worden en dat het dus eigenlijk niet met voer gemengd kan worden.

Heeft ze alleen een hekel aan pillen slikken of verandert ze in een furie? In het eerste geval moet ze dan maar even door de zure appel bijten (ik heb ook een 16-jarige schildklierpatiënt en in het begin was het een ramp om pillen te geven, maar ik ben de baas en gelukkig is ze geen kat die het vrouwtje openhaalt en na een maand of twee was ze er aan gewend en nu gebeurt het nog maar een enkele keer dat ze de pil weer uitspuugt).

In het verleden bestonden er Carbimazole-tabletjes, maar die zijn nog heel lastig te verkrijgen, en die mocht je wel fijndrukken. Carbimazole heeft ook oorzalf, maar dat is weer lastig te doseren (net als voer).
Adriana heeft misschien nog deze pilletjes. Even wachten totdat zij reageert.

Een kat met nierfalen komt meestal niet meer aan en vooral niet wanneer ze "al" 16 is dus die hoop kan ik je niet geven.
Of ze ook weer een vrolijke poes wordt? Ik denk dat vooral het nierfalen haar parten speelt en wanneer ze moe is door het kaliumgebrek en misschien beroerd omdat ze geen nierdieet krijgt, dan zou je dat als eerste moeten aanpakken en dus stoppen met het schildklierdieet en overgaan op tabletjes. Het liefst gedoseerd dus wanneer ze 5 mg moet (vind ik erg veel bij een waarde van 77. Ik zou beginnen met 2x daags 1,25 mg want een iets hogere schildklierwaarde is beter voor de nieren ivm de doorbloeding en wanneer ze de hele dag slaapt betekent dat dat ze niet opgefokt is door te hoge schildklierwaarde) 2x daags 2,5 mg.
Cerna

Bericht door Cerna »

We zijn het dus eens, Adriana :smile:
Heb jij geen Carbimazole meer?
kattengek1966
Huiskat
Huiskat

mijn kat is vorige week wezen bloed prikken voor zowel schildklieren als nieren.
bloed voor schildklieren word altijd naar een lab gestuurd.
als je even gaat googelen. typ daarin y/d thyoid health. kom je er alles over te weten. er zit ook kalium in ect. zoals ik al zei. de felimazole wil ze niet slikken. ook die carbimazol niet pillen zijn pillen en krijg het niet toegediend. voor de nieren krijgt ze benakor, 2.5 mg. die mogen geplet door haar eten.
Adriana

Bericht door Adriana »

kun je ons de waardes van het bloedonderzoek plus referentiewaardes geven? en als je die niet hebt of niet hebt gekregen, dan morgen vragen aan de assistente, je hebt er recht op en je hebt ervoor betaald.
dus ook fosfor ip, kalium etc. en is er bloeddruk gemeten?
Cerna schreef:We zijn het dus eens, Adriana :smile: Heb jij geen Carbimazole meer?
;-) annet, oh jawel, hier nog plenty carbimazole maar geen schildklierkatten meer, hihi hihi!
en we zijn het toch doorgaans eens..? :grin: alleen schrijf ik dan vaak niet want dubbeldedubbelop..

er zijn meer behandelmethodes om schildklier naar beneden te krijgen, zoals operatie door ervaren da/chirurg of behandeling met radio actief jodium, Lienden, Gent (en Utrecht..??)
kattengek1966 schreef:als je even gaat googelen. typ daarin y/d thy r oid health. kom je er alles over te weten. er zit ook kalium in ect. zoals ik al zei.
ik weet niet wat je met deze opm. bedoelt,
y/d is geen nierdieet en het behoud van een toch al zwakke nierfunctie gaat altijd voor, denk ik/hoop ik!!
bovendien is het nog maar de vraag of de kalium in die vorm in dat eten wordt opgenomen en kopje omlaag is een aanwijzing dat iets niet goed zit..
kattengek1966 schreef:de felimazole wil ze niet slikken. ook die carbimazol niet pillen zijn pillen en krijg het niet toegediend. voor de nieren krijgt ze benakor, 2.5 mg. die mogen geplet door haar eten.
voor pillen ingeven hebben we tig trucs in de diverse topics en het komt maar zelden voor dat het echt niet lukt..
Cerna

Bericht door Cerna »

Tjaa..........

