bewusteloos kitten

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
amandaa95
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2015 02:25

bewusteloos kitten

Bericht door amandaa95 »

Hallo iedereen,

Sinds maandag heb ik een kitten van ongeveer 4 weken oud in huis genomen. Deze komt uit een nest van 4 die in de steek zijn gelaten Door de moederkat. De andere 3 kittens waren al dood tegen de tijd dat ik ze gevonden had (boerderijkatten..)

Het kitten drinkt goed. Ik geef hem om de paar uur ongeveer 8 tot 15 ml melk, het verschilt hoeveel hij drinkt. Ook krijgt hij 2 maal daags een kleine hoeveelheid natvoer.
Hij is vol energie en het ontlasten gaat goed. Hij plast en poept al zelfstandig.

Maandag op dinsdag nacht heb ik hem om 1 uur zijn laatste voeding gegeven. Toen ik er om 4 uur uit ging trof ik hem echter slap en buiten bewustzijn aan. Er zat geen leven meer in ik dacht eerst dat hij dood was. Heb het beestje mee naar boven genomen en wonder boven wonder kwam hij tegen 6 uur weer een beetje bij.

Na dit voorgeval werd hij weer helemaal de oude en dacht ik dat het iets eenmaligs was. Echter vanavond rond een uur of 8, een uurtje na de voeding werd hij weer slap en lusteloos en even later weer buiten bewustzijn. Kopje en alles hing er weer bij en hij reageerde nergens op.

Op het moment is hij net weer wat bij aan het komen.

Aangezien dit duidelijk niet iets eenmaligs is ga ik zo snel mogelijk naar de dierenarts. Graag zou ik wel weten of iemand deze situatie herkent en een idee krijgen van wat het zou kunnen zijn.

Ik heb 3 jaar van de opleiding dierenarts assistent gevolgd en ik heb hier nog nooit van gehoord.

Ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: bewusteloos kitten

Bericht door nellebel »

Kan het zijn dat hij teveel eten in een keer krijgt? Dan kost het zijn darmpjes en maag zoveel energie daar zijn hoofd te weinig bloed krijgt. Heb het wel eens meegemaakt bij mensen die een klysma krijgen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: bewusteloos kitten

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het eerst denken aan Dextrose toedienen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
amandaa95
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2015 02:25

Re: bewusteloos kitten

Bericht door amandaa95 »

Hij heeft gisteren inderdaad wel veel gegeten maar dit was maandag niet het geval.

Het is wel vreemd het ene moment speelt hij vol levenslust en het andere is hij zo slap als een vaatdoek. Hij is nu weer actief aan het spelen...
amandaa95
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2015 02:25

Re: bewusteloos kitten

Bericht door amandaa95 »

Nu ik er over na denk, hij was maandag na het natvoer inderdaad ook al wat loom. Ik ga de porties hiervan iets verkleinen en kijken of het weer gebeurd. Gizmo kruipt nu alweer bij mijn badjas in en zeurt om eten alsof er niets gebeurd is.

Als het weer gebeurd ga ik naar de dierenarts. Hoop dat dit het probleem is.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: bewusteloos kitten

Bericht door Dinky »

Je kan dierenarts ook even bellen voor advies?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: bewusteloos kitten

Bericht door Anne »

Gaat het al beter dan?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: bewusteloos kitten

Bericht door Paasnini »

Inderdaad ff een mini-mespuntje druivensuiker, kleinere porties eten en wellicht een andere voeding. Oberleg met een dierenarts lijkt mij ook niet verkeerd.
amandaa95
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2015 02:25

Re: bewusteloos kitten

Bericht door amandaa95 »

Sinds mijn laatste reactie gaat het super met gizmo.
Heb inderdaad even met de dierenarts overlegt en het voer en de porties hiervan wat aangepast.

Hij groeit nu explosief, schrok me dood toen ik hem voor de 2e keer woog vandaag, 50 gram gegroeid! Het is echt een actieve speelgrage kitten nu.

Nogmaals bedankt voor alle reacties, gelukkig was dit allemaal makkelijk te verhelpen. Ga er van uit dat het probleem uit de wereld is nu.
Plaats reactie