Nierklachten na operatie?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
pientje1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mei 2015 17:02

Nierklachten na operatie?

Bericht door pientje1 »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop stiekem dat iemand weet wat er met mijn kat (ong. 11 jaar) aan de hand is.

Een week of 6 geleden had ze ineens een hele dikke wang, na onderzoek bleek dat ze 3 rotte kiezen had; operatief verwijderd. Hierna heeft ze antibiotica en pijnstillers gekregen. Sinds een paar dagen voor operatie elke keer dagen geen ontlasting, at slecht (leek mij logisch door kiezen). Ook na operatie nog elke keer moeite met ontlasting en eten. Elke keer een paar dagen geen ontlasting & slecht eten, vervolgens iets beter eten en wel ontlasting. Ze eet sindsdien maximaal de helft van wat ze normaal eet. Volgens dierenarts kan dit niet komen doordat het gebit nog pijnlijk zou zijn; de hechtingen zijn goed genezen.

Het gekke is dat ze na het verwijderen van de kiezen ineens 3 wonden op haar buik had (aan elke kant achter bij dr liezen en een op het midden van haar buik). Dierenarts heeft hiernaar gekeken, kon van alles zijn, maar meest waarschijnlijke was een reactie op de medicatie. We hebben crème gekregen, dit hielp, maar likte ze eraf. Ze begon mega veel te drinken en te plassen, dierenarts gaf aan dat dit van de crème kon komen, dus daarmee gestopt. Wonden zijn gelukkig genezen, maar ze drinkt en plast nog steeds ontzettend veel.
Vandaag weer contact gehad met dierenarts, moeten gaan meten hoeveel ze drinkt en woensdag opnieuw bellen. Zij geven aan dat het door nieren, schildklier en nog veel meer dingen kan komen, dus dat onderzoek nodig is. Uiteraard zal ik dat doen als dat nodig is, maar ik ben benieuwd of iemand snapt wat er aan de hand kan zijn. Daarnaast heeft ze veel meegemaakt al en wil ik haar niet weer heel veel stress aandoen.

Met andere woorden: ze eet weinig, drinkt & plast veel, had wonden na operatie en heeft een onregelmatige stoelgang. Voordat de kiezen verwijderd zijn zijn haar nier en schildklierwaarden gecheckt en die waren allemaal in orde.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn??


Het is een diertje wat regelmatig van alles heeft (o.a. helemaal kaal gebeten ivm ontstoken anaalklieren, jodiumslok gehad ivm schildklierproblemen, waardoor ze een hele hoge bloeddruk had en hartfalen --> allemaal goed gekomen).


Ik hoop dat iemand tips heeft, heel erg bedankt alvast in ieder geval!


Pientje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierklachten na operatie?

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
Wat voor pijnstilling heb je naderhand gegeven? En hoe lang? Als dat metacam (of familie) is dan geeft dat een behoorlijke aanslag op de nieren en zit je nu misschien met een nierpatientje (ik hoop van niet). Dat zou dan getest moeten worden. (de wondjes zou ik niet weten) Weet je ook welke pijnstilling tijdens de operatie is gegeven. Als dat ook metacam (injectie) was dan zou je sowieso naderhand geen metacam (spuitje in mond) mee hebben mogen krijgen.

"ze eet weinig, drinkt & plast veel en heeft een onregelmatige stoelgang."
zijn wel symptomen die bij een nierpatiëntje passen.

Is ook de bloeddruk nog gemeten. Want hoge bloeddruk kan ook weer tot nierfalen leiden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nierklachten na operatie?

Bericht door Dinky »

Nierfalen is eerste waar ik op basis van je verhaal aan denk.
Wat Rik ook al zegt kan metacam hier de oorzaak van zijn wanneer dit bij de operatie is gebruikt.

Ook vraag ik mij af of er na het trekken van de kiezen ook foto's zijn gemaakt. Kans op achterblijven wortel resten is bij katten namelijk reëel en kan ook voor problemen zorgen.

Zou dus eerst bloedonderzoek laten doen om de nieren te controleren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
pientje1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mei 2015 17:02

Re: Nierklachten na operatie?

Bericht door pientje1 »

Hoi Rik & Mirjam,

Wat fijn zeg, dat jullie zo snel reageren!
Ik was al bij het verhaal van metacam gekomen inderdaad, maar ze heeft tijdens de ingreep Novacam gekregen, wellicht familie? Lijkt in ieder geval op elkaar... Thuis heeft ze Onsior gekregen, wilden eerst een spuitje meegeven, maar omdat we zelf al wisten dat dat niet ging werken hebben we dit mee gekregen. Zegt jullie dat iets?
De bloeddruk is niet gemeten, een half jaar geleden nog wel en die was toen in orde. Wanneer we voor onderzoek langs moeten komen zal ik gelijk vragen of ze dit ook checken. Bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nierklachten na operatie?

Bericht door Dinky »

Metacam is de werkzame stof in novacam.
Spuitje mee klinkt ook als novacam suspensie, maar dat heb je dus niet gegeven. Weet niet wat de invloed is van onsior na injectie novacam/metacam.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
pientje1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mei 2015 17:02

Re: Nierklachten na operatie?

Bericht door pientje1 »

Bedankt, ik vrees inderdaad dat het haar nieren zijn... Duimen maar!
Nogmaals bedankt voor de snelle reacties, heel fijn!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nierklachten na operatie?

Bericht door Dinky »

Nog even bijsluiter gepakt en meloxicam is de werkzame stof, zelfde werkzame stof als in metacam. Weet niet of je weet hoeveel er toegediend is maar de bijsluiter van de injectie staat hier: http://www.astfarma.nl/product/novacam-injectie-5-mgml/
Dosering is 0,06 ml per kg lichaamsgewicht dus bij een kat van 4 kilo mag maximaal 0,24 ml toegediend worden. Staat ook in bijsluiter nog bij dat er nauwkeurig gedoseerd moet worden. Vrees daarom een overdosis.