Carbimazole mag je net als Benakor met het voer mengen. En kalium in het voer kan nooit goed gedoseerd worden evenals schildklierhormoon. Eet een kat veel, krijgt hij veel hormoon en veel kalium en andersom.
En je ziet zelf dat je kat zich beroerd voelt dus stop dan met dit voer!

Een kat met nierfalen MOET nierdieet anders vergiftigt het lichaam zichzelf steeds meer, maar wanneer jij vasthoudt aan wat je dierenarts zegt dan is dat ook prima, maar dan snap ik niet waarom je überhaupt een vraag stelt, maar dan ben ik uit geadviseerd.
Cerna

Bericht door Cerna »

Adriana schreef:annet, oh jawel, hier nog plenty carbimazole maar geen schildklierkatten meer, hihi hihi!
en we zijn het toch doorgaans eens..? :grin: alleen schrijf ik dan vaak niet want dubbeldedubbelop..
Ja, dat is het in dit geval ook, maar ik mijn verhaal al klaar en geen zin om het te verwijderen :smile:
kattengek1966
Huiskat
Huiskat

nou Gerna. ik ben niet een van de rijksten. ik betaal me al scheel aan dierenartsenkosten. medicatie. en speciaal voor. als jij de operatie en radio actief jodium. betaald. maar vergeet niet ze is 16. dus,
Adriana

Bericht door Adriana »

een ervaren da/chirurg opereert op een kat van 16 met behoorlijke conditie en die operatie is over een jaar uitgesmeerd goedkoper dan speciaal voer en medicijnen! en vaak afdoende. en dat is voor de nieren ook veel beter.
carbimazole kost vrijwel niets, jouw dierenarts moet alleen een receptje uitschrijven op basis van het feit dat ze niet te pillen is of felimazole niet goed verdraagt.
maar ik vermoed dat jouw dierenarts niet heel erg kostenbewust is..
kattengek1966
Huiskat
Huiskat

ter info y/d thyroid health
Nutritionele ondersteuning voor katten met hyperthyroïdie

Contra-indicaties

De voeding is niet geschikt voor: kittens en drachtige of lacterende poezen.

Aanbeveling voor het overstappen van huidige voeding naar y/d:
•Introduceer y/d geleidelijk over een periode van 7 dagen.
•Meng y/d met het huidige voer van uw kat.
• Gebruik een steeds grotere hoeveelheid van het nieuwe voer totdat alleen Hill's y/d over is.
•Overleg de wijze van overstappen naar y/d eerst met uw dierenarts indien uw kat al anti-thyroïde geneesmiddelen krijgt.

Let op!:

Jodium uit andere voedingsbronnen- snacks, voer van andere huisdieren, etensrestjes- kan de effectiviteit van een dieet met minder jodium beperken. Het is erg belangrijk dat uw kat Hill's y/d als enige voedingsbron gebruikt. Zodra de kat jodium binnenkrijgt zal er namelijk weer schildklierhormoon worden geproduceerd en zullen de klachten weer opspelen. Voor katten die buiten komen bestaat het risico dat ze daar iets eten waardoor ze jodium binnen krijgen. De therapie werkt dan dus niet!

Samenstelling

Droogvoer: Maïsglutenmeel, maïs, dierlijk vet, eipoeder, lijnzaad, L-lysine, eiwithydrolysaat, mineralen, visolie, DL-methionine, L-carnitine, rijst, taurine, vitaminen en sporenelementen en bèta-caroteen. Met natuurlijke conserveringsmiddelen en natuurlijke antioxidanten.

Natvoer: Water, lever, varken, kip, maïs, rijst, dierlijk vet, vitaminen, eiwithydrolysaat, cellulose, mineralen, sporenelementen, visolie, L-carnitine.
de brokjes bevatten 0.08 mg jodiun. natvoer 0.04 mg.

ruw eiwit

ruw vet

ruwe vezel

koolhydraten

calcium

fosfor

magnesium

beta-carotine

vocht

jodium

kalium

L-carnitine

omega-3-vetzuren

omega-6-vetzuren

taurine

vitamine A

vitamine C (ascorbinezuur)

vitamine D

vitamine E
Cerna

Bericht door Cerna »

Dit heeft niets te maken met rijk zijn of niet want nierdieet is net zo duur als schildklierdieet en wanneer je het bijv. bij Zooplus koopt (Beaphar, Kattovit, Integra: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... /nierdieet) is het zelfs goedkoper.
Een operatie zou ik je ook niet willen adviseren want daarvoor is de conditie van de kat niet goed genoeg, maar pilletjes moet toch lukken? Ze zijn klein en glad en wanneer je de bek open kunt krijgen zonder worstelpartij, dan glijdt het pilletje zo naar binnen.
Ik betaal voor een potje 1,25 mg. 21,77 euro. Daar zitten 100 pilletjes in.

Maar ik zou dan voor carbimazole gaan dat heb ik 12 jaar geleden gehad voor een schildklierkat met een verwilderde achtergrond die ook niet te pillen was en hij at ze samen met het eten smakelijk op.

Wat wil je met die opsomming zeggen?
Adriana

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 65529#more
hier vind je de volledige opsomming ingredienten van y/d en tot mijn verbazing ook positieve reacties.
en dat is alleen maar fijn, maar voor nierpatienten is dit voer, nogmaals, niet geschikt en dan overlijdt zo'n dier met een schitterende t-4 schildklierwaarde aan nierfalen en dat lijkt me niet de bedoeling, toch...?
ook nogal wat dl-methionine toegevoegd en dat kan nierschade veroorzaken.... (zelf voor de berichten hierover even goegelen..)
32% eiwit voor een nierkat? logisch dat-ie zich niet goed voelt..!

laat een ervaren chirurg/da bepalen hoe de conditie van je kat is, Enzo was ook nierpatient en wel wat jonger. met gasnarcose en een ervaren chirurg gaat dat goed want het is een redelijk oppervlakkige operatie.. maar wel een precisiewerkje ivm sparen van de bijschildklier.
Laatst gewijzigd door Adriana op 08 nov 2015 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
kattengek1966
Huiskat
Huiskat

hé Gerna. geef dan eens het adres van jouw D.A. een potje felimazole 5 mg betaal ik bij de mijne € 63.00. 2.5 mg € 47.00. 1.25 mg hebben ze niet. net wat Adriana zegt. dat mijn dierenarts niet kosten bewust is. daarom heb ik het voer ook bij zooplus gekocht. 6 blikjes. kijken of ze het lekker vind. kan ik altijd nog een treetje van 24 blikjes bestellen. € 39.99. dierenarts € 49.99. scheelt € 10.00. ik kan over die carbimazol altijd informatie vragen. maar ja. het is het 1 of het ander. of het schildklier dieet van hills. of pillen. kan met haar altijd naar de D.A om haar nog eens te onderzoeken.
Adriana

Bericht door Adriana »

het schildklierdieet y/d is niet geschikt voor een nierkat.
;-) vraagje: mag ik weten waarom je aan iets blijft vasthouden wat slecht is voor je nierpatient?
en weet je iets af van het behandelen van een nierpatient?
gaf je tot dusver nierdieet of alleen maar benakor door gewoon voer?

het behandelplan zou dan worden nat en droog nierdieet met kwartje carbimazol erdoor gestampt.

en dus geen geen geen geen y/d...
Plaats reactie