Tip, laat je niet door da naar huis sturen dat dit niet kan! Dierenartsen ontkennen namelijk in hoge mate dat nierfalen door meloxicam komt. Laat dus zeker bloedonderzoek doen. Weet niet of na zo'n periode spoelen nog zin heeft (gelukkig geen ervaring met nierfalen).

Duim voor je dat het allemaal uiteindelijk meevalt en je kat nog lange tijd gelukkig mag leven *duimduimduim*
Houdt je ons op de hoogte?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierklachten na operatie?

Bericht door Rik »

Mmmm, nee, na 6 weken heeft spoelen geen zin meer. In ieder geval niet tegen nierfalen zelf. Het kan tijdelijk helpen om de klachten te verlichten (ureum te verlagen) maar dit is geen permanente oplossing en als er eenmaal nierschade is dan is er (zeker na die 6 weken) geen weg terug meer. Spoelen was eigenlijk het meest effectief geweest direct na de operatie. Bij een vermoeden van overdosis, of gewoon preventief bij oudere katten was een spoeling naderhand misschien geen overbodige luxe geweest. (Maja... dat is achteraf) Nu is het inderdaad hopen dat de uitslagen mee zullen vallen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
pientje1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mei 2015 17:02

Re: Nierklachten na operatie?

Bericht door pientje1 »

Ze heeft 0,21ml gehad, dus dat klopt opzich wel voor haar gewicht. Ze heeft het alleen 2 weken achter elkaar gehad en vrees dat dat de boosdoener is geweest... Morgen maar afwachten, ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Nierklachten na operatie?

Bericht door snorrebaard »

Mijn dierenarts zei dat onsior niet mocht na een metacam-injectie. Ik duim mee voor een goede wending!!
Toch erg dat je zo op je hoede moet zijn!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierklachten na operatie?

Bericht door Adriana »

ben bang dat je er ernstig rekening mee moet houden dat je intussen een nierpatient in huis hebt. de waardes bloedonderzoek moeten het nog uitwijzen maar met herhaald meloxicam is de kans groot.
dus vraag alle waardes en referentiewaardes op schrift en laat ook fosfor ip meenemen.
en haar bloeddruk meten.
en ja, dierenartsen hebben de neiging om het te ontkennen maar we hebben hier op het forum alleen al tig gevallen en het kan niet missen, er is een relatie tussen nierschade en meloxicam bij katten.

staat de novacam en alles dat is toegediend tijdens de gebitsingreep op je rekeningen?

dus wellicht binnenkort (wnneer is het bloedonderzoek?) medicatie en nierdieetvoer. en duurder in verzorging/onderhoud.. en jij kunt daar allemaal niks aan doen. we strijden er hier op het forum al jaren tegen!

ik sluit me aan bij de forumleden die intussen duimen dat het meevalt trouwens..
missch alzovast inlezen bij het topic 'nierfaalkatten' eerste bericht en in het positieve geval gaat het hier dan over acuut nierfalen. dat kan in de loop der jaren wat bijtrekken maar het herstelt nooit meer.

en snorrebaard heeft gelijk, onsior mag je niet combineren met een meloxicam!!
staat in de bijsluiter van beide middelen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
pientje1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mei 2015 17:02

Re: Nierklachten na operatie?

Bericht door pientje1 »

Bedankt voor jullie reacties wederom!

Ze heeft inderdaad verhoogde nierwaarden en is bij de dierenarts gebleven voor een nierspoeling. Het is erop of eronder volgens mij, dus duimen dat het wat gaat doen!
Naast die nierwaarden ook bloed in urine gevonden, dus wellicht een blaasontsteking (door stress) die doorgeslagen is naar haar nieren... DA geeft trouwens toe dat het door de pijnstillers kan komen.
Bah, ik hoop dat ik er goed aan doe, weet het niet, vind het zo verschrikkelijk zielig!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierklachten na operatie?

Bericht door Adriana »

wat ontzettend verdrietig!
spoelen na 6 weken heeft niet zo veel zin, tenzij de ureum- en creatininewaardes nu zo hoog zijn dat ze zichzelf vergiftigt.
weet je die waardes en kun je die hier even vermelden?

kleine schrale troost is dat de dierenarts toegeeft dat het door de pijnstillers kan komen.
dat betekent dat hij/zij verantwoordelijk is, te meer daar poes voor de ingreep goede nierwaardes had (heb ik uit je bericht begrepen).

maar 'erop of eronder' klinkt niet goed. moet dus nog hard geduimd worden...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
pientje1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mei 2015 17:02

Re: Nierklachten na operatie?

Bericht door pientje1 »

Ik ga er vanuit dat als de DA het niet zinvol vond hij het niet gedaan zou hebben. Heb hier uitdrukkelijk naar gevraagd ook...
Hij had het over een waarde van 400, mij zegt het niet zoveel. Jou wel?
Ik ben vooral heel bang dat ik haar alle stress voor niks aandoe... Hopen op het beste maar!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierklachten na operatie?

Bericht door Adriana »

een creatinine-waarde van 400 is meer dan schrikbarend te hoog.

dan hangt het ervan af wat na het spoelen de restcapaciteit van de nieren is, ik bedoel: er is heel veel nierschade en het is de vraag of ze als ze gespoeld is ze nog zoveel niercapaciteit over heeft dat ze, eventueel met nierdieet en medicatie, zelfstandig, dus zonder regelmatig spoelen, in leven blijft.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